قیمت جدید خودروهای وارداتی؛ خوش بهحال ایرانخودرو و سایپا!
به گزارش خط بازار؛ روند واردات خودرو یکبار دیگر به نفع خودروسازان داخلی جلو میرود.
فقط بعد سه هفته از ابلاغ آییننامه جدید هیئت وزیران و کاهش تعرفه واردات خودرو گفته میشود بهخاطر شاکی خصوصی، دیوان عدالت اداری به شکل موقت دستور به توقف واردات خودرو داده. پیشبینی فرجام ماجرا تاحدود زیادی قابل پیشبینی است اما با فرض اعمال دوباره تعرفه 100 درصدی، قیمت گمرکی خودرویی مثل چانگان CS35 پلاس از حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان به مرز دو میلیارد تومان میرسد.
جنجال تعرفه خودروهای وارداتی
تعرفه واردات خودرو بعد گذشت تقریبا چهار ماه از شروع سال 1404 جنبه رسمی گرفت و برمبنای حجم موتور و البته نوع سوخت مدلهای وارداتی تعیین شد. کمترین تعرفه تعیینشده برای مدلهای وارداتی چهار درصد بود و این عدد برای مدلهای لوکس و گرانقیمت تا 190 درصد ارتقا پیدا میکرد.
مصوبه هیئت وزیران بهشکل غیرمستقیم مشخص میکرد نیمی از سهم مدلهای وارداتی، امسال با تعرفه 20 درصدی از گمرک خارج میشوند. مدلهایی که بخش عمدهای از آنها میتوانند موی دماغ یکسری از خودروهای داخلی باشند و برای خریدار واقعی، دوگانه خودرو داخلی و خارجی ایجاد کنند.
تعرفه تعیینشده از سوی هیئت وزیران نسبت به چیزی که نیمه دوم سال قبل در قالب قانون بودجه گنجانده شد، تفاوت بزرگی داشت.
طبق قانون بودجه 1404 تعرفه تمام خودروهای وارداتی باید 100 درصد باشد اما بعد از واکنشهای انتقادی به تعرفه 100 درصدی از سوی افکار عمومی، دولت با تعیین تعرفههای جدید در سال جاری از موضع قبلی عقبنشینی کرد. این وسط کاهش تعرفه واردات خودرو به مذاق یکسری از دوستان اصلا خوش نیامد.
کاهش تعرفه واردات خودرو، بدون تعارف در تضاد با خواسته خودروسازان داخلی است. نشان به آن نشان که قبل از مصوبه اخیر هیئت وزیران، انجمن خودروسازان داخلی طی مکاتبهای با ریاستجمهوری، مخالف رسمی خودشان را با کاهش تعرفه واردات خودرو اعلام کردند.
دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف آییننامه واردات خودرو را صادر کرده است. اگر نهایتا ادله شاکی خصوصی رد شود، تعرفههای تعیین شده از سوی دولت دوباره اجرا میشود وگرنه باید منتظر اعمال تعرفه 100 درصدی روی تمام مدلهای وارداتی باشیم.
تعرفه واردات خودرو طبق آییننامه هیئت وزیران برای مدلهای بنزینی با حجم موتور زیر هزار و 500 سیسی، 20 درصد است. اگر حجم موتور مدلهای بنزینی بین هزار و 500 سیسی تا دو هزار سیسی باشد، تعرفه 40 درصدی مطرح میشود و این عدد برای مدلهای بنزینی با حجم موتور دو هزار و یک تا دو هزار و 500 سیسی به 155 درصد جهش پیدا میکند.
مدلهای بنزینی با حجم موتور بالاتر نیز با تعرفه 180 یا 190 درصدی روبرو میشوند. تعرفه واردات خودرو برقی و هیبریدی هم به ترتیب چهار و 15 درصد تعیین شده است. دستور موقت دیوان عدالت اداری اما تمام این اعداد و ارقام را ابطال میکند و میتواند قیمت تمامشده مدلهای وارداتی را رسما چند برابر کند.
قیمت خودروهای وارداتی چقدر میشود؟
چانگان CS35 پلاس یکی از ارزانترین خودروهای وارداتی است. بهعنوان یک خودرو بنزینی با حجم موتور زیر هزار و 500 سیسی پا به ایران گذاشته و شامل تعرفه 20 درصدی شده است. قیمت گمرکی چانگان CS35 پلاس با احتساب قیمت تقریبا 14 هزار دلاری، حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان است اما این عدد با اعمال تعرفه 100 درصدی به حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان میرسد.
نیسان سیلفی هیبریدی با قیمتی نزدیک 25 هزار دلار و تعرفه 15 درصدی، به ایران آمده و اعلام شده در کمرگ قیمتی نزدیک دو میلیارد تومان دارد. ابطال مصوبه هیئت وزیران و اضافه شدن تعرفه 100 درصدی قیمت همین نیسان سیلفی را به دو میلیارد تومان ارتقا میدهد.
قیمت مزدا 3 وارداتی که با تعرفه 40 درصدی وارد ایران شده، در گمرک حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان است. اما درصورت پیروزی شاکی خصوصی در دعوای پیشآمده، به دو میلیارد و 400 میلیون تومان نزدیک میشود. تازه تمام این اعداد بدون احتساب هزینههای جانبی است و همهچیز به نفع مخالفان واردات خودرو به کشور جلو خواهد رفت.
منبع: فرارو
برچسب ها :ایران خودرو ، بازار خودرو ، خودرو وارداتی ، سایپا ، قیمت خودرو ، واردات خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰