سیلی که به جان ‌مدیران خودرو افتاد/درباره خودروساز ایرانی همیشه جای نگرانی هست

کافی است پای درد و دل خریداران انواع محصولات خودروسازان ایرانی بنشینید تا برایتان از انواع مشکلات خودرو‌های صفر تولید داخل بگویند
کد خبر : 72081
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

به گزارش خط بازار؛ کافی است پای درد و دل خریداران انواع محصولات خودروسازان ایرانی بنشینید تا برایتان از انواع مشکلات خودرو‌های صفر تولید داخل بگویند و عجیب اینکه اگر سیستم بازرسی خودرو یا همان PDI مدنظر به درستی به وظایف تعریف شده عمل می‌کرد، دیگر نباید شاهد این تعداد کم و کسر و مشکل احتمالا در میان خودرو‌های تولید و مونتاژ داخل می‌بودیم؛ اما می‌بینیم که فارغ از مساله آب گرفتگی شدید انبار‌های دو خودروساز در کرمان، آنچه که اکنون دبیر انجمن خودروسازان ایران مدعی آن است چنان که باید در روند عادی تحویل خودرو‌ها هم به نظر چندان رعایت نمی‌شود.

طی دو روز گذشته انبار‌های شرکت خودروساز مدیران خودرو به سوژه ای جدی در میان شهروندان ایرانی تبدیل شد، تصاویری که به نظر می‌رسد نشان از بحرانی جدی بعد از سیل کرمان در انبار‌های این خودروساز بزرگ داشته است.

تصاویر منتشر شده از انبار شرکت مدیران خودرو در کرمان نشان می‌دهد انبار این شرکت بر اثر بارش باران و ایجاد سیلاب دچار آب گرفتگی شده و خودرو‌های ام وی ام گرفتار سیلاب شده اند.

البته در روز‌های گذشته بارش باران بخش‌های زیادی از شرق کشور را در بر گرفت. باران در کرمان نیز شدت زیادی داشت و موجب ایجاد سیلاب و آب گرفتگی شد. انبار شرکت مدیران خودرو نیز از این سیل در امان نماند و خودرو‌های این شرکت که به نظر می‌رسد اغلب آن‌ها X۳۳ هستند در آب گرفتار شده اند.

در همین حال پرسشی جدی از سوی بخش زیادی از شهروندان مطرح شد که دقیقا کدام خودرو‌ها در آب هستند و حالا معلوم نیست قرار است که این خودرو‌ها به چه سرنوشتی دچار شوند و مدیران خودرو خودرو‌های آب گرفته اش را به کدام مشتری بی‌نوایی تحویل دهد. البته مدیران خودرو تنها موردی نبود که در گیر این آب گرفتگی شد.

کما اینکه تصاویری نیز از انبار‌های شرکت خودروسازان بم که زیر مجموعه کرمان خودرو است نیز منتشر شد که نشان می‌دهد انبار‌های این شرکت و خودرو‌های آن نیز در سیل زیر آب رفته بود.البته که مساله آب گرفتگی محصولات مدیران خودرو بسیار بیش از تنها آب گرفتگی انبار بود و ویدیو‌هایی نیز بود که نشان می‌داد، آب و سیل وارد سالن مونتاژ بدنه خودروی فونیکس اف‌ایکس در مدیران خودرو بم شده است، تصاویری که البته منجر به نگرانی به حق بسیاری از شهروندان و به خصوص خریداران آتی و ثبت نام کنندگان محصولات مدیران خودرو شد.

دیگر شاید با دیدن این ویدیو‌ها طرح این پرسش اصلا عجیب نبود که قرار است این خودرو‌ها تحویل چه کسانی شود؟ آیا از رقم نهایی خودرو کم خواهد شد و یا حتی برخی به طنز مطرح می‌کردند که گویا ماجرا برعکس هم بشود و شاید حتی رقمی نیز اضافه‌تر از خریداران دریافت شود تا مبادا یک وقت خوردوسازان ایرانی دچار خسران و ضرر و زیان شود.

البته که همه تلاش‌های اقتصاد ۲۴ برای کسب اطلاع از وضعیت خودرو‌ها و روند فروش این خودرو‌های در آب و گل فرورفته با مدیران شرکت «مدیران خودرو» با ناکامی و عدم پاسخگویی مواجه شد.

اما احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخی بسیار کوتاه به اقتصاد ۲۴ گفت که مطمئنا هیچ خودروی دارای مشکلی به شهروندان تحویل داده نخواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد که اصلا تاکنون هیچ نوع سابقه ای از نفوذ آب به داخل خودرو‌ها وجود نداشته است.

او همچنین افزود: «تمام این خودرو‌ها در زمان تحویل بازرسی مجدد می‌شوند که به اصطلاح به آن PDI یا بازرسی قبل از تحویل (Pre Delivery Inspection) به آن گفته می‌شود، و بازرسی قبل از تحویل، آخرین مرحله بازرسی خودرو است که فروشنده قبل از ثبت نام خودرو انجام می‌دهد. این بازرسی شامل بررسی نمای بیرونی، داخلی، قطعات الکتریکی، قطعات مکانیکی، سطوح مایعات و لوازم جانبی (در صورت وجود) خودرو است و مطلقا پیش از این بازرسی خودرویی تحویل داده نمی‌شود و حتما خودرو باید سالم باشد.»

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان

نعمت بخش درباره این مساله که تصاویر انبار‌ها نشان می‌دهد خودرو‌ها گاه تا سقف در آب بوده اند و حتی آب به سالن مونتاز نفوذ کرده است نیز به اقتصاد ۲۴ گفت: «ماشین‌های تولیدی اصلا باید از تونلی رد شوند که با فشار آب بسیار تست می‌شوند و همه اطراف و زیر و رو و سقف و شیشه، به طور کامل تست نفوذ آب را می‌گذرانند و ما هیچ نوع نفوذ آبی به این خودرو‌ها نداشته ایم و حتما جای نگرانی وجود ندارد.»

دبیر انجمن خودروسازان در پایان تاکید کرد که این مساله فقط در رابطه با آب گرفتگی انبار و رسیدن آب به بدنه بوده است و حتی اگر مشکلی نیز داشته باشد، این خودرو‌ها قبل از تحویل، بازرسی می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد و گارانتی طولانی نیز دارد.

البته توضیحات نعمت بخش به نظر نمی‌رسد ابدا برای مصرف کننده ایرانی که باید از خودرو‌های تولید یا مونتاژ داخل استفاده کند چندان آرامش بخش و امید بخش باشد چرا که دستکم خاطره بار‌ها وجود بحران و مشکل در خودرو‌های داخلی را در نظر آنان زنده می‌کند.

درباره خودروساز ایرانی همیشه جای نگرانی هست

کافی است پای درد و دل خریداران انواع محصولات خودروسازان ایرانی بنشینید تا برایتان از انواع مشکلات خودرو‌های صفر تولید داخل بگویند و عجیب اینکه اگر سیستم بازرسی خودرو یا همان PDI مدنظر به درستی به وظایف تعریف شده عمل می‌کرد، دیگر نباید شاهد این تعداد کم و کسر و مشکل احتمالا در میان خودرو‌های تولید و مونتاژ داخل می‌بودیم؛ اما می‌بینیم که فارغ از مساله آب گرفتگی شدید انبار‌های دو خودروساز در کرمان، آنچه که اکنون دبیر انجمن خودروسازان ایران مدعی آن است چنان که باید در روند عادی تحویل خودرو‌ها هم به نظر چندان رعایت نمی‌شود.

از سوی دیگر سکوت مدیران دو مجموعه خودروسازان بم و مدیران خودرو در برابر پرسش‌های افکار عمومی و همچنین ابراز نگرانی‌ها از اینکه قرار است این خودرو‌ها نصیب چه کسانی شود، بیش از پیش بر گمانه زنی‌ها افزوده است.

یکی از شهروندان نیز در شبکه اجتماعی خود نوشته است که حالا از این به بعد در کنار این ده‌ها بازرسی و نگرانی درباره خوردو‌هایی که تحویل می‌گرفتیم باید این را هم بپرسیم که از کدام خودرو‌ها تحویل می‌شود، آن‌ها که در آب غرق شدند یا از آن‌ها که آب نخورده‌اند؟!

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 6
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 9:26

مردم میرسه، کی پشت این شبکه رانت و مافیاییه؟
رییس راهور که در مصاحبه گفته خودروهای بعد ۲۲ بهمن پلاک ۱۴۰۳ میشن و خودروها در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ پلاک پارسال رو دریافت میکنن. مردم باید عوارض پارسال رو هم باید پرداخت کنند (خودرویی که در تیر ماه۱۴۰۳ به دستشون میرسه)، بیمه

علی اکبر عادلی دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 18:50

آقای نعمت بخش مدیر وزارت صمت و دبیر انجمن خودروسازان فعلی بازهم از دیدگاه منصب دولتی خودش صحبت می کند. تونلی که ایشان اشاره می کنند برای بارندگی ها شدید و مانند کارواش است که باثبات ماندن خودرو در گل و لای و سیلاب ها فرق می کند.امکان ندارد که خودرو مدتی غرق در آب و گل و لای بمانند و آسیبی به آنها نرسد. مشکل بی کیفیتی بود و آب گرفتگی هم به محصولات صنعت خودرو سازی کشور اضافه شد.

سجاد کیانی سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403 - 8:00

بادآورده راباد (آب)میبرد….

ارسلان چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403 - 9:24

این کار خداست این از خدا بی خبران جنس بنجل چینی را با قیمت های سرسام آوری به این مردم مظلوم ستم دیده قالب می کنند خدا این کار را به سرشان می آورد به امید خدا زندگی شان هم نابود خواهد شد

م ر پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 8:08

سلام کلا واگذار شود بهتر است شورای رقابت اصلا نباشد بهتر است مخصوصا ایرانخودرو با اینهمه شکایات

م ر پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 8:10

سلام آقای وزیر جواب مردم وشکایات ایرانخودرو بده با اینهمه تاخیر وافزایش مدیریت خیلی ضعیف