فاتحه سایپا خیلی وقته خونده شده …..
سال جهش کوتوله ها، افت تولید در خودروسازی
به گزارش خط بازار؛ به نقل از مهر بررسی صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) به کدال نشان میدهد در ۶ ماه نخست امسال ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودروی سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید) تولید و در مقابل ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه فروخته شده است. این در حالیست که ۶ ماهه پارسال در مجموع ۴۶۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه تولید و ۳۶۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو فروخته شده بود.
بنابراین طی نیمه نخست امسال تولید و فروش خودرو ۸ درصد کاهش یافته که به اعتقاد کارشناسان عمده دلیل این کاهش قطعی برق و کمبود نقدینگی است.
افت ۷ درصدی تولید ایران خودرو
ایران خودرو در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خانواده پژو تولید کند که از این میزان ۸۹ هزار و ۲۹۹ دستگاه را فروخته است. این در حالیست که در مدت مشابه پارسال ۱۴۴ هزار و ۸۳۱ خودرو در گروه پژو تولید شده بود که از این میزان هم ۱۴۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین در ۶ ماهه امسال در گروه پژو بالغ بر ۵۵ هزار و ۷۳۱ دستگاه کمتر تولید و به تبع آن بالغ بر ۵۵ هزار و ۵۳۲ دستگاه کمتر فروخته شده است.
همچنین ایران خودرو در ۶ ماه نخست امسال ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه از گروه سورن تولید کرده که از این میزان ۴۹ هزار و ۵۹۴ دستگاه به فروش رفته است. این شاخصها در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه و ۲۴ هزار و ۶۶۰ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش خودروهای گروه سورن نسبت به پارسال افزایش یافته است که به نظر میرسد ایران خودرو با کاهش ظرفیت تولید گروه پژو، نسبت به رشد تولیدات گروه سورن اقدام کرده است.
در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی دنا تولید شده که از این میزان ۳۶ هزار و ۱۷۶ دستگاه فروخته شده، بنابراین ۳ هزار و ۹۶۱ خودروی دنا در پارکینگهای ایران خودرو مانده است. در ۶ ماهه پارسال نیز ۳۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه دنا تولید و ۳۷ هزار و ۸۴۹ دستگاه به فروش رسیده بود.
از خودروی رانا نیز در ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۶۶۸ دستگاه تولید شده که از این میزان ۷ هزار و ۵۶۳ دستگاه به فروش رفته است. تولید رانا در مدت مشابه پارسال ۹ هزار و ۴۸۲ و فروش این محصول ۵ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو نیز به صورت محسوس کاهشی شده است.
در ۶ ماهه امسال ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا تولید شده که از این میزان ۳۲ هزار و ۸۷۰ دستگاه فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۷۹۱ دستگاه تولید و ۱۷ هزار و ۹۳۱ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو افزایشی شده است.
در ۶ ماهه امسال ۶ هزار و ۸۷۱ دستگاه هایما تولید شده اما در مقابل ۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۱۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه هایما تولید و ۷ هزار و ۶۵۵ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو کاهش یافته که به نظر میرسد بیشتر مربوط به مسائل ارزی و واردات قطعات باشد.
در بخش سایر محصولات ۱۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه تولید شده اما ۱۶ هزار و ۳۴ دستگاه به فروش رفته است. این شاخصها در ۶ ماهه پارسال به ترتیب ۷ هزار و ۹۳۶ دستگاه و ۶ هزار و ۳۸۸ دستگاه بود. در این بخش نیز رشد تولید به صورت محسوسی صورت گرفته است.
در مجموع در ۶ ماهه امسال ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ انواع خودرو در ایران خودرو تولید و در مقابل۲۳۷ هزار و ۹۱۸ دستگاه به فروش رفته است. این در حالیست که مدت مشابه پارسال ۲۵۸ هزار و ۶۳۲ دستگاه خودرو تولید و ۲۴۶ هزار و ۶۷۱ دستگاه فروخته شده بود. البته آنطور که ایران خودرو در صورت مالی خود اعلام کرده در این بازه زمانی ۲ هزار و ۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده اما تجاری سازی نکرده است.
بر این اساس تولید خودرو در ایران خودرو ۷ درصد با کاهش مواجه شده است.
تولید در سایپا هم ۷ درصد کاهش یافت
گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه امسال ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) تولید کرده و در مقابل ۹۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه فروخته است. ۶ ماهه پارسال ۱۲۱ هزار و ۲۴۴ دستگاه از این گروه تولید شده و ۱۲۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین بالغ بر ۲۱ هزار دستگاه کمتر تولید شده است. از سویی دیگر نیز ۲ هزار و ۶۴۸ دستگاه از این خانواده در پارکینگهای سایپا مانده است.
در ۶ ماه نخست امسال ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین تولید شده و ۲۴ هزار و ۱۱۱ دستگاهبه فروش رفته است. در ۶ ماهه پارسال ۲۴ هزار و ۶۳ دستگاه شاهین تولید و ۲۲ هزار و ۸۲۷ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین تولید این خودرو افزایشی شده است.
طی ۶ ماهه امسال ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید و ۲۴ هزار و۳۲۶ دستگاهفروخته شده است. در مدت مشابه پارسال از این خودرو ۲۶ هزار و ۱۲۷ دستگاه تولید و ۲۶ هزار و ۶۴۳ دستگاه فروخته شده بود.
در بخش سایر محصولات هم ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه تولید اما ۴ هزار و ۴۷۵ دستگاه به فروش رفته است. این ارقام پارسال به ترتیب ۲۶۵ دستگاه و ۲۲۱ دستگاه بوده است.
در مجموع سایپا در ۶ ماهه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت ۱۵۱) ۱۳۶ هزار و ۸۰دستگاه انواع خودروی سواری تولید و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت ۱۵۱) ۱۲۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه فروخته شده است. سایپا در ۶ ماهه پارسال ۱۴۵ هزار و ۵۷۲ دستگاه تولید و ۱۴۳ هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه کمتر تولید شده که عمدتاً مربوط به خانواده X۲۰۰ میشود.
بر این اساس تولید خودرو در سایپا ۷ درصد با کاهش مواجه شده است.
افت ۱۶ درصدی تولید خودرو در پارس خودرو
گروه خودروسازی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) در ۶ ماهه امسال ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاهاز گروه Q۲۰۰ تولید کرده و در مقابل ۳۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه فروخته است. در ۶ ماهه پارسال ۳۶ هزار و ۴۳۷ دستگاه از این گروه تولید و ۳۴ هزار و ۴ دستگاه به فروش رفته بود.
از خودروی جدید سهند نیز ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه در ۶ ماه نخست امسال تولید کرده و ۳ هزار و ۱۱۶ دستگاه نیز فروخته شده است. در نیمه نخست پارسال از این خودرو ۲۰ دستگاه تولید کرده بود.
تولید کوییک معمولی دندهای هم که به نظر میرسید در پارس خودرو متوقف شده اما از سر گرفته شد و در ۶ ماهه امسال تولید این خودرو یک هزار و ۲۳۴ دستگاه بوده که یک هزار و ۲۳۴ دستگاه نیز فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه تولید و همین میزان فروخته شده بود. نکته جالب توجه آنکه تولید این خودرو در شهریور ماه متوقف شده بود.
در ۶ ماهه امسال پارس خودرو اقدام به تولید ساینا S هم کرده که توانسته ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه از این خودرو تولید کند و همین میزان نیز فروخته است.
در مجموع در ۶ ماه نخست امسال پارس خودرو ۴۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۴۵ هزار و ۷۹۹ دستگاه فروخته است. پارس خودرو در ۶ ماهه پارسال ۵۷ هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو تولید و ۶۴ هزار و ۴۳۳ دستگاه فروخته بود.
بر این اساس تولید خودرو در پارس خودرو با ۱۶ درصد کاهش مواجه شده است.
به گزارش خط بازار؛ در سال جدید علی رغم دستور رهبری بر جهش تولید، متاسفانه خودروسازی دوران خوبی را سپری نمی کند. انتصاب برخی کوتوله های بهنوش و شهرری در مناصب مهم جز مشکل نقدینگی و کاهش تولید هیچ نتیجه ای برای مدیران عامل خودروسازی نداشته است. البته در این بین برخی در مقابل چشم ناظران حداکثر استفاده را برده اند. از حق ماموریت های دلاری مدیر روسی و ناز پروری دختران جوان دهه هفتادی بی تجربه گرفته تا برادر و برادرزاده حبیب و نورچشمی های شهرداری چی.
وقتی که مدیرعامل توان تغییر دو بازوی اصلی کوتوله خود را ندارد؛ وقتی مدیرعامل توان تغییر آقای مالی خود را ندارد؛ وقتی هنوز رئیس ایدرو مشخص نشده؛ برخی رزومه به دست پشت در اتاق اول خیمه زده اند و بقای خود را در کیان ملت می دانند فاتحه خودروسازی را باید خواند.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایدرو ، ایران خودرو ، پارس خودرو ، تولید خودرو ، خودروسازی ، سایپا ، کوتوله های خودروسازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
متاسفانه احتمالا با توجه به شرایط موجود در منطقه در حال حاضر دولتمردان خصوصا در وزارت صمت خیلی بفکر صنعت و مشکلات پیرامون آن نیستند .قبلا هم عرض شد در حال حاضر تنها کسانی از این بی تصميمی سود میکنند که خود کاملا به شرایط آگاه هستند و میدانند به محض مشخص شدن مسولین در حوزه ایدرو جایی برای آنها در صنعت خودرو وجود ندارد و این خطرناکترین بخش این عدم تصمیم سازی است . فجایعی در حال روی دادن در دو خودرو ساز وحود دارد که ناشی از همین ساختار متزلزل آینده مدیران تحمیلی به صنعت خودرو میباشد.
لطفا خط بازار و خوانندگان نشر دهید .منبع بولتن نیوز.
https://www.bultannews.com/003aLq
فاتحه بازرسی هم باید خوند.وقتی پور تپه می شه همه کاره بدون داشتن حتی یه سال سابقه بازرسی. یه خانم بی سواد می شه مشاور. روسا هم که از همه دکتر تر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴