شروط نوعروس خودروسازی برای واگذاری/سایپا را چه کسی می تواند خوشبخت کند؟

عطش خرید سهام سایپا از حد خود گذشته و به جنون تبدیل شده است.
کد خبر : 108017
تاریخ انتشار :چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 - 18:53

به گزارش خط بازار؛ عطش خرید سهام سایپا از حد خود گذشته و به جنون تبدیل شده است.

خواستگارانی که بعد از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی یکباره یاد نوعروس جاده مخصوص افتادند. واگذاری سایپا به بخش خصوصی به مراتب از ایران خودرو مهم تر است. اول اینکه سهامداران خصوصی ایران خودرو سال ها در این شرکت صاحب حق بوده و به دنبال افزایش سهم خود در مدیریت بودند و دوم اینکه فارغ از موفقیت خصوصی سازی در ایران خودرو، سایپا قدم آخر در این باره است و در صورت شکست راه برگشت وجود ندارد. لذا در این خصوص بایستی با حساسیت رفتار کرد.

تجلی این حساسیت هم در کلمه «اهلیت» معنا می یابد. هرچند که هنوز وزارت صمت و ایدرو در سکوت رسانه ای به سر می برند و علاقه ای به درگیر کردن خود در فضای سنگین کنونی در جاده مخصوص نیستند ولی برای اهلیت بایستی شاخص تعریف کرد.

خودروسازی به ویژه ایران خودرو و سایپا یک بنگاه سیاسی صنعتی و اقتصادی است که اداره آن نیازمند «روابط قدرتمند سیاسی»، «منابع مالی بالا» و «اشرافیت نسبی به خودروسازی» است. به بیان دیگر موفقیت در اداره این بنگاه شبه سیاسی در گرو پیاده سازی یک نظام مدیریتی سیاسی، مالی و فنی است. به صرف پول داشتن و یا ارتباطات سیاسی نمی توان این شرکت را اداره کرد.

از این رو سه شاخص برای تعیین اهلیت می توان تعریف کرد: «اهلیت سیاسی»،«اهلیت فنی» و«اهلیت مالی». فرد یا گروهی صلاحیت اداره سایپا را دارد که این سه شاخص را با هم داشته باشد. نه بچه پولدارهای برج نشین سر چهارراه می توانند با کنترل از راه دور سایپا را اداره کنند و نه سیاسیون با سوابق مثبت ولی ناآشنا به خودروسازی.

به نظر می رسد بهترین ترکیب برای خرید سهام سایپا بایستی متشکل از«یک نهاد قدرتمند حاکمیتی، یک نهاد مالی و یک شرکت آشنا به خودروسازی» باشد. در بین گزینه های مطرح چنین ترکیب قدرتمندی وجود ندارد.

تصور خریداران کنونی به خوشبخت کردن سایپا بیش از آنکه مبتنی بر واقعیت باشد، یک هوس زودگذر است. نگاه به وضعیت کنونی ایران خودرو در دوران جدید به خوبی موید این موضوع است. روابط درون سازمانی و برون سازمانی در شرکت های شبه دولتی خودروسازی همچون ایران خودرو و سایپا به مراتب پیچیده تر از ان است که بتواند براحتی بر آن سیطره کرد. به عنوان نمونه بعد از گذشت ۲ سال و علی رغم تغییر دو مدیرعامل، هنوز کسی نتوانسته مدیرعامل کنونی مگاموتور را تغییر دهد. هنوز مدعیان خصوصی سازی در تغییر مدیران سیاسی و یا بله قربان گو مانده اند چه برسد به بهبود اوضاع.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مگاموتور چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۲

تغییر منتظرالمهدی در مگاموتور باعث شکوفایی و برگشت به اوج تولید گروه سایپا خواهد شد چون منتظرالمهدی و تیم مدیریت ایشان پاشنه آشیل کل گروه سایپا شدند و ترمز گروه سایپا هستند.
امثال منتظرالمهدی باعث عقب افتادگی کشور عزیزمان ایران شدند که با بی تجربگی باعث چالش و بحران می شوند و سالیان سال باعث دردسر و عقب ماندن کشور می شوند
صندلی مدیریت اگر منافع شخصی ندارد پس چرا امثال منتظرالمهدی اصرار بر ماندن دارند و آبروی خودشان و صنعت را میبرند؟؟؟
امثال منتظرالمهدی که منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح دادند باعث نابودی صنعت کشور شدند.
مگاموتور را تبدیل به ضایعات کرده است و تولید 3000 دستگاه در روز را به کمتر از 1000 دستگاه در روز رسانده و کلی محصول ناقص بر روی دست گروه سایپا گذاشته است.
مشتری و مردم هم از محصولات مگاموتور شاکی هستند و هر روز در نمایندگی های سایپا درگیری هست.

عیسی پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۵:۰۴

درود بر منتظر المهدی درود بر دکتر صمدی درود بر قاسمی شیران درود بر عباس شهریاری شما ها خدمت کردید به خودتون منتظر جان هوای حاج مصطفی رو نگهدار تا می تونی خرید کن کسی حریف تو نیست راستی از پروژه رنگ زامياد چه خبر

ناشناس پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۶:۴۱

1) اگر قرار به فروش شرکتی می باشد، آن شرکت را بایستی در اوج فروخت، نه در حضیض افت تولید و ناتوانی در پرداخت مطالبات و بی نظمی و آشفتگی. شرایطی که الان به لطف حضور شیخ زاده و رادمنش بر سایپا حاکم است. البته اطمینان داریم که انشاالله عمدی نیست و از روی ناتوانی آنهاست.
2) همانطور که اگر تولید بالا رود و وضعیت مالی شرکت خوب شود، همه از جمله رسانه وزین خط بازار، شخص مدیرعامل را تحسین می کنند، وقتی هم که اوضاع شرکتی خراب میشه و تولید شدیدا” افت می کنه و طلب قطعه ساز و حقوق پرسنل رو هم نمیتونه بده و بی نظمی در اون شرکت حاکم میشه، این شخص مدیرعامل هست که بایستی مورد شماتت و عتاب قرار بگیره و پاسخگو باشه. بنابراین الان شخص شیخ زاده و رادمنش بایستی پاسخگوی وضعیت فعلی سایپا باشند و بعد، افراد دیگر.
3) صالحی سازه گستر را شخص رادمنش و شیخ زاده از ایران خودرو آوردند سازه گستر، آنهم با چه ذوق و شوقی! حرف افراد باتجربه را هم گوش نکردند، چون هردو بزرگوار هیچ وقت نفر اول نبودند تا تجربه مستقیم مسوولیت پرداخت حقوق و مطالبات سازنده و غیره را داشته باشند.
4) شاید بگویید همه اش تقصیر منتظرالمهدی است. جواب این است در اینکه منتظرالمهدی بسیار ضعیف و کم تجربه است و زیرساختهای مگاموتور را نابود کرده است هیچ شکی نیست ولی هنر مدیرعامل سایپا باید این باشد که با وضعیت موجود بتواند مدیریت کند و اجازه ندهد تا تولید افت کند (مانند تیموری و کمی هم توسلی مهر که چون منتظرالمهدی ضعیف و تحمیلی بود خودشان مگاموتور را مدیریت می کردند و نمی گذاشتند تولید افت کند. کاری که تا الان رادمنش و شیخ زاده از انجامش عاجز بوده اند) وگرنه اگر شخص لایقی در مگاموتور نشسته بود که مساله ساده میشد!
5) اگر شیخ زاده و رادمنش بگویند که ما اختیاری نداریم! حرفی کاملا اشتباه و منحرف کننده زده اند، چون رادمنش و شیخ زاده با اختیارات کامل آمده اند. چیزی که این دو ندارند ؛ مدیریت، شهامت، استقلال، جسارت، نگاه صحیح و جامع به مسایل و مشکلات سایپا و توان لازم برای اداره شرکتی مثل سایپاست.حالا مسایل دیگر بماند!
6) قاعده این است که آخرین مدیران شرکت در حال واگذاری، سابقه هیچگونه وابستگی و ارتباط با خریداران آن شرکت نداشته باشند. مطلبی که الان در کیلومتر15 اصلا رعایت نشده و سابقه وابستگی دو مدیر ارشد آن به برخی از خریداران، زبانزد خاص و عام است.
7) برای نجات سایپا، منتظرالمهدی و صالحی که باید بروند ولی قبل از آنها باید شیخ زاده و رادمنش بروند و واگذاری هم حداقل فعلا به تعویق بیافتد.

رضا نیک نام پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۶

تحلیل عالی جامع بدون هر گونه غرض ورزی

عیسی پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۴۶

درود ناشناس تحلیل شما فنی و قشنگ بود

خط بازار نه خط منتظرالمهدی؟؟؟؟؟!!!!!! پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۲

ما مطمئینم که خط بازار در این باره درست رفتار نمی ئکنه. به خاطر این صدامون رو دوست داریم به گوش مسئولین اون سایت برسونیم. حاضریم ی جلسه با نماینده های ما بزارن. ما انتقادامون رو راجع به آقای منتظرالمهدی بگیم. خدماتش رو هم بگیم. انتقادامون راجع به مدیرعاملای قبلی هم بگیم. خدماتشون رو هم بگیم. اون وقت خداوکیلی ببنیم و ببینید حضرت عباسی کدومشون بهتر کار کردن. ولی فکر نکنم خط بازار که تو خط منتظرالمهدیه و نمی دونیم چرا تو خطشه بزاره حرف ما به گوش همه برسه. خلاصه ما حاضریم نماینده هامونو بینی و بین الله وسط نماز جماعت انتخاب کنیم و شما باهاشون مصاحبه کنید

مگاموتور جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۰

فعلا منتظرالمهدی جواب سوالات خط بازار را بده
و شفاف سازی کنه که چرا به برادرش در شرکت رایزکو، مطالبات مالی رایزکو را صفرروزه تسویه می کند پس چرا با تامین کنندگان دیگر صفرروزه تسویه نمی کند تا تواید ناقص نکند و خط خودروساز را متوقف نکند و…..

صادق پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۰

خداوکیلی خودتون این خبر رو باور دارین؟ اصلا چطوری از هر روضه ای یه گریز می زنی به منتظرالمهدی؟؟؟
خدایی قصه چیه؟
چرا به شعور مخاطبین احترام نمی زارین؟ قاطی کلی اخبار و مطالب سیاسی خوب که اون هم از سایت های خوبی مثل تسنیم و … کپی می کنی چرا اراجیف می نویسی؟ سطح نگرشت رو بالا ببر. ببین سایت های بزرگ چکار می کنن؟ ببین خبرگزاری فارس یا تسنیم یا کیهان یا خبرگزاری های معبر و خوبی که دارن کار می کنن خداوکیلی گزینیشی رفتار می کنن؟ بخدا نمی دونم شما چرا فقط به منتظرالمهدی پیله کردین؟

مایکل پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸

البته که شما رسانه اید و بازی های رسانه ای رو بلدید. ولی این کار که مجموع نظرات رو قایم می کنید و زیر مطالب تعداد نظرات درج نمیشه کار خوبی نیست. البته اگر درج می کردید تعجب آور بود. تعداد نظرات الان بالای 14 نظره که فقط جرأت تأیید 4 تا شو داشتین. حتما که این نظر هم تأیید نمی شه. ولی اینو بدون خداوند در سوره حشر می فرماید و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا هم آنان را از خاطر خودشان برد (خود را فراموش كردند و صلاح و تدبير كار خود ندانستند)، آنانند كه واقعا فاسقان‌اند

کارگر پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۹

و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا هم آنان را از خاطر خودشان برد (خود را فراموش كردند و صلاح و تدبير كار خود ندانستند)، آنانند كه واقعا فاسقان‌اند

Sardar پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۹

جناب مصطفوي عزيز، فتنه اصلي تو سايپاپرس هست. اون آدمهايي كه مترسكشون هست و دائما براي همه نقشه ميكشن و همه رو ميترسونن

صنعت خودرو پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲

آقای پزشکان صاحب نهج البلاغه می فرمایید هیچ کاخی برافراشته نمی‌شود مگر ظلمی در آن واقع شده باشد .آیدان خودرو با واگذاری به تیم مدیریتی جدید اولین قاققدام مبارکش حدف اضافه کاری ها رو شروع کرد آن هم به بهانه نبود برق .ایران خودرو رو که به حراج دادین ولیکن به داد سایپا برسین.با این سبک مدیریتی آقا ح ک در آینده کمتر از یکسال دست درازی های این تیم به رانت‌های جدید بگونه آب ح اهد بود که دولتت با تفنگ را هم تهدید خواهد کرد سناریوی خوبی برای تشکیل ایجاد کردند سربازان گمنام یا در حال استراحت یا از توبره تبم ح ک و رفیق اونوری باری میخورند

مهدی جو پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۴

حاجیان پیکانشهر حج شما مقبول درگاه حق

حبیب جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۹:۱۱

خوشبختی و عافیت برای یک شرکت و کارفرما رضایت کارگر زیر دست است برادر بزرگوار آقای شیخ زاده قول استمرار بیمه تکمیلی بازنشسته ها همچون رویه جاری ایرانخودرو پارس خودرو برای پرسنل بازنشسته سایپا پیش از سال جدید فرمودید به کجا رسید من و سایر همکاران بعنوان کارگربازنشسته خطوط تولید بعلت شرایط کاری دچار ساییدگی چندین مهره کمر و سایر بیماریهای ارگو نومی شدیم که تا حالا بعلت محدودیت مرخصی و استعلاجی فرصت درمان و رسیدگی پیدا نکردیم درست نیست مختصر سنوات هزینه درمان کنیم قابلیت کار رو هم از دست دادیم عنایت فرمایید الوعده وفا

کارشناس شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱

سایت گرانقدر خط بازار. نظر شما رو به وعده ها و خط مشی خودتان جلب می کنم. در بالای این قسمت نوشته اید نظرات حاوی تهمت و افترا و غیر مرتبط با خبر منتشر نخواهد شد. خدا را شاهد می گیریم که در هیچ یک از نظرات ارسالی نقض نزاکتی از سوی ما صورت نگرفته ولی شما متأسفانه این نظرات رو نه تنها تأیید و منعکس نکردید بلکه کلا حذف کردید. تعدادنظرات از 20 تا شده 15 تا؟!

css.php