سلام سلام سلام؛
پیشنهاد میکنم داستان اختاپوس خودروسازی را جستجو بفرمایید
بعد از دو دهه امپراطوریِ انحصار طلب رایزکو با ورود باک سازان جدید شکسته شد
اختلاف قیمت ها رو در سازه و ساپکو جستجو بفرمایید متوجه عرایض بنده خواهید شد
یا حق
رمز و راز بزرگترین سوخت رسان خودروسازی
به گزارش خط بازار؛ هشتمین روز از آبان ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت و روز ولادت امام رضا(ع)، مصادف با روزی بود که هلدینگ رایزکو و سایت سیستم سوخترسانی برای اولین بار یکی از اصلیترین محصولات خود، یعنی باک خودرو را تولید و تأمین کرد و اینجا شروع قصهی سایت سیستم سوخترسانی یا همان سایت دو است که از زمان شروع به کارش یعنی بیش از ۱۴ سال قبل ماجراهای زیادی را برای شنیدن دارد.
قتی با رضا قلیزاده مدیر سایت سیستم سوخترسانی درباره شکل فعالیت سایت گفتگو میکنم صحبتش را اینطور شروع میکند: سال ۸۸ زمانی که اولین تجهیزات تولید سیستم سوخترسانی را از کشور آلمان وارد کردیم، دانش لازم در خصوص تولید باک و سیستم سوخترسانی را نداشتیم به همین خاطر نماینده شرکت آلمانی به مدت ۴ سال در کارخانه حضور داشت و کلیه فعالیتها و فرآیند تولید زیر نظر او پیش میرفت.
او میگوید: روند تولید ادامهدار بود و طبعا در این مدت جای خود را در بازار قطعات خودرو پیدا کرده بودیم که در اوایل دهه ۹۰ کشورمان با تحریمهای یکجانبه روبرو شد و این برای ما، به معنای دسترسی نداشتن به پشتیبانیهای لازم از سوی شرکت آلمانی بود. شروع این اتفاق همزمان با حضور من در سایت سیستم سوخترسانی به عنوان مدیر بود و میبایست به هر نحوی که شده به دانش لازم برای ادامه کار دست پیدا میکردیم و با نگاهی که در ذهن مدیریت ارشد مجموعه و یکایک همکارانمان وجود داشت، باور قلبیمان بر آن بود که «میتوانیم» و توانستیم.
از همان زمان با تشکیل کارگروهها و تیمهای تخصصی و با تکیه بر دانش همکارانمان این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم و علاوه بر تسلط کامل به دانش مورد نیاز برای ادامه کار دستاوردهای بسیار مهمیداشتیم که حتی نمایندگان شرکت آلمانی توانایی بهرهبرداری از آن را نداشتند و آن دستاورد مهم چیزی نبود جز تولید همزمان دو باک غیر همنوع، در واقع تجهیزاتی که از کشور آلمان وارد شده بود قابلیت تولید دو باک همنوع را دارا بود و ما در هلدینگ رایزکو توانستیم با توان و دانش داخلی این فرآیند را عملیاتی کرده و به طور همزمان باک دو خودرو متفاوت را تولید و به بهرهبرداری برسانیم.
حالا با گذشت بیش از ۱۴ سال از زمان شروع به کارمان نه تنها کوچکترین حمایت فنی از سازنده دستگاهها نداریم بلکه به پیشرفتهای قابل توجهی دست پیدا کردهایم و به بزرگترین طراح و تولیدکننده سیستم سوخترسانی در ایران، خاورمیانه و کشور ترکیه تبدیل شدهایم به طوریکه توانایی تولید روزانه، ۸۵۰۰ باک و مجموعه سیستم سوخترسانی در رایزکو وجود دارد و علاوه بر تأمین نیاز داخلی امکان صادرات، طراحی و توسعه سیستم سوخترسانی برای کشورهای خارجی را هم دارا هستیم هرچند که در حال حاضر تأمین قطعات محصولات سایپا در کشورهای سوریه و عراق را عهده داریم.
مجموعه سایت سیستم سوخترسانی حالا به عضو مهمیدر خانواده رایزکو تبدیل شده و بعد از اولین محصول خود که مربوط به باک پژو ۴۰۵ بود حالا باک پژو پارس، پژو ۲۰۶، خانواده باکهای رانا و ۲۰۷، پروژه محصولات خانواده تیبا، پروژه پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و باک تارا را تولید میکند و قرار است به زودی جدیدترین پروژه مربوط به باک خودرو جک و فیدیلیتی را در سبد محصولاتش عرضه کند.
شنیدن داستان عضو ۱۴ ساله هلدینگ رایزکو درسهای زیادی برایمان دارد، اینکه بدانیم باید قدر فرصتها را دانست و همانطور که خانواده رایزکو با داشتن پدری مصمم و با اراده توانسته این کشتی را با عبور از طوفانهای سخت حالا به ساحلی امن برساند، پس بدانیم برای آنکه بهترین باشیم باید آگاهانه تلاش کنیم و برای تحقق رویاهایمان بجنگیم چون هیچ موفقیتی بدون تلاش ممکن نیست. همانطور که در گفتگو با مدیریت و کارکنان سایت سیستم سوخترسانی برق خستگیناپذیری و تلاش در چشمانشان پیداست، تلاشی که برای آینده مجموعه و تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده و تأمین قطعات سوخترسانی بیوقفه ادامه دارد.
در ادامه گفتگو با مدیریت سایت سیستم سوخترسانی گفتگوی کوتاهی داشتیم با کارکنان سایت و از حال و هوای سایت در روزهای پایانی سال پرسیدیم. کارکنانی که یکایک آنها رایزکو را خانه دوم میدانند و آرزویی جز درخشش روزافزون نام رایزکو در صنعت خودروسازی کشور ندارند.
بهمن غلامشاهی – اپراتور تولید
تعداد زیادی از کارکنان سایت سیستم سوخترسانی از کارکنان نسبتا قدیمی آن محسوب میشوند که بیش از ۱۰ سال از حضورشان در رایزکو میگذرد، بهمن غلامشاهی هم یکی از آنها است که از سال ۱۳۹۰ وارد رایزکو شده است. سخت مشغول کارش بود و با جدیت در حال بررسی مواردی بود که بر عهده داشت. با این وجود توانستیم چند دقیقهای را با او صحبت کنیم. او برایمان از عشق به کارش گفت و اینکه دوست دارد در سال جدید امکان ارتقا شغلی برایش فراهم شود. سالی که گذشت را سال پرباری برای رایزکو و خودش دانست و امیدوار بود این موفقیتها کماکان در سال جدید همراه رایزکو و کارکنانش باشد و با لبخند ادامه داد دوست دارم همیشه نام و نشان رایزکو را آن بالا بالاها ببینم.
سهیل کامکار – کارشناس تولید سایت باک
حدودا ۳۸ سال سن دارد و از سال ۱۳۹۹ وارد رایزکو شده است. پیداست کارش را خیلی دوست دارد و همهی تلاشش را میکند در آن بهترین باشد. سهیل کامکار آماده است در سال جدید قدمهای مهمی در مسیر کاری خود بردارد. حالا او همکارانش در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ سخت مشغول کار هستند تا دفتر این سال را با موفقیت به پایان برسانند و برگ جدیدی را در زندگی و کارشان ورق بزنند.
رضا رجبی – اپراتور تولید
۱۴ سال از زمان حضورش در هلدینگ رایزکو میگذرد و حالا مسئولیت چک نهایی باکهای تولیدی را برعهده دارد. به گفته خودش محصولی که در این سایت تولید میشود قطعه بسیار مهمی است که در صورت هرگونه و خطا و اشتباه تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد به همین خاطر در محیط کار همهی حواس و توجهمان درگیر چک کردن قطعات تولیدی است. او هلدینگ رایزکو را خانه دومش میداند و اطمینان دارد به زودی محصول مورد نیاز عمده خودروسازان کشور را تامین میکند.
مریم رهگذر – اپراتور تولید
۳۴ سال سن دارد و مسئولیت چک ظاهری محصول، قبل و بعد از مونتاژ را به عهده دارد. او میگوید در رایزکو همه باهم متحدند و عضو ارشد مجموعه که قلب تپنده رایزکو است در هر شرایطی از کارکنانش پشتیبانی میکند. دوست دارد روزی در قسمت بازرسی کیفیت مشغول به کار شود و باورش بر این است هلدینگ رایزکو آینده بسیار خوبی خواهد داشت و نه تنها در کشور خودمان بلکه در بازارهای جهانی هم نام رایزکو میدرخشد.
داود محمدصادقی – سرپرست تولید
کارش را سال ۱۳۹۰ به عنوان اپراتور در خط مجموعه باک شروع کرد و حالا به عنوان سرپرست تولید کارش را در همین سایت ادامه میدهد. از سالهایی میگوید که تا ساعت ۲ بعد از نیمه شب هم او همکارانش مشغول کار بودند. به عقیده او داشتن تعهد و اخلاق مهمترین ویژگیای است که باید در محیط کار به آن توجه شود. سالی که گذشت را برای رایزکو سالی پر موفقیت میداند و میگوید سال ۱۴۰۲ شروع موفقیتهای بسیار بزرگتر برای آن است به طوری که برند رایزکو در زیر سایه قلب تپنده خانواده به برندی جهانی تبدیل شود.
بهزاد خوشوقت – اپراتور تولید
یکی دیگر از کارکنان سایت ۲ یا همان سایت سیستم سوخترسانی است که حدودا ۱۳ سال از دوران کاری خود را در جمع خانواده رایزکو گذرانده است. میگوید در این مدت پیشرفت رایزکو را به چشم دیدهام همهی ما برای تحقق اهداف مشترکمان در رایزکو تلاش کردیم اما این موفقیتها میسر نمیشد مگر با نگاه مدبرانه پدر معنوی خانواده بزرگ رایزکو. شلوغی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ را میتوان در محیط کارش حس کرد و حتما او و همکارانش این روزها را بیش از پیش در حال تلاش هستند و شاید به خاطر همین تلاشهای بیوقفه است که او را ترغیب کرده تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲ را به سفر برود و با انگیزه اراده بیشتر برای شروع سال کاری جدید آماده شود.
مهتاب سلیمانی اپراتور تولید
بیش از ۲ سال از زمان حضورش در رایزکو سپری میشود. میگوید از زمانی که وارد رایزکو شدم تجارب بسیاری به دست آوردم. مهتاب سلیمانی سال ۱۴۰۱ را سال خوبی میداند اما اطمینان دارد سال پیش رو با موفقیتهای بیشتری برای رایزکو، همکارانش و خود او خواهد بود. دوست دارد در سال جدید به ادامه تحصیل بپردازد. قصد دارد در ایام تعطیلات میزبان مهمانانش باشد و خود را برای شروع کار در سال جدید آماده کند.
زهرا هاشمی – اپراتور تولید
شاید بتوان او را کوچکترین عضو خط تولید سایت ۲ دانست میگوید فکر نمیکردم در رایزکو ماندگار شوم اما حالا اینجا خانه دومم همه ما است همان طور که شعار ما در رایزکو میگوید، «ما در اینجا یک خانواده بزرگیم» او همهی تلاشش را میکند تا کارش را به نحو مطلوب به انجام برساند و باور دارد دختری که روز اول وارد رایزکو شد با کسی که حالا اینجا ایستاده تفاوتهای بسیاری دارد، چون در این مدت تجارب باارزشی را به دست آورده است.
محمدرضا نجفی آذر – اپراتور جوش باک
محمدرضا نجفیآذر عضو دیگری از خانواده رایزکو است که بیش از ۲۰ سال سابقه کاری دارد و ۳ سال از این مدت زمان را در جمع خانواده رایزکو بوده است. او سال ۱۴۰۲ را سالی خوب همراه با موفقیتهای بزرگ در زندگی شخصی و کاری خود میداند و با وجود آن که مسئولیتهای کاری بیشتری را عهدهدار شده اما باز هم در تلاش است کارش را با جدیت دنبال کند تا در سال جدید بتواند ارتقا شغلی قابل قبولی پیدا کند. او خوشحالی بزرگ خود در سال ۱۴۰۲ را مربوط به چهار بار رکوردی میداند که توانستند به دست بیاورند و امیدوار است سال پیش رو نیز به همین شکل بلکه روشنتر و موفقتر ادامه پیدا کند.
منبع: رایزکو
برچسب ها :ایران خودرو ، باک ، حمید صمدی ، خودرو ، رایزکو ، سایپا ، سیستم سوخت رسانی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1