خط بازار
اخبار

رمزگشایی از راهبردِ دشمن در جنگ ترکیبی

به گزارش خط بازار؛ دشمن در میدان جنگ ترکیبی با سلاحِ یأس‌آفرینی و ناامیدسازی به میدان جنگ نرم آمده: «تلاش مهمّ جنگ نرم دشمن، امروز متوجّه این است که ملّت ایران امیدش را از دست بدهد.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶

ناامیدی، سمّ مهلک پیشرفت یک ملت

فارس – خط رهبری: «امید عامل مهمّ حرکت،‌ عامل مهمّ پیشرفت است.» ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ در چشم انداز گام دوم انقلاب، امیدِ صادق و برخاسته از واقعیات و تجربیات برای ملت ایران، کلیدی است که می‌تواند در بزنگاه‌ها و سختی‌ها، ملت را از پیچ‌های مهم و تاریخی عبور داده و به قله‌های پیشرفت و تعالی برساند: «توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ اما در نقطه‌ی مقابلِ این حقیقت، یأس و ناامیدی مانع پیشرفت است: «ناامیدی و یأس، مهمترین مانع پیشرفت یک شخص و یک ملت، ناامیدی و تاریک دیدن افق است.» ۱۳۸۵/۰۶/۲۵ و بدترین بلایی است که می‌تواند چون سمی مهلک، افق آینده‌ی یک ملت را تاریک گرداند: «بدترین بلائی که ممکن است بر سر یک نسل در یک کشور بیاید، ناامیدی و یأس است. اینکه می‌گویند: آقا! چه فایده دارد؟ فایده‌ای ندارد. این روحیه «فایده‌ای ندارد» -یأس از آینده- سم مهلک همه فعالیت‌هاست.» ۱۳۸۸/۶/۸

القای یأس و ناامیدی، راهبرد اصلی دشمن

«یکی از راه‌های متوقف کردن این ملت این است که امید را از آنها بگیرند.» ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ ملت ایران همواره دشمنانی داشته که حرکت روبه‌جلو و پیشرفت را برای ایران نمی‌پسندند و این پیشرفت را چون خاری در چشم خود می‌دانند: «انقلاب اسلامی آمد تحولات عمده‌ای را در این کشور به وجود آورد؛ سلطنت را تبدیل کرد به حکومت مردم، مردم‌سالاری؛ وابستگی را تبدیل کرد به استقلال؛ عقب‌ماندگی تاریخیِ مزمن را تبدیل کرد به پیشرفت، تحقیرشدگی را تبدیل کرد به اعتماد به نفس و احساس عزت… دشمن ما، یعنی آن دستگاه مقتدرِ مادی که تا قبل از انقلاب بر اقتصاد این کشور و سیاست این کشور و فرهنگ این کشور و منابع این کشور و تصمیمهای مسئولان این کشور مسلط بوده، از این وضع ناراحت است؛ میخواهد این را عوض کند… از جمله‌ی سخت‌ترین کارهائی که علیه من و شما دارد انجام میگیرد، این است که امید را در ماها بمیرانند.» ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
بنابراین از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب و در طول هشت سال جنگ تحمیلی تا نبرد دوازده‌روزه‌ که موشک‌های ایرانی، ساختِ دستِ جوان مبتکر ایرانی آن‌ها را به زانو درآورد، همواره با ملت ایران در چالش و دشمنی بوده‌اند.از همان روزها تا به امروز، ابزار دشمن در این چالش‌ها از تهدید و ارعاب، تحریم، فشار اقتصادی، جنگ تبلیغاتی، جنگ روانی تا القای یأس و ایجاد دو دستگی بوده و هست و در همه‌ی این سال‌ها، همواره به دنبال متوقف‌کردن روند پیشرفت ملی در حوزه‌های متعدد تولید قدرت ملت ایران بوده، چرا که ایران نه‌تنها توانسته بدون تکیه بر بلوک‌های قدرت جهانی و تنها با اتکا بر استعداد و ایمان مردم و تلاش نخبگانش، راه صعود به قله ها را بپیماید: «جوانها دارند کار میکنند. کشور دارد حرکت میکند. [اما] دشمن این وضعیّت را نمیخواهد ببیند. میخواهد که اگر بشود، جلوی این وضعیّت گرفته بشود. پیشرفت علمی، پیشرفت فنّی، پیشرفت در میدانهای خدماتی، پیشرفت در میدان ورزشی اینها را دشمن نمیتواند ببیند.» ۱۴۰۴/۰۷/۲۸و «امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونه‌ی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثه‌ای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که میتواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند.» ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
بر این مبنا در سال‌های اخیر نیز یکی از مهم‌ترین ابزارهای دشمن، پروژه‌ی ناامیدسازی و القای افسردگی اجتماعی در ملت ایران بوده است: «امید دشمنان اسلام و این انقلاب به این بوده و به این است که مردم را از نظام اسلامی مأیوس کنند و این‌طور قلمداد نمایند که نظام اسلامی نمی‌تواند.» ۱۳۸۱/۱۰/۱۹ تا به وسیله‌ی آن، روحِ امید را که پیشران حرکت روبه جلو در کشور است، متوقف گرداند: «امید مهمترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده.» ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
لذا در میدان جنگ ترکیبی با سلاحِ یأس‌آفرینی و ناامیدسازی به میدان جنگ نرم آمده: «تلاش مهمّ جنگ نرم دشمن، امروز متوجّه این است که ملّت ایران امیدش را از دست بدهد.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ و همواره به دنبال ایجاد شک و تردید در دل‌های ملت ایران، برای جلوگیری از ادامه‌ی حرکت در این مسیر پر افتخار است: «اگر دشمن بتواند مردم ما را، جوانان ما را، قشرهای ما را، نسبت به آینده این حرکتشان ناامید کند، ضربه خود را زده است. این خطر عمده است؛ لذا، شما می‌بینید با انواع و اقسام روش‌ها، بیان‌ها، زبان‌ها و شیوه‌ها سعی می‌کنند دل‌ها را نسبت به تداوم این حرکت پُرافتخار اسلامی مردد و مأیوس کنند و امید را از آن‌ها بگیرند. این مهم‌ترین خطر است.» ۱۳۷۹/۳/۱۴ حال باید دید تاکتیک‌ها و اقدامات دشمن برای این اجرای پروژه ناامیدسازی و القای یأس در ایران اسلامی چیست؟

تاکتیک‌های دشمن برای ناامید‌سازی جامعه

دشمن برای ضربه زدن به روحیه و اراده مردم ایران، همواره از شیوه‌های مختلف عملیات روانی و تبلیغاتی بهره می‌گیرد؛ اما هدف اصلی در تمام این تلاش‌ها یک چیز است: ناامیدسازی ملت و تغییر باورهای ریشه‌دار آنان. تغییر شکل ابزارها و روش‌ها، از جنگ رسانه‌ای و تحریف اخبار گرفته تا فشار اقتصادی و بزرگ‌نمایی مشکلات داخلی، همگی در راستای یک راهبرد ثابت انجام می‌شود؛ راهبردی که می‌کوشد مردم را نسبت به توانایی‌های خود و آینده کشور بدبین کند: «دشمن میخواهد باورها را تغییر بدهد؛ باور به اسلام را، باور به کارآمدی نظام اسلامی را، باور به کارآمدی را، باور به امکان تداوم نظام اسلامی را. برخلاف بدیهیّات هم دشمن کار میکند و تبلیغات میکند؛ گاهی علیه یک چیز واضح هم اقدام میکنند و کأنّه با خدعه و با فریب و با چشم‌بندی میخواهند ثابت کنند.» ۱۳۹۵/۰۱/۱۱

سیاه‌نمایی و القای بن‌بست، عامل انفعال ملت

«هروقت صدای قدرتمند جمهوری اسلامی بلندتر بوده، تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده.» ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ یکی از شگردهای دشمن، سیاه‌نمایی و القای بن‌بست در مسیر پیشرفت است. دشمن با سیاه‌نمایی و هدف گرفتن امید در کشور، به دنبال سوزاندن روح اعتماد و تاراج امنیت روانی جامعه است تا ملت را به انفعال بکشاند: «یأس یعنی بن‌بست؛ وقتی که جوان از پیشرفت مأیوس شد، از آینده مأیوس شد، ‌احساس بن‌بست میکند؛ از کسی که احساس بن‌بست میکند، نمیشود توقّع داشت درست کار کند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
زیرا ناامیدی، عامل سوزاندن ریشه‌ی شور و تحرک و نشاط جامعه است: «وقتی ناامیدی به وجود آمد، وقتی یأس وجود داشت، نشاط از بین میرود و شور و تحرک خاموش میشود.» ۱۳۹۱/۰۷/۲۲ و موجبات انفعال و عقب‌ماندگی در کشور را فراهم می‌کند: «اگر یک ملتی امید خود به آینده را از دست داد، یا همت او در باز کردن راه‌ها و پیش رفتن به سمت هدفها سست شد، این ملت عقب خواهد ماند.» ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در نقطه مقابل نیز ، وجود امید به آینده و تزریق آن به دیگران در جامعه، راه رشد و تکامل را به روی ملت می‌گشاید: «امید به آینده، تزریق امید به دیگران؛ این‌ها خصوصیاتی است که اگر در یک ملت باشد، آن ملت راه تکامل را خوب میپیماید.» ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
اما نکته مهم اینجاست که این سیاه‌نمایی، چه از سوی رسانه‌های معاند و چه از سوی جریان‌های سیاسی داخلی که به جای تمرکز بر ظرفیت‌های کشور، صرفاً مشکلات و بن‌بست‌ها را برجسته کنند؛ جز ایجاد یأس و دلسردی، فایده‌ی دیگری ندارد و حتی می‌توان گفت این اقدام، گامی در راستای تکمیل پازل دشمن است که نه تنها امید مردم را تضعیف می‌کند بلکه اراده عمومی را در معرض آسیب قرار می‌دهد و راه را برای نفوذ و فشارهای خارجی هموار می‌کند: «کسانی که القای ناامیدی و بن‌بست می‌کنند، ایران‌ستیز هستند و نمیتوانند ادعای ایران‌دوستی داشته باشند.» ۱۴۰۱/۰۸/۲۸

ایجاد تردید در موفقیت‌های ایران و تصویرسازی غلط

یکی دیگر از راهکارهای دشمن در جنگ تبلیغاتی که از ابزارهای جنگ نرم برای القای یأس در جامعه به‌شمار می‌رود، ایجاد تردید در موفقیت‌ها و پیشرفت ایران است که عامل اصلی جنگ نرم دشمن به شمار می‌رود و باید با عاملان ایجاد آن، با قاطعیت و صراحت رفتار کرده: «بعضی‌ها هستند همه‌ی سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند؛ با اینها با قوّت و با صراحت حرف بزنید، یعنی مرزتان را با اینها مشخّص کنید… اینکه تردیدی ایجاد میکنند، این ستون فقرات کار فرهنگی دشمن است؛ لُبّ جنگ نرم دشمن است که ایجاد تردید کنند.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
گاه نیز ترفند دشمن، دگرگون‌سازی و وارونه‌ جلوه‌دادن حقایق و حوادث است که این، خود نشان از ضعف دشمن در مقابل پیشرفت ملت است: «از خطوط اصلی کار دشمن – که از عناصر مهم جنگ نرم به حساب می‌آید – این است که واقعیات را دگرگون جلوه دهد، حوادث گوناگون را دگرگون جلوه دهد. خود تبلیغاتی که دشمن در این زمینه انجام میدهد، نشانه‌ی ضعف اوست. دشمن هر جا که در میدان واقعیت دچار مشکل میشود و کم می‌آورد، بر حجم تبلیغات می‌افزاید… وضع کشور را مأیوس‌کننده، ناامید کننده، رو به زوال، رو به انحطاط، رو به بن‌بست نشان دهند.» ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ و چون نمی‌خواهد پیشرفت کشور در عرصه‌های گوناگون را ببیند، تلاش می‌کند تا روح اعتماد به نفس را در کشور بمیراند: «بیشترین نقشه‌ی دشمنان، این کارهای عظیم، متّوجه این است که ملّت ایران این اعتماد به نفسی را که دارد از دست بدهد.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
پس «موفّقیّتهای انقلاب را کتمان میکنند، دروغ‌انگاری میکنند؛ ناموفّقیّتها را، ضعفها را، کاستی‌ها را اگر یکی است هزار تا جلوه میدهند، اگر یک‌جا است به همه‌جا تعمیم میدهند.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ و با تبلیغ دروغ، پوشاندن حقایق، بازنمایی ضعف‌ها و بزرگ جلوه‌دادن ایرادها، فضای کشور را تاریک‌ و مغشوش جلوه می‌دهد: «پیشرفت علمی، پیشرفت فنّی، پیشرفت در میدانهای خدماتی، پیشرفت در میدان ورزشی را دشمن نمیتواند ببیند… بعضی از ایرادها را بزرگ میکنند، بعضی از حقایقِ روشن را مکتوم نگه میدارند، عکسش را میگویند… تبلیغ دشمن میخواهد بگوید فضای ایران فضای گرفته است، فضای تاریک است.» ۱۴۰۴/۰۷/۲۸ بدین ترتیب نور امید را در کشور خاموش کرده و مردم و جوانان را از آینده‌ی روشن کشور ناامید می‌کنند تا آحاد جامعه به‌ویژه جوانان، دست از تلاش و همت برای آبادانی ایران عزیز بردارند: «[دشمنان] هدفشان سست کردن اراده‌ی ملّت است، هدفشان خاموش کردن امیدها است، میخواهند شعله‌ی امید را در دل ‌جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند. یأس یعنی بن‌بست؛ وقتی که جوان از پیشرفت مأیوس شد، از آینده مأیوس شد، ‌احساس بن‌بست میکند؛ از کسی که احساس بن‌بست میکند، نمیشود توقّع داشت درست کار کند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱

امیدآفرینی، ریشه‌ای‌ترین جهاد امروز

تا آن هنگام که گفتمان ملت ایران، گفتمان «ما می‌توانیم» باشد و راهبرد امید و امیدآفرینی که در منظر رهبر انقلاب ستون فقرات پیشرفت و استحکام ملی است، در کشور حاکم باشد؛ ایران در سکوهای مختلف جهانی پیشتاز خواهد بود: «ایران عزیز ما مظهر امید است. جوان ایرانی با استعداد است و توانمند است. جوان ایرانی این توان را دارد که خودش را به قلّه برساند.» ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
اما مسئولیت مهم امروز این است که از یک سو محاصره تبلیغاتی دشمن در جنگ نرم را بشکنیم و از سوی دیگر با بهره‌گیری از دو بال دین و دانش، شتاب حرکتِ پیشرفت ملی را مضاعف کنیم. قطعا شناخت تهدیدات دشمن، بازنمایی واقعیت‌های پیشرفت، تقویت اعتماد به نفس ملی و امیدآفرینی در صدر وظایف ملی و انقلابی همگان خصوصا جوانان و اصحاب تبلیغ و تبیین است: «شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
منبع: فارس

دیدگاه خود را بنویسید