شکست پروژه نفرت پراکنی بی بی سی در برابر یک پدیده خاص

پروژه نفرت پراکنی بنگاه سخن پراکنی بی بی سی با بر خورد هوشیارانه افکار عمومی در فضای مجازی خنثی شد.
کد خبر : 72337
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
به گزارش خط بازار؛ ماجرای اسناد ادعایی بی بی سی جهانی که سعی داشت در قالب یک بمب خبری آن را در فضای رسانه ‎ای ایران و جهان منفجر کند، با سد محکم افکارعمومی ایران روبرو شد. به نظر می رسد این رسانه انگلیسی برای ایجاد تاثیر عمیق در مخاطب به جای اینکه ادعای خود را در بی بی سی فارسی مطرح کند از اعتبار بی بی سی جهانی خرج کرد اما با یک پدیده قابل تامل و خاص روبرو شد. پس از انتشار این خبر بود که ابزار کمکی تبلیغاتی ضدانقلاب به یاری بی بی سی آمد اما افکارعمومی در شبکه های اجتماعی نه تنها مسحور این جوسازی خبری نشد بلکه به عنوان یک مخاطب هوشیار اقدام به راستی آزمایی اسناد ادعایی کرد و خیلی زود سندیت و درستی این مدارک از سوی فعالان مجازی ایرانی زیر سئوال رفت و رد شد تا جایی که بسیاری از کاربران ایرانی آن را جعل سند غیرحرفه ای خواندند.
قالب، تحریر و کالبد منسوخ شده مدارک ادعایی که در دهه ۷۰ در اداره های ایران بکار می رفت که امروز کنار گذاشته شده، فونت های ناهمخوان که از چند نوع مختلف استفاده شده، از بین رفتن بافت کاغذ که نشان از دستکاری می داد، ادبیات عجیب و غریب داخل گزارشات، عدم درج تاریخ و شماره نامه و … به باور کاربران ایرانی نشان از یک دستکاری آشکار می داد. بی بی سی که با پدیده مخاطب هوشیار ایرانی روبرو شده بود دست به اعتراف درباره دستکاری این موارد زد اما ادعا کرد که اسناد را بازسازی کرده که نام برخی افرادی که در اسناد اسامی آنان ذکر شده، محفوظ بماند؛ هرچند کار از کار گذشته بود و یک پروژه شکست خورده دیگر روی دست بنگاه سخن پراکنی بی بی سی ماند.
شاید دست اندرکاران این پروژه فکر می کردند می توانند با جوسازی خبری و تزریق نفرت پراکنی و تبلیغات رسانه ای و استفاده از سیاهی لشکر مجازی اهداف خود را عملیاتی کنند اما با پدیده افکارعمومی هوشیار ایرانی روبرو شدند که کلاس و سطح سواد رسانه ای خاصی را به نمایش گذاشت.
قطعا ضدانقلاب سعی می کند با استفاده از سیاهی لشکر خود در شبکه های اجتماعی این پروژه را احیا کند اما با توجه به مخدوش بودن این مدارک و بی اعتبار شدن آن توسط افکارعمومی هر چقدر روی این پروژه سوخته پافشاری کند بر بی اعتباری و بلاهت خود اصرار ورزیده است.
نفرت پراکنی یکی از استراتژی های رسانه های غرب علیه کشورهای دیگر است که از جمله جرائم مهم در فضای ارتباطی و خبری به شمار می رود که راه گفتگو را بسته و با تزریق احساسات منفی و ایجاد انزجار سبب شکاف در جامعه با تقویت تعصبات رادیکال می شود. افکار عمومی در شبکه اجتماعی ایکس همچنین با آگاهی از اهداف انتشار چنین مطالبی از دستگاه های ذی ربط خواست تا نسبت به این موضوع پیگیری های لازم حقوقی را انجام دهد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.