محصولات رنو در ایران حکم محصولات تویوتا در بازار جهانی را دارد، نقطه قوت اصلی محصولات رنو در دوام بالا و استهلاک بسیار کم قطعات موتور و گیربکس است، این عامل باعث شد تا محصولات رنو در بازار خودروی ایران که در مقایسه با مقیاس جهانی رونق و حجم معاملات زیادی ندارد با استقبال چشمگیری مواجه شود، اما همیشه در کنار این مزیت، مانع بزرگی به نام طراحی زشت، مشتریان را برای خرید محصولات این شرکت بر سر دوراهی قرار میداد.
محصولات رنو از سال ۲۰۲۰ در طراحی خود با تغییرات بسیاری مواجه شدند و این شرکت در محصولات خود از المانهای روز طراحی خودرو در جهان بهره گرفت تا در کنار مزیت دوام بالا و استهلاک کم نقطه ضعف های خود را نیز تقویت کند. نقد دیگری که بعد از طراحی همیشه به محصولات رنو وارد بود، کمبود آپشن در محصولات این شرکت بود. رنو در ساخت محصولات جدید خود که اصلی ترین آنها تالیانت و داستر است، این سیاست تولیدی را تغییر داد تا خود را از زیر این هجمه منفی خارج کند.
ماموت خودرو، یک برند دیگر را جذب کرد
ماموت خودرو را اکثر مردم با تولید اتاق های بار تریلرها میشناسند، پس از مدتی ماموت خودرو در دهه ۷۰ شمسی وارد حوزه تولید اتوبوسهای بین جادهای شد و به عنوان نمایندگی رسمی محصولات اسکانیا در ایران به فعالیت خود ادامه داد، اما این پایان مسیر این شرکت نبود و ماموت خودرو به بازار خودروهای سواری نیز ورود کرد.
فولکس واگن طی قراردادی نمایندگی رسمی محصولات خود را به شرکت ماموت اعطا کرد و این شرکت هم به خوبی از پس مدیریت و پاس کردن استاندارد های مد نظر طرف آلمانی بر آمد. پس از خارج شدن آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای جدیدتر و البته سنگینتر بر خودروسازی ایران، فولکس واگن نیز رابطه خود را با ماموت قطع کرد، تا به نوعی ماموت دوباره به بازار خودروهای سنگین بازگردد.
ماموت به عنوان یک شرکت خصوصی که نقش بسیار مهمی در صنعت خودرو و بازار خودرویایران دارد، نمیتوانست سهمیرا که از بازار خودروهای سواریکسب کرده بود را از دست دهد، پس با ارائه خدمات پس از فروش سعی در حفظ مشتریان خود کرد تا در صورت ایجاد هرگونه گشایش بینالمللی و برداشته شدنم تحریمها بتواند دوباره بازار خود را احیا کند.
تحریم چه بلایی بر سر رنو و خودروسازان ایرانی آورد؟
خودروسازان فرانسوی و به ویژه رنو به هیچ وجه نمیخواستند و نمیخواهند که بازار خودروی ایران را از دست دهند، این موضوع تا جایی برای طرف فرانسوی جدی بود که حتی در مذاکرات ۱+۵ نیز فرانسویها تلاش به سزایی برای احیای برجام یا حداقل حذف بند تحریمهای صنعت خودرو داشته باشند، اما بر خلاف تمام این تلاشها برجام احیا نشد و طرف فرانسوی نیز از بازار ایران خارج شد.
در سوی دیگر پس از خروج برندهای فرانسوی از چرخه تولید و مونتاژ، بازار و صنعت خودروی ایران ضربهی سنگینی را متحمل شد، تا جاییکه برای تحلیل برخی از تعهدات خود پیشنهاد اعطای ۳ تیبا به جای یک ساندرو مطرح شد. ایران پس از پرداخت این هزینه گزاف تصمیم گرفت تا تنها در صورت پرداخت غرامت آنهم با شرایطی خاص اجازهی واردات محصولات فرانسوی را به کشور داد. حال این سوال ایجاد میشود که چگونه با وجود ممنوعیت واردات خودروهای فر انسوی به ایران ماموت خودرو میخواهد محصولات رنو را وارد کشور کند؟
منبع: تجارت نیوز
خیلی عجیب است آیا اصحابِ منطقی و با “توکلِ” لاهیجان، نقش اصلی را در دادن مجوز واردات رنو به گروه “ماموت” داشتند؟
همان شرکت رنو که با شروع مجدد تحریمها و با اشاره ی آمریکا” ، درها را به روی ایران بست و با وقاحتِ هرچه تمامتر، به ایران محصول نداد و خطوط را متوقف و بازار خودروی کشور را دچار بحران نمود!