شرط وزیر صمت برای حمایت از خودروسازان/علی آبادی در کنار یاران جاده مخصوص

وزیر صمت: خواسته ما این است که رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد.
کد خبر : 61690
تاریخ انتشار :سه شنبه 23 آبان 1402 - 21:16

به گزارش خط بازار؛ عباس علی‌آبادی امروز در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در نمایشگاه بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرده است، در خصوص اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو، گفت: خودروساز مطلقاً و طبق قانون‌ حق ندارد خریدار را مجبور به خرید محصول دیگری کند و باید طبق قرارداد عمل کند.

وزیر صمت تأکید کرد: خودروسازان به من گفته‌اند که به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد، هیچ الزامی نیست و اگر چنین اقدامی صورت گرفته است، این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.

وی با اعلام “در زمان حاضر ‌تشخیص قیمت‌گذاری خودرو به‌عهده شورای رقابت است”، افزود: البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.

وزیر صمت در پاسخ به این سؤال که شورای رقابت چه‌زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود، گفت: من مسئول این کار نیستم و نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم.

 

 

به گفته علی آبادی ، واردات خودرو اکنون مانند گذشته تابو نیست و اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم به نیازشان دست یابند و به زودی برنامه‌های تازه دیگری را نیز اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خودروی برقی نیز اصلا محدودیت نداریم زیرا چشم‌انداز دنیا تولید خودروی برقی است ، گفت: در سطح ملی نیز اصالتاً باید به سمت رفع نیازی حرکت کنیم که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشد.

انتظار مردم از خودروسازان بر آورده نشده است

وزیر صنعت گفت: صادقانه می‌گویم و نمی‌خواهیم مورد سوءاستفاده قرار گیرد، اما مردم ما انتظار بیشتری از خودروسازان داشته‌اند و این انتظار همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برآورده نشده است.

وی با اعلام اینکه با توجه به سابقه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود داشت انتظار می‌رفت که نسبت به سایرین زودتر به تولید خودروی برقی دست یابیم، تصریح کرد: نزدیک به 70 سال پیش دنیا فهمید که برقی‌‌سازی‌ خودروها بهتر است اما به دلایلی از این موضوع عقب‌‌نشینی شد زیرا بنزین ارزان‌تر بود و مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا وجود نداشت اما اکنون شرایط در شهر تهران قابل تحمل نیست و ما در روز جاری در شرایط زرد به سر می‌بریم و معلوم هم نیست که در زمستان از نظر شرایط آلودگی هوا چه شرایطی داشته باشیم بنابراین یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع آلودگی هوا و رفع معضل انرژی استفاده از خودروهای برقی است.

علی‌آبادی افزود: ظرفیت قابل توجهی از درآمد کشور در بخش انرژی استفاده می‌شود و این موضوع اقتصاد ما را به سمت کوچک شدن سوق می‌دهد به همین دلیل برای توسعه  تشکیل سرمایه در بخش‌های مهم اقتصاد باید سرمایه‌گذاری به نحوی پیش رود که برای کشور درآمدزا باشد و وضع اقتصاد کشور را بهتر کند. لذا یکی از راه‌ها این است که به سمت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری آن حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم باید به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عملکرد در بخش تولید خودروهای برقی گفت:‌ این حرکت آغاز شده و خودروسازها متوجه شده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند و ما در وزارت صمت آنها را تشویق می‌کنیم، در حال حاضر هر یک از خودروسازهای اصلی ما مشغول ساخت یک خودروی برقی هستند و اقدام آنها امیدبخش است، اما هنوز محصول نهایی نیست تا بتوان آن را با اطمینان به دست مردم داد.

وعده خودروسازان برای تولید خودروی برقی در 1403

وی اضافه کرد: خودروسازان قول داده‌اند در 6 ماهه اول سال آینده این اتفاق بیفتد و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آنها است و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد و خوشبختانه کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است لذا تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به‌زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.

وی افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.

باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.

خودروسازان اگر به استانداردهای جهانی نرسند‌ از آنها حمایت نمی‌کنیم

وی در خصوص مطالبه رئیس‌جمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو ، گفت: این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.

علی‌آبادی افزود: شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست و باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آنها باشد و خودروسازها هم باید به این درخواست اهتمام ورزند؛ مقام معظم رهبری این موضوع را به طور جدی مطرح کرده‌اند و ما هم مطالبه می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که چرا برخی خودروسازان مونتاژی امکان تأمین قطعات خودروهای چینی را ندارند؟ گفت: کسی که خودرو را عرضه می‌کند متعهد است که قطعات آن را تأمین کند. لذا این مطالبه را رسیدگی خواهم کرد.

وی در خصوص سفر به چین اظهار داشت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قراردادها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

منبع : تسنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعیدی ایران خودرو چهارشنبه , ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۰۸

با چنین مدیرانی که عشق عکس با اقای وزیر را در راستای ماندگاری دارند چنین وعده ی وزیر دور از انتظار است!!!

کارگر چهارشنبه , ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۳۷

آقای وزیر مدیران داخلی وقتی آمار فیک سازی و آمار و گزارشات غلط تهیه و پرزنت می کنند توقع دارید که خودروسازی به شرایط قبل که تولید و محصولات متنوعی داشت برگردد و اینکه بخواهند تول ایجاد کنند , خیر این امر تا زمانی که مدیران با 30 الی 40 سال سابقه در شرکت هستند تحقق نمی یابد و امیدواریم با ورود هییت مدیره جدید در دو خودرو سازی شاهد تحول و تغییر در مدیران بی سواد و شوگرا باشیم

راد چهارشنبه , ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۱۱

متاسفم برای این وزیر عاقل بقول مصطفوی نازنین
مومن خدا بجای حل مسئله چرا صورت مسئله رو پاک میکنی مدیران کوتوله دو شرکت خودرو ساز باید عوض بشن وگرنه همین است که میبینی برادر عزیز تا زمانی که مافیای خودرو سازی هست و آدمهای کوتوله اونها روی صندلی مدیریت این دو شرکت مشکل خودرو و در راس آن مردم مظلوم و بی نوا حل نخواهد شد و مردم مجبورند هر آشغالی که این دو شرکت تولید میکنند را بخرند و سوار تابوت متحرک این دو شرکت بشوند اووووووووف بر شما

کارگر خط تولید چهارشنبه , ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۲۱

درود بر شما
تحقق برنامه ایران خودرو چه از نظر کمی چه از نظر کیفی فقط و فقط با شیخ بزرگ و دلسوز ایران خودرو اتفاق می افته .
به شرطی که دکتر عظیمی با اعتماد کامل و اختیار دادن بیشتر به این بزرگ مرد سالم و صادق صنعت خودرو دست شیخ ما رو باز بزاره

حراست کل چهارشنبه , ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

این موضوع که باید در خودروسازی تغییرات انجام شود و خیلی زود این اتفاق بیفتد هیچ شکی نیست.معمولا وقتی تولید ایران خودرو از روزی ۱۰۰۰ دستگاه بالاتر نمی رود به معنای وجود یک اختلاف بین قطعه سازان و خودروساز می باشد به عنوان مثال در ایران خودرو قطعه سازان متوجه شده اند که تغییرات وجود دارد تنها ۱۰ درصد قطعه تحویل می دهند.وضعیت نقدینگی هم که بسیار خراب و عملا شرکت فقط روزمرگی را میگذراند .و دلسوزانه میگم ایران خودرو مرد بزرگ دل میخواهد و مدیر تصمیم گیر

داوود جمعه , ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۲۷

سلام
آقای وزیر محترم و ریاست و اعضای کمیسیون صنایع مجلس

خواهشا بپرسید راه ورود به ایران خودرو چیست؟

چرا چند ساله در حال تلاش برای ورود به ایران خودرو هستم ولی نمیتوانم

گناه امثال من که پارتی نداریم ولی تخصص کاری داریم چیست

خدا لعنت کنه اونایی رو که از دورترین نقاط کشور آمدن تهران و الان خدا رو بنده نیستن

واگذارتون به خدا
ولی اگر توی این کشور اتفاقی بیوفته و تغییر تحولی در بحث خودرو سازی انجام بشه بدونید قطعا شما هم نابود خواهید شد

حسین پور جمعه , ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

سلام آقای داوود
واقعا حرف دل ما رو زدی

خودروسازی فقط شده پارتی بازی
حتی برای کار در ضعیف ترین زیر مجموعه اون هم باید پارتی داشته باشی چه برسه به استخدام در خود خووروساز

مدیر عامل حزب اللهی هم نتونست در مقابل عباس آباد مازندران مقاومت کنه.

وای از اون روزی که اتفاقات قشنگ در راس مدیریت کلان این کشور اتفاق بیوفته اون موقع امثال بچه عباس آباد و سایرین مازنی ها بایستی دنبال سوراخ موش باشند

حسنی جمعه , ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

سلام
من فوق لیسانس برق قدرت دارم
یه شرکت خصوصی ۱۵ سال کارکردم و تعدیل نیرو شدم

الان پیگیر استخدام در گروه ایران خودرو یا سایپا هستم که پشتوانه دولتی دارن

پیش چند نماینده مجلس هم رفتم و نامه هم گرفتم ولی موفق نشدم

بخدا که زندگیم در حال نابود شدن هست

مستاجرم ماهی ۵۵۰۰ کرایه میدم
اگر مقدوره یه مصاحبه با مدیران منابع انسانی ایران خودرو و سایپا انجام بدین و شرایط و نحوه ورود به این شرکتها را بصورت شفاف توضیح بدهند
تشکر از همه مسئولین کشوری

css.php