عبور زیان انباشته خودروسازان از مرز ۳۰۵ هزار میلیارد تومان
به گزارش خط بازار؛ زیان انباشته تلفیقی خودروسازان که تا پایان دو سال قبل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بود با وجود سودده شدن ایران خودرو، ۲۲ درصد افزایش یافت و از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد.
براساس این گزارش، مجموع زیان عملیاتی سال گذشته این سه خودروساز هم با کاهش ۱۴.۸ درصدی به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان رسید. عوامل مختلفی در رشد زیان انباشته سال گذشته این گروه مانند عدم تخصیص ارز تا نیمه تابستان سال گذشته، حذف ارز نیمایی، کاهش تولید خودروهای تجاری، تثبیت قیمت ۱۸ ماهه و اعلام قیمت های جدید در آبان سال قبل، قطعیهای مکرر برق، افزایش نااطمینانیهای سیاسی و اقتصادی موثر بودند.
نکته مثبت صورتهای مالی خودروسازان
یکی از مهمترین نکات صورتهای مالی خودروسازان، ثبت سود عملیاتی ایران خودرو است و طبق گزارش این شرکت به سازمان بورس، سال گذشته ۴.۶ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شد اما زیان انباشته این شرکت ۷.۶ هزار میلیارد تومان زیاد شد که ناشی از جمع زیان انباشته سال گذشته با زیان خالص است و نه زیان عملیاتی. در سود یا زیان عملیاتی تنها سود و زیان فرآیند تولید خودرو دخیل است اما در سود یا زیان خالص دیگر هزینهها مانند هزینههای اداری نیز موثر هستند.
ثبت سود عملیاتی “خودرو” ناشی از عواملی چون واگذاری مدیریت در بهمن سال قبل و مدیریت خصوصی، کاهش هزینهها و طرحهای فروش، خروج خودروهای زیانده از خط تولید و… هستند.
بیشترین افزایش زیان انباشته خودروسازان هم مربوط به پارسخودرو با ۴۶.۸ درصد است که از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان دو سال قبل به زیان انباشته ۳۶.۴ هزار میلیارد تومانی سال قبل رسید. زیان انباشته سایپا نیز با رشد ۳۵ درصدی از ۱۰۲.۷ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
زیان عملیاتی این دو خودروساز نیز وضعیت بهتری ندارد و سایپا طی سال گذشته با جهش ۱۱۵ درصدی زیان از ۷.۸ به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان مواجه شد. زیان عملیاتی پارس خودرو هم با رشد ۲۹.۵ درصدی به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.
دلیل افزایش کمسابقه زیان سایپا و پارسخودرو را میتوان به بلاتکلیفیهای مدیریتی و تغییرات مدیریتی زیاد و بلاتکلیفی در واگذاری به بخش خصوصی نسبت داد.
منبع: بورس پرش
با همین تیم الان سایپا ( شیخ و راد)، میریم به سمت قتلگاه
برکناری این تیم را از دلسوزان صنعت خواستاریم