اختصاصی خط بازار؛

رانا بخریم یا پژو 206/خودرویی که قرار بود از پیکان سبقت بگیرد

ایران‌خودرو سعی داشته همچون اغلب محصولاتی فیس‌لیفتی که تاکنون تولید کرده، با صرف کمترین هزینه تغییرات بزرگی را در 206 صندوقدار ایجاد کرده و آن را تحت نامی جدیدی به بازار عرضه نماید ولی مواد استفاده ‌شده در فضای داخلی کابین رانا از کیفیت پایینی برخوردارند و تقریبا در همه‌جا پلاستیک خشک به چشم می خورد. کاملا واضح است که طراحی داشبورد خودرو از پژو 206 اقتباس ‌شده اما در مقایسه با آن بسیار ارزان‌ قیمت‌ تر و ساده ‌تر به نظر می‌رسد.
کد خبر : 37184
تاریخ انتشار :شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 23:51

به گزارش خط بازار؛ رانا یکی از محصولات فیس ‌لیفت ایران‌ خودرو است که اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد. این خودرو در ابتدا قرار بود با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان به بازار عرضه‌ شده و جایگزینی شایسته برای پیکان باشد، اما در سال 1391 پیش ‌فروش آن در حالی آغاز شد که قیمتی بالغ‌ بر 20 میلیون تومان برای آن تعیین‌ شده بود!

این خودرو برپایه 206 صندوقدار شکل گرفته و دقیقا از همان پلتفرم (X12) بهره می برد، به همین دلیل قطعات مشترک فراوانی میان این دو خودرو وجود دارد. نمای کلی رانا به گونه‌ای است که می‌توان گفت طراحان شرکت ایران‌خودرو سعی داشته ‌اند با ایجاد تغییراتی در ظاهر و داخل پژو 206 صندوقدار آن را ایرانیزه کرده و تبدیل به سدانی جدید کنند.

 

 

رانا از سال 1391 تاکنون در دو تیپ EL پایه و LX فول به بازار عرضه شده که در حال حاضر تنها تیپ LX  آن با امکاناتی همچون سنسور دنده‌عقب، نمایشگر دمای محیط و نمایشگری روی داشبورد به حیات خود ادامه داده است. این خودرو در نگاه اول سدانی مدرن و زیبا به نظر می ‌رسد که تماما زیر نظر مهندسین ایران‌ خودرو طراحی و تولید شده اما اگر کمی به آن دقت کنید به‌ راحتی می‌توانید به شباهت‌های این خودرو با 206 صندوقدار پی ببرید.

نمای جلویی این خودرو نسبت به گذشته کاملا متحول شده و به واسطه طراحی نسبتا خشن چراغ‌ها و سپر جلو، نسبت به خودرو پایه زیباتر به نظر می‌رسد. نمای جانبی نیز دقیقا بخشی است که کمترین میزان تغییرات را داشته و همچون SD206 از ضعف‌های طراحی بسیاری رنج می‌برد. البته نباید فراموش کرد نمای جانبی رانا به لطف طرح جدید آینه‌ها و زه‌های کنار درب، کمی زیباتر از 206 صندوقدار به نظر می‌رسد. چراغ‌های پشتی خودرو از طراحی زیبایی برخوردار هستند که در ترکیب با طرح جدید سپر خودرو هماهنگی مناسبی را در چشم بیننده پدید می‌آورند.

 

 

در مجموع می‌توان گفت که ایران‌خودرو سعی داشته همچون اغلب محصولاتی فیس‌لیفتی که تاکنون تولید کرده، با صرف کمترین هزینه تغییرات بزرگی را در 206 صندوقدار ایجاد کرده و آن را تحت نامی جدیدی به بازار عرضه نماید ولی مواد استفاده ‌شده در فضای داخلی کابین رانا از کیفیت پایینی برخوردارند و تقریبا در همه‌جا پلاستیک خشک به چشم می خورد. کاملا واضح است که طراحی داشبورد خودرو از پژو 206 اقتباس ‌شده اما در مقایسه با آن بسیار ارزان‌ قیمت‌ تر و ساده ‌تر به نظر می‌رسد.

در بخش فنی نیز رانا LX از پیشرانه TU5 بهره می ‌برد و TU5 یک پیشرانه 4 سیلندر و 16 سوپاپ است که توانایی تولید 105 اسب‌ بخار قدرت و 142 نیوتن‌ متر گشتاور را دارد. طبق ادعای شرکت سازنده این سدان شهری جمع‌ و جور، از شتاب صفر تا صدی برابر با 12 ثانیه برخوردار است که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان هم بد به نظر نمی‌رسد. با توجه به یکی بودن مشخصات فنی رانا LX با پژو 206 صندوقدار، این دو خودرو از مصرف سوخت تقریبا یکسانی نیز برخوردارند و هر دو این خودروها در یک سیکل تریکبی 6.6 لیتر به ازای هر صد کیلومت ر سوخت مصرف می‌نمایند.


علی نوشیروانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php