خط بازار
اخبار

قیمت جدید خودرو‌های وارداتی؛ عصر ماشین های چینی به پایان رسید؟

به گزارش خط بازار؛ تعرفه واردات خودرو ۱۴۰۴ بالاخره بعد هشت ماه رفت‌وبرگشت بین دولت و مجلس جنبه رسمی پیدا کرد.

قیمت جدید خودروهای وارداتی حالا با تعرفه‌های مدنظر دولت تعیین می‌شود و برای اقتصادی‌ترین مدل‌ها تا مرز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تقلیل پیدا می‌کند. دقیقا همینجا زنگ‌خطر برای ماشین‌های چینی به‌صدا در‌می‌آید. با اینحال آمار و ارقامی که از حجم واردات خودرو و میزان تولید سواری‌های چینی وجود دارد، می‌تواند در معادلات بازار خودرو و توازن بین خودروهای وارداتی و مونتاژی تاثیرگذار باشد.

قیمت خودروهای وارداتی چقدر می‌شود؟

قیمت جدید خودروهای وارداتی با فرمول جدیدی محاسبه می‌شود. در این فرمول نوع سوخت خودرو اهمیت دارد و مدل‌های بنزینی براساس حجم موتور دسته‌بندی می‌شوند.

تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی تفاوتی با ۱۴۰۳ ندارد و به‌ترتیب چهار و ۱۵ درصد خواد بود اما برای مدل‌های بنزینی این اعداد اصطلاحا به‌شکل پلکانی بالا می‌روند. مدل‌هایی که با حجم موتور تا هزار و ۵۰۰ سی‌سی به ایران می‌آیند مشمول تعرفه ۲۰ درصدی می‌شوند اما این عدد برای خودروهایی با حجم موتور بالای سه هزار سی‌سی تا ۱۹۰ درصد بالا می‌رود.

برای درک بهتر بد نیست با مثال جلو برویم. هوندا وزل باوجود همه حرف‌ و حدیث‌هایی که پشت‌سرش می‌زنند، یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای وارداتی است. با حجم موتور هزار و ۴۹۸ سی‌سی به ایران آمده و مشمول تعرفه ۲۰ درصدی می‌شود.

هوندا وزل وارداتی یک خودرو ۱۸ هزار دلاری است که با اضافه شدن تعرفه ۲۰ درصدی، معادل ۲۱ هزار و ۶۰۰ دلار ارزش پیدا می‌کند. با احتساب دلار مرکز مبادله، که الان حول‌وحوش ۷۲ هزار تومان است، قیمت هوندا وزل برای خریدار دست‌اول چیزی نزدیک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

تعرفه وارداتدر خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تا آخر سال فقط ۵۰ هزار خودرو وارداتی از گمرک ترخیص می‌شود

بخش قابل توجهی از خودروهای وارداتی در دسته مدل‌های زیر ۲۰ هزار دلار قرار دارند و همین موضوع حداقل از جنبه اقتصادی می‌تواند تهدیدی برای محصولات مونتاژکاران باشد.

انواع خودرو

تعرفه ۱۴۰۳

تعرفه ۱۴۰۴

بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۵۵ درصد

۲۰ درصد

بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۹۵ درصد

۴۰ درصد

بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۱۳۵ درصد

۱۵۵ درصد

بنزینی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۶۵ درصد

۱۸۰ درصد

بنزینی با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۷۵ درصد

۱۹۰ درصد

برقی

چهار درصد

چهار درصد

هیبریدی

۱۵ درصد

۱۵ درصد

عصر مونتاژکاران به‌پایان رسید؟

خودروهای وارداتی کار راحتی برای پشت‌سر گذاشتن رقبای مونتاژی در ایران ندارند. قبل از هر چیزی نباید از تعداد محدود خودروهای وارداتی غافل شویم. اوایل سال طبق مصوبه هئیت وزیران قرار بود فقط ۹۰ هزار خودرو وارداتی در سال جاری وارد ایران شود اما همانطور که کارشناس‌ها پیش‌بینی می‌کردند، در عمل حجم خودروهای وارداتی آب رفت.

اخیرا یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تا آخر سال فقط ۵۰ هزار خودرو وارداتی از گمرک ترخیص می‌شود و نباید انتظار ارقم بالاتری داشته باشیم. برای اینکه از تاثیر و حجم واردات خودرو باخبر شویم لازم است نگاهی به عملکرد مونتاژکاران در سال گذشته داشته باشیم.

مدیران‌خودرو، بهمن‌موتور، کرمان‌موتور و فرداموتور که سال گذشته بیشترین سهم را بین مونتاژکاران دراختیار داشتند، روی هم حدود ۲۵۰ هزار خودرو به بازار تزریق کردند. حتی اگه سهم شرکت‌های دیگری مثل آرین‌پارس‌موتور، ماموت‌خودرو و گروه خودروسازی بم و بقیه مونتاژکاران را نادیده بگیریم، حجم خودروهای مونتاژی یا همان چینی پنج برابر مدل‌های وارداتی است و از این لحاظ شانس تصاحب بازار از سوی مدل‌های وارداتی زیاد نخواهد بود.

منبع: فرارو

دیدگاه خود را بنویسید