زیان سازی تاب دار در خودروسازی/سوءمدیریت بلای جان جاده مخصوص

اینکه چرا علی رغم حمایت تمام قد دولت و حاکمیت ولی باز هم شاهد افزایش چند هزار میلیارد تومانی زیان خودروسازان هستیم سوال مهمی است که باید از منظر علمی و تحلیلی به ان نگاه کرد.
کد خبر : 87682
تاریخ انتشار :چهارشنبه 7 آذر 1403 - 13:03

به گزارش خط بازار؛ موضوع زیان دهی شرکت های خودروسازی، اصلی ترین چالش در جاده مخصوص است. اینکه چرا علی رغم حمایت تمام قد دولت و حاکمیت ولی باز هم شاهد افزایش چند هزار میلیارد تومانی زیان خودروسازان هستیم سوال مهمی است که باید از منظر علمی و تحلیلی به ان نگاه کرد.

در یک تحلیل کلان اقتصادی ریشه زیان ده بودن خودروسازی را در دو سطح می توان تبیین کرد.

سطح اول سیاست های صنعتی است. در زنجیره هر صنعتی، صنایع پسین و پیشین وجود دارد که بر یکدیگر کنش و واکنش دارند. هرچقدر قوانین و شرایط حاکم بر این زنجیره متوازن، هماهنگ و متقارن باشد، تعادل و بهره وری در کل زنجیره به نفع تمامی ذی نفعان افزایش می یابد. از طرف دیگر رفتارهای جزیره ای و استثناسازی بخشی در این زنجیره منجر به ایجاد عدم تعامل می شود. به طور مثال در زنجیره صنعت خودرو، زمانی که قیمت گذاری دستوری صرفا بر شرکت های خودروسازی اعمال می شود ولی صنایع پیشین و پسین شامل قیمت گذاری دستوری نمی شوند، فشار هزینه ای صرفا به بخش خودروسازان تحمیل می شود.

این بدان معنا است که دولت ها هیچگاه نتوانسته قواعد بازی در زنجیره صنعت خودرو را به طور عقلایی و متوازن تعریف کنند و با حمایت های جزیره ای، تعرفه های سلیقگی و قوانین متغیر و بی ثبات سبب رشد کاریکاتوری به ضرر خودروسازی شده اند.

سطح دوم مربوط به نحوه بنگاه داری است. همانطور که همگان می دانند تا اواسط دهه ۸۰ شمسی در ایران«مالکیت و مدیریت» خودروسازان در اختیار دولت بوده که بعد از آن با اجرای خصوصی سازی علی رغم کاهش سهام دولت ولی همچنان خودروسازان تحت مدیریت و نفوذ دولت ها اداره شده اند. این در حالی بوده که همزمان به بخش خصوصی واقعی نیز اجازه دخالت در امور داده نشده است. «تغییر مکرر مدیران عامل بعد از تغییر دولت ها و وزرای صنعت»، «انتصاب مدیران عامل با کمترین سطح از تجربه و دانش مرتبط»، «دخالت های سیاسی پشت پرده در اداره شرکت های تابعه» و …. همگی از جمله مصادیق نفوذ دولت ها در خودروسازی است.

از این رو طی دو دهه اخیر وام داری مدیران عامل و بعضا اعضای هیئت مدیره به سیاسیون و دولت، سبب غلبه رفتار و تصمیمات سیاسی بر عقلانیت اقتصادی و صنعتی شده است که همین موضوع خودروسازی را تحت نفوذ مدیریت دولتی از یک بنگاه صنعتی به بنگاه سیاسی تبدیل کرده است.

همانطور که بیان شد در هر دو سطح ریشه و مقصر اصلی وضعیت خودروسازی، حکمرانی اشتباه دولت و مدیریت ناکارآمد شبه دولتی در صنعت خودرو است. هر تحلیلی خارج از این چارچوب فکری، دادن آدرس غلط است که می تواند جاهلانه یا مغرضانه باشد. نوشته های تاب دار عده ای مستاجر، نه تنها منجر به روشنگری نمی شود بلکه تخریب منافع ملی است.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مستعان چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶

آن مرد می‌ آید ….
نور الدین در راه جاده مخصوص

ابراهیمی چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

نورالدین کیه؟

نجم الدین چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷

نجم الدین

ولنگاری هزینه باعث زیان خودروسازان نه قیمت دستوری چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

وقتی شخصی به عنوان مدیرعامل ، سکان یک شرکت خودروساز بزرگ را با زیان انباشته ۳۲ همت به دست می گیرد و تیم مدیریتی خود را می چیند ودر طول کمتر از یکسال و نیم این زیان را با صد درصد رشد به بالغ بر ۱۴۰ همت می رساند، دو پیام دارد: ۱_ در این شرکت بجای مدیریت سوئ مدیریت حاکم بوده.
۲_ مهمتر از موضوع اول، یعنی هر کسی می تواند مدیرعامل شود حتی چوب خشک. بعد هم می گویند کی بود کی بود من نبودم ، قیمت دستوری بود!!!

همسی نگر چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
abuzar چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

تو ايران خودرو ديزل هم اين حرفها را ميزد. پايش را بيرون گذاشت ديدن آمار سازي بوده و شركت نه پول دارد نه قطعه و محصولات هم شماره نميشه.

ایکس چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

چیزی که ضروریه رفتن تیم فعلی از سایپا هست. کوتاه قامتانی که آمدند و سطح همه چیز را پایین آوردند. حتی سطح حواشی را . و اما به نظر می رسد بین شیخ زاده و افشار یکی برنده کرسی سایپا خواهد شد.

علی چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹

اگر به جای توسلی مهر، مدیرعامل سایپا جناب مهندس شیخ زاده با رزومه کاری عالی بیاید اونوقت به همه ثابت می شود که گروه سایپا چه قابلیت هایی دارد

سیاس پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

قول مدیر شدن بهت داده؟

علی شنبه , ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷

مگر ما مثل شماها هستیم و….
کل سایپا رو نابود کردید اونوقت اینقدر حرف میزنید!!!

علی شنبه , ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸

به تو چقدر دادن تا جواب ما رو بدی کوتوله؟؟؟؟؟

دلاور پنجشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

دقیقا
پیشنهاد می کنم برین از نفره تیم بازرسی(کهزاد)بپرسین، که کوتوله چه گندهایی که نزده و به خاطر اون و جانشین معزولش اومدن مستقر شدن توی شرکت مربوط

حسن جمعه , ۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱:۲۰

تغییر فقط مدیرعامل دردی از خودروسازی دوا نخواهد کرد حتی اگر بهترین باشد/ بحران در سایپا توسط مدیران نالایق و حتی روسای نالایق صورت میگیرد/ سایپا در این چند سال فقط مدیرعاملرعوض کرد ولی مدیری که شجاعت عزل مدیران زبر دست را نداشت/ برای خروج از این نابسامانی تغییر مدیرعامل سودی ندارد/ سایپا از ریشه فاسد شده و باید از ریشه ترمیم شود/ مدیرانی که به ظاهر دوست ولی از پشت به سایپا خنجر میزنند/ مدیرانی که فقط به فکر منفعت خود هستند/ مدیرانی که با لابی گری فقط جیب خودشون رو پر میکنند/ مدیرانی به ظاهر مذهبی ولی به دور از عدالت و حلال خوری/ مدیرانی که فقط دوشیدن بلدند / مدیرانی که حتی لیاقت دربانی گاراژ هم ندارند/ سایپا شرکت بزرگی بود و همه داشتند روزی در میاوردن ولی همین مدیران زیاده خواه سفره همه رو کوچیک کردند و سایپا را به مرز ورشکستگی رسوندند/ سایپا مدیری مثل سیف الله ابراهیمی رو میخواد/ مثل عموزاده و دکتر سروش رو میخواد/ مدیرانی بدون حاشیه و دلسوز/ توی این اسامی که شایعه شده( شیخ زاده،افشار، حسین زاده و،،،، کدومشون حاشیه ندارند ؟؟؟ شیخ زاده که سایپا بوده چه کار مثبتی انجام داده؟ مهندس شیخ عطار از زمان انتصابش چه کاری برای پیشرفت سایپا کرده؟ افشار که حتی یک دقیقه هم در خودرو سازی نبوده و هیچ آشنایی با این صنف نداره چه کاری میتونه انجام بده؟؟؟ اینکه مدیر عامل ترک باشه یا کرد ویا فارس و …. مهم نیست مهم اینه که شجاعت روبرو شدن با فساد رو داشته باشه وگرنه من هم میتونم مثل بقیه باشم / امثال تیموری که خاک روی سایپا ریخته هنوز مدیرانش در راس گروه هستند و امثال سعید علیزاده که دست پاک و سالم بود رو برکنار کردند و کسانی جای این ها را گرفتند که چوب حراج به دارو ندار سایپا زدند/ آقای توسلی گفته سایپا به سود رسیده/ کدوم سود؟؟؟ سایپا آذین که درش داره بسته میشه/ مالیبل که اونجوری ریخته بهم/ یدک هم که همه ناراضی / کدوم شرکت رو تونست همون جور که بود نگه داره ؟؟؟ همه ما بازیچه شدیم تا اینا به هدفی که دارند برسند. سایپا جان تازه میخواد/ شما کسانی رو میخواهید برگردونید که قبلا جان سایپا رو گرفتند!!!!!! کاربلد دور و برتون نیست که دست به دامن مدیرانی شدید که کارنامه مردودی دارند / امیدوارم وزیر محترم صمت شجاعت اینو داشته باشه و اجازه نده بازهم با لابی گری کسی که لایق نیست بر کرسی مدیر عاملی بشینه / انشالله

css.php