حیف و میل دارایی سهامداران واقعی؛

دوران طلایی خادمان ملت در خودروسازی/چراغ سبز سیاسیون به نورچشمی ها

شواهد نشان می دهد دوران حضور سفارشی ها در خودروسازی به نقطه اوج خود رسیده است. افرادی که به واسطه کوچکترین ارتباط با یک مقام سیاسی، دولتی و یا نزدیک به باند حوزه ای ها وارد خودروسازی شده اند.
کد خبر : 74449
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳

به گزارش خط بازار؛ شواهد نشان می دهد دوران حضور سفارشی ها در خودروسازی به نقطه اوج خود رسیده است. افرادی که به واسطه کوچکترین ارتباط با یک مقام سیاسی، دولتی و یا نزدیک به باند حوزه ای ها وارد خودروسازی شده اند. آن هم نه در سطح کارگر بلکه در پست های مهم و تاثیرگذار(حلقه اصلی مدیریت).

هرچند که تصور می شد با روی کار آمدن دولت مردمی و مجلس انقلابی از شدت این پدیده نامبارک کاهش یابد ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و یا حتی در افکار عمومی حس نشد.

غالب این نورچشمی ها چند ویژگی دارند:

۱- اکثرا دارای کمترین تجربه و یا فاقد تجربه متناسب با مسئولیت خود می باشند و صرفا بله قربان گو هایی می باشند که در حال رزومه سازی هستند.

۲- بیشتر از آنکه به مدیرعامل گروه پاسخگو باشند، از پشتوانه سیاسی و یا حامی قدرتمند خود تبعیت می کنند.

۳- برخی از این افراد که از جسارت بیشتری برخوردارند بعد از مدتی تشکیل باند مستقل می دهند و به دنبال حذف مدیران بالادستی و جایگزین کردن افراد نزدیک به خود هستند.

۴- تا مدت ها حوزه مربوطه خود را با آزمون و خطا مدیریت می کنند و لذا برای پوشش ضعف مدیریتی خود به شوآف های تبلیغاتی روی می آورند.

۵- خودروسازی را محلی برای رسیدن به منافع مالی و معنوی خود می دانند و لذا برخی از آنان بعد از مدتی پرونده دار می شوند.

۶- به میزان قدرت حامیان سیاسی شان با تغییر شرایط کلان حاکم بر خودروسازی جایگاه این افراد نیز تغییر می کند و ارتقا می گیرند.

۷- غالب این افراد از حقوق و مزایا بالایی برخوردارند و در عین حال کمتر مورد سوال قرار می گیرند.

همان طور که مشخص است این نورچشمیاستایل کاری مخصوص به خود را دارند. به بیان دیگر نگاه و تفکرشان بسیار متفاوت از مدیران خودروسازی است که سال ها دلسوزانه خاک این صنعت را خورده و پله پله تجربه و سابقه کسب کرده اند. قطعا این سفارشی ها برای صنعت خودرو نه تنها مفید نیستند بلکه مانع توسعه نیز می باشند و لذا از یک طرف سبب عقب ماندگی صنعت، دلسردی در بین مدیران قدیمی، انحراف در برنامه های کلان خودروسازی و در نهایت فشار و ایجاد هزینه برای مدیران عامل می شوند و از طرف دیگر منجر به حیف و میل دارایی سهامداران واقعی می گردد.

اینکه با پست سازی یک مدیر غیرامین حکم می گیرد؛ اینکه بعد از حواشی رنگی یک جوان کم تجربه مدیرعامل می شود؛ اینکه هم کلاسی ملت به خاطر چند کلاس درس، در خودروسازی پست نجومی می گیرد؛ اینکه یک شهری در جاده مخصوص لیز می خورد و جایگزین میلیاردی ها می شود؛ اینکه یک خالی بند با چراغ سبز مدیر حاشیه ای می شود؛ اینکه یک پیمان هوشمندانه تبدیل به حاشیه عظیم می شود، نشان دهنده زنده بودن این پدیده نامبارک در خودروسازی است.

حال با توجه به اینکه شرایط اقتصاد سیاسی کشور با شوک مواجه شده و همه منتظر استقرار دولت جدید هستند این نورچشمی ها تا تعیین تکلیف اوضاع خود را در حاشیه امن می بینند و لذا ممکن است از این بلاتکلیف کنونی استفاده بهینه کنند و تا می توانند برای منافع خود لابی جدید کنند؛ بی سروصدا قراردادهای جدید کلان ببندند؛ شبکه سازی خود را به صورت مویرگی گسترش دهند؛ با دلال زادگان انگلیسی لابی میلیاردی کنند و اقدام به انتصابات جدید در سطح میانی و شرکت های تابعه کنند.

براین اساس افسران حافظ خودروسازی بایستی با نگاه تیزبین، هوشمندانه اوضاع را رصد کنند. قطعا تا شش ماه آینده که دولت جدید به طور کامل مستقر خواهد شد و تکلیف وزرا معلوم می شود، برخی از همین نورچشمی ها از هیچ تلاشی برای پیشبرد منافع مالی و معنوی خود دریغ نخواهند کرد.

امید است دولت جدید با علم به مضرات این پدیده نامبارک عزم خود را برای کوتاه کردن دست دولت از خودروسازی جزم کند و خودروسازی را به سهامداران استراتژیک واگذار نماید.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

hassan دوشنبه , 14 خرداد 1403 - 8:35

خوب مدير گروه خودرو سازي سايپا و ايران خودرو هم همين صفات را دارند و با همين ويژگي ها و وابستگي هاي سياسي به اين پست رسيدند. چرا ناراحت ميشن بقيه راه آنها را كپي كنند. مدير عامل گروه سايپا چه تخصص و تجربه كارشناسي در خودرو سازي دارد؟ همينطور مدير عامل ايران خودرو. از قديم گفتن چيزي كه عوض داره گله نداره.

ناظر بیطرف سه شنبه , 15 خرداد 1403 - 9:40

آفرین حسن آقا، گل گفتی برادر عزیز.
زمانی که اون جوانم پر ادعای بی تجربه با باند بدتر از خودش به واسطه اینکه دخترعموش زن یه آقازاده بود رفت و شد «مقیم» صندلی مدیرعاملی ایران خودرو، همین رسانه خط بازار روزی سه بار براش رپرتاژ آگهی میرفت چون مواجبش چرب و چیلی میرسید. الان لابد چیزی بهش نماسیده که این چیزا رو میگه.
دست راست همون پسرعموی زن آقازاده بزرگ‌ترین فساد خرید ورق آهن را رقم زد ولی دریغ از یک خط مطلب از این رسانه!
الانم همون آدم با دارودسته‌ش رفتن جاهای دیگه برای خودشون منصب گرفتن دارن عشق و حال میکنن.

شهریار دوشنبه , 14 خرداد 1403 - 16:13

با سلام. به نظرتون معرف و پشتوانه حمایت کننده آقای حیدری مدیر عامل شرکت فنر سازی زر کیست؟؟؟؟ چرا نسبت به عملکرد ایشان واکنش نشان نمیدهد؟؟