ماجرای تبلیغ جنجالی سریال پلوریبوس روی یخچال سامسونگ؛ کارول را بکش!
به گزارش خط بازار؛ تیم مارکتینگ سریال «پلوریبوس» (Pluribus) هفته گذشته دست به قمار بزرگی زد.
آنها میخواستند دیوار چهارم را به کمک یخچال هوشمند سامسونگ در آشپزخانه بینندگان سریال بشکنند ولی هیچکس فکرش را میکرد که ایده تبلیغاتی به ظاهر درخشانشان، بازیگر نقش اول یک فاجعه باشد و زنی معصوم و آسیبپذیر را روانه بخش اورژانس بیمارستان کند.
کمپین تبلیغاتی به کمک یخچال سامسونگ Family Hub
بیایید از زاویه دید متخصصان مارکتینگ به ماجرا نگاه کنیم. شما یخچالی دارید به اسم سامسونگ Family Hub؛ یک غول هوشمند با نمایشگری که کیفیتش از تکنولوژی ارائه شده در تلویزیونهای خانگی همین الان خیلیها بالاتر است.
این یخچال، هابِ مرکزی خانه است. حالا تصور کنید بیننده سریال معمایی و روانشناختی «پلوریبوس» هم هستید و یک روز که میخواهید سربخت یخچال بروید تا بطری آب را بردارید، ناگهان پیامی روی نمایشگر ظاهر میشود و مستقیماً شما (یا شخصیت محبوبتان) را خطاب قرار میدهد.
فعالان این حوزه واقعه را اوجِ نبوغ تبلیغاتی خود میدانند و بابت استفاده از تکنیک بازاریابی تعاملی کیفشان کوک است. چرا که نه؟ یخچال حرف میزند اما به جای اینکه بگوید «بیا من را بخر»، خیلی نرم و آهسته قدم به دنیای مخاطب میگذارد.
چون هنوز داریم مسئله را از زاویه یک متخصص مارکتینگ نگاه میکنیم باید بگوییم این حرکت از منظر کانسپتها، «شاهکار» به حساب میآید چون توانسته وسیلهای بیروح و جان را به بخشی از اتمسفر داستانی یک سریال پرمخاطب تبدیل کند.
تبلیغ سریال پلوریبوس؛ از قاب تلویزیون بیرون بزن!
سریال پلوریبوس خودش درباره مرزهای مبهم واقعیت و خیال است. شخصیت اصلی یعنی «کارول» و دنیای اطرافش مدام در معرض پیامهای پنهان قرار دارند. لابد تیم تبلیغاتی سریال پیش خودشان فکر کردهاند چرا این تجربه را برای مخاطب واقعی بازسازی نکنیم؟
آنها با کمک پلتفرم تبلیغاتی سامسونگ، پیامی حاوی متن «متاسفیم که ناراحتت کردیم، کارول» را دقیقاً روی نمایشگرهای Family Hub فرستادند. برای ۹۹.۹۹ درصد مخاطبان، این یک غافلگیری لذتبخش و اصطلاحاً یک شوخی هیجانانگیز بود. تصور کنید موقع شام در حال خوردن ساندویچ هستید و ناگهان یخچال با زبان سریال محبوبتان سر شوخی را باز میکند تا به نوعی عنصر «وفاداری به برند» را در بالاترین سطح ممکن به نمایش بگذارد.
تراژدی «کارول»؛ وقتی تبلیغ هوشمند باعث حمله پنیک شد
تراژدی (یا شاید هم کمدی) وقتی رقم خورد که پیام در خانه زنی با نام واقعی «کارول» به نمایش درآمد. او همچنین از بدِ حادثه، با بیماری اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم میکرد.
برای این کارول، پیام «بامزه» (از نظر بینندگان سریال) و تا «هوشمندانه» (از نظر کارشناسان صنعت تبلیغات) به حادثهای وحشت تبدیل شد چون او از کمپین تبلیغاتی خلاقانه سریالی است که شاید خودش هم آن را دنبال میکرده بیخبر بود. او فقط دید که یخچال خانهاش، با نام کوچک صدایش زده و سعی دارد بابت چیزی عذرخواهی کند!
خلاقیت تیم مارکتینگ سریال اگرچه برای بقیه یک شوخی دیجیتالی بود، برای او حکم یک بحران واقعی را داشت. دچار حمله پنیک شد، خودش را به بیمارستان معرفی کرد و گفت احساس میکند بیماری اسکیزوفرنیاش عود کرده است. پزشکان و پرستاران هم او را به مدت دو روز بستری کردند.
تراژدی وقتی رقم خورد که پیام در خانه زنی با نام واقعی «کارول» به نمایش درآمد. او از بدِ حادثه به بیماری اسکیزوفرنی مبتلاست
نقش تکنولوژی سامسونگ و سیستم عامل Tizen در حادثه
یخچال سری Family Hub سامسونگ را میتوان تبلتهای غولپیکری دانست که به کمپرسور نیز متصل شده است. سیستم عامل Tizen اجازه میدهد محتواهای شخصیسازی شده، به صورت لحظهای روی نمایشگر در یخچال ارسال شود (حتی فیلم و سریال).
یخچال همچنین مدام در حال مانیتورینگ سلیقه کاربر است و به لطف الهه مهربان تکنولوژی میتواند به اپلیکیشنهای استریم نیز متصل شود. شاید در نگاه اول از اینکه یک وسیله تا این اندازه قدرتمند باشد بترسید بهخصوص حالا که میدانید نمایش پیامی ساده روی یخچال باعث بالا رفتن تپش قلب یک انسان شده است.
حتی شاید بعضیها برای صدور مانیفستهای بدبینانه دورخیز کنند و این اتفاق را نشاندهنده پیروزی بخش اهریمنی تکنولوژی بر زندگی پاک و معصومانه انسانی بدانند. دقیقا مشابه آنچه در سریال پلوریبوس رخ میدهد!
تبلیغات تعاملی ترسناکتر است یا شورش ماشینها؟
ماجرای «کارول و یخچال» یاد و خاطره داستانهای ترسناک و فیلمهای عملی- تخیلی درباره شورش ماشینها را زنده میکند اما آیا از یاد بردن فواید و مزایای استفاده از فناوریهای هوشمند هم از قدرشناسی مرسوم بشری به دور نیست؟
کارول در دنیای واقعی میتوانست ویژگی نمایش پیامهای تبلیغاتی را در یخچال سامسونگ Family Hub خاموش کند. خیلی از خریداران قبلا این کار را انجام دادهاند و دستورالعملهای مورد نیاز هم جلوی دست عموم قرار دارد. پس چطور است تیم مارکتینگ سریال پلوریبوس را بابت سهلانگاری بزرگشان مقصر بدانیم؟
خیلی از طرفداران سریال میگویند این اتفاق و حرکتهای مشابه (مثل نمایش پیامهای خاص در گوگل برای کسانی که دنبال اطلاعات بیشتر میگردند) جذابیت «پلوریبوس» را برایشان دوچندان کرده است و از اینکه با خرید لوازم خانگی هوشمند، صاحب دستگاهی زنده و پویا میشوند احساس ذوقزدگی دارند. با این حجم از اعلام حمایت، بعید نیست یخچالها همزمان با پخش اپیزود جدید پیام «کارول، ما واقعاً متأسفیم!» را به نمایش بگذارند.
برای ما در این گوشه دنیا داستان پایانی کاملا متفاوت خواهد داشت. چون از هفت- هشت سال پیش مجبوریم عوض دستگاههای مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا در خانههایمان از یخچال ساخت برندهای تلاشگر ایرانی، استفاده کنیم. لابد در این مورد هم حکمت خدا کارگر بوده چون با توجه به سطح خلاقیت مورد انتظار از تیمهای مارکتینگ شرکتهای ایرانی پیام ارسالی روی نمایشگر یخچال سامسونگ Family Hub، اصولا نمیتوانست چیزی بیشتر از تبلیغ تعویض فیلتر آب و تمدید دوره گارانتی باشد!
منبع: فرارو