خودرو،کالای اساسی نیست که خرج قانون جوانی جمعیت شود

یک کارشناس خودرو ضمن آسیب شناسی صنعت خودرو، حواله فروشی به مادران در راستای قانون ۷۲ ماده‌ای جوانی جمعیت را دارای تاثیر مخرب بر بازار این صنعت عظیم دانست.
کد خبر : 79073
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳

به گزارش خط بازار؛ ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بود که مجلس شورای اسلامی پس از چکش کاری‌های بسیار قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در راستای اصل ۸۵ قانون اساسی، تصویب کرد. بهارستانی‌ها تلاش کردند برای آنکه بتوانند این قانون ۷۳ ماده‌ای را به کارزار اجرا ببرند، علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت بخش بهداشت و درمان در سایر بخش‌های اقتصادی نیز جذابیت‌هایی را ایجاد کنند تا در قالب طرح‌های تشویقی بتوانند به اجرای هر چه بهتر این قانون کمک کنند.

در همین راستا و مطابق ماده ۱۲ این قانون، خودروساز‌ها را پای کار آوردند؛ طبق این ظرفیت قانونی، مادرانی که فرزند دوم و ما بعد از آن‌ها پس از تاریخ ۱۹آبان‌ماه۱۴۰۰ به دنیا آمده‌اند، می‌توانند در طرح ثبت‌نام خودروی مادران شرکت کنند. به هر کدملی فقط یک دستگاه خودرو، از یکی از شرکت‌های خودروساز تعلق می‌گیرد. مادران زیر ۱۸سال نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند. در این طرح، نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی نیست و محدودیت عدم‌خرید خودرو در ۴۸‌ماه گذشته از خودروسازان وجود ندارد.

هم متقاضیان ناراضی، هم بازار!

خودروساز‌ها با هدف مشارکت در این قانون ۵۰ درصد از ظرفیت پیش فروش خودرو‌های خود را وارد این طرح کردند. هرچند طبق بخشی از آمار حدود ۹۰۰ هزار مادر مشمول این طرح می‌شوند و وزارت صمت نیز اعلام کرده است که ۸۲۰ هزار خودرو برای مادران مشمول این طرح در نظر گرفته است، اما شرایط به شکلی اجرا شد که نه تنها تعداد بسیار اندکی از این طرح استفاده کردند، بلکه عمده مشمولان نتوانستند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. از سویی دیگر به دلیل وجود چالش‌های موجود در این طرح، به نظر می‌رسد این طرح آن طور که پیش بینی شده بود موفق نبوده است.

دایره نقد به این طرح را می‌توان در دو بخش پیگیری کرد. نخست متقاضیان که اکثریت آن‌ها ناراضی هستند و بخش دیگر بازار خودرو!

به گفته متقاضیان ناکام این طرح، قیمت خودرو‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده است، با جیب عموم خانوار‌ها فاصله فاحشی داشت. همین اختلاف قیمت بالا موجب می‌شد تا مادران به حواله فروشی روی بیاورند. این نامتوازنی به بازار نیز سرایت کرد و آزاد فروشی‌ها باعث رشد قیمت خودرو‌های اعلامی در این طرح شد.

 

 

مرتضی مصطفوی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک پیرامون آسیب شناسی طرح تخصیص خودرو به مادران، با اشاره به اینکه حواله فروشی نشات گرفته از یک ساختار غلط است، گفت: صنعت و بازار خودرو چند ایراد اساسی دارد، نخست اینکه این صنعت دلاری است و نرخ دلار بر مولفه‌های تعیین کننده قیمت خودرو، تاثیرگذار است. از سوی دیگر این صنعت از انحصاری‌ترین صنایع کشور است.

بازار خودرو در مشت دلالان؟

وی حضور پررنگ دلالان در بازار خودرو، غیرشفاف بودن از جمله دیگر آفت‌های صنعت خودرو دانست و ادامه داد: یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت خودرو این است که نمی‌دانیم خودرو بر اساس چه معیار‌هایی قیمت گذاری می‌شود. از سویی دیگر بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو و قیمت آم متاثر از اقتصاد کلانی است که از مقولاتی مانند برجام و تحریم تاثیر می‌پذیرد؛ بنابراین به طریق اولی شاهد تغییرات دامنه قیمتی خودرو باشیم.

به گفته مصطفوی، با تصمیمات جزیره‌ای آسیب‌های جدی به صنعت خودرو وارد شده است. هرچند دولت تلاش می‌کند تا بازار این صنعت را مدیریت کند، اما باید بدانیم مسئله کمبود خودرو نیست، در حقیقت ما با مازاد متقاضی رو به رو هستیم. علت این تقاضای افساگسیخته نیز داشتن نگاه سرمایه‌ای به خودرو است نه یک کالای مصرفی. در نتیجه چنین تفکری هر میزان خودرو نیز تولید یا وارد شود، بازهم بازار و قیمت به تعادل نمی‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه خودرو یک کالای تجاری است، تصریح کرد: خودرو یک کالای اساسی نیست که از آن به عنوان یک مشوق برای جوانی جمعیت استفاده شود. دهک‌های یک تا پنج عملا توان تهیه خودرو ندارند، به این ترتیب با حواله یا بی حواله، از خدماتی که این کالای صنعتی و تجاری ارائه می‌دهد، منتفع نمی‌شوند. در حقیقت تمام سودای موجود در صنعت پرچالش خودرو، مربوط به دهک ۶ تا ۱۰ است.

منبع: تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

da یکشنبه , 28 مرداد 1403 - 8:04

سلام
ضمن تایید موارد کارشناس محترم صنعت خودرو جناب مصطفوی لازم دیدیم چند نکته هم در تایید این مطالب عرض کنیم .
حمایت گسترده دولت‌ها از صنعت خودرو که با ایجاد بازار انحصاری و بی رقیب طی سال‌های گذشته و انتصابات مدیران کم تجربه و بی کیفیت که به همین دلیل تنها فکر ایشان تشکیل باند و گروه و دسته از حلقه اقوام و دوستان نزدیک بدون درنظر گرفتن سوابق تجربی و علمی و عدم پاسخگوئی مناسب در مواردی که این مدیران به همان دلایل موجبات تضييع حقوق مصرف کنندگان را موجب می‌گردند هم یکی از دلایل مهم تصمیم گیریهای غلط در صنعت و پیرو آن بازار خودرو می‌باشد.
اینکه انتخاب یک مدیر ارشد در راس خودروسازان بزرگ تنها بدلیل روابط دوستانه مثلا با معاون اجرایی دولت وقت صورت پذیرفت و آن مدیر هم چون سوابق قوی و تجربه کافی در زمینه این صنعت نداشت و تنها با استفاده از رانت خبری ناشی از پول پاشی گسترده در رسانه‌ها چنان خود را در سطح کشور دارای عملکرد مثبت نشان داد و این وامداری موجب شد که از یک کاندیدا با میلیاردها تومان طرفداری کند و علنا نیز این مطلب را در رسانه ها بگوید و …استفاده از منابع شرکتها برای تبلیغات گناهی نابخشودنی بود که باید مورد بررسی قرارگیرد .قسمت بد ماجرا آنجاست که شرکت‌هایی مسول پرداخت این هزینه های تبلیغی شدند که مدیران آن از اقوام ایشان و بدون یک روز سابقه خودرویی البته قبل از آخرین شرکتی که آنهم در حال نمایش اشکالات مدیریتی آن هستیم .مدیرانی که در بزرگترین شرکت تامین قطعات بکار گمارده شد که سوابق گذشته ایشان و مدارک تحصیلی شان با احترام اصلا ربطی به صنعت خودرو نداشته ( همچون ویزیتور مواد غدایی ) .
خوب همه عوامل برشمرده توسط کارشناس محترم درست و منطقی بود اما بکارگیری مدیران بی ربط و بی تجربه و گاها بدون مدرک تحصیلی مناسب این صنعت می‌شود همین آش عجیب تحت عنوان صنعت خودرو .
دولت جدید باید در اولین قدم نسبت به تعویض این افراد اقدام عاجل و ضمن استفاده از مدیران لایق بخش عمده مشکلات این صنعت را حل کند .موارد ارزی و ریالی و مشکلات از این دست که همه کشور درگیر آن هستند .اما مدیران نالایق و نا کارآمد خود عامل اصلی مشکلات این صنعت هستند .دولت جدید باید مراقب حرکات رسانه ای این جماعت متوسلین و ویزیتورها و جغرافی دانان باشد .این جماعت بسرعت و بدلیل دارا بودن منابع نامحدود مالی بخش عمده ای از رسانه های زرد کشور و مزدوران قلم فروش را به خدمت گرفته و خواهند گرفت .

da دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 9:07

از ما اتفاقا شنیده بگیرید و جهت خوشنودی کارکنان و زحمتکشان و متضررین صنعت خودرو که اصلی ترین آنها مردم و مشتریان هستند عرض میکنیم که شنیده های ما از مراکز مهم و تاثیر گذار تصمیم گیر در وزارت صمت و خصوصا قسمت خودرو وزارت خانه این است که وزیر محترم معرفی شده به مجلس در اولین اظهار نظر نسبت به نحوه مدیر شدن دو شرکت بزرگ خودروی ایران بشدت از نحوه این انتصابات اظهار تاسف کردند و قول صددرصد دادند که در اولین زمان ممکن نسبت به تعویض این افراد اقدام فوری کرده و بدلیل نگاه ایشان به واگذاری لین صنعت به بخش خصوصی در زمان مناسب اظهار کردند که افرادی بایر در راس خودروسازی بعنوان مدیران ارشد منتخب شوند که اولا وابسته به هیچ گروه و جریان سیاسی نباشند چه این نوع مدیران همیشه ضعفهای خودرا در پس پرده حمایتهای افراد سیاسی پنهان خواهند کردو این اجازه در این دولت به این نوع تفکر وابسته به دلیل ضعف شدید مدیریت داده نخواهد شد .در جواب سوال دیگری که مدیران ارشد صنعت از ایدرو و گسترش و… در انتخاب این مدیران بخاطر آشنایی و ارتباط خیلی موثر بودند و این مدیران نیز بدلیل مشکلات تجربی و علمی و سوابق کم اجرایی غیر مرتبط شرکت‌های بزرگ خودروسازی را تبدیل به مرکزی از اقوام و دوستان آنهم بدون سوابق اجراي در صنعت خودرو آنهم دردمدیریتهای تاثیر گذار همچون تامین قطعات و…قراردادند نیز اظهار کردند امیدواریم اینطور نباشد اما شنیده‌ های ما نیز همین مورداست این موضوع که نسبت‌های فامیلی و دوستانه در مدیریت‌ها وجوددارد الزاما باعث مشکلات نمی‌شود اما بی تجربگی و عدم مدرک مرتبط حتما باعث تعویض بسرعت خواهد شد .
پس نتیجه بگیریم که خداحافظی با گروه متوسلین از جمله ویزیتوران و جغرافیدانان ک کتابداران و شورانگیزان کم تر شوریده و از همه مهمتر فرج فرد مرموز رسانه های زرد و دوست قلم فروشان کم جیره و مواجب رسانه های کشور .
گفتیم و گوش نکردید و …دفاع کردید از چه؟از چه کسانی

سیفتال دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 9:37

برا تعویض این مدیرا
حق گو بیا حق گو بیا ….
ای خندیدیم ای خندیدیم .
چطوری حق گو .کوشی بابا .خجالت نداره بیا بابا جان بیا …

سید حق گو دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 12:41

خوشا به سعادت شما .
جدا دل خوش خیلی ارزنده است تو این شرایط دنیا .

سید حق گو دوشنبه , 29 مرداد 1403 - 12:42

آقا من اصلا متوجه این حجم از کینه و عناد با تیم موفق بر مبنای عملکرد گذشته و امروز مهندس توسلی مهر نمیشم .جدا فقط من متوجه نمیشم یا شما دوستان هم مثل من هستید ؟
آخه یکی نیست منو راهنمایی کنه که بفهمیم جناب وزیر محترم معرفی شده به مجلس که انشالا با رای بالای نمایندگان محترم رای بیارند و در راس وزارتخانه بزرگ صمت قراربگیرند کجا و کی و با کدام یک از ارباب جراید و رسانه ها مصاحبه کردند که ما ندیدیم و نشنیدیم .
دوستان جهت استحضار همه عرض میکنم کل صنعت خودروی کشور مساحتی بیشتر از ۴ درصد در مقیاس کل صنایع عظیم کشور را شامل نمی‌شود و البته بدلیل ارتباط مخاطب عام این صنعت یعنی مردم این مشکلات بیشتر تاثیر گذار بوده و خواهدبود .
اما چرا برای رسیدن به اهداف خودتان استفاده از هر نوع وسیله را حلال اعلام کردید .
آخر چرا کمی برای شعور ما و مخاطبین احترام قائل نمی‌شوید.
جناب وزیر محترم فرمودند که …
و بعد فرمایش نمودند که حتما این افراد را …
باور کنید ما ایرانی هستیم و صاحب هوش و ذکاوت بالا .
این نوع تلاش سخت برای اینکه مثلا آنگونه که شما می‌خواهید بشود به نظر از جاده انصاف و مردانگی کیلومترها دور شده .
بارها عرض کردیم که عزت و ذلت انسانها تنها در دستان خداوند متعال است و البته عملکرد افراد هم در این مهم تاثیر گذار بوده و هست .
سو استفاده از شرایط فعلی کشور که هنوز مشکل شهادت مظلوم رئیسی داغی است بردل همه دلسوزان کشور که اگر این حادثه شهادت نبود که شرایط اینگونه نبود .
بهرحال کمی انصاف کمی انسانیت. چرا در هز شرایطی مشخصا مشکلات شخصی خودتان را اینجا بیان میکنید .ایم تیم جلوی چه منافع خاص برخی را سد کرده ؟ به شخصه با این رفتارها و گفتارها بشدت مشکل دارم و فکر می‌کنم اتفاقا عملکرد این گروه درست بوده و درستی هم شده عرض شد با کذب و تقلب نمی‌توان تاثیری بر تفکر مدیران ارشد گذاشت انشالا که همگی به راه راست هدایت شویم اول از همه خودم .
به امید انسانیت و انسان مردی ( فارغ از جنسیت )