تولید؟؟؟؟از چی حرف میزنید؟؟؟؟؟
خودروسازی در حال فروپاشی است/امیدی به این بخش خصوصی نیست
به گزارش خط بازار؛ شب گذشته در هتل المپیک تهران همایش تخصصی «تاب آوری صنعت قطعه سازی خودرو، بازآفرینی قطعه سازان در دل بحران» با محوریت بررسی چالش ها، سناریوهای آینده و راهکارهای ارتقای تاب آوری و رقابت پذیری صنعت قطعه سازی، توسط انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان استان تهران برگزار شد. در این همایش فعالان صنعت، مدیران دولتی و نمایندگان مجلس حضور داشتند و به بررسی وضعیت این صنعت راهبردی پرداختند.
در این نشست، فعالان صنعت قطعه سازی ضمن تشریح شرایط بحرانی حاکم به این بخش، از جمله افزایش زیان انباشته خودروسازان، بدهی های سنگین به زنجیره تامین، چالش های مزمن در تامین ارز و سیاست های وارداتی دولت، نسبت به تهدید جدی اشتغال در این صنعت هشدار دادند. آن ها با تاکید به ظرفیت های بالقوه بخش خصوصی، خواستار بازنگری در سیاست گذاری های کلان و ایجاد بسترهای حمایتی موثر برای جلوگیری از فروپاشی گسترده در صنعت قطعه سازی کشور شدند، در ادامه بخشی از این همایش را از نظر خواهید گذراند؛
نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از این زیان انباشته صنعت خودرو، بدهی خودروسازان به قطعه سازان است
صنعت در آستانه فروپاشی است
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به عنوان سخندان نخست این همایش با نگرانی از شرایط کنونی قطعه سازی گفت: «امروز به جای صحبت درباره توسعه و آینده، از بقا حرف می زنیم. شرکت هایی که بیش از ۳۰ یا ۴۰ سال سابقه دارند یکی پس از دیگری به تعدیل نیرو رسیده اند. در حال حاضر چالش های تولید به شدت افزلیش یافته و وضعیت ارزی مناسبی نداریم و این ما را نگران کرده است.»
نجفی منش با اشاره به شاخص های اتاق بازرگانی اظهار داشت: «شاخص کل صنعت به عدد ۴۲ رسیده و شاخص صنعت خودرو به عدد بحرانی ۲۴ سقوط کرده است؛ این یعنی وضعیت قرمز است.»
این فعال قطعه سازی خواستار اعتماد جدی دولت به بخش خصوصی شد و اظهار داشت: «دولت باید کار را به بخش خصوصی بسپارد. این بخش توانمند است و می تواند صنعت را از بحران خارج کند. این بحران تنها آسیب به چند کارخانه نیست، بلکه شرایط شغلی و زندگی ۵۵۰ هزار نفر در خطر است.»
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با انتقاد از زیان انباشته ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان بیان کرد: «۱۵۰ هزار میلیارد تومان از این زیان، بدهی خودروسازان به قطعه سازان است. این حجم از بدهی باعث اختلال در نقدینگی و توقف تولید شده است.»
خطوط تولید قطعه سازان در آستانه توقف
امیرحسین جلالی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور و مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی قطعهسازی، به عنوان سخنران دوم با نگاهی از درون صنعت گفت: «از اواخر سال ۱۴۰۲، توزیع ارز متوقف شد. قطعه سازان با چالش های فراوانی برای تخصیص ارز روبه رو شدند که منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید در برخی واحدها شد.»
این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به فرآیندهای به پیچیده و ناکارآمد سامانه های ارزی بیان کرد: «ما درگیر چرخه معیوبی هستیم که نمی دانیم چه زمانی ارز می گیریم، با چه ضوابطی و در چه شرایطی، همین بلاتکلیفی باعث نابودی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط شده است.»
جلالی نسبت به بحران شدید نقدینگی هشدار داد و اظهار داشت: «موجودی قطعات برخی تولیدکنندگان تنها برای دو ماه آینده پاسخگو است. اگر پرداختی از سوی خودروسازان نداشته باشیم، خطوط تولید متوقف خواهند شد.»
پیر محمدی، مدیرعامل ایران خودرو: برنامه تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گرفته و آمادگی تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو هیبریدی در سال تا ۱۴۰۷ را داریم
زنجیره تأمین، سرمایه اصلی ماست
عادل پیر محمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان سخنران سوم با تاکید به نقش محوری قطعه سازان گفت: «زنجیره تامین بزرگ ترین سرمایه خودروسازی کشور است. در خردادماه با تدابیری توانستیم ورودی های مالی را به سمت قطعه سازان هدایت کنیم.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برنامه های توسعه ای ایرانخودرو اظهار داشت: «برنامه تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گرفته و آمادگی تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو هیبریدی در سال تا ۱۴۰۷ را داریم.»
پیرمحمدی با انتقاداتی از سیاست های حمایتی دولت از خام فروشی انتقاد جدی و اظهار داشت: «ما باید ارزش افزوده را در تولید محصول نهایی دنبال کنیم. محدود کردن تولید و حمایت از خام فروشی یعنی کاهش بهره وری و توقف رشد اقتصادی را به دنبال دارد.»
تهران، آیینه وضعیت صنعت کشور است
محمود سیجانی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، به عنوان سخنران چهارم در این نشست ضمن تایید شرایط بحرانی صنعت گفت: «در ۲۸ سال فعالیتم، چنین سالی ندیده بودم. ما در تهران تمام تلاش خود را برای حل مسائل ارزی، بانکی، گمرکی و تامین مالی انجام می دهیم. اما اختیارات ما در استان محدود است.»
سیجانی با اشاره به ظرفیت قانونی ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم افزود: «صنایع باید برای حذف قیمت گذاری دستوری از طریق همین ماده قانونی اقدام کنند. اگر مشمول ارز ترجیحی نیستند و کالای آن ها انحصاری نیست، می توانند با مستندات از قیمت گذاری خارج شوند.»
رستمی، سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: در خانه ملت حمایت از تولید را وظیفه خود می دانیم اما تولیدکنندگان نیز باید نوآوری و بهره وری را محور کار قرار دهند
برای تولید هرگز دیر نیست
محمد رستمی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به عنوان سخنران پایانی ابن همایش نیز با رویکردی مثبت اما مشروط گفت: «همیشه فرصت برای تولید وجود دارد؛ به شرطی که خلاقیت و کیفیت در راس کار باشد. ما در خانه ملت حمایت از تولید را وظیفه خود می دانیم اما تولیدکنندگان نیز باید نوآوری و بهره وری را محور کار قرار دهند.»
منبع: تحلیل بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، خودروسازی ، سایپا ، صنعت خودرو\ ، قطعه سازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱