علت و راه حل برای ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار سرمایه ها ازکشور و افزایش جمعیت افغانها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و کشور را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، فشار اقتصادی و آسیب آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است ( مثلا سالهای 76 تا 84 با اینکه، قیمت بنزین به قیمت جهانی یعنی حدود 1 دلار نزدیکتر بود، اما تورم، کمتر و اوضاع اقتصادی بهتر بود ).
ریشه اصلی این مشکلات، تعیین دستوری قیمتها ( در اقتصادهای کشورهایی مانند ایران، کوبا ونزوئلا و …) است و نتایج زیر را دارد:
۱- قیمت دستوری باعث کاهش تولید و درآمد و باعث مشکلات اقتصادی شرکتها و همچنین کسری بودجه دولت ، تورم و بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار نخبگان و متخصصان و سرمایه و قاچاق گسترده (بخاطر اختلاف قیمت با خارج) میشود. مثلا یک نانوایی یا هر بنگاه اقتصادی یا شرکتی که قیمت محصولش توسط دولت، بصورت دستوری تعیین میشود، نمیتواند به نیروی کار ، حقوق بالا بدهد.
2- قیمت دستوری، باعث مصرف بسیار زیاد و اسرافگرایانه سوخت و منابع (بنزین، گاز، برق، آب و…) ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی ذخایر آب و در نتیجه تهدید حیات در کل کشور میشود (افزایش بارندگی، پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت در سالهای 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است)
اگر مردم میدونستن، تعیین دستوری قیمت انرژی توسط دولت و مجلس ( مخصوصا بنزین) ، این آسیبهای وحشتناک برای مردم و کشور داره، دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
پیشنهاد راه حل:
مهمترین عامل برای حل این مسائل، ایجاد انگیزه اقتصادی با آزادسازی قیمتهاست.
پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا و سیما و نهادهای مذهبی و…
۲- بستن مسیرهای قاچاق و رانت و فساد ( بویژه برای نهادهای قدرت )
۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور و بهبود روابط خارجی
۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم، و علت اصلی ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا و خشکسالی، و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان و سرمایه ها ازکشور و هجوم افغانها به کشور و به هدر رفت منابع است. با قیمت دستوری کالا و ارز (یعنی دخالت دولت در قیمت گزاری)، هر سرمایه گزاری (چه دولتی و چه خصوصی) در زمینه تولید و حمل و نقل و انرژی و… ، بی فایده و همراه با ضررر و زیان و اتلاف سرمایه مردم و کشور خواهد بود. در نهایت بدلیل عدم سرمایه گزاری، باعث کاهش تولید و ناترازی و قحطی میشود (مثل وضعیت کنونی کشور).
بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند. همچنین، تنها مردم ایران میتواننده از این منابع و یارانه ها بهره مند شوند
با پرداخت سهمیه و یارانه( سوخت، انرژی، آب و ..) به کارت بانکی افراد ، میتوان قیمت حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و همه افراد با سهمیه صرفه جویی شده خود، میتوانند هزینه ها و قبوض انرژی و سوخت و مواد غذایی را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی همه حاملهای انرژی و بنزین و منابع را به همراه دارد.
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم و اقتصاد میشه، نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست. بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟
قبضهای علیالحساب برق چگونه اصلاح می شود؟
به گزارش خط بازار؛ مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: قبضهایی که بهصورت علیالحساب صادر شده، بسته به میزان مصرف برق مشترکان اصلاح میشود. در این قبضها سوابق مشترک درنظر گرفته میشود و جامعهای هم که مشترک شامل آن است و ویژگیهای آن درنظر گرفته میشود و برآوردی از میزان مصرف انجام و درنهایت متناسب با آن قبضی صادر میشود.
تخصیص ۱۰۰ هزار تن روغن خام
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی از تخصیص ۱۰۰ هزار تن روغن خام به تولیدکنندگان خبر داد؛ اقدامی که با وعده مسئولان مبنی بر بازگشت تعادل به بازار تا هفته آینده، نویدبخش کاهش التهاب و بهبود روند عرضه این کالای اساسی است.
واردات گوشت قرمز
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین میشود، گفت: براساس برنامهریزیهای صورتگرفته امیدواریم تا پایان دولت چهاردهم بهخودکفایی در این حوزه برسیم. با وجود اقدامات برای کاهش هزینههای تولید، گوشت قرمز بهدلیل ویژگیهای خاص تولید، همواره در مقایسه با دیگر اقلام پروتئینی قیمت بالاتری خواهد داشت.
اعلام قیمت جدید نان در کشوقوس بررسی است
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تا این لحظه قیمت جدید نان در تهران اعلام نشده و کشوقوس بررسی است، از برخورد با نانوایان گرانفروش و متخلف خبر داد. مردم میتوانند این تخلف را به شمارههای ۱۲۴ و ۱۳۵ گزارش کنند.
عارف: افزایش قیمتها بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار پذیرفتنی نیست
معاون اول رئیسجمهور تأکید کرد که افزایش قیمت مایحتاج روزانه مردم ازجمله اقلام خوراکی، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار برخورد نهادهای نظارتی را در پی خواهد داشت.
بازارخودروهای وارداتی همچنان در رکود
بازار خودروهای وارداتی با اینکه افزایش ۴۰ درصدی قیمتها را نسبت به سال گذشته تجربه کرده اما بهدلیل کاهش تقاضا و ثبات نسبی ایجاد شده در نرخها در بازار غیررسمی ارز همچنان در رکود است.
مصرف ۴.۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در یک هفته
مصرف گاز طبیعی کشور در 3بخش نیروگاهها، صنایع عمده و مشترکان خانگی، تجاری و صنایع جزء در هفته منتهی به ۲۰ تیر ۱۴۰۴ از مرز 4 میلیارد و ۲۲۷ میلیون مترمکعب گذشت.
تدوین طرح هوشمندانه تأمین و توزیع کالا در شرایط خاص
رئیس اتاق اصناف ایران از تدوین طرح هوشمندانه تأمین و توزیع کالا در شرایط خاص از سوی اتاق اصناف ایران خبر داد. براساس این برنامه، گشتهای بازرسی تداوم خواهد یافت و پایش روزانه بازار، رصد موجودی قیمت اقلام اساسی و ارسال گزارش به اتاق اصناف ایران بهصورت منظم انجام خواهد شد.
ترخیص ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی از مناطق آزاد
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اقدامات صورتگرفته در این مناطق طی ماههای اخیر خبر داد و گفت: طی ۱۲ روز جنگ تحمیلی، حدود ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی از ۷ منطقه آزاد کشور ترخیص شد. البته درصورت اضافه شدن تقاضا از مناطق جدید، این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت.
رکورد در حملونقل برخی کالاها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
سیدعلی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به همدلی ایجاد شده بین دستگاههای مختلف از رکورد جابهجایی برخی کالاها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه خبر داد. به گفته او روند و جریان تجارت مانند روزهای پیش از وقوع جنگ بود و تجارت با عراق، روسیه، هند، چین و… ادامه داشت و سرعت آن کم نشد.
پیشفروش بلیت اتوبوس اربعین از ۲۵ تیر
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری از آغاز پیشفروش بلیت اتوبوس اربعین از روز چهارشنبه (۲۵ تیرماه) خبر داد که براساس آن قیمت بلیت مسیر تهران – مهران(استان ایلام) یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان تعیین شده است.
منبع: همشهری انلاین
برچسب ها :بلیت اتوبوس اربعین ، خط بازار ، قبض برق ، واردات گوشت قرمز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱