اختصاصی خط بازار

دوراهي تحریم و يا خريد نفت و گاز روسیه

انتشار تصاویری از اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا در حومه کی ف بار دیگر موضوع تحریم نفت و گاز روسیه را در بین کشورهای اروپایی مطرح کرده است.
کد خبر : 33377
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

به گزارش خط بازار، شماری از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سخنان اخیرشان، ارتش روسیه و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم کرده‌اند.

 

میزان وابستگی اروپایی‌ها به واردات نفت و گاز از روسیه

حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی مصرفی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه وارد می‌شود. این گاز طبیعی برای گرمایش واحدهای مسکونی، تولید الکتریسیته و تامین گاز مورد نیاز صنایع به عنوان چرخ محرک اقتصاد کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین حدود ۲۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کنند.

به این ترتیب یک چهارم از بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها در کشورهای اتحادیه اروپا بر اثر خرید نفت از روسیه تهیه شده است. کارشناسان بر این باورند که توقف واردات نفت از روسیه می‌‌تواند قیمت سوخت خودروها را از حد کنونی نیز بالاتر ببرد. آخرین گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات نشان می‌دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال۲۰۲۰ در مجموع ۵۸ درصد از انرژی مصرفی خود را از خارج از اتحادیه وارد کرده‌اند زیرا تولیدات داخلی این کشورها تنها ۴۲ درصد از نیازهایشان را برآورده می کند.

از این ۵۸ درصد، ۳۵ درصد سهم نفت و فرآورده های نفتی، ۲۴ درصد گاز طبیعی، ۱۷ درصد انرژی های تجدیدپذیر و ۱۳درصد انرژی هسته‌ای و نهایتا ۱۱ درصد سوخت های فسیلی جامد است. روسیه با اختلاف در صدر کشورهای صادر کننده انرژی‌های فسیلی به اتحادیه اروپا قرار دارد. البته میزان وابستگی کشورها به منابع انرژی روسیه متفاوت است. مثلا وابستگی آلمان و اتریش به گاز وارداتی روسیه حیاتی است در حالی که چنین وضعیتی در فرانسه وجود ندارند.

 

منبع: خط بازار

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.