سناریوی بازار خودرو پس از انتخابات/کدام رئیس جمهور به نفع عظیمی و توسلی مهر است؟

هر دو نامزد اظهارات بسیاری در مورد بازار خودرو داشتند که احتمال می‌رود با قبولی آنها، روند فعلی بازار دستخوش تغییراتی شود.
کد خبر : 76275
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

به گزارش خط بازار؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد انتخابات دولت چهاردهم هستند که به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافته‌اند. هر دو نامزد اظهارات بسیاری در مورد بازار خودرو داشتند که احتمال می‌رود با قبولی آنها، روند فعلی بازار دستخوش تغییراتی شود.

صنعت خودروسازی و به طور کلی بازار خودرو یکی از چند صنعت تاثیرگذار و البته پرچالش کشور محسوب می‌شود. با توجه به نارضایتی بالایی که مردم از خودروسازی دارند، وعده سامان دادن به وضعیت فعلی آن می‌تواند نقش بسزایی در قبولی هر یک از نامزدهای انتخاباتی ایفا کند.

روز گذشته اولین مناظره انتخاباتی بین دو نامزد راه‌یافته به مرحله دوم، یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، انجام گرفت و در این مناظره مسعود پزشکیان صحبت‌های بسیاری درباره بازار خودرو کرد که در ادامه بررسی می‌شود.

در مناظره انتخاباتی شب گذشته، پزشکیان ضمن اشاره به ثابت نگه داشتن نرخ بنزین پس از پیروزی اعلام کرد: قرار نیست صنعت خودروسازی ایران از چرخه تولید خارج شود. چرا امروزه در شرکت‌های داخلی در تولید خودرو با مشکل مواجه هستند؟ خودروهای ایرانی، بنزین را در هر 100 کیلومتر 20 لیتر مصرف می‌کنند و از سوی دیگر تصمیم به گرانی بنزین می‌گیرند. اگر بازار باز شود، رقابتی شکل می‌گیرد و شرایط بهتر می‌شود؛ برخی افراد قصد دارند یک قفس دور کشور بکشند و مردم را مجبور به خرید خودرو بی‌کیفیت داخلی کنند.

او ادامه داد: خودروهایی که امروزه در بازار جهانی با قیمت 20 هزار دلار به فروش می‌رسند در داخل کشور 100 هزار دلار قیمت دارند. برای مثال خودرویی مانند تویوتا لندکروز که در کشورهای دیگر با قیمت دو میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، داخل کشور 20 میلیارد تومان قیمت دارد. مردم چه گناهی کرده‌اند که مجبور به استفاده از خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف داخلی هستند؟ اگر رقابتی شکل بگیرد، خودروساز هم مجبور به اصلاح وضعیت خود می‌شود.

بنابراین می‌توان انتظار داشت با پیروزی پزشکیان در انتخابات 1403، روند لاک‌پشتی واردات خودرو سرعت بیشتری به خود بگیرد و تعرفه واردات برای خودروهای بنزینی کاهش یابد. در این صورت می‌توان انتظار رکود بیشتر از بازار خودرو داشت و احتمالاً پای طرح‌های فروش اقساطی به خودروهای محبوب داخلی و وارداتی نیز باز شود.

پیروزی جلیلی؛ افزایش تولید

شب گذشته جلیلی برخلاف مناظره‌های قبلی، اظهارنظر چندانی درباره بازار خودرو نکرد؛ اما می‌توان از صحبت‌های قبلی او، رویکرد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را در قبال بازار خودرو دریافت.

جلیلی در یکی از صحبت‌های خود طی سال‌های گذشته اعلام کرده بود: اگر از پیشرفت کشور صحبت می‌کنیم، عرصه خودروسازی را هم شامل می‌شود. عرصه خودروسازی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد و درصد بالایی از اشتغال ما در این صنعت است، به همین دلیل باید از این فرصت بهترین استفاده را بکنیم و به این معنا نباشد که روزبه‌روز کیفیت خودرو کاهش و قیمت خودرو افزایش یابد.

او افزود: برای رسیدن به پیشرفت در صنعت خودرو یک برنامه جدی لازم است، این برنامه در چرخه صنعت خودرو، از قطعه‌ساز تا خود خودرو باید تدوین شود، همچنین باید بتوانیم با سیاست‌گذاری صحیح و تعادل بازار هم کیفیت را افزایش دهیم و هم قیمت خودرو داخلی کاهش یابد.

اما صحبت‌های او در حالی مطرح شده که جلیلی و تیم او به توافق با غرب و احیای برجام علاقه‌ای ندارند. این یعنی در صورت قبولی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، حلقه تحریم‌ها می‌تواند روزبه‌روز برای شرکت‌های ایرانی تنگ‌تر شود. درست مانند سال‌های 1396 تا 1401 که علاوه‌ بر تحریم‌های شدید بین‌المللی، ممنوعیت واردات خودرو نیز صورت گرفته بود و تنها راه‌حل باقی‌مانده، افزایش مونتاژکاری و واردات قطعات CKD از خودروسازان چینی بود.

بنابراین به نظر نمی‌رسد سعید جلیلی برنامه‌ای برای آزادسازی بازار خودرو و کاهش انحصار در این بازار داشته باشد.

احتمال عملی شدن وعده‌ها وجود دارد؟

اظهارنظر هر دو نامزد انتخابات گرچه در جایگاه کارشناس زیباست، اما در حال حاضر مشکل صنعت خودروسازی بسیار عمیق‌تر از نبود رقابت است. بیش از چهار دهه انحصار در بازار خودرو باعث شده محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ دولتی ضمن افت شدید کیفیت و تکنولوژی با مشکلات دیگری نیز دست‌وپنجه نرم کنند.

قطعه‌سازی یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود که با بدقولی‌های خودروسازان در پرداخت طلب آنها باعث افت شدید کیفیت قطعات شده است. حتی مشکل به حدی جدی به نظر می‌رسد که گویا برخی از قطعه‌سازان اقدام به ثبت سفارش قطعه از تولیدکننده‌های چینی می‌کنند و داخل کشور با بسته‌بندی‌های خود به فروش می‌رسانند.

از سوی دیگر پرداخت زیان انباشته چند صد همتی دو خودروساز بزرگ دولتی، از دست هیچ نهاد یا بخش خصوصی برنمی‌آید و اگر دولت قصد خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا را داشته باشد، باید برنامه‌ای برای زیان انباشته این شرکت‌ها تعیین کند. در صورتی که دولت با وضعیت فعلی صنعت خودروسازی اقدام به آزاد کردن بازار و کاهش تعرفه‌ها کند، حکم ورشکستگی کامل صنعت خودروسازی را با دست‌های خود امضا می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 11
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

hassan چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 16:58

خط بازار شاید همیشه فکر میکردی اولین اخبار رو داری و منتشر میکنی ولی این خبر رو یا نداری یا جیگر گفتنش رو بخاطر منافع مالی نداری و اون اینکه بخاطر مشکلات عدیده و پر شمار تیم متوسلین و …که توسط مدیریت جدید دیزل بیان شد حتی در بین کارگران اون شرکت و موضوعات محل بررسی همین تیم و وابستگانشون در معاونت خرید خصوصا خرید خارجی با… بخش خارجی و هزینه های میلیاردی بدون مصوبه و بی دلیل با شرکتهای آشنا و دوست قدیمی جغرافی دان از دانشکده علمی کاربردی در مورد تعمیرات و آسفالت و چاله زباله و گلدانهای …و میلیاردها تومان پول … بوده همگی در حال عیان شدن هستند .

مسولیت دارم جمعه , 15 تیر 1403 - 17:00

آقا چقدر گفتیم و نوشتیم درمورد این تیم متوسلین حالا ببینید
در حال حاضر برخی از قراردادها و عملکرد تیم توسلی مهر در بازارسی در حال بررسی است و به زودی حقایق معلوم می شود.

دلسوز چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 20:57

سلام
امیدوارم حداقل مدیران عامل سایپا و ایرانخودرو ۲سال برای انجام پروژه های خود باقی بمانند چون واقعا با تغییر بز موقع فقط شرکت‌ها آسیب می‌بینند
البته انشالله صادقی کاشان و منتظر المهدی مگاموتور. و مقدم بن رو هر چه زودتر جابجا شوند
واقعا دارند فقط باندبازی می‌کنند و در حال چیدمان دوستان خود در شرکت می‌باشند البته بماند از میراث دوره قبلی مدیریت سایپا می‌باشند
خط بازار کمک به رسوایی این افراد کن
ویرایش نکن لطفا

مهران پنجشنبه , 14 تیر 1403 - 11:46

اگر ميراث بجا مانده و غلط هستند و توسلي مهر شما دلسوز صنعت هستند و لابي بازي براشون مهم نيست چرا اين اشخاص و عوض نكردن؟ به غير ازينه كه جرات ندارند و حفظ صندلي و قدرت براشون با اهميت تر هست؟

سید حق گو چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 21:33

با سلام
نکته مهم و حائز اهمیت قبل از ورود به این موضوع برای چندمین بار شرکت گسترده ما در انتخابات دور دوم است فارغ از هر گله و شکایت درستی که ممکن است هر کدام ما به وضعیت اقتصادی داشته باشیم که عمدتا ناشی از مدیریتهای غلط و بدور از نگاه به منافع مردم بوجود آمده همه ما سوار یک کشتی هستیم و با رای ندادن هیچ مشکلی از حل مشکلات مردم حل نخواهد شد و شاید به نوعی با روی کار آمدن کاندید کمتر موجه ( به لحاظ مدیریت کشور وگرنه هر دو بزرگوار قابل احترام و اگر به هر صورت هرکدام منتخب شوند رئیس جمهور کل کشور خواهتد بود ‌و اما در مورد مطلب بالا .
دو رویکرد تقریبا جداگانه از نطرات این دو کاندیدا توسط کارشناسان این صنعت استنباط شده ‌اول دکتر جلیلی که به موضوع صنعت خودرو نگاهی داخلی با رویکرد شرق محور دارد و معضلات این صنعت را معتقد است باید با نگاه علمی و استفاده از دانشگاه‌ها و… انجام شود در سمت مقابل هر چند به نطر نمی‌رسد کار کارشناسی قبلی روی معضلات این صنعت توسط جناب پزشکیان و تیم همراه ایشان شده باشد به کلیات معروف ( در نگاه آحاد جامعه) نگریسته شده و حل این مشکلات نیز با همین رویکرد مطرح شده مثل واردات با سرمایه و ارز خود مردم ؟؟!!و شعارهای پوپولیستی از این دست که به نظر نمی‌رسد حلال مشکلات این صنعت باشد.
به نظر ما در کوتاه مدت هیچ کاندیدای محترمی امکان تغییر وصع موجود را نداشته و تا شناخت کافی از مشکلات و معضلات این صنعت آنهم از متخصصین دلسوز این صنعت پیدا نکنند هر اقدام تعویص و تعییر مدیریت این صنعت اشتباه مکرر و دخالت دولت‌ها آنهم بی نتیجه در این صنعت خواهد بود .
حذف قیمت گذاری دستوری و حل مشکلات تخصیص ارز و مسائل مرتبط با تحریم و قانونی بالا دستی که برنامه گونه نوشته و در محلس شورای اسلامی با لحاظ کردن فرصت‌ها و محدودیت‌ها که هر دولتی فارغ از رنگ و جناح و حزب موظف به عمل به آن باشد در کنار فرصت به مدیران تنها راهکار موجود این صنعت است تا بررسی وضعیت خصوصی سازی درست و قانونی به طرفهای دارای اهلیت .
به امید حضور پرشور همه ایرانیان مای صندوقهای رای

حقگو پنجشنبه , 14 تیر 1403 - 12:03

خطاب به مدیرعامل سایپا:
بعد از انتخابات باید جوابگوی این باشید که بابت زجری که به پرسنل سایپا آذین دادید و پول ندادید تا ما نتوانیم که بازنشستگی و حقوق و بیمه و… و در کل حقمان را بگیریم و حق کل سایپا آذین را پایمال کردید و همیشه در حق سایپا آذین ظلم شده است ما هنوز بازنشستگی و حقوق کامل و حواله خودرو و… نگرفتیم
کدام شرکت در سایپا را در گروه سراغ دارید که تا الان که نصف ماه گذشته است هنوز حقوق کامل نگرفتند و بازنشستگانش آواره باشند؟
چه نوع مدیریتی هست که پول و مزایا فقط به شرکت سایپا و سازه گستر و مگاموتور می رسد و مابقی را ول کردید مگه ما خانواده نداریم آقای توسلی مهر؟!

شهریار پنجشنبه , 14 تیر 1403 - 22:45

عرض سلام خدمت تمامی هموطنان گرامی. من هم به فرمایشات مقام معظم رهبری لبیک میگویم و جمعه به همراه دوستانم در انتخابات شرکت میکنیم. ولی یک خواهش از مسئولین دارم. رای هر انسان بار مسئولیت و رسیدگی به مردم را بیشتر میکند . شرکت فنر سازی زر یکی از شرکتهای گروه سایپا است ، که جز یکی از شرکتهای مشاغل دارای سخت و زیان آور بالا برای کارکنان است .که شمش آهن را با حرارت بالا و همچنین شکل دادن ، تبدیل به انواع فنر تخت خودروهای سبک و سنگین میکنداین امر مهم توسط کارگران و کارکنان سخت کوش شرکت فنر سازی زرانجام میشود . ولی متاسفانه با توجه به تولید بالا و همچنین شکستن رکورد های متوالی تولید . ولی این امر توسط مدیرعامل شرکت فنر سازی زر دیده نمیشود و اصلا معیشت و زندگی کارکنان برای ایشان اهمیتی ندارد. و کلا کار را با داد زدن و توهین کردن و تخریب شخصیت کارکنان دوست پیش میبرد. کلا تفکر ایشان هنوز تفکر ارباب رعیتی است. یعنی از بالا به پایین نگاه کردن. سوال این بنده حقیر، از جناب آقای مهندس علی آبادی ،وزیر محترم صنعت و معدن، جناب آقای مهندس احمدی،رئیس محترم سازمان گسترش و نوسازی، جناب آقای مهندس توسلی مهر ، مدیر عامل محترم شرکت سایپا این است؟؟؟؟ که ایشان به چه قدرتی متوصل است که حدود یک سال و نیم است که خون کارکنان را در شیشه کرده؟؟ درست است که ایشان دارای پشتوانه قدرتی آقای مهندس تیموری ،مدیر عامل وقت شرکت سایپا بوده است. ولی ایشان که دیگر نیست پس با پشتوانه چه قدرتی به زورگویی و بی ادبی و قلدری خود ادامه میدهد. فقط دنبال خرید هدایا .کارت هدیه. پک زعفران درجه یک .پک قهوه خوری و کادو دادن به یکسری و لابی جهت راه اندازی پروژه زر شاهرود است. چرا خانوادهای ما نباید از این پک ها بگیرند و موجبات خوشحالی آنها فراهم شود.در تمام شرکتها اول کارکنان اولویت دارند و بعد بقیه ،درست است که ایشان دنبال خدمت و کارآفرینی برای همشهریان عزیز شاهرودی به واسطه اصالت شاهرودی خود هستند؟؟؟ولی به چه قیمتی؟؟قیمت رسیدگی نکردن به وضع معیشت و کرامت ورفتار توهین آمیز و تحقر کننده ایشان با کارکنان شرکت فنر سازی زر………

همکار جمعه , 15 تیر 1403 - 0:23

اصول وقتی مدیرعامل رفتاری مرتجع و وحشیانه ای پیشه خود می‌کند و پروژه ای بزرگ نیز در دست دارد بعد مدتی مشخص میشود که چه فسادی صورت گرفته و این رفتار صرفا جهت حفاظت از خود و تصمیمات خود بوده است.

عادل جمعه , 15 تیر 1403 - 13:07

سلام
به نظرتون هر کسی رییس جمهور شود توسلی مهر یا منتظر بمانند با بروند تفاوتی در عملکرد یکی از مهندسی خود فروخته ای که در مگاموتور مشغول به فعالیت هست و مترصد مهاجرت هست مینماید ؟
صرفا و لزوما همه مشکلات در راس مدیریتی نیست خیلی از موارد در همین بدنه اجرایی خلق و دامن زده میشود. مدیر خیانتکار . نظارتی بی تفاوت ….
باید ساختار سیستمی در شرکت های درجه یک نیز بازنگری شود و از سیطره چنین مدیران قدیمی خارج گردد.

وحید جمعه , 15 تیر 1403 - 14:34

با سلام
در مورد باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا و مدیریت ضعیف آن و دوتابعیتی برخی افراد و پولشویی بیشتر توضیح دهید

سید حق گو شنبه , 16 تیر 1403 - 10:45

با سلام
خدمت مخاطبان این سایت یا نکته عرض کنم که دیگه با هر کیفیتی و هر حرکتی . انتخابات تمام و آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور کل جمهور شد .به نظر میرسد هیچ حرکت ناشیانه و غیر حرفه ای تغییر و تعویض مدیران ارشد خصوصا درصنعت خودرو سازی بوقوع نخواهد پیوست.
و مدیران این صنعت تا انتخاب و رای اعتماد وزیر مرتبط ( صمت) به نظر اینجانب فقط باید تیم مدیران اجرایی گذشته ادامه راهی را که در گدشته بعهده داشتند با همان کیفبت و قدرت ادامه دهند ‌و شرایط را به نفع مدیران با کیفیت و تولیدی تغییر دهند ‌هنانگونه کهوشهید جمهور به آن معتقد بود .