سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟/ثبت نام دومی ها در حلقه یاران

تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید و فروش، همه نشان می‌دهد که سایپا در یک بحران جدی گرفتار شده است.
کد خبر : 94415
تاریخ انتشار :سه شنبه 16 بهمن 1403 - 0:15

به گزارش خط بازار؛ تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید و فروش، همه نشان می‌دهد که سایپا در یک بحران جدی گرفتار شده است. مدیران این شرکت باید هرچه سریع‌تر پاسخگوی عملکرد خود باشند، چرا که ادامه این وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو را متزلزل‌تر می‌کند، بلکه زیان‌های جبران‌ناپذیری را بر دوش سهامداران و اقتصاد کشور می‌گذارد.

سایپا، دومین خودروساز بزرگ کشور، در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود که نه‌تنها در مسیر رشد تولید و فروش موفق نبوده، بلکه با افزایش زیان‌های سنگین، وضعیت مالی خود را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، صورت‌های مالی ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که این شرکت نه‌تنها از زیان‌های گذشته عبور نکرده، بلکه با شتاب بیشتری به سمت زیان‌دهی حرکت کرده است.

طبق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال، سایپا در این مدت بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان زیان خالص ثبت کرده که نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته است. همچنین زیان شناسایی‌شده به ازای هر سهم این شرکت به ۷۰۶ ریال رسیده که این نیز نشان از کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. روندی که آینده مالی این خودروساز را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / ۶۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ضرر و زیان برای تولید خودرو‌های بی کیفیت؟!

سایپا؛ کارخانه‌ای که دقیقه‌ای ۳۵ میلیون تومان زیان می‌سازد!

آمارها نشان می‌دهد که سایپا در ۲۷۶ روز نخست سال جاری، به‌طور متوسط روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان زیان داده است. این یعنی در هر ساعت حدود ۲ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان و در هر دقیقه، ۳۵ میلیون تومان زیان برای سهامداران و اقتصاد کشور به بار آورده است!

این حجم از زیان نه‌تنها رکوردهای قبلی را شکسته، بلکه ادامه فعالیت این شرکت در بازار سرمایه را نیز با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.

سایپا در آستانه خروج از بورس؟

وضعیت نابسامان سایپا زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به زیان انباشته این شرکت توجه کنیم. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، زیان انباشته سایپا تا پایان آذرماه به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است.

این میزان زیان، بیش از سه برابر سرمایه ثبتی سایپا محسوب می‌شود و مطابق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان شرکت از نیمی از سرمایه آن بیشتر شود، هیئت‌مدیره مکلف است که سهامداران را برای تصمیم‌گیری درباره بقای شرکت فرا بخواند. حالا این پرسش مطرح است که چرا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و آینده سهامداران این شرکت در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟

افزایش هزینه‌ها؛ مدیریت ناکارآمد یا برنامه‌ریزی غلط؟

نه‌ تنها سایپا در کاهش زیان موفق نبوده، بلکه هزینه‌هایش نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که هزینه‌های فروش، اداری و عمومی این خودروساز در ۹ ماهه امسال به ۴ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان رسیده که ۳۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

از سوی دیگر، هزینه‌های مالی این شرکت نیز در همین دوره ۸۱ درصد افزایش داشته و به بیش از ۸ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسیده است. افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در کنار افت تولید، زنگ خطر جدی را برای این خودروساز به صدا درآورده است.

از جهش تولید در سایپا، فقط شعار باقی ماند؟!

در حالی که شعار امسال بر «جهش تولید» تأکید داشت، عملکرد مدیران سایپا کاملاً برخلاف این جهت بوده است. بررسی آمار تولید و فروش نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال، نه‌تنها افزایش تولیدی در کار نبوده، بلکه روند نزولی آن در دی ماه نیز تثبیت شده است.

طبق گزارش‌های منتشرشده، میزان تولید سایپا تا پایان دی‌ماه از میزان تولید مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و فروش این شرکت با افت ۱۵ هزار و ۴۳۰ دستگاه خودرو مواجه شده است. با این روند، تحقق اهداف تولیدی سایپا برای سال جاری، بیشتر به یک خیال شباهت دارد تا یک برنامه عملیاتی!

سایپا به کجا می‌رود؟

تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها، کاهش تولید و ابهام در آینده مالی، همه نشان می‌دهد که سایپا در یک بحران جدی گرفتار شده است. مدیران این شرکت باید هرچه سریع‌تر پاسخگوی عملکرد خود باشند، چرا که ادامه این وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو را متزلزل‌تر می‌کند، بلکه زیان‌های جبران‌ناپذیری را بر دوش سهامداران و اقتصاد کشور می‌گذارد. آیا سایپا از این وضعیت بحرانی خارج خواهد شد، یا همچنان به مسیر زیان‌های نجومی ادامه خواهد داد؟

منبع: تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Ghalandar سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۲۱

اولين نفر عقل كل باقرشهره كه بايد توضيح بده كه چرا دنبال تييروان شدن هست؟ چرا آقاي شيخ زاده ايشون رو تغيير نميده. اهالي ري چرا بايد اينقدر دخالت بكنند؟

مرتضي سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۰:۴۰

آقا وقتی طرف رو با پارتی بازی گذاشتن مدیر عامل و سواد و کفایت کافی نداره، چه توقعی داره اوضاع بهتر بشه. نه خودش کاری می کنه نه زورش رو داره آدمهای بی سواد و بی کفایتی مثل منتظر المهدی مگاموتور رو نغییر بده . اوضاع مملکت هم به کنکشون اومده و نابسامانی سایپا رو در خودش گم کرده . لذا در این شرایط بهتر است شل کنید دوستان …

مگاموتور سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۵:۴۷

آقای منتظرالمهدی واقعا خجالت نمی کشی؟
زبانزد کل گروه سایپا شدی
معروف شدی
به محض اینکه سایپا متوقف میشه همه می دانند که کار شماست
چقدر باید به صنعت و کشور ضرر بزنی که خودت راضی بشی و استعفا بدی؟
به نظرت طبق فرمایش مقام معظم رهبری رفتار میکنی یا در خلاف فرمایش آقا در حال نابودی مگاموتور هستی؟
امثال مثل شماها باعث ضرر و زیان می شوید چون تخصص ندارید و تصمیم اشتباه می گیرید.
شرکتی مثل مگاموتور که زمانی سودده ترین شرکت خاورمیانه بود الان ضررده ترین شرکت گروه سایپاست

مگاموتور سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۶:۰۱

بهترین گزینه برای مگاموتور مهندس شیخ عطار هست به دلایل ذیل:
مهندس شیخ عطار از مدیران اجرایی و پاکدست و متخصص گروه سایپا هست
مهندس شیخ عطار کسی بود که سایپا کاشان و سایپا سیتروئن را راه اندازی کرد و به سوددهی رساند
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز را در مگاموتور ثبت کرده است
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که تیراژ تولید خطوط ماشینکاری و دنده زنی مگاموتور را 125 درصد افزایش تولید داد زیرا که کلیه دستگاه ها و تجهیزات خطوط ذکر شده را اورهال و به روز نمود
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که مگاموتور را با تمام پیچیدگی فرآیند به خوبی می شناسد و در سنوات گذشته توانسته است بالاترین رکورد تولید مگاموتور را داشته و بیشترین کاهش هزینه و کمترین مطالبات تامین کنندگان را داشته باشد.
اگر مهندس شیخ عطار برای خط بلوک سیلندر شاهین دستگاه شستشو و هونینگ نخریده بود الان حتی شاهین هم نمی توانستید تولید کنید واقعا بعد از مهندس شیخ عطار هیچ مدیرعاملی در مگاموتور کار و اقدامی نکرد و فقط استفاده کننده بودند و منفعتی برای مگاموتور نداشتند.
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که در گروه سایپا ، از سازمان گسترش ایدرو بودند و شرکت های سایپا کاشان و مگاموتور تجربه کاری دارد و از بالاترین مکان که سازمان گسترش ایدرو است تا اجرایی ترین و تخصصی ترین و کلیدی ترین شرکت های گروه سایپا مانند مگاموتور فعالیت داشتند که از مدیریت کلان تا مدیریت اجرایی تجربه کاری موفقی داشته است.
پس چرا مهندس شیخ زاده از ایشان استفاده نمی کند واقعا مشخص نیست.
مهندس شیخ زاده تنها راه حل مشکلات مگاموتور استفاده از مهندس شیخ عطار هست زیرا مهندس شیخ عطار یک مدیر اجرایی متخصص و پاکدست می باشد و منافع سایپا در حال حاضر اقتضا می کند که ایشان را به عنوان مدیرعامل مگاموتور منصوب نمایید.

مهدی سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۶:۵۳

وقتی شرکتی مثل مگاموتور که تنها تولید کننده موتور گیربکس و اکسل کل گروه سایپاست و بیشترین سهم توقفات و کندی تولید را به گروه سایپا تحمیل می کند و مدیرعاملش منتظرالمهدی یک فرد جوان بی تجربه و سیاسی هست، چه توقعی دارید که گروه سایپا ضرر ندهد؟!
مگاموتور به لطف مدیریت منتظرالمهدی و تیم مدیریتی ایشان بیشترین سهم کندی و توقفات در تولید کل گروه سایپا را دارد و الان در حدود 70 درصد کاهش تولید داشته است.
مگاموتور رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز را داشت الان چه تعداد تولید می کند؟

یک مگاموتوری سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۲۴

مدتی بود در خصوص مدیریت مگاموتور، گزینه مهندس انصاری از پرسنل این شرکت مطرح می‌شد. کنجکاو شدم ببینم چه کسی هست ایشون و دیدم انسان سالم و پاک دست و بی حاشیه‌ای هستند. امثال ایشون برای خودروسازی نعمت هستند.

بهادر ملکی سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۴۵

فعلا که پرسنل سرزمین پارس از اومدن حسین زاده راضی هستن خیلی ارتباط مناسبی با پرسنل داره کاملا صمیمی و خاکی

سید سه شنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۹:۰۵

چی فکر میکردیم چی شد ،همه منتظر بودیم با بازدید جناب شیخ زاده به مگاموتور شاهد تغییرات مدیریتی باشیم ولی متاسفانه ایشون نه تنها این کارو نکردن بلکه خواستار انتقال خرید های خارجی مگاموتور به سایپا بودن ،این چه معنی میده ،قطعا حضور نفرات ضعیف و بی سواد که فقط بله قربان گو هستن به نفع اونایی هستم که همچین درخواستی دارن ، چرا باید خریدهای خارجی بره سایپا مگه مگا تا الان خودش اینکارو نکرده
مورد بعدی جناب آقای قاسمی با صرف هزینه بالای 100میلیارد که در گروه سایپا باید هزینه تولید میشد با همکاری جناب جابری رفتن کرمان موتور آباد کردن چرا این اتفاق افتاد چرا کسی یقیه این آقایون نمیگیره همین پول باید برای تجهیز مگاموتور زیر مجموعه ها میشد همون موتورم داخل مجموعه میزد چرا رفتن کرمان این همه هزینه شد آخرم کرمان با یک بهونه کل قرارداد هوا کنه ،عزیزان همش بازیه کسی تغییر نمیکنه وجود امثال منتظر المهدی ، قاسمی ، رادمهر و ولی نژاد و به نفع کسایی هست بیچاره پرسنل و خانوادهاشون خدا بداد برسه

سعید چهارشنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱:۵۰

وقتی با ماموران مجلسی بی تخصص و سفارشی در شرکتهای زیرمجموعه مثل سایپا خزر قائم شهر بخوای خودروسازی غیرزیان ده داشته باشی مثل این میمونه که با گاوهای نر که فقط به درد شخم زدن زمین میخورن بخوای شیر منطقه است رو تامین کنی

css.php