سکوت مسئولان دربرابر کاهش تولید خودرو/حاشیه امن برای مدیران ناکارآمد خودرویی

صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عدم تحقق برنامه‌های تولید اعلام شده است.
کد خبر : 116099
تاریخ انتشار :پنجشنبه 26 تیر 1404 - 10:35

به گزارش خط بازار؛ صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عدم تحقق برنامه‌های تولید اعلام شده است. این موضوع نه تنها بر خود این صنعت تأثیر می‌گذارد، بلکه کل زنجیره تولید از صنایع بالادستی تا پایین‌دستی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فولاد به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید خودرو، نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت نهایی محصولات خودروسازان دارد. تولیدکنندگان فولاد بر اساس برنامه‌های اعلام شده خودروسازان، ظرفیت تولید خود را تنظیم می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای تأمین نیاز آینده این صنعت انجام می‌دهند.

وقتی خودروسازان در تحقق برنامه‌های تولید خود ناموفق هستند، صنایع فولادی با مازاد ظرفیت مواجه می‌شوند. این وضعیت باعث افزایش هزینه‌های ثابت به ازای هر واحد تولید شده و در نهایت افزایش قیمت فولاد می‌شود.

قطعه‌سازان نیز که بخش عمده‌ای از اکوسیستم خودروسازی کشور را تشکیل می‌دهند، بر اساس پیش‌بینی‌های تولید خودروسازان سرمایه‌گذاری می‌کنند. کاهش ناگهانی تولید خودرو، این شرکت‌ها را با کاهش سفارشات و بهره‌وری پایین مواجه می‌کند که نتیجه آن افزایش قیمت قطعات است.

در چنین شرایطی، چرخه معیوبی شکل می‌گیرد: کاهش تولید خودرو منجر به افزایش هزینه‌های سربار در کل زنجیره تأمین می‌شود. این هزینه‌های اضافی در نهایت به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده و بار آن بر دوش مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد.

در سالی که به نام “سرمایه‌گذاری برای تولید” نام‌گذاری شده، تولید کمتر از ظرفیت موجود در صنعت خودروسازی، نه تنها منابع کشور را هدر می‌دهد، بلکه بر تمام بخش‌های مرتبط تأثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که برخی از خودروسازان گرفتار گناه نابخشودنی واردات فولاد نیز هستند درصورتی که ظرفیت های تولیدی کشور پاسخگو نیاز داخل می باشد.

راه‌حل این مسئله در شفافیت کامل برنامه‌های تولید و نظارت جدی بر تحقق آن‌ها نهفته است. خودروسازان باید با ارائه برنامه‌های واقع‌بینانه و قابل دستیابی، زمینه را برای سرمایه‌گذاری منطقی سایر بخش‌های اقتصاد فراهم کنند.

تنها با این رویکرد می‌توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی در مسیر منطقی قرار گیرد و فشار بر جیب مردم کاهش یابد. در غیر این صورت، دود این بی‌برنامگی همچنان به چشم مصرف‌کننده نهایی خواهد رفت.

به گزارش خط بازار؛ میزان تولید خودرو در وضعیت غیرقابل قبولی قرار دارد. این شرایطی به گونه ای است که میزان تولید روزانه را از عدد چهار رقم به سه رقم کاهش داده است. نه بخش خصوصی و نه دولتی هیچ کدام تاکنون نتوانسته طبق برنامه های اعلامی پیش رود و میزان تولید در سال های قبل به مراتب از امروز بهتر بود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

كارشناس صنعت خودرو پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۰

برگ زريني بر افتخارات شيخ زاده
توليد سايپا به روزي٧٠٠دستگاه رسيده كه تقريبا همگي ناقص و ميره تو كف كارخونه
اقاي اتابك به انتخابت و رسيدگي شما به بزرگ ترين صنعت كشور تبريك ميگم
كاري كه دشمنان واسه تعطيلي صنعت خودرو ميكردن و تو بدترين شرايط نتونسته بودن حتي با بدترين تحريمها شما با انتخاب شيخ زاده براحتي سايپا رو تعطيل كردي
واقعا كسي نيس رسيدگي كنه
البته ايرانخودرو هم اوضاعش خيلي فرقي نداره يواش يواش داره مشكلات خودشو نشون ميده

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۴

شیخ زاده و رادمنش.

کارشناس جاده مخصوص پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۷

شیخ بجز اینکه شرکتا هایی که دستش هستن رو با خاک یکسان کته
هنر دیگه ای نداره که
اون از آذرآب
اینم از سایپا که نابودش کرد

کنار گذر مخصوص پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲

شما که ساده نیستی قطعا میدونی
من باب یاد آوری باید گفت مافیایی که الان آماده شده خودروی دست دوم وارد کنه و بتواند با قیمت بالا بفروشد اگر داخلی ها بازار را اشباع کنند کاسبان واردات سودی نخواهند برد پس باید پیر و زاده ناکارآمد باشند دستور کاهش تولید بگیرند تا آقازاده ها دست دوم های کافران را با قیمت بالایی بفروش برسانند
این کشور برای حذف دزدان رستم دستان میخواهد و قوه قضائیه مقتدر و با درایت نه بی عرضه

Sardar پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۷

فهيمي چي شد? هنوز برش نداشتن؟ بنده خدا راست ميگفت تا خودش نخواد نميتونن برش دارن، ببخشيد آقاي فهيمي، ما نميدونستيم شما اينقدر قدرتمندي

niloo پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۳

تنها راه پیشرفت اقتصادی کشور از جمله خودروسازی محاکمه مدیران ناکارآمد هستش!
وقتی پست ها و سمت ها خرید و فروش میشه و مدیران خودشون رو پاسخگوی هیج نهادی نمیدونن و فقط به فکر حیف و میل کردن بیت المال هستن آینده ی خوبی برای خودرو سازی و اقتصاد کشور متصور نیست

روزبه پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۹

سلطان حاشیه امن زارع و چشمی یدک که با عشق و صفا و زیرآب زنی دارن کار می کنن ، جلسه هم داشتن که زیر پای جبلی و خالی کنن آقای شیخ زاده حواست باشه جبلی جووووون رو دارن میدن هوا

احمدیان پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵

وقتی خودرو با زیان تولید می شود تولید بیشتر یعنی زیان بیشتر تا قیمتهای سواری مثل خودروهای تجاری نشود افزایش تیراژ عاقلانه نیست.
فقط تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات خودرو از افزایش تیراژ سود می برند و اینقدر بزرگ شدند که ایران خودرو را بلعیدند و الان نوبت سایپا است.
وقتی فولاد وارداتی با هزینه حمل پایین تر از قیمت فولاد داخلی در می آید چرا کسی اعتراض نمی کند؟
در این میان زیان اصلی متوجه ما سهامداران صنعت خودرو و مصرف کنندگان نهایی است.

علامه پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۹

پس یادداشت می کنیم:
خودروسازان به هر قیمت باید تولید کنند و تیراژ خود را حفظ کنند تا سود فولادی ها و قطعه سازان کاهش پیدا نکند
باید فولاد را بالاتر از قیمت جهانی از داخل بخرند و اجازه ندارند برای کاهش بهای تمام شده فولاد وارد کنند.
در مقابل هم حق ندارند وقتی دستمزد انرژی دلار تورم ۴۰ تا ۵۰ رشد کرده به اندازه نصف این افزایش قیمت بگیرند.
تامین مالی را هم باید با هزینه بالای ۴۰ انجام بدهند و فقط تسهیلاتی که گرفتند صرف بازپرداخت بدهی های قبلی به شبکه بانکی بشود.
این را به من چی پی تی بده ببین چطور تحلیل می کند؟
واقعا مرحوم درست می گفت اینها عدد نمی فهمند
عدد که هیچ اقتصاد را هم نمی فهمند
اگر بدخواهان می خواستند برنانه برای نابودی صنعت خودرو و پشت سر آن‌۶۰ صنعت وابسته به آن بدهد اینقدر نمی توانست دقیق عمل کنند.
کسی که خواب است می شود بیدار کرد ….

کارشناس جاده مخصوص پنجشنبه , ۲۶ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۵

آقای شیخ
شما که میگفتی اونی که عاقله و میفهمه شمایید بقیه تعطیلند
چشد اون همه ادعا؟ چیشد اونهمه وعده وعید
چرا در به در دنبال سوراخی میخوای فرارکنی؟
تولید روزانه 2200 تا گرفتی با روزی 500 تا میخوای بذاری. بری؟

حمید جمعه , ۲۷ تیر ۱۴۰۴ - ۳:۰۱

فولاد سپاهان ۳۰٪ تو بهمن ۱۴۰۳ گرون کرد اما صمت دستور داد تا خرداد ۱۴۰۴ هیچ کارخانه ای حق افزایش قیمت ندارد. فولاد و صنایع بالادستی دولتی رو تطهیر نکنید.

نگران جمعه , ۲۷ تیر ۱۴۰۴ - ۷:۱۰

همین ها باعث شدند که امثال صادقی کاشان در شرکت های گروه مدیرعامل شوند و با عدم تخصص در مدیریت زیان های زیادی را به گروه سایپا تحمیل کنند
چرا به پرونده زیان ده کردن سایپا سیترون توسط صادقی کاشان و راونجی و دبیرزاده حراست و واحدی پور حسابرسی رسیدگی نمی‌شود
خدا به داد ایندامین با وجود صادقی کاشان برسد
#برکناری صادقی کاشان و یارانش

دلسوزان جمعه , ۲۷ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۶

دلسوزان بفکر کارگر باشید لطفا کارکردن بدون اضافه کار بدون ارزاق بدون تشویقی واقعا تو این شرایط سخت است لطفا لطفا بفکر کارگر باشید ، آرزو اینکه شرمنده زن بچه مان نباشیم

css.php