شكست سايپا در فروردين ١٤٠٣ و در مركز باقرشهر اتفاق افتاد
عاقبت مدیریت دولتی در خودروسازی/ سر نخواستن خودرو ایرانی دعوا است!
به گزاش خط بازار؛ به نقل از فرارو شکست پراید در افغانستان اواخر دهه ۸۰ اتفاق افتاد و صادرات سمند به روسیه برای مدتی در همان سالها بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش متوقف شد.
کوییک در ونزوئلا ماشین پلیس شد. این جمله را باید متفاوتترین خبر حوزه خودرو در هفتههای اخیر بدانیم. تقریبا ۲۴ ساعت بعد انتشار ویدئویی از رژه کوییکهای مشکی در خیابانهای کاراکاس، خبر رسمی از جزئیات صادرات این خودرو به آمریکای جنوبی دردسترس نیست و خود مدیران سایپا هم واکنشی نشان ندادهاند. صادرات کوییک برای فعالان بازار خودرو اتفاق جدیدی نیست و حداقل در دو دهه اخیر پراید و سمند و تارا و مدلهای دیگری در کشورهای خارجی حاشیهساز شدهاند. شکست پراید در افغانستان اواخر دهه ۸۰ اتفاق افتاد و صادرات سمند به روسیه برای مدتی در همان سالها بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش متوقف شد.
شکست پراید در افغانستان
صادرات پراید به افغانستان را میتوانیم شکست بزرگی برای بازار خودرو خودمان بدانیم. سایپا از اوایل دهه ۷۰ تولید پراید را در دو تیپ نسیم و صبا استارت زد و تقریبا دو دهه بعد این اتفاق بحث صادرات پراید به کشورهای همسایه از جمله افغانستان مطرح شد.
قیمت پراید اواخر دهه ۸۰ در کشور خودمان با ارقام سالهای اخیر تفاوت ملموسی داشت و خود سایپا پراید هاچبک را هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پراید صندوقدار را هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میفروخت. همزمان در افغانستان پولی که بابت خریدوفروش پراید بین خریدار و فروشنده ردوبدل میشد، به دو میلیون تومان نمیرسید.
صادرات خودرو به ونزوئلا سال ۱۴۰۲ و بعد توقف تقریبا هشتساله ازسرگرفته شد. آن زمان اعلام شد حدود دو هزار دستگاه به آمریکای جنوبی میرود و تارا و دنا بهعنوان جدیدترین سدانهای ایرانخورو سر از ونزوئلا درمیآورند.
خبر رسمی از جزئیات صادرات کوئیک به ونزوئلا دردسترس نیست و خود مدیران سایپا هم واکنشی نشان ندادهاند
صادرات دنا و تارا به ونزوئلا تقریبا بدون اعلام جزئیات روی خروجی رسانهها قرار گرفت و این وسط هیچکس نفهمید قیمت تمامشده این خودروها برای مردم ساکن آمریکای جنوبی دقیقا چقدر است. فیلم منتشر شده از نیکلاس مادورو درجریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ هم جزو معدود تصاویر مربوط به حضور خودروهای جدید ایرانخودرو در ونزوئلاست. اواسط تیرماه امسال ویدئویی از نیکلاس مادورو و همسرش در فضای مجازی وایرال شد. رئیسجمهور فعلی ونزوئلا از مبدایی که برای ما ایرانیها مشخص نیست سوار یک دستگاه تارا نقرهای میشود و نهایتا در مقصدی هم که نمیدانیم از تارا بیرون میآید.
ضعف در خدمات پس از فروش سمند به روسیه
صادرات سمند به روسیه تقریبا سه، چهار سال بعد آغاز تولید این خودرو در ایران کلید خورد. اتفاقا همان موقع یکی از مهمترین انتقادها درباره صادرات سمند به روسیه حول محور همین موضوع میچرخید. مخالفان اعتقاد داشتند سمندی که به روسیه صادر میکنیم بهخاطر گذشت چند سال از تولید نمونه اولیه، از تکنولوژی روز دنیا عقب افتاده است.
صادرات سمند به روسیه از بد ماجرا، در همان برهه یکبار متوقف شد. چرا؟ بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش!
صادرات سمند به روسیه، اما دوباره ازسرگرفته شد و این بار در سال ۱۴۰۰ شاهد انتشار خبری تحتعنوان توقف صادرات سمند به روسیه بودیم. ایندفعه معاون آن روزهای وزیر صمت بدون ذکر دلیل اصلی، به اعلام توقف صادرات سمند به روسیه بسنده کرد تا پرونده دیگری درباره صادرات خودرو به کشورهای خارجی بسته شود.
پایان تلخ سمند در سوریه
تولید سمند در سوریه سال ۸۵ به شکل رسمی آغاز شد. معاون اول محمود احمدینژاد، رئیسجمهور آن روزهای جمهوری اسلامی ایران در حضور بشار اسد کارخانه تولید سمند در سوریه را افتتاح کردند و آن زمان هر دستگاه سمند را معادل ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار به سوریها میفروختند.
سایت سیامکو طی دو دهه اخیر محلی برای تولید خودروهای ایرانی در سوریه بهشمار میرفت و اتفاقا علاوه بر سمند پای خودروهای دیگری ازجمله دنا به این کشور باز شد. این وسط یکبار سال ۱۴۰۰ بهخاطر مشکلات اقتصادی خود سوریها طرح صادرات خودرو به این کشور متوقف شد. با این حال سایت سیامکو به کارش ادامه میداد، اما درجریان وقایع ماههای اخیر در سوریه که احتمالا بهتر از ما درجریانش هستید، فعالیت سایت سیامکو هم متوقف شد.
به گزارش خط بازار؛ این نتایج حاصل چند دهه مدیریت دولتی در خودروسازی است که اسیر زدوبندهای سیاسی شده است. انتخاب مدیران عامل خودروسازی بدون درنظر گرفتن نظر سهامداران بخش خصوصی سبب شده تا سیاسیون حرف اول را در جاده مخصوص بزنند.
برچسب ها :ایران خودرو ، خودروسازی ، سایپا ، سمند ، مدیریت دولتی ، مدیریت دولتی خودروسازان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
سایپا زمانی که پراید را از خط تولید جمع کرد شکست خورد چون خودرویی برای ارائه نداشت ، تیبا که معلوم بود از خط تولید کنار گذاشته میشه، الانم که دل خوش کردند به کوئیک/ اگه پراید هنوز تولید میشد مطمئنا مشتری های خودش رو داشت، من به عنوان یک خریدار اگر پراید ۵۰۰ میلیون هم باشه برآن از کوئیک ارجح تره ، پراید رو برگردونید / نکته دوم اینکه سایپا خودرو ساز نیست، و خطی که به عنوان تولید بیان میشه عملا خط مونتاژ هست نه تولید، ما در مونتاژ بهترین هستیم ولی در تولید حرفی برای گفتن نداریم، با این حال بنده به عنوان یک ایرانی آرزوی سربلندی سایپا رو دارم برعکس مدیران کنونی که هیچ تعصبی نسبت به این شرکت ندارند
سلام و عرض تشكر از مدير خط بازار
تا زماني كه مديران سفارشي باشن و مديران سفارشي مثل محمدزاده ايران خودروديزل كه صبحانه ،نهار و شايدم شام ايشون از اركيده مياد محصولات كيفيت دار نميشن اين مردم شهيد پرور حقشون اين مديران سفارشي نيست
فرمایش آقا امام حسین به سران لشکر یزید ملعون :
(( اگر دین ندارید لا اقل آزاده مرد باشید ))
فرمایشی که هرگز دیگر دیده نمیشود و از اذهان مردم به خوبی و با درایت پاک شده است ((هیهات من الذله))
اوضا در ايران خودرو خيلي خرابه باز خدا پدر دكتر شيخ زاده و تيمشون رو بيامورزه آرامش در سايپا هست فقط به فكر افزايش حقوق كارگران سايپا و طرح يكسان سازي باشن سفره همكاران خاليه تورم پدر مردم رو درآورده 😔
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵