خط بازار
اخبار

در جلسه وزیر با سایپا چه گذشت؟/دو تغییر مهم برای عبور از بحران

به گزارش خط بازار؛ علی رغم وضعیت مناسب نسبی سایپا در برخی از بخش های تراز مالی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴، اوضاع این شرکت همچنان متزلزل است.

در همین راستا سید محمد اتابک، وزیر صمت در دومین جلسه خود با هیئت مدیره سایپا طی دو هفته گذشته، پیگیر برنامه این شرکت برای تقویت تولید و بهبود وضعیت مالی است. اتفاقی که نیازمند تغییرات اساسی می باشد.

اولین الزام، تغییر نگاه در نظام تامین مالی و اقتصادی این شرکت است. قطعا حضور افراد قوی در مالی و اقتصادی، سمیکو و وساپا می تواند نیمی از مشکلات این گروه خودروسازی را حل کند. اقتصاد سایپا نیازمند مدیر اقتصادی است و نه مجری مجامع.

دومین الزام تغییر و تقویت نظام تامین قطعه است. سازه گستر علی رغم توفیقات خود در کاهش رشد تورم در قیمت تمام شده، بعید است با دست فرمان صالحی بتواند در حد انتظار ظاهر شود. هنوز اهالی جاده مخصوص در انتظار دوران رکوردهای کارگرزاده هستند.

همچنین مگاموتور نیز بعد از تغییر منتظرالمهدی در سراشیبی قرار گرفته است. شرکتی که تزریق بیشتر منابع مالی در دوران مصدقی وضعیت تولید را بهتر نکرد. از این رو جبلی جوان راه دشواری در پیش دارد. چرا که از یک طرف بایستی کاستی های دوران مصدقی را جبران کند و از طرف دیگر بایستی خود را به رکوردهای تولید در دوران منتظرالمهدی برساند.

منبع: خط بازار

20 دیدگاه برای این مطلب

  • کارشناس جاده مخصوص گفت:

    از زمانیکه عذر توسلی و حیاتی را خواستند و قدر ندانستند
    سایپا با خاک یکسان شد
    تمامی پرسنل سایپا و زیرمجموعه هایش برای رفتن شیخ و تیمش لحظه شماری میکنند

    • مهدی گفت:

      قدر توسلی‌مهر؟ نکنه شما با ایشون از ایران‌خودرو اومدی سایپا و در حاشیه قرار گرفتی برادر. توسلی مهر هنوز داره واسه بریز و بپاشش تو ایران‌خودرو دیزل سین جیم میشه.

    • abuzar گفت:

      مايه انبساط خاطر شد.

    • محسن گفت:

      پس از تغییرات، بانیان وضع موجود را فراموش نکنید .

    • حق گو گفت:

      آقای کارشناس بالاخره کارکنان و کارگران باید میفهیدند که در آن زمان کار انجام میشد و کسانی که سنگ اندازی میکردند بخاطر منافعشان بوده.
      چرا الان سکوت کردند،اینها چون در این تایم به منافع خود رسیدند ساکتند وگرنه آبروی برای مدیریت فعلی هم نمیگذاشتند…..

  • دیدبان گفت:

    سلام امیدوارم این جلسات مفید و موثر باشد
    ولی آقای وزیر صمت یه نگاهی به مدیران ارشد از نوک قله مدیریت تا رییس های سفارشی در سایپا و سطح گروه بیندازید ببینید کدامشان سایپایی واقعی هستند و دلشان برای سایپا میسوزد
    الان واقعا سایپا و ایران خودرو مشکل مالی و مدیریت منابع انسانی دارد
    همگی این آقایان می‌داند که حداکثر کلا ۲سال عمر مدیریت دارند قطعا هیچ برنامه مشخص و اصولی برای شرکت نخواهند داشت‌ و دلشان برای سایپا نخواهد سوخت
    آقای وزیر جلوی بیرون رفت پول بدون برنامه را از سایپا بگیرید و از مدیران مالی قدیمی مجدد در مدیریت های مالی استفاده کنید
    در حوزه منابع انسانی هم لطفا از مدیران قدیمی سایپایی و ایران خودرویی استفاده کنید شما رو بخدا جلوی جذب و ورود نیروهای سفارشی و تحمیلی را بگیرید
    نهادهای نظارتی و تحقیق و تفحص مجلس لطفا در خصوص ورود نیروهای سفارشی در ۳ ماه اخیر با عنوان های مختلف وارو سایپا و ایران خودرو شدند ورود و بررسی کنید
    خط بازار لطفا یک گزارش کامل از این جذب ها تهیه و ارسال کنید

  • سازه گفت:

    آقای خواهشمندیم سایپا رو به متخصصین خودش که از جنس بدنه سایپا هستند بسپارید، بخدا با آوردن نجفیان ، معلمان ، صالحوند ، علیزاده اوضاع بخدا بهتر میشه، خواهش میکنیم مدیریت فعلی رو تغییر بدید.
    ممنون

  • niloo گفت:

    شرکت مگاموتور در عرض ده ماه سه مدیر عامل به خودش دید، این یعنی اینکه هیچ افقی برای مگاموتور و امثال مگاموتور متصور نیست
    نارضایتی پرسنلی بیداد میکنه در گروه سایپا….
    کار به جایی رسیده توی سایپا پرس یکی از پرسنل خودشو حلق آویز کرده…

  • ابراهیم گفت:

    از جناب اتابک وزیر محترم تقاضا داریم
    #معصوم نجفیان را برگردانید.
    متخصصی که از خانواده سایپاست و کار بلدترین و فنی ترین شخص به حساب می آید.

  • Sardar گفت:

    به زودي مشكلات شركت تام ايران خودرو در زمان شيخ، نصيب سايپا خواهد شد.

  • ساسان گفت:

    جلسات وزیر با شیخ کاملا فایده نداره. تا آخرهفته قطعا کارش تمام است …

  • راستگو گفت:

    داریم سقوط میکنیم

  • کارشناس فروش گفت:

    مشکلات سایپا به دو موضوع بر میگردد اول مدیران ضعیف و ناکارامد و دوم نقدینگی متاسفانه مدیرانی که در سطوح عالی سازمان قراردارند هر چند خوب و اخلاق مدار هستند ولی از لحاظ کاری عملا کم تجربه و توان تصمیم گیری ندارند از تولید کسری و همچنین مشکلات شملاره گذاری و تاخیر در تحویل خودروها که همه اینها منجر به نارضایتی مشتریان و پرسنل شده رامیتوان تشخیص داد که شاید همه مشکلات مربوط به نقدینگی نمی باشد امیدوارم در سیستم سایپا گوش شنوایی در جهت رفع مشکلات ایجاد شود تا مشکلات به کمک پرسنل حل گردد .

  • ایرانی گفت:

    مدیران باهوش مغزهای متفکر که فقط تمرکز روی سود و تولید داشتند امثال ساعتچی ، پرسنل دلسوز و کاربلدکه خاک سایپا رو خوردند و اونجا کاریاد گرفتند، احساس مسِولیت و تعلق به مجموعه دارند کنار گذاشته می شوند بجاش نیروی انسانی ناکارآمد سربار متصل که فقط دنبال صندلی بازی و ارتباطات هستند از بیرون به داخل مجموعه چپانده می شوند اینجوری شرکت را به گل نشاندند که حقوق شهریور شرکت گروه 25 مهر داده بشه بیمه ها معوق ، شش ماه بعدم جای بعدی

  • علی گفت:

    حقوق و مزایا زیر مجموعه های مگاموتور در شهرستان بدید ،این چ پرداختی هست ن بیمه درست حسابی میدید ن حقوق و مزایا

  • Niloo گفت:

    به شیخ زاده بگید نگران صالحی نباشه برخی با در سازه ۵ سال بیمه خریده بعد از سازه میره خونه بازنشسته میشه!!!

  • اکبر گفت:

    آقا به داد کارگرا و کارمندای سایپا دیزل برسید

  • دوست گفت:

    جناب آقای وزیر، آقای اتابک عزیز،
    با سلام و احترام،
    در چند سال گذشته، متاسفانه ضربات زیادی به تولید و وضعیت مالی شرکت سایپا وارد شده است که در نوع خود بی‌سابقه بوده. یکی از اصلی‌ترین علل این مشکلات، حضور افرادی مانند آقای شیخ‌زاده و تیم ایشان است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم آسیب‌های جدی به روند تولید سایپا وارد کردند.

    آقای صالحی، که پیش از این در شرکت‌ ساپکو فعالیت داشتند، با تصمیمات خود ضربه‌ای به تولید وارد کردند که حتی در سال‌های گذشته و در دوران سخت تحریم‌ها، شاهد چنین مشکلاتی نبوده‌ایم. در حالی که سال‌ها مدیر تصمیم‌گیرنده در همان شرکت بودند، در شرایطی وارد سایپا شده‌اند که به نظر می‌رسد تنها هدفشان انجام همان سیاست‌های اشتباه گذشته است که در نهایت باعث تخریب صنایع خودروسازی کشور خواهند شد.

    اینگونه به نظر می‌رسد که این افراد همانند آنچه در ایران خودرو اتفاق افتاد، در تلاش هستند که با تخریب سایپا، آن را به سمت ورشکستگی سوق دهند تا در نهایت این شرکت به قیمت ارزان‌تر به دست گروه‌های خاص و از جمله کروز بیفتد. همانطور که شاهد بودیم، کروز در ایران خودرو با فروش قطعات، سهام دریافت کرد و به تدریج جایگاه خود را در مدیریت این شرکت تثبیت کرد. حالا به نظر می‌رسد که مأموریت این گروه در سایپا نیز مشابه است.

    این افراد حتی با کروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان سایپا، به بهانه بدهی‌های بالا از تأمین قطعات لازم برای سایپا خودداری می‌کنند. حالا این تهدیدات جدی‌تر شده و مشکلات بزرگ‌تری برای تولید ایجاد کرده‌اند.

    تجربه نشان داده که این افراد در واقع سربازان باوفای کروز هستند و در تلاشند تا با اقدامات خود، شرایطی ایجاد کنند که در نهایت این قطعه‌ساز به جای طلب‌های معوق، بتواند سهام دریافت کند و به تدریج کنترل بخش‌های مختلف سایپا را در دست گیرد.

    در این شرایط، از شما و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهش می‌کنم که با دقت و توجه بیشتری به این مسائل پرداخته و از تبدیل شدن سایپا به یک شرکت ورشکسته و در نهایت واگذاری آن به قیمت پایین جلوگیری کنید. نیاز است که بررسی‌های دقیق‌تری انجام شده و تصمیمات شجاعانه‌ای اتخاذ شود تا سایپا به مسیر درست خود بازگردد و مشکلات آن در اسرع وقت حل گردد.

    با تشکر از توجه شما

دیدگاه خود را بنویسید