یکی به میخ میزنی یکی به نعل
تنها راه نجات فقط تغییر مدیر ارشد خودرو سازها هست و بس
باید یکی باشه که بقول اکبر عبدی چیزززززززززز داشته باشه ی چیز گنده که از چیزی و کسی ترس نداشته باشه
روند صعودی زیان سازندگان خودرو/ظهور منجی نزدیک است
به گزارش خط بازار؛ علیرغم اینکه در قانون هفتم توسعه کشور به حذف قیمتگذاری دستوری به صراحت اشاره شده؛ اما وجود نهادهایی مانند شورا رقابت و حمایت از مصرفکنندگان این شائبه را ایجاد میکند که الزام حذف قیمتگذاری دستوذی در حد حرف باقی میماند و زیان خودروسازان بیش از پیش افزایش مییابد؛ یا قانون را دنبال کنید یا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت کارحانه را به حاشیه بازار نزدیک ش.د تا به جای دلال، تولید کننده سود شناسایی کند.
الزام حذف قیمتگذاری دستوری که در قانون هفتم توسعه نیز به آن پرداخته شده، با رصد صنعت خودرو بیش از پیش معنا پیدا میکند. صنعتی که نهادههای تولید و مواد اولیه آن بعضا در بورس کالا قیمتگذاری میشود؛ اما خود او را از بورس کالا اخراج کردند و یا از قطعهسازانی تامین مواد را انجام میدهند که اندک حاشیه سودی را میسازند؛ حال آنکه خودروسازان با زیان مجبور به فروش محصولات خود میشوند.
نهاده های تولید و مواد اولیه
برای تولید خودروهای سواری معمولی از حدود 65 درصد وزن فولاد و آهن استفاده میشود. آهن و فولادی که کمترین قیمت عرضه آنها در بورس کالا رقم میخورد و قاعدتا در بازار آزاد و بازار صادراتی، قیمت کشف شده آنها بالاتر است؛ این یعنی برای این صنعت میتوان حاشیه سودی، هرچند اندک، متصور بود.
حال با فرض تامین مواد اولیه خودروسازان بر اساس پایینترین قیمت کشف شده که در بورس کالا است، چرا عرضه خودرو در همان بستر و بازار متوقف شد؟ عرضهای که فقط به ضرر دلالان بوده و در نقطه مقابل مالیاتستانی دولت، سود سهامداران بورسی و سود مصرف کنندگان واقعی را افزایش داده بود.
قطعهسازان
قطعهسازان نیز بخش دیگری از تامین مواد خودروسازان را بر عهده دارند. البته که آنها نیز از قانون قیمتگذاری دستوری پیروی میکنند؛ اما بررسیها نشان میدهد که قانونگذار برای آنها محدودیتهای کمتری را قائل بوده و شرکتهای این صنعت به طور میانگین حاشیه سودهای بالای ۱۲ درصد را شناسایی میکنند.
حذف قیمتگذاری دستوری
صنعت سیمان میتواند مثال خوبی برای حذف قانون قیمتگذاری دستوری باشد. این صنعت به واسطه عرضه در بورس کالا، تقریبا با مشکلات قیمتگذاری دستوری روبهرو نیست. مسئلهای که علیرغم تمام انتقادات به خوبی ثابت کرد که قیمت هم برای مصرفکننده و هم برای تولیدکننده صرفه داشته و طرفین از ایجاد چنین بستری رضایت نسبی دارند. بررسی حاشیه سود خالص این صنعت نیز این مهم را به خوبی منعکس میکند؛ جایی که ۲۲ شرکت توانستند سودی بالاتر از سود ۳۰ درصد بانکی را منعکس کنند.
عرضه خودروهای سنگین و نیمه سنگین نیز دیگر مثالی برای بررسی اثرات این قانون است. این صنعت از سال ۱۴۰۱ و همزمان با: ۱. ادامه روند عرضه این مدل خودرو در بورس کالا ۲. واردات خودروی سنگین کارکرده و ۳. طرح گسترده نیاز به جایگزینی خودروی فرسوده، توانسته از زیان خارج شود. اصلاح شیوه قیمتگذاری و آزادسازی واردات خودروهای سنگین، ضمن کاهش حباب خودروی سنگین در بازار، سبب کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت خودروهای سنگین خارجی نیز شد. این کاهش حباب در بعضی از خودروهای سنگین به ۵۰ درصد نیز رسیده و واضحا مطلوبیت مصرف کننده نیز افزایش یافته است.
بررسیها نشان داد که دو عامل اصلاح قیمتگذاری دستوری و واردات، طرفین این صنعت را منتفع ساختهاست؛ اما اینکه از وضع و پایداری این قوانین چه گروهی سود میبرند، عکس زیر به خوبی پرده از مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا برمیدارد. عرضه کوتاه خودرو در بورس کالا سبب شد که قیمت فروش خودروها توسط خودروسازان به قیمت حاشیه بازار نزدیک شود؛ قیمتی که البته همچنان زیر قیمت بازار بود.
پیامدهای این عرضه نیز به وضوح قابل ردگیری است: اولا به واسطه افزایش نرخ فروش خودرو توسط خودروساز، سودآوری آنها در مسیر عادی قرار گرفته بود. البته لازم به ذکر است افزایش نرخ فروش خودرو توسط خودروساز به معنای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نبوده است و در مقایسه با بازار آزاد، همچنان مقرون به صرفهتر بود.
دوم اینکه برای مصرفکنندگان واقعی این فرصت مهیا شد تا خودرو را حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت بازار تهیه کنند. مجموع این دو عامل سبب از بین رفتن صفهای طولانی برای خرید خودرو و کوتاه کردن دست دلال از جیب شرکتها بود؛ دلالانی که از طرق مختلف خودرو ۲۰۰ میلیونی را از درب کارخانه تهیه میکردند و با قیمتهای ۴۰۰-۵۰۰ میلیونی به فروش میرساندند.
کلام آخر
پر واضح است که هیچ تولیدکنندهای نمیتواند مادامی که شرکتهای تامینکنندهاش حاشیه سودی اندکی را برای خود قائل هستند اما خود درگیر قانون قیمتگذاری دستوری باشد، کسب انتفاع کند.
علیرغم اینکه در قانون هفتم توسعه کشور به حذف قیمتگذاری دستوری صراحتا اشاره شد، اما وجود نهادهایی مانند شورا رقابت و حمایت از مصرفکنندگان این شائبه را ایجاد میکند که الزام حذف قیمتگذاری دستوذی در حد حرف باقی میماند و زیان خودروسازان بیش از پیش افزایش مییابد؛ یا قانون را دنبال کنید یا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت کارحانه را به حاشیه بازار نزدیک شد تا به جای دلال، تولید کننده سود شناسایی کند.
منبع: اقتصادآنلاین
برچسب ها :ایران خودرو ، خط بازار ، خودروسازان ، زیان خودروسازی ، سایپا ، کروز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
از ما اتفاقا شنیده بگیرید و جهت خوشنودی کارکنان و زحمتکشان و متضررین صنعت خودرو که اصلی ترین آنها مردم و مشتریان هستند عرض میکنیم که شنیده های ما از مراکز مهم و تاثیر گذار تصمیم گیر در وزارت صمت و خصوصا قسمت خودرو وزارت خانه این است که وزیر محترم معرفی شده به مجلس در اولین اظهار نظر نسبت به نحوه مدیر شدن دو شرکت بزرگ خودروی ایران بشدت از نحوه این انتصابات اظهار تاسف کردند و قول صددرصد دادند که در اولین زمان ممکن نسبت به تعویض این افراد اقدام فوری کرده و بدلیل نگاه ایشان به واگذاری لین صنعت به بخش خصوصی در زمان مناسب اظهار کردند که افرادی بایر در راس خودروسازی بعنوان مدیران ارشد منتخب شوند که اولا وابسته به هیچ گروه و جریان سیاسی نباشند چه این نوع مدیران همیشه ضعفهای خودرا در پس پرده حمایتهای افراد سیاسی پنهان خواهند کردو این اجازه در این دولت به این نوع تفکر وابسته به دلیل ضعف شدید مدیریت داده نخواهد شد .در جواب سوال دیگری که مدیران ارشد صنعت از ایدرو و گسترش و… در انتخاب این مدیران بخاطر آشنایی و ارتباط خیلی موثر بودند و این مدیران نیز بدلیل مشکلات تجربی و علمی و سوابق کم اجرایی غیر مرتبط شرکتهای بزرگ خودروسازی را تبدیل به مرکزی از اقوام و دوستان آنهم بدون سوابق اجراي در صنعت خودرو آنهم دردمدیریتهای تاثیر گذار همچون تامین قطعات و…قراردادند نیز اظهار کردند امیدواریم اینطور نباشد اما شنیده های ما نیز همین مورداست این موضوع که نسبتهای فامیلی و دوستانه در مدیریتها وجوددارد الزاما باعث مشکلات نمیشود اما بی تجربگی و عدم مدرک مرتبط حتما باعث تعویض بسرعت خواهد شد .
پس نتیجه بگیریم که خداحافظی با گروه متوسلین از جمله ویزیتوران و جغرافیدانان ک کتابداران و شورانگیزان کم تر شوریده و از همه مهمتر فرج فرد مرموز رسانه های زرد و دوست قلم فروشان کم جیره و مواجب رسانه های کشور .
گفتیم و گوش نکردید و …دفاع کردید از چه؟از چه کسانی
آقا من اصلا متوجه این حجم از کینه و عناد با تیم موفق بر مبنای عملکرد گذشته و امروز مهندس توسلی مهر نمیشم .جدا فقط من متوجه نمیشم یا شما دوستان هم مثل من هستید ؟
آخه یکی نیست منو راهنمایی کنه که بفهمیم جناب وزیر محترم معرفی شده به مجلس که انشالا با رای بالای نمایندگان محترم رای بیارند و در راس وزارتخانه بزرگ صمت قراربگیرند کجا و کی و با کدام یک از ارباب جراید و رسانه ها مصاحبه کردند که ما ندیدیم و نشنیدیم .
دوستان جهت استحضار همه عرض میکنم کل صنعت خودروی کشور مساحتی بیشتر از ۴ درصد در مقیاس کل صنایع عظیم کشور را شامل نمیشود و البته بدلیل ارتباط مخاطب عام این صنعت یعنی مردم این مشکلات بیشتر تاثیر گذار بوده و خواهدبود .
اما چرا برای رسیدن به اهداف خودتان استفاده از هر نوع وسیله را حلال اعلام کردید .
آخر چرا کمی برای شعور ما و مخاطبین احترام قائل نمیشوید.
جناب وزیر محترم فرمودند که …
و بعد فرمایش نمودند که حتما این افراد را …
باور کنید ما ایرانی هستیم و صاحب هوش و ذکاوت بالا .
این نوع تلاش سخت برای اینکه مثلا آنگونه که شما میخواهید بشود به نظر از جاده انصاف و مردانگی کیلومترها دور شده .
بارها عرض کردیم که عزت و ذلت انسانها تنها در دستان خداوند متعال است و البته عملکرد افراد هم در این مهم تاثیر گذار بوده و هست .
سو استفاده از شرایط فعلی کشور که هنوز مشکل شهادت مظلوم رئیسی داغی است بردل همه دلسوزان کشور که اگر این حادثه شهادت نبود که شرایط اینگونه نبود .
بهرحال کمی انصاف کمی انسانیت. چرا در هز شرایطی مشخصا مشکلات شخصی خودتان را اینجا بیان میکنید .ایم تیم جلوی چه منافع خاص برخی را سد کرده ؟ به شخصه با این رفتارها و گفتارها بشدت مشکل دارم و فکر میکنم اتفاقا عملکرد این گروه درست بوده و درستی هم شده عرض شد با کذب و تقلب نمیتوان تاثیری بر تفکر مدیران ارشد گذاشت انشالا که همگی به راه راست هدایت شویم اول از همه خودم .
به امید انسانیت و انسان مردی ( فارغ از جنسیت )
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3