رهبر خودروسازی در جهان کیست؟/«ایکوپا» آغاز جهش خودروسازی در ایران
به گزارش خط بازار؛ انفجار اطلاعات ، گسترش تکنولوژی و تغییر نظم جهانی در دنیا سبب شده تا اقتصاد، سیاست و صنعت بیش از هر زمان دیگر در هم تنیده شوند. این موضوع در صنعت خودرو به وضوح دیده می شود. از این رو در دوران کنونی، صنعت خودرو دیگر فقط مربوط به خودروها نیست. بلکه ترکیبی از فناوری، انرژی، بازارهای سرمایه و ژئوپلیتیک است.
به بیان دیگر نگاه دولت های مدرن و توسعه یافته به خودرو، صرفا یک بخش صنعتی نیست. بلکه خودروسازی محور توسعه و تعاملات بین بخشی و فرابخشی محسوب می شود. به همین دلیل همزمان با توسعه تکنولوژی و ظهور قدرت های جدید اقتصادی ـ سیاسی شرکت های خودروسازی برای حفظ بازار خود، از سیاست انحلال، ادغام، مشارکت عمودی و افقی با محوریت تکنولوژی روز بهره برده اند تا با افزایش کارایی، قدرت رقابت خود را افزایش دهند. ضرورتی که به دلیل تحولات اقتصادی و سیاسی درون کشور پیش از هر چیز دیگری برای خودروسازان داخلی حس می شود.
»مدیریت ناکارآمد»، «حیف و میل منابع»،،«فساد»،«تولید سنتی و بی کیفیت»،«انحصارگرایی قطعه سازان دلال مسلک»، «عدم نگاه توسعه ای مدیریت خصوصی و دولتی» سبب شده خودروسازی در ایران فاصله چشم گیری با رقبای جهانی پیدا کند. رقبایی که با حمایت گرایی افراطی دولت ها و بلوغ حکمرانی با سرعت در حال تحول اساسی و توسعه نوآوری در بازار هستند.
اصلاحات تدریجی، خاکستری و سینوسی ناکارآمد در سطح سیاست گذاری، صنعتگرایی و بنگاه داری در صنعت خودرو ایران تضمین کننده توسعه و جبران عقب افتادگی ها نیست. علاج کار«جهش توسعه ای» است. جهشی که قدم اول آن در هم شکستن ساختار کنونی ایران خودرو و سایپا است.
پیشنهاد مشخص در این باره جهت ایفای نقش بهتر در بازار جهانی به ویژه غرب آسیا، ادغام دو غول خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا با محوریت یک نهاد فراملی(حاکمیتی) است. پیشنهاد مشخص خط بازار ترسیم نقشه راه جدید براساس تکنولوژی های نوظهور با محوریت شکل گیری برندی جدید با نام ایکوپا(ترکیبی از کلمه ایکو و سایپا) است. این نقشه راه یا همان بسته سیاستی توسعه ای یکی از محورهای توسعه ملی قرار گیرد و براساس آن اصلاحات گسترده ساختاری در سه سطح کلان، صنعت و بنگاه صورت گیرد.
چهار رهبر اصلی بازار خودرو در جهان
طبق آخرین آمارهای منتشر شده در حال حاضر چین، آمریکا، آلمان و ژاپن چهار رهبر اصلی بازار جهانی خودرو هستند. از نکات قابل توجه این است که چین سه برابر آمریکا خودرو تولید میکند و تقریباً یک سوم عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است.

در همین چارچوب تولیدکنندگان اصلی در کشورهای کلیدی به شرح ذیل می باشد:
چین:
➤ شرکتهای اصلی: BYD، Geely، NIO، XPeng، Great Wall Motors، SAIC Motor، Chery
➤ سایر شرکت های مهم: Changan، FAW Group، Dongfeng Motor
آمریکا:
➤ شرکتهای اصلی: General Motors، Ford، Stellantis (شامل Chrysler، Dodge، Jeep، Ram)، Tesla
➤ سایر شرکت های مهم: Rivian، Lucid
ژاپن:
➤ شرکتهای اصلی: Toyota، Honda، Nissan، Mazda، Subaru، Mitsubishi، Lexus، Acura، Infiniti
آلمان:
➤ شرکتهای اصلی: Volkswagen Group (شامل Audi، Porsche، Skoda، SEAT)، BMW، Mercedes-Benz
ارزش بازار خودروسازان جهانی تا آوریل ۲۰۲۵
طبق آمار منتشر شده تا آوریل ۲۰۲۵ آخرین ارزش بازار قدرت های اول خودروسازی در جهان به شرح ذیل است:
۱- تسلا(آمریکا) – ۷۷۶ میلیارد دلار
ارزش تسلا از مجموع تویوتا، فولکس واگن، مرسدس بنز، بی ام و و فورد پیشی گرفته است. تسلط آن نشان دهندهی شرط بندی بازار بر رهبری خودروهای برقی، خودران مبتنی بر هوش مصنوعی و نوآوری در باتری است.
۲- تویوتا(ژاپن) – ۲۳۴ میلیارد دلار
باسابقهترین خودروساز جهان از رهبری هیبریدی و مقیاس جهانی خود بهره میبرد، اما برای تسریع پذیرش خودروهای برقی خالص با فشار روبرو است.
۳- بی وای دی(چین) – ۱۴۷ میلیارد دلار
اکنون BYD، رهبر بلامنازع خودروهای برقی در چین است و به شدت در بازارهای جهانی (اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا) گسترش یافته است. این شرکت رقیبی جدی برای تسلا است.
۴- شیائومی(چین) – ۱۴۰ میلیارد دلار
یک تحولآفرین فناوری است که وارد حوزه حمل و نقل شده است. شیائومی با اکوسیستمهای هوشمند، خودروها را به عنوان «تلفنهای هوشمند متحرک» تعریف میکند و سختافزار، نرمافزار و هوش مصنوعی را با هم ادغام میکند.
• فراری(ایتالیا) – ۷۸ میلیارد دلار
ارزش بازار فراری از فورد، هوندا یا هیوندای فراتر رفته است.
• چهار شرکت بزرگ خودروسازی آلمان – مجموعاً ۲۰۶ میلیارد دلار
فولکس واگن (۵۴ میلیارد دلار)، مرسدس بنز (۵۶ میلیارد دلار)، بیامو (۵۰ میلیارد دلار)، پورشه (۴۶ میلیارد دلار) زمانی رهبران جهانی بودند ولی اکنون با رقبای جدید قدرتمند چینی و آمریکا روبرو شده اند و در حال بازمهندسی ساختار و رویکردهای فناورانه خود هستند.

دیدگاه خط بازار
۱- ظهور چین: چین از مرحله اول توسعه به بلوغ در خودروسازی رسیده و با جبران عقب ماندگی ها، در حال حاضر خود معیار و استاندارد جهانی برای دیگران محسوب می شود. عملکرد شرکت های بی وای دی ، شیائومی و لی اتو نشان میدهند که چگونه ادغام عمودی، حمایت دولت و مقیاس به صرفه اقتصادی میتواند از یک خودروساز نوظهور، رقیبی قدرتمند برای تولیدکنندگان سنتی ایجاد کند. مدل حکمرانی سیاسی و توسعه اقتصادی صنعتی در چین نشان می دهد که رهبر اصلی خودروسازی در دنیا تا چند سال دیگر شرکت های چینی خواهد شد و آینده جهانی صنعت در این کشور رقم خواهد خورد.
۲- همگرایی فناوری: بخش خودرو در حال ادغام با فناوری است. رقابت جدید فقط فورد در مقابل تویوتا نیست، بلکه تسلا در مقابل اپل، شیائومی و هواوی است. خودروها در حال تبدیل شدن به دستگاههای حمل و نقل متصل هستند که توسط هوش مصنوعی و دادهها پشتیبانی میشوند. این نشان از تغییر ماهیت نرم افزاری و سخت افزاری خودرو در اقتصاد جهانی است.
منبع: خط بازار
خط بازار هرچرچت و پرتی می نویسی بعد ارسال نظر می بندی ،بعد پیامی هم ک به دلخواهت نیس پاک میکنی
از دستاورد سایپا بگو که در سال جهش تولید کلی نیرو تعدیل میکنه، اضافه کاری کم میکنه، حقوق تاخیر میده، حق سفر نمیده و….
از اینا بگو و نظرات رو حذف نکن
رهبر خودروسازی ایران کسی نیست جز مرد عظیم و یارانش در ،. فنر زر، ایندامی ،یدک،بن رو ، تحقیقات و …