علت ضرر خودروسازی به خاطر عدم استفاده از تجربیات متخصصین هست در گروه سایپا و زیرمجموعه های آن هیچ تخصص گرایی دیده نمی شود و فقط شو می دهند و هر کسی نزدیک مدیرعامل ها باشد می تواند رشد کند فارغ از اینکه آیا تخصص و تجربه و… دارد یا ندارد؟
هیچ کسی هم گوش شنوا ندارد بارها به وزارت صمت و… این نکات گفته شده است و در جواب گفتند که مدیرعامل هست و هر کاری می تواند انجام دهد.
لذا نتیجه می شود ضرر خودروسازی و…
زیان انباشته خودروسازان ۱۳۰ همت شد/وزیر صمت با تغییر مدیران خودروسازی معجزه خواهد کرد؟
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالشهای مزبور است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت -فقط در بخش شرکتهای مادر- حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
سهم ایران خودرو از زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است. سایپا نیز حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.
همچنین برای پارس خودرو ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.
چه کسی حاضر به خرید خودروسازان است؟
بر اساس این گزارش، وضعیت زیاندهی خودروسازان در حالی تداوم دارد که رئیس جمهوری از اسفند سال ۱۴۰۰ دستور به واگذاری شرکتهای خودروسازی داده است.
از آن زمان تاکنون صرفاً در آذر ماه پارسال صورتجلسه ای تهیه شد که در آن تاکید شده بود سهام تودلی (خودسهام داری) خودروسازان به عنوان فاز نخست واگذاری تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود که البته با گذشت ۳ ماه از سال ۱۴۰۲ هنوز در این فاز قرار داریم و اتفاق جدیدی در واگذاریها رخ نداده است.
علی ای حال، با توجه به وضعیت زیان انباشته خودروسازان که با بدهی در مجموع به ۳۷۴ هزار میلیارد تومان میرسد، وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی باید شفاف سازی کنند که چه کسی حاضر به خرید سهام این شرکتهای زیانده است؟ چه بسا که علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در گفتگویی بر این گزاره صحه گذاشت.
طبق تاکید نبوی «در فاز اول واگذاری اقدامات زیادی را انجام دادیم و سهام داری در خودروسازان را ارزیابی کردیم و ارزش گذاری کارشناسی سهام نیز تهیه شد. آگهی نیز منتشر کردیم اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودروی کشور، خریداران تمایلی به حضور در این صنعت ندارند.»
همچنین با توجه به تجربه شکست خصوصی سازی در ایران، در صورت پیدا شدن خریدار و واگذاری سهام، این شرکتها به چه عاقبتی دچار خواهد شد؟
منبع: مهر
برچسب ها :ایران خودرو ، خودرو ، زیان انباشته خودروسازان ، سایپا ، عباس علی آبادی ، وزیر صمت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
کل کشور و دنیا با صنعت خودروسازی ما مشکل دارن و مردم اینهمه از کیفیت خودروها ناراضین اعتراضات اینقدر تابلوئه موندم چطوریه که مدیریت ارتباط با مشتریان و ایساکو میشه آمارهاش رو به کاهش و دم از استقبال پرشور از خدمات و بازتاب بالارفتن کیفیت میزنن و امارهای غلط میدن فکرکنم اصلا سرپستاشون نیستن یا برای خوردن اومدن یا اینکاره نیستن یا قصد تخریب مدیرعاملو دارن
ادامه کار این دو خودروسازی یعنی زیان بیشتر و هیچ معجزه ای در کار نیست اعداد گواه مرگ صنعت خودرو است این اتفاق قبلا در صنایعی مثل نساجی هم در دهه 80 بعلت فرسوده بودن ماشین آلات افتاد حمایت از این صنعت به ضرر مردم و دولت است و موجب هدر رفت منابع و منافع ملی است مثال در مورد صنعت تلویزیون شکست را پذیرفتیم و تمامی کارخانجات تلویزیون سازی تعطیل شدند برای اینکه این کارخانجات با تکنولوژی قدیمی تلویزیون تولید میکردند حتی در اروپا تمامی این نوع کارخانجات مثل گروندیگ و فلیپس تعطیل شدند این تغییر بزرگ را باید بپذیریم این دو کارخانه باید در یک مزایده بین المللی واگذار شود و قطعه سازان باید بدنبال تولید قطعات با کیفیت تر برای خودروهای روز دنیا و صادرات باشند صنعت خودرو به پایان راه رسیده
خود ن یکی از دستهای پشت پرده در چینش افراد و فشار نیروهای مازاد در پستهای حساس است
تا زمانی که علی مسیبی نیاد سایپا و دکتر ناقدی نشینه ایرانخودرو این مسائلو حواشی شاید جمع نشه ولی کم میشه
وظیفه خودرو سازی ساختن خودروی خوب تولید کن چطور میشود زیان ده میشود نمونه آقای ج و ن در شرکت م
سلام
جدا دیگه این گزارشها هیچ حسی در آدم ایجا نمیکنه چرا که خوب این جریان لازمه نوع مدیریت خودرو سازان از سالهای پیش بوده اما درد اینجاست که درسته مدیر کارآمد و لایق در این صنعت کم داریم .اما داریم مثل شعار آب هست اما کم است .ما هم مدبر لایق داریم اما کم داریم .ولی همین معدود مدیر کارکشته و امتحان پس داده و رکورد شکن و …کاری کردن که عطای مدیریت در این صنعت رو به لقایش ببخشد و …جدا مسولین فکر نمیکنن که کشورهای اطراف هم در زمینه صنعت خودرو دارن حرکتهای متناسب با کشورشون رو انجام میدن اونم با برنامه های بلند و میان و کوتاه مدت. درداورترین بخش این قصه این هست که لیستی از بچه های متخصص در حوزه صنعت خودرو وجود داره که دارن جذب این شرکتها در کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات و…میشن .خوب اینا کارشناس و متخصص فنی هستن که دوست دارن تو مملکت خودشون تلاش کنن .بدترین قسمتش اینه که مدیران لایق و پاک دست رو هم در آینده خواهیم دید که به نوعی کوچ اجباری خواهند کرد …
راستی دقت کردید که درد رو از هر طرف بنویسی و بخوانی باز همون درد هستش ….
چقدر دلمون میخواست بشیم ژاپن اسلامی. چقدر آدمهای خوب و بی نظیر جونشون رو دادن که این مملکت اسمش تو دنیا سرافراز بمونه و چقدر هستند بچه هایی که در صنایع دیگه باعث افتخار کشور و حسرت بقیه دنیا شدن …راستی صنعت دفاعی جز افتخار و بزرگی چیزی برای یه ایرانی داره ؟ البته به وقت دفاع هم خوب باعث میشه حتی کسی فکر اشتباه هن نکنه .آنوقت ما تو صنعت خودرو سازی اسیر مافیا و دلالها و سیاست زدگی و ….پول و منافع شخصی و گروهی شدیم .خیلی اذیت میشیم وقتی میدونم میتونیم ولی نمیشه …. چرا هیچ کس جواب ما رو نمیده .مگه چی میگیم .بابا بده خودروی ایرانی علاوه در مملکت خودمون در دنیا آقایی کنه ؟ اسم ایران رو تو سراسر دنیا زنده نگه داریم؟ نمیشه؟ دیدید که میشه. در اروپا صنعت دفاعی ما ….
دلم میسوزه .خیلی ….
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 7