خودروسازان گل کاشتند/ رکوردی که جا‌به‌جا شد

صورت های مالی خودروسازان مربوط به سال گذشته نهایی شد تا مشخص شود زیان مالی آنها چه وضعیتی دارد.
کد خبر : 75620
تاریخ انتشار : شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴

به گزارش خط بازار؛ سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال گذشته زیان مالی حدود ۱۸۷ هزار میلیارد تومان را در صورت های مالی خود ثبت کردند تا از این حیث شاهد ثبت رکوردی عجیب باشیم.

بررسی صورت های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد این شرکت ها در پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع حول و حوش ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته را در صورت های مالی خود درج کردند. مقایسه زیان انباشته سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ از رشدی بیش از ۴۴ درصدی در سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور خبر می دهد.

خودروسازان بزرگ طی سال گذشته نزدیک به ۵۸ هزار میلیارد تومان به زیان انباشته خود افزودند. بررسی اقتصادنیوز از  ریز زیان دهی سه شرکت خودروساز نشان می دهد ایران خودرو در صدر خودروسازان زیان ده قرار دارد.

آبی های جاده مخصوص در پایان سال ۱۴۰۲ زیان انباشته خود را به رقمی حول و حوش ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رساندند.

این میزان زیان انباشته که ایران خودرویی ها در پایان پارسال در صورت های مالی خود ثبت کردند،‌حدود ۶۰ درصد کل زیان انباشته ای هست که سه خودروساز بزرگ کشور در صورت های مالی خود درج کردند. به گزارش اقتصادنیوز،‌ بررسی صورت های مالی خودروسازی سایپا نیز نشان می دهد این خودروساز نیز حول و حوش ۵۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان ۱۴۰۲ داشته است.

زیان انباشته نارنجی های جاده مخصوص به زبان درصد حدود ۲۷ درصد از زیان کل شرکت های خودروساز محسوب می شود. پارس خودرو نیز با رساندن زیان انباشته خود به حول و حوش ۲۵ هزار میلیارد تومان سهمی نزدیک به ۱۳ درصدی از زیان انباشته سه شرکت خودروساز را به خود اختصاص داده است.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با ثبت زیان انباشته ای حدود ۱۸۷ هزار میلیارد تومان گل کاشتند! آنها در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارند و با این شرایط تولید خودرو کشور با چالش همراه خواهد شد. بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز،‌ عمده دلیلی که سبب شده زیان انباشته خودروسازان در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱ رشدی بیش از ۴۴ درصدی را تجربه کند، اصرار دولت به سیاست قیمت گذاری دستوری است.

سه خودروساز بزرگ کشور امکان تولید و عرضه محصولات خود با قیمت هایی غیر دستوری را ندارند و همین اتفاق باعث می شود تا مدیران خودروساز مجبور شوند تا محصولات خود را زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور کنند. خودروسازان امیدوارند سیاست گذار خودرویی هر چه زودتر فرمان آزادسازی قیمت خودرو را در مبدا صادر کند تا جلوی ماشین زیان دهی شرکت های خودروساز خاموش شده و آنها بتوانند در جاده سودهی حرکت کنند.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 9
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سید حق گو شنبه , 2 تیر 1403 - 13:18

یک بحث علمی و کارشناسی و درخواست اعلام نظر عزیزان خواننده این سایت .
قبل از عید بنده یک پیشنهاد در رسانه ها مطرح کردم به این عنوان که چه کسی بیشترین ضرر را در مورد صنعت و بازار خودروی کشور می‌پردازد جز مردم و البته که پیشنهادی داده شد برای روشنگری و حل این معضل که از عزیزان خواستار این هستم که به جد در این باره اظهار نظر بفرمایند .
۱_ بارها شنیده شده که خودروسازان یکی از مهمترین عوامل ایجاد زیان انباشته خودرا قیمت گداری دستوری دانستند و عمده مشکلات صنعت را در همین مسئله بیان کردند .
۲_ فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار در برخی خودروهای داخلی عددی کاملا معنی دار و غیر قابل گذشت برای رانت‌خواران حرفه ای و هر کجا که باعث شود محلی برای سودهای نامتعارف بوجود بیاید حتما در بطن و ظاهر آن ایجاد فساد امکان پذیر خواهد بود .
حالیه پیشنهاد اینجانب این بود که یکبار برای همیشه این معضل را با راهکاری بسیار ساده حل کنیم
قیمت تمام شده برخی خودروهای پرفروش کارخانجات داخلی و مونتاژ کاران را یک بار بصورت واقعی منتشر کنید .مثل اطلاعات کدال شرکتها که باید شفاف به اطلاع صاحبان حق برسد. آنگاه مشخص خواهد شد چه کسی بر حق است .اگر واقعیت این باشد که خودرو سازان آنطور که میگوبند در ضرر هستند خوب این شفافیت می‌تواند عامل رفع این معضل گردد ودر غیر اینصورت هم مشخص خواهد شد که عامل این شرایط چه کسی است ,؟
در هر صورت مردم‌نیز از ایجاد شفافیت استقبال کرده و حتی اکر نیاز به اصلاح قیمت فروش کارخانه ها باشد با کمال میل اقدام خواهند کرد و دست واسطه ها و مافیای این صنعت را کوتاه خواهد کرد .
لطفاً نقطه نظرات خود را اعلاموپ بفرمایید.

علی شنبه , 2 تیر 1403 - 18:27

به نظرمن این روش مناسبی نیست
قیمت تمام شده کالا نیازی نیست که توسط تولید کننده افشا بشه بهتر هست که قیمت گذاری خودرو دست خودر خودروساز باشه طبیعتا متناسب با کشش بازار و درخواست مشتریان قیمت در خود بازار تعدیل یا تثبیت میشه
خودروساز هم متناسب با آن برنامه ریزی می کنه
مشکل اساسی این هست که الان به علت تفاوت قیمت بازار و کارخانه حباب ایجاد شده و این تفاوت قیمت نه به جیب مصرف کننده که به جیب دلالها میره

تاسف یکشنبه , 3 تیر 1403 - 9:59

همانطور که قبلا بارها عرض کردم با گذشت زمان و عملکرد صحیح جناب توسلی شاهد رشد و شکوفایی در شرکت سایپا و شرکت های تابع و شاهد افزایش تولید و کاهشی شدن زیان انباشته در صورت های مالی شرکت و رضایت پرسنل از عملکرد مدیران دلسوز تیم جناب توسلی در خبرها خواهیم بود.
یا علی

سید حق گو یکشنبه , 3 تیر 1403 - 11:01

میگم کم کم داریم به لحظات خوش بحال بچه های سایپا نزدیک میشیم .راستی عملکرد جناب مهندس میررفیع در سایپا دیزل رو مطالعه بفرمایید. و منکه لذت بردم با این حجم مشکلات. و البته با همان محدود مدیران باقی مانده و کمترین تغییرات در سایپا دیزل .
asriran.com/00460h

hassan یکشنبه , 3 تیر 1403 - 11:47

حقگو جان نوشته عملكرد تا پايان سال قبل يعني مدير عامل قبلي. مير رفيع كه امسال مدير عامل شده . بابا كر كر خنده اي اينقدر اوضاع خرابه كه مطلب و درست نخوندي افتادي تو ديگ از هول هليم. چقدر به علوم جغرافيا علاقه مندي سيد!!!

سید حق گو یکشنبه , 3 تیر 1403 - 12:50

نه حسن جان ده دیدی باز هم خراب کردی .ببین عملکرد گذشته که هچ .اون که مشخصه .میخوندی میدیدی راجع به عملکرد آینده و فوتون و… کامیونت برقی و ….اینا چی گفتن .سهامدار که میدونست گذشته چه خبره آمده بود ببینه آینده چی در جریانه
دیدی خود کرکره شدی .
آره پدرجان همه میدونن عملکرد گذشته چی بوده و خوب مدیرعاملی که فروردین انتخاب شده در مورد گذشته که تازه اگر بیشتر دقت می‌کردید می‌دیدید تو همبن یکی دوماه هم کلی حرکت شایسته جهت رفع مشکلات گذشته انجام شده و احتمالا اینها که کلی تشویق و دست و ..‌زدن هم از دوستان بودند و با وسایط نقلیه عمومی آمده بودند و هیچ هم متوجه نبودند .
کسی که خودش را به خواب زده بعیده بیدار بشه .
حلیم هم دوست داریم شدید .
نشد که بازم بشه نه …

hassan یکشنبه , 3 تیر 1403 - 16:46

آخه حقگو جان بقيه حرفاش كه اگر اگر بود. با اين اگر ها عمو عمه ميشه و عمه عمو. طرف سه ماه از سال گذشته ميگه اگر فلان شه شش ماه دوم سال توليد رونق پيدا ميكنه. تمام زورش وارد كردن سي كي دي , اگر فلان شد!!! منكه از ليسانس جغرافي بيشتر از اين توي يك شركت خودروسازي توقع ندارم. خدا بداد باعث بانيش برسه. اينا حق الناسه گردن آدم و ول نميكنه.

hassan یکشنبه , 3 تیر 1403 - 16:48

ضمنا حليم يعني بردبار .

سید حق گو یکشنبه , 3 تیر 1403 - 16:58

بله خوب ایشان در حال تلاش هستند که مخروبه سایپا دیزل را از نو بسازن و این اگرها مربوطه به اون مگرهایی هست که هر روز یک بزگ زرین از تلاشهای مشعشع مدیریت قبلی گروه برای مدیران جدید رو میکنه .از مشکلات تعهدات قبلی گرفته تا مشکلات ارز و سفارشات و جابجایی پول در سطح گروه سایپا …
راستی همین اتفاقات هم در حال حاضر شنیدیم در دیزل اتفاق افتاده و اخبار ناخوشایندی از حوزه کارگری در حال شنیده شدن هستش .
و اما بعد که بله حلم و حلیم به معنی بردبار هستند ولی در مورد اون صبحانه گندم پایه هم استفاده میشه .
و هلیم رو نشنیده بودیم حتی در لغتنامه دهخدا هم گشتیم نبود و نگردید نیست .