دولت خصوصی سازی را گردن بگیرد/سکوت ایدرو در برابر صدای حق ایران خودرو

واگذاری مدیریت ایران خودرو به کنسرسیوم بخش خصوصی، اقدام مبارک و شجاعانه دولت در راستای احترام به حقوق مردم و سهامداران است.
کد خبر : 110271
تاریخ انتشار :یکشنبه 18 خرداد 1404 - 11:48

به گزارش خط بازار؛ واگذاری مدیریت ایران خودرو به کنسرسیوم بخش خصوصی، اقدام مبارک و شجاعانه دولت در راستای احترام به حقوق مردم و سهامداران است.

 

عده ای این واگذاری را خصوصی سازی اطلاق می کنند ولی در واقع این موضوع مقدمه ای بر خصوصی سازی است نه خود خصوصی سازی. چرا که در این مرحله سهام دولت واگذار نشده بلکه صرفا بعد از سال های ناملایمتی، کنسرسیوم بخش خصوصی ایران خودرو به حق مدیریتی خود رسیده است. حال این سوال مطرح است که وظیفه دولت به اتمام رسیده و یا اقدامات تکمیلی دیگر نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد.

اگر حاکمیت پذیرفته که فرمان ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی است، پس بایستی جاده را برای حرکت این راننده متخصص و اهل هموار کند. نمی توان با همان شرایط قبلی از مدیران جدید انتظار تحول داشت. تغییر مدیریت بدون برداشت دخالت غیرمنطقی و موانع غیرقانونی صرفا چهارراه ایران خودرو را به کشتارگاهی برای ذبح بخش خصوصی تبدیل می کند و نه توسعه خودروسازی.

یکی از این اصلاحات الزامی، حذف قیمت گذاری دستوری است. اینکه دولت از بخش خصوصی انتظار بهبود تولید و کیفیت خودرو را داشته باشد ولی در نهایت قیمت را خود تعیین کند، یک اشتباه راهبردی و کج فهمانه از مسائل کلیدی صنعت خودرو است. این رفتار مصداق بارز رفتارهای شترمرغی است که نه به نفع دولت است، نه مردم و نه خودروسازی. حفظ این شرایط یک بازی باخت ـ باخت برای همه است.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 18 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همشهری یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۹

متاسفم که بگم. هنوز دولت و حاکمیت دست از دخالتهاشون
بر نداشتند.
اگر احازه بدهند. بخش خصوصی. مدیران مورد اعتماد خودش را بگذاره. همه چیز درست میشه

اولی. تحمیل. عادل پیرمحمدی. به بخش خصوصی. که از ریشه غلط بود و هست

کارگر خط تولید یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸

درود بر مخاطبان خط بازار
من بعنوان یک کارگر که شاهد ماجراس میگم
دقیقا ۴ ماه از این واگذاری ، خصوصی سازی یا هر اسمی که روش میزارید گذشت اما دریغ از یک تغییر مثبت در روند تولید و اداره شرکت
فقط اسم واحدها رو عوض کردند و به جای چابک سازی کلی قائم مقام و جانشین به ساختار طویل شرکت اضافه شد
مدیران تولید همچنان به روش رضا شاهی فقط دارن تو سرکارگر میزنن که صداش درنیاد
مگه نگفتن ما به حقوق و دریافت کارگر کاری نداریم لطفا چک کنید با کاهش اضافه کار چقدر دریافتی و سفره ما کارگرها کم و کوچیک شده
برادر من دیگه بعد از چهار ماه تولید و شرکت داری با روش آزمودن بخت و اقبال خطاس
نمیزارن گزارش درست منتشر بشه و با مهندسی اعداد دارن گزارش گیری و گزارش دهی میکنن
ای کاش یکی که واقعا کاربلده بیاد و کنترل کنه

حسین دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۵

سلام
یعنی فکر می کنید که ظرف 3-4 ماه که شامل تعطیلات عید هم می شود باید تغییرات گسترده ای به وجود بیاد ؟
اتفاقا فرق مدیریت خصوصی و دولتی در این هست که مدیران اتوبوسی نمی آورند بررسی می کنند ( طبق الویت ) هر جا که نیاز باشه دست به تغییرات می زنند

اسی یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۳

🔴 کروز و واگذاری ایران‌خودرو؛
بحران آفرینی یا مدیریت؟
📉 پس از واگذاری، زیان ایران‌خودرو از ۱۲۰ همت به ۲۸۰ همت رسید!
نقش عادل پیر محمدی عامل کروز در این سقوط مالی چیست؟

🔰نتیجه واگذاری ایران خودرو خیلی زود در حال ظهور و بروزِ است!!

۱- افزایش زیان
۲- کاهش تولید
۳- گروگان گرفتن تولید و عدم فروش به منظور اخذ قیمت و به کرسی نشاندن حرف بخش خصوصی
۴- شروع فروپاشی زنجیره تامین با عدم تامین مالی و پرداخت مطالبات قطعه سازان
۵- اصلاحات ساختاری و فرآیندی به منظور حداکثر نمودن منافع شرکت های متبوع خود به قیمت زیان سایر سهامداران مثل ، تغییرMRP قطعات به سمت شرکت های متبوع خود با قیمت های بالاتر، حذف و انحلال شرکت های رقیب کروز « انحلال جتکو، انحلال ایپکو و … »، تغییر بیمه از پارسیان به ملت، راه اندازی آشپزخانه صنعتی با مالکیت کروز، فروش سهام شرکت های تابعه به خود، مصادره اموال شرکت در ازای مطالبات ایجاد شده با MRP های غیر منطقی و قیمت بالا و …
۶- اصلاحات ساختاری با شعار چابک سازی سازمان و در عمل بزرگتر نمودن ساختار و ایجاد ساختارهای فاقد ارزش افزوده، برای هر پست یک قائم مقام و یک مشاور منصوب شده است !
بدین معنی است که جامعه مدیریتی و یقه سفید شرکت حداقل ۳ برابر شده اند. حتی برخی رییس اداره ها هم قائم مقام دارند اتفاق نادری که حتی در دوره بی کفایت ترین مدیر دولتی نیز سابقه نداشته است.
گذر زمان همه چیز رو شفاف تر میکند

علی دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۳

برادر عزیز همه اینهایی که گفتی زمان مدیریت قبلی اتفاق افتاده داری جا میندازی به بعد خصوصی سازی ؟
ما که بودیم تو ایرانخودرو , خیلی هم نگذشته مستندات هم که هست این همه تحریف رو پیش وجدان خودتون ( اگر هنوز مونده ) چه جوری توجیح می کنید

رسول دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۹

شما قطعا نبودید در شرکت.
با اتوبوس کروز وارد شدید و حافظ منافع خصوص سازانید
راستی از فروش زمین های محمود آباد چه خبر؟
چون شما تو اتاق فکری می پرسم

رضا خدمات یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۷

با سلام این آقایانی که نظر میدند بخش خصوص خوبه ، گل ، بلبله آیا از کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو هستند؟ من فکر می کنم اطرافیان و وابستگان صاحبان کروز هستند چون چیزی که ما کارگران از این آقایان دیدیم نه به فکر کیفیت نه تولید بلکه به فکر افزایش ثروت و انحصار محصولات پرفروش و انتقال آن به بهمن هستند آقایان روزها تعطیل به شرکتهای گروه رفته و دنبال سند ملکی و قیمت زمین آن هستند انتقال کاربرسازی از شرکت گواه با 60 سال قدمت به بهمن یک نمونه کوچک از کارها اینا است تمام خودرو های آتش نشانی تهران ساخت شرکت گواه می باشد آمبولانس ها اوژانس هم همنطور

اسد یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۶

اگر حذف قیمت گذاری دستوری راه حل بود چرا باید برای خصوصی سازها تجویز بشه، خب همون دوران قدیم هم اگه قیمت آزاد میشد شرکت از ضرر در میومد. مسئله اینه که نمایندگان سهامداران اکثریت قولی دادند که توش موندند و آورده ای هم نداشتند که بگیم ضرر کردند. نهایتش شرکت رو با یه من شکر خوردم پس میدن به دولت. البته برای تنبیه باید یه گوش مالی حسابی داده بشن که دیگه الکی حرف نزنن و قول مدینه فاضله ندن. چون 4 ماهه به جز چندتا دستشویی که تعمیر شده عملکرد خاصی نداشتند
اونقد این چند وقت حکم زدن که رنده کردن این افراد یه سال زمان میبره
جانشین قائم مقام تولید، واقعا چه خبرتونه

Ali یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵

اینها تو حوض شنا می کردند آلان اومدند تو دریا اینها ایران خودرو واسشون بزرگه

رضا دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۶

کاملا درست است.
قرار بود خودرو گران شود خود دولتی ها گران میکردند و سودش رو میبردن

احمد دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۸

وقتی اکثریت سهام دست یک سری بخش خصوصی هست نه دولت
چرا باید سودش رو دولت ببره ؟ الان هم اگر سودی بکنند دولت به اندازه سهمش سودش را خواهد برد سهامدار جزء هم سودش را خواهد برد
شرکت سهامی هست خوب!

Sardar یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۸

دكتر مصطفوي عزيز، الان بهترين زمان ممكنه كه صالحوند مديرعامل مگاموتور بشه

حسین پور یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۴

واقعا فقط با گذشت ۴ ماه میشه گفت صد رحمت به قبلی ها، فقط دارن کلی آدم بی تجربه اما معلومه قرار چشم و گوش خودشون باشن و اضافه می کنن، اوضاع بد خرابه
ایران خودرو و در حال فروپاشیه…

ماجد یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۰

کروز با تمام قدرت داره دستاوردهای چند ساله شرکتهای قطعه سازی رو که رقیبش هستند تخلیه اطلاعاتی میکنه با نماینده هایی میفرستن داخل شرکتهای رغیب که هیچ سمت سازمانی در گروه صنعتی ندارند و صرفا بخاطر اینکه مسئول یا مدیر قسمتی در شرکت کروز هستند وارد این شرکتها میشوند و با ادبیات و برخوردهای مطالبه گر تمامی اطلاعات تامین و تولید شرکتهای رغیب رو دارند میگیرن ازشون . در حالی که این شرکت ها سهامی عام هستند و متعلق به عده ای سهام دار هستند . چه کسی چنین حقی برای شرکت کروز قائل شده . لطفا دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی ورود کنند وگرنه اگر شرکتهای سهامی عام توان رقابت با کروز رو از دست بدهند سرمایه عده ای از مردم از بین خواهد رفت .

niloo یکشنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۴

بیچاره کردین خودرو سازی رو شما با این سو مدیریت ها و دزدی ها
شیخ زاده که سایپا رو تبدیل کرده به خاکستر و کاری کرده که خدا هم بیاد نمیتونه درستش کنه
اعتصابات گسترده در سایپا…. تجمع گسترده مردم که ماه هاست خودرو خودشونو تحویل نگرفتن جلوی فروش سایپا… پانزده هزار خودرو باکسری شاهکاری صالحی و اقبالی در سایپا…. چهل هزار خودرو مردم که ماه هاست از موعد تحویلش گذشته و تولیدی هم در کار نیست…
آقای شیخ زاده آقای صالحی آقای اقبالی دستاورد شما چی بوده تو این مدت؟؟ اصلا شما کجا در طول مدیریتتون موفق عمل کردین؟؟
خط بازار لطفا کامنت منو پاک نکن بزار ببینن شاید حیا کنن

راه راست دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۳

پایان عمر و زوال پیر محمدی و پایان دوران طلا و تبدیل شدن به دوران بلا ی این هم نزدیک است
زیاد عجله نکنید عاقبت این پیر را همه میبینند.

علی دوشنبه , ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۷

بالاخره بعد خبر ( مدیری که در ۶ ماه، فقط یک سرفصل از هزینه‌ها را ۷۶ برابر کرد! / ادامه مدیرعاملی منتظرالمهدی در مگاموتور، چه زیانی به صنعت خودرو وارد می‌کند؟ ) منتظر المهدی استعفا داد بهتر بگیم فرار کرد
https://www.entekhab.ir/003eQD

css.php