سنگ اندازی پیش پای قطعه سازان/سهم قطعه سازان از فساد در خودرو

بی مهری خودروسازان داخلی به شرکت‌های قطعه سازان داخلی هرروز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد به طوری که بسیاری از شرکت‌های قطعه سازی داخلی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.
کد خبر : 88715
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶

به گزارش خط بازار؛ انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو درنامه ای خطاب به رئیس جمهور از وضعیت سیاست های نادرست خودروسازی و  واردات بی رویه قطعات چینی که می تواند به نابودی قطعه سازان منجر شود گلایه کرده و خواستار اصلاح سیاست های کلان صنعت خودروسازی شدند.

خودروسازان پس از آنکه میلیاردها دلار از سرمایه ملی را صرف جهش تولید ملی و ارتقای محصولات خود کردند اما درعمل نتیجه ای جز زیان انباشته و افت خودروهای داخلی نداشت، این بار با سنگ اندازی پیش پای شرکت های تولید قطعات خودرو و به جهت تامین منافع مالی خود اقدام به واردات بی رویه قطعات چینی خودرو کرده اند که این امر شرکت های تولید قطعات خودرو داخلی را به مرز ورشکستگی کشانده است. 

به گفته این انجمن، خودروسازان با سنگ اندازی پیش پای قطعه سازان راه آن ها را در پیشبرد اهداف شان سد کرده است. برای مثال عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان، قراردادهای یک جانبه خودروسازان، اعمال جرائم مختلف در حساب های قطعه سازان، عدم تامین ارز مورد نیاز این صنعت و عدم به روز آوری قیمت های قطعات خودرو  به عنوان بخشی از مانع تراشی خودروسازان نسبت به شرکت های قطعه سازی است. 

در این نامه که به امضای تعداد زیادی از مدیران شرکت های مختلف قطعه سازی خودرو در آمده است همگی بر اصلاح سیاست های کلان خودروسازان تاکید داشته اند که این امضاها نزد تابناک محفوظ است.

سنگ اندازی خودروسازان پیش پای قطعه سازان/ دلایل فشار خودروسازان به شرکت‌های قطعه سازی چیست؟

سنگ اندازی خودروسازان پیش پای قطعه سازان/ دلایل فشار خودروسازان به شرکت‌های قطعه سازی چیست؟

مانع تراشی خودروسازان بزرگ کشور برای قطعه سازان و ایجاد اخلال در کار فعالان این حلقه از صنعت خودرو کشور با دقت در کارنامه کاری خودروسازان بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا مشاهده است.

پرداخت فاکتور زیان دهی از جیب مردم؟

برای مثال مدیران ایران‌خودرو به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار خودرو، ترجیح داده اند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار بر وزارت صمت، فعال کنند. این درحالی است که ایران خودرو با وجود انتقادات گسترده مردم از کیفیت پایین محصولات و وقفه‌های چندماهه در تحویل بسیاری از خودرو‌های ثبت نامی، سرانجام مجوز افزایش قیمت بیش از ۱۵ محصول تولیدی را از وزارت صمت گرفت تا اعتراضی دیگر از سوی مردم را در مقابل خود ببیند، مردمی با توجه به کاهش قدرت خرید و تورم بالا، حالا باید خودرو‌های کم‌کیفیت ایران خودرو را گران‌تر از قبل خرید کنند. 

نگاهی به عمر مدیریت علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو  نشان می دهد که روند افزایش زیان دهی صعودی بوده است. به‌گونه‌ای که بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان نیمه نخست سال جاری به ثبت رسیده، بنابراین این حجم از زیان دهی با وجود حمایت‌های مختلف دولت از ایران‌خودرو، بیانگر ضعف‌های مدیریتی در این شرکت است.

فرار از سایه نحس ماده ۱۴۱ قانون تجارت

سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی است که در مسیر انباشت ضرر و زیان در حرکت است. روندی که این شرکت را مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت کرده و ممکن است سال آینده شاهد لغو پذیرش سایپا از بازار دوم بورس باشیم. همچنین رقم زیان انباشته سایپا در برابر سرمایه ثبتی ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومانی، سه برابر بیشتر است و آینده این میزان زیان دهی تا پایان چهارمین ماه سال آینده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وضعیت پارس خودرو به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا بهتر از سایپا و ایران خودرو نیست؛ به طوری که این شرکت در پایان سال گذشته، زیان خالص ۸ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. رقمی که در مقایسه با سال قبل تر، ۱۲ درصد افزایش داشته است.

از پارس خودرو چه خبر؟

از سوی دیگر، میزان زیان انباشته پارس خودرو تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به بیش از ۲۴ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه به سال قبل تر، ۵۴ درصد رشد داشته و وضعیت پارس خودرو بحرانی‌تر شده است.

این در حالی است که مقدار سرمایه ثبت شده پارس خودرو، ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان و کمتر از زیان انباشته این خودروساز دولتی است. همچنین مجموع بدهی‌های پارس خودرو تا پایان اسفندماه سال قبل به بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل تر، ۴۹ درصد افزایش داشته است.

دور باطل اشتباهات ادامه می یابد؟

به نظر می رسد شرکت های قطعه ساز خودرو داخلی، باوجود پتانسیل های مناسبی که در بخش های تولید، فناوری و نیروی انسانی دارند، اما به دلیل سیاست های نادرست خودروسازان به ستوه آمده و توان فعالیت و کارآمدی از این شرکت ها سلب شده است. به نظر می رسد تغییر مدیران عامل این شرکت ها نیز قرار نیست در ساختار و عملکرد این شرکت های نیمه ورشکسته معجزه ای ایجاد کند.

باتوجه به تغییرات مدیریتی در سایپا، پیش بینی می شود گام بعدی تغییرات را در ایران خودرو شاهد باشیم و این شرکت پرحاشیه با عملکرد ضعیف مدیرعامل ش، در صف تحولات مدیریتی قرار گیرد. البته باید توجه داشت که تسلسل اشتباهات خودروسازان در کشور به مرحله ای رسیده است که اقتصاد نیمه جان ایران تحمل این دور باطل را ندارد و اصلاحات باید از نوع تفکر مدیران این صنعت آغاز شود. به گفته کارشناسان در صورتی که دست فرمان کنونی ادامه داشته باشد با تغییر صدها مدیرعامل نیز نمی توان تغییر محسوسی در کارآمدی این دو خودروساز شاهد بود.

منبع: تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 8
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین سه شنبه , 20 آذر 1403 - 7:01

وقتی شایسته سالاری نباشه نتیجه می شه همین. ی نفر چون اسلامشهریه و دوست حوزوی ها می شه مدیر و هییت مدیره لیزینگ که سواد حداقلی داره، بعد انتظار داریم موضوعات درست باشه. واقعا حیف

عزیز سه شنبه , 20 آذر 1403 - 9:33

چیزی که بعد از دهها مثلا خودرو سازی در کشور دیده میشه سوده هنگفت قطعه ساز ها در کنار ضرر هنگفت خودرو سازها بوده …
چه زیر پله های که تبدیل به کارخانجات بزرگ قطعه سازی شدن …
قطعه سازی کلا سود هست قرارداد تولید قطعه عالی با قیمت عالی می‌بندد بعد هم از ابعاد و هم از جنس میزنند .
بشنو و باور نکن

ابراهیمی سه شنبه , 20 آذر 1403 - 11:15

خودروساز با خرید نسیه و با ظرفیت اعتباری قطعه سازها خودرو را نقد می فروشد و 6 ماه بعد هم پول نمی دهد
خودروساز هم جای طلب خودرو نمی دهد و به ظاهر در دفاترش مبلغ با ضرر را ثبت می کند و عملا در بازار دوبرابر پای مردم حساب می شود

اگر خودروساز سودی در این بین نمی برد چرا خودرو را باقیمت مصوب به قطعه ساز نداد!!؟؟؟؟

تا خودروسازی ما توسط یک شرکت بین المللی حرفه ای حودروسازی اداره نشود به جایی نمی رسیم

مدیران با این قد و قواره قطعه ساز هم قد و قواره خودشان می شود

ما پایگاه خوبی برای ساخت خودرو در ومنظقه برای خودروسازان جهانی خواهیم شد اگر مافیای واردات خودرو بگذارددددددددد

علی سه شنبه , 20 آذر 1403 - 11:16

حتی اگر حرف شما درست باشد مشکل در مدیریت ناکارآمد و فساد آور دولتی حاکم بر خودروسازان بزرگ هست
تا زمانیکه این چرخه ناسالم انتصابات مدیریان نا کارآمد دولتی شکسته نشود همه ناراضی خواهند بود

عزیز سه شنبه , 20 آذر 1403 - 11:35

دوستان همه مواردی که می‌فرمایید درست هست و خیلی موارد دیگه هم که اشاره فرمودید باز هم هست و درست خواهد بود .
ولی در نهایت و دراز مدت که نگاه می‌کنی قطعه سازهایی رو داریم که به شدت رشد کردند و افراد مرتبط باهاشون در قطعه سازی هم همچنین … ولی خودرو سازها ضرر کردند !!!
چطور ممکنه قطعه سازی ضرر بده . نسیه قطعه بده و هزار ظلم دیگه رو بعنوان بخش خصوصی تحمل کنه ؟
پاسخ مشخص هست . فقط سود اونهم سود خوبی که ابر قطعه سازمانی .
که البته رشد و توسعه چرخه قطعه سازی در مجموع باعث افتخار کشور هست .
عرضم اینه که چرخه تامین خوشبختانه ضرر نمیکنه.

احمد سه شنبه , 20 آذر 1403 - 11:29

در واکنش به نامه قطعه سازان به رئیس جمهور، افشا شد: عامل “گرانی” خودروهای داخلی، قطعه سازان هستند / پولِ مردم ایران را صرف خرید ویلا و اخذ اقامتِ آمریکا و کانادا کرده اند / رئیس جمهور، پرونده هزاویک شهر برخی و مُریدانش را مطالعه کند / ۷۰ میلیارد تومان پولِ پرداختی به “کارچاق کن” را از کجا آورده اند؟ + فیلم اظهارات حجت الاسلام اژه ای

ابراهیمی سه شنبه , 20 آذر 1403 - 11:35

تو وزارت خونه ها چایی دبش در میاد
توقع داری تو یک شرکت با گردش مالی روزانه یک هزار میلیارد تومان از این بهتر درمیاد
در و تخته با هم جوره ….
این بنده خدا هم اگه نمیداد حذف میشد
رشد نمیکرد اینقدر

همه جاییه
وقتی موقوفه خواری داریم چی بگم والا
دیگه سکوت می کنم برای مدیرسایت شر درست میشه ….

دلسوز زامیاد سه شنبه , 20 آذر 1403 - 15:13

بعنوان نماینده خودروساز عرض کنم خدمت شما که تامین کنندگان علی الخصوص شرکت هایی که بصورت تک منبع در حال تامین قطعه هستند خون خودروساز رو داخل شیشه کردند و همه جوره تحت فشار میگذارند خودروساز رو، شما اگر داخل بازرگانی ی خودروسازی مشغول بکار باشید حرف منو با گوشت و پوست و استخون لمس می کنید…