عزل وزیر و ابقا معاون در وزارت صمت/آیا علی آبادی قدرت تغییر یک مدیرکل را ندارد؟

تجربه سال های گذشته نشان داده پای هر وزیری که در حوزه ساماندهی صنعت خودرو و بازار خودرو ناموفق بوده، به مجلس و استیضاح باز و در نهایت عزل شده است.
کد خبر : 63725
تاریخ انتشار :جمعه 1 دی 1402 - 20:06

به گزارش خط بازار؛ خودرو یکی از محورهای چالشی مرتبط با ماموریت های وزارت صمت است. تجربه سال های گذشته نشان داده پای هر وزیری که در حوزه ساماندهی صنعت خودرو و بازار خودرو ناموفق بوده، به مجلس و استیضاح باز و در نهایت عزل شده است. نمونه بارز این موضوع سرنوشت فاطمی امین وزیر سابق صمت است که به دلیل کارنامه ناموفق خود در ساماندهی خودرو  بعد از گرفتن کارت زرد از مجلس، استیضاح شد و با وزارت صمت خداحافظی کرد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از ناکارآمدی سیاست های خودرویی در وزارت صمت متوجه به عملکرد منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل و عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت بود.

حال با گذشت حدود 6 ماه از تغییر وزیر صمت و روی کار آمدن عباس علی آبادی، سیاست های خودرو نسبت به دوره قبل تغییر 180 درجه ای داشته ولی منطقی و توکلی همچنان در مسند قدرت قرار دارند. آن هم افرادی که عملکردشان با سوالات بسیاری همراه است و منتقدین بسیاری دارد.

براین اساس این سوال مطرح است که چرا وزیر عاقل صمت علی رغم تغییر اساسی سیاست های خودرویی چرا بازوهای ستادی خود را تغییر نمی دهد؟ آیا این موضوع به دلیل عملکرد این افراد است و یا موضوع سیاسی است؟ چرا باید کسانی که در صدر سیاست های ناکارآمد و عجیب و غریب خودرو قرار داشتند، همچنان در قدرت بمانند؟ آیا این افراد از حمایت خاص سیاسی برخوردارند؟ آیا وزیر عاقل صمت علاقه ای به تغییر ندارد و یا توان آن را ندارد؟ ااساسا آیا ابقای این افراد ارتباطی به تالارِ پشت جاده مخصوص دارد؟

طی دو سال گذشته بر همه مشخص شده که صنعت خودرو نیاز به نگاه متمدن، توسعه ای و از طرف دیگر مجریان عاقل و کارآمد دارد. خودروسازی را نمی توان با توکل بر خدا به طور منطقی هدایت و ساماندهی کرد. به نظر می رسد تغییر منطقی و توکلی از اوجب واجبات است تا خودروسازی یک نفس تازه ای بکشد.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهاد جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲

درود بر شما برادر گرامی مصطفوی منطقی معنی خودرو و صنعت خودرو را نمی داند فقط به دردتدریس در محیط دانشگاهی می خورد با طرح سامانه یکپارچه صنعت خودرو را به نابودی کامل رساند مافیای صنعت خودرو هم این را می‌فهمد وزیر فهیم صمت باید ایشان را برکنار کنند با تشکر

خودرویی جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹

بله متاسفانه چیدمان نیروها از تالار پشت جاده هدایت می‌شود
و افراد این‌جریان جلویی تحت فرمانهستند
نمونه اش الف نون پارک ملت نشین ها

علی شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

بله تالار و فیروز جاده همه کاره هستن

Salam جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶

این صد بار این وزیر عرضه مبارزه با مافیای خودرو را ندارد این ا م از کنار گود خیلی گردن کلفتی میکرد که خودرو این‌چنین و آنچنان است . دیدی وارد گود شدی هیچ غلطی نکردی. این مافیای بیشرف خودرو سازی بلاعزل که هیچ این بی شرفها نا پای جان مخالفین خود هم ایستاده اند .
بالاخره روزی در محکمه عدالت رسوا می شوند.

سید حق گو شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۷

سلام
من به نکته ای میخوام اشاره کنم که حتما همه عزیزان کاملا با این موضوع آشنا هستند ولی شاید فراموش بشه. عزیزان صنعت خودرو شاید حدود ۳ درصد کل صنایع ایران رو شامل میشه اما ۹۷ درصد جریان خبری و مشکل ساز کشور ما رو دربر میگیره .اونهم بدلیل ضریب نفوذ این صنعت در بین آحاد مردم هستش .از اولین ساعت خروج مردم از منازل با خودرو در ارتباط هستند حالیه عمومی یا شخصی و تجاری و … آلودگی هوا و مشکلات سوخت و تصادفات جاده ای و …جمعا این ۳ درصد رو تبدیل به هیولایی کرده که هیچ رستمی در هر کسوتی (بخوانید وزیر و وکیل و کارشناس و…) نمیتونه شاخ این غول رو بشکنه .
اما چرایی این حجم از قدرت این صنعت دقیقا در لایه های پیدا و پنهان خود وزارت صمت نهفته است .
بارها بنده در رسانه ها نوشتم و گفتم و…اما هیج مسولی این مطالب رو به جد پیگیری نکرد .امروزه چند نماینده مجلس که اکثر کارشناسان این صنعت این عزیزان رو می‌شناسند در کمال شجاعت موضوع صنعت خودرو از تولید تا بازار و واردات و …رو بررسی می‌کنند و در رسانه ها هم از مشکلات این صنعت حرف می‌زنند و در جلسات کارشناسی حضور دارند و دردشون درد مردم هست و خوب تحت فشار هم قرار می‌گیرند.
باور کنید حل مشکل این صنعت با تغییر دو سه نفر و انتصاب چند نفر کسانی که دغدغه مردم و کشور رو دارن قابل حله بسرعت …
باور کنید اینجا سرزمینی هست که مردمش دز دنیا (حمل بر نژاد پرستی نشود) از بهترین و باهوش‌ترین و تواناترین و غیورترین مردم دنیا هستند. من نظر همه رو به یک صنعت دیگه که در اوج تحریم و تهدید و …قرا داشته و داره مانند صنعت دفاعی و صنایع نانو فن آوری و ….جلب میکنم ‌آقایان و خانمهای محترم .من بعنوان یک کارشناس صنعت خودرو که آشنا هستم با تولید و بازار و.. این صنعت عرض میکنم .حل مشکلات این صنعت بسرعت قابل دستیابی است و می‌تواند حتی باعث افتخار ما در سطح جهانی بشه .
در صنایع دیگه توانستیم .به نوعی که قدرت‌های بزرگ دنیا مشتری پر و پاقزص محصولات دفاعی کشور ما هستند. پس در این صنعت هم می‌توانیم. اما باور کنید دو سه نفر که تصمیم گیر هم هستند متاسفانه اجازه رشد به مهندسین و کارکنان و مدیران لایق و جوان و پاک دست این صنعت نمی‌دهند.
جدا باور ندارید ایرانی هر کاری بخواهد می‌تواند …
به امید ایرانی سربلند و ایرانیه سرافراز .

رضا شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

این وزیر واقعا بی عرضه هست همانطور که خودش گفت وزیر التماسی هست عرضه سروسامان دادن به صنعت خودرو را ندارد اصلا استیضاح فاطمی بخاطر صنعت خودرو بود از وقتی که اومده هیچ تغییری در صنعت خودرو انجام نداده جای تاسف هست چنین شخصی با این سطح از هوش و توانایی باید وزیر صنعت بشود

مخاطب شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹

فقط وزیر نیست که عوض میشه و معاون هاش ثابت می‌مانند، مدیرعامل‌ها هم عوض می‌شوند و معاونت‌هاشون ثابت می‌مانند. اپیدمی شده برادر. کدام معاونت از ایران خودرو یا ایساکو عوض شده؟

درجه ۳ شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

وقتی مدیر عامل های خودرو سازی و هیات مدیرها میگن هیچکس نمیتون ما رو بردارشما توقع داری وزیر آدم خودش بیاره
س که کلا توسط افراد بیرون اداره میشه و مدیر عامل های و هیات مدیرها فقط خبر های ت میدن به پدر خوانده س و همه اذعان دارن نمیتون منو برداره کسانیکه پر پرونده باز تو شرکت های دیگه هستند و فقط آخورشون عوض میشه ت هرکی گند کارش در بیاد میبرش یه یک شرکت دیگه

css.php