شهید مصطفی چمران: میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما می گویم «آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست».
بعضی ها زحمات و وظایف خدمت به نظام را در زمان جنگ انحصاری و خود را وام دار عظیم نظام می دانند و مناظر هستند برای بقا تلفن های سیاسیون را جوابگو تا نوکری ایشان را بکنند !!
سایه پُرمهر روابط تجاری بر سر خودرو سواری/کاهش عظیم هزینه در حیاط خلوت خودروسازی
به گزارش خط بازار؛ سلامت و تخصص دو رکن اصلی در خودروسازی است. دو رکنی که نبود آن منجر به حیف و یا میل منابع می شود. هم متخصص ناسالم برای خودروسازی یک سم است و هم غیرمتخصص سالم. البته درخصوص میزان درجه تخصص اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند تخصص کافی به معنای اشراف نسبی به موضوعات و تجربه کافی مرتبط است و عده ای دیگر نیز بر این عقیده اند مدیران بایستی در حوزه کاری خود یک خبره فنی و صاحب نظر باشند.
محدودیت های ساختار خودروسازی به گونه ای است که برای داشتن یک عملکرد موفق، داشتن حد متوسط از تخصص(فنی و مدیریتی) و سلامت کافی است. چرا که برخی اقدامات غیرتخصصی مدیران که از مصادیق فساد سیاسی به شمار می آید، به دلیل نفوذ دولت ها و نهادهای بالادستی و جریان های سیاسی غیرقابل اجتناب است.
قاعدتا هرچقدر میزان تخصص و سلامت در بدنه مدیریتی افزایش یابد، خودرو با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تولید خواهد شد و برنامه های توسعه ای در دستور کار قرار خواهند گرفت. کاهش عظیم ۲۰ درصدی هزینه های خرید از دانگ فنگ، کاهش سنگین ۱۰ درصدی هزینه های خرید از فوتون، کاهش ۵۰ درصدی هزینه های خرید قطعات محوری خودروهای تجاری همگی از مصادیق همین موضوع است.
از طرف دیگر هرچقدر عنان خودروسازی به دست مدیران غیرمتخصص ناسالم بیفتد، جاده مخصوص به پارکینگ رانت جویان تبدیل خواهد شد. تبانی با قطعه سازان در سطوح کارشناسی، تامین کالاهای بی کیفیت و گران، هزینه های غیرضروری برای منافع سیاسی، انتصابات و پست سازی های من درآوردی، حقوق و مزایای نجومی برای آقازاده ها همگی از تبعات حضور مدیران غیرمتخصص ناسالم است.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، ایران خودرو دیزل ، جواد توسلی مهر ، علیمردان عظیمی ، مدیرعامل ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
باور کنید من نمی فهمم اصلا چی نوشته؟
سوادش کمه؟ بعید می دونم
اصلا نمی فهمم چی نوشته. شما تیترو ببین. متن را بخون. آخه چی می نویسی؟ وهم آلود. درست بنویس خواننده بخونه.
بالاخره تعریف عظیم را کردی؟ یا تقبیحش را؟
سلام
من مطلب بالا رو به زبان ساده عرض میکنم و البته از دوستان خواهش میکنم به نظر اکثریت خوانندگان احترام بگذارند و با روشهای استعاره و …مطالب رو ننویسند.
باور اینکه صنعت خودرو حدود سه درصد صنایع کشور رو در مقیاس تراز درصدی به خودش اختصاص داده اما بیشتر از ۹۵ درصد از مشکلات جامعه رو همین بخش ۳درصدی بوجود آورده بشدت سخته اما واقعیته کتمان ناپذیری هست .
به تایید و تاکید اکثریت جامعه کارشناسی صنعت خودرو (البته منتقدان منصف و دلسوز و نه منتقدین خاص و مغرض ) آنچه باعث پیشرفت دراین صنعت در آینده خواهد بود لزوم استفاده از مدیران متخصص و کاربلد و پاک دست و غیر سیاسی است .
شاید برای اکثریت مخاطبین این صنعت (بخوانید کل مردم کشور ) عرض بنده کمی عجیب به نظر برسد با عنایت به گذشته مدیریت بر این صنعت. ولی در حال حاضر بزرگترین شرکت خودرو ساز کشور چه در بخش تجاری و چه در بخش سواری دارای مدیریتی بشدت قوی با رزومه ای کاملا درخشان میباشد .در بخش تجاری آنچه طی این سه سال گذشته در آن شرکت اتفاق افتاده به نظر اهل فن بیشتر شبیه معجزه بوده که با توسل به ترجمه خواستن به توانستن اتفاق افتاده .انچه توانست شرکتی با هزاران میلیارد زیان انباشته و در شرف واگذاری به یک ریال در حسابهای دفتری را تبدیل به سود ده ترین شرکت خودرو سازی نماید که رضایت مطلق سهامدار را در پی داشته باشد و منجر به اشتغال آفرینی بزرگ و پرداخت مالیات و … که کمک بزرگی به آرامش بخشی از جامعه بود را بوجود آورد تنها در مدیریتی توانمند و متخصص و البته بسیار پاک دست باید جستجو کرد .البته که حمایتها و دخالتهای بیجا و با جای سیاسیون و حسادتها و … تاثیرات خاص خودرا در کنار مشکلات موجود ارزی و ریالی و مشکلات مشتریهای بزرگ در پرداخت بدهی های خریدهای خود و و و … هر کدام به تنهایی توان یک مدیر را کاهش خواهد داد و حالیه تجمیع این مشکلات از تحریمهای خارجی و بدتر از آن تحریمهای داخلی چه بروز تفکرات پیشرو یک مدیر خواهد آورد در جای خود قابل بحث و بررسی است از سوی دیگر در شرکت مادر مدیرانی در گذشته منتصب شدند که اهالی فن و کارشناسان مدتها انگشت حیرت به دهان گزیده که این بزرگواران از کدام جایگاه فنی و تخصصی و علمی و مدیریتی به چنین جایگاهی رسیدند و در بزرگترین شرکت خودرو سازی منطقه مسولیت بعهده گرفتند و اکنون مدیریت جدید وارث همه مشکلات گذشته از عدم برنامه ریزی برای توسعه تا مشکلات دخالتهای بی مورد در کار و انتخاب و … اما بی ادعا و بی حاشیه به دنبال رفع نواقص فنی و حتی انسانی این مجموعه هستند .تصور اینکه در مجموعه ای به این گستردگی چگونه مدیری باید با حجمی چونین گسترده از مشکلات از جنس همان که در بالا عرض شد و گسترده تر و بیشتر باید به فکر نو آوری و تحقیق و توسعه آینده و مشکلات نیروی انسانی و اشتغال و ….باشد جز با تلاش شبانه روزی و تعهد و تخصص و البته پاک دستی امکان پذیر نبوده و نخواهد بود .
باور کنیم که صنعت خودروی کشور تنها در این دو شرکت خلاصه نشده و عزمی جمعی میطلبد از ارکان تصمیم گیر و قانون گذار و و اجرایی که برنامه ای ارائه کنند و اول بدانند چه میخواهیم و بعد عمل کنیم به خواسته مردم و …
دور نیست که با عزمی جدی و استفاده از مدیرانی که بعنوان نمونه در بالا عرض شد .بتوانیم صنعت خودرو کشور را همپای صنعت پر افتخار دفاعی جلو برده که علاوه بر تامین داخل به صادرات محصولاتمان هم با افتخار فکر کرده و ….
دور نیست تحقق این آرزوی دیرینه ما …
ایرانی سربلند و سرافراز .
اسرار چی شد؟
قرارداد بازنشسته صدا و سیما ا. ب چگونه و با لابی چه کسی برای پنجمین بار تمدید میگردد.مگر نه این است که بکارگیری بازنشسته ممنوع و غیر قانونی است
یعنی الان تو میگی عمو عظیم بیک متخصص تشریف داره
اگه منظورت اینه باید در نشریه خط بازار و ایران خودرو رو با هم لجن گرفت
مرد نا حسابی آخه این کوتوله واویلا چه تخصصی راجع به خودرو و خودرو سازی داره که راه به راه براش نوشابه باز میکنی مواظب باش مرض قند نگیره ی وقت
چیزی بنام خجالت کشیدن و حیا کردن به گوشت خورده یا اصلا بلدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وضعیت ایران خودرو دیزل در زمان مدیریت زالی تغییر کرد و برای اولین بار بعد از ده سال سود عملیاتی داد. خط تولید اتوبوس راه افتاد و تمام پروژه های فعلی در زمان مدیریت زالی تعریف شد.
وضعیت رو به افول ایران خودرو دیزل را از کاهش سهم بازار شرکت میتوانید بفهمید. این نتیجه تخصص نداشتن است.
مشخصه که بازنشسته صدا و سیما از دوستان بی منطق ها می باشد در ضمن قرارداد ایشان تعلیق گردیده بازرسی یه شدت پیگیر موضوع است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 8