خط بازار
اخبار

دلبری مقیمی برای وزیر صمت/دنده معکوس در ایران خودرو و سایپا

به گزارش خط بازار؛ این نامه که از سوی فرشاد مقیمی، معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایدرو، خطاب به دکتر تقوی‌نژاد نوشته شده، با ارائه استدلال‌های حقوقی و قانونی، بر ممنوعیت واگذاری سهام اقلیتی دولت در این دو خودروساز بزرگ تأکید کرده و هشدار داده که چنین اقدامی می‌تواند نظارت دولت بر این صنایع استراتژیک را سلب کند.

این درخواست در پی جلسه‌ای در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ مطرح شده که به دعوت معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور رئیس هیئت عامل ایدرو برگزار شد. موضوع جلسه بررسی تأمین مالی وزارت بهداشت از محل واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا بود، اما نمایندگان ایدرو با استدلال‌های محکم، این واگذاری را غیرقانونی و غیرمجاز دانستند.

مهم‌ترین استدلال‌های مطرح‌شده در این نامه از قرار زیر است: نخست، استناد به بند «چ» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، که واگذاری بیش از ۸۰ درصد سهام بنگاه‌های دولتی را ممنوع کرده است. بر این اساس، واگذاری سهام باقی‌مانده دولت در ایران خودرو و سایپا، که کمتر از ۲۰ درصد است، خارج از چارچوب قانونی تلقی می‌شود. دوم، نظریه شورای نگهبان در سال ۱۳۸۸ که واگذاری ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت‌ها را مغایر با سیاست‌های اصل ۴۴ و بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص داده بود.

علاوه بر این، نامه به تغییر طبقه‌بندی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۰ اشاره دارد. در آن زمان، وزیر وقت صنایع و معادن با توجه به ویژگی‌های این دو شرکت، از جمله سرمایه کلان، نیروی کار گسترده، دانش فنی بالا، ظرفیت تولید قابل‌توجه و وابستگی سایر صنایع به آنها، خواستار انتقال آنها از گروه یک به گروه دو شرکت‌های مشمول واگذاری شد. این درخواست با مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۸۰ تأیید شد و از سال ۱۳۹۱، این دو خودروساز در فهرست شرکت‌هایی قرار گرفتند که به دلیل اهمیت استراتژیک، واگذاری کامل سهام آنها مجاز نیست.

ایدرو همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اشاره کرده که بر ضرورت نظارت مستمر دولت بر بنگاه‌های اقتصادی تأکید داشتند. ایشان ضمن حمایت از خصوصی‌سازی، هشدار داده بودند که عدم نظارت می‌تواند به سوءاستفاده، زیان به اقتصاد کشور، بنگاه‌ها و مردم منجر شود. در همین راستا، نامه تأکید می‌کند که حفظ حداقل ۲۰ درصد سهام دولت، مطابق با قانون تجارت، برای تضمین نظارت مؤثر و امکان حضور یک عضو در هیئت مدیره ضروری است. این میزان سهام به دولت اجازه می‌دهد تا از حقوق سهامداری، مانند دسترسی به ترازنامه و عملیات مدیران، استفاده کند و در صورت تخلف، علیه مدیران اقامه دعوی نماید یا درخواست تشکیل مجمع عمومی کند.

این نامه همچنین به تلاش‌های سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری کامل سهام دولت در این دو شرکت انتقاد کرده و آن را مغایر با قوانین برنامه هفتم توسعه دانسته است. طبق ماده پنج این قانون، واگذاری سهام شرکت‌های اصلی در اختیار شرکت‌های فرعی (سهام تودلی) باید پیش از هر اقدام دیگری انجام شود. ایدرو هشدار داده که اصرار بر واگذاری سهام دولت پیش از اجرای این تکالیف قانونی، می‌تواند تبعات مالی منفی برای دولت و خریداران سهام به همراه داشته باشد. همچنین، سازمان خصوصی‌سازی متهم شده که با نادیده گرفتن مصوبات هیئت دولت و قوانین بالادستی، به دنبال سلب نظارت دولت و حتی دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور است.

عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو
عصر خودرو

منبع: عصرخودرو

4 دیدگاه برای این مطلب

  • سید گفت:

    شیخ یه سر به شرکتهای قطعه ساز زیر مجموعه ات بزن ، .گزارشات عملکرد شش ماهه شرکت‌های قطعه ساز زیر مجموعه ات افتتاح است . حتی مدیران عامل منتصب به خودت هستند بدتر از بقیه عمل کردند . بهتره یه گزارش از اقتصادی بگیری ببینی چه وضعیت اسفناکی دارند ..تاسف دارد.

  • بنده خدا گفت:

    خط بازاری که تا چند ماه پیش پرسنل شرکتها ، اعتماد میکردند و مشکلات واقعی خودشون رو کامنت میزدن ، بس سانسور کرد شده …. .

  • مبصر 4 ساله کلاس گفت:

    آقای مقیمی شما خودت تو ایران خودرو چه دستاوردی داشتی که سنگ خودرویی ها رو برای عدم واگذاری سهام دولت میزنی؟

  • یدالله گفت:

    سلام عرض تشکر از مدیریت خط بازار که فضایی درست کرده حرف دل ما کارگران زده میشود
    آقای شیخ زاده لطفا با توجه به تورم روز به روز برای افزایش آکورد و بن کارت نیز فکری کنید
    نگذارید واریزی عقب بماند واقعا معیشت ما سخت شده

دیدگاه خود را بنویسید