خواب تکنوکرات ها برای خودروسازان/محمد اتابک، صمت کیست؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سالیان اخیر به خودکفایی‌های اصلی در برخی صنایع دست یافتیم، گفت: چارچوبی که می‌خواهیم به آن عمل کنیم، برنامه هفتم توسعه است.
کد خبر : 79628
تاریخ انتشار : جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲

به گزارش خط بازار؛ «سید محمد اتابک» صبح امروز پنجشنبه اول شهریور و در نشست با اعضای شورای معاونان این وزارتخانه اظهار داشت: امیدوارم همه ما کاری انجام دهیم که بتوانیم یک‌قدم برای مردم و معیشت آنها برداریم؛ زیرا خداوند به قدم‌هایی که برای مردم برداشته شود، برکت می‌دهد.

وی یادآور شد:دولت آقای پزشکیان دولت خاصی است و مهم‌ترین پیامی که ایشان دادند، بحث وفاق ملی است که ارکان دولت هم باید این پیام را بگیرند.

اتابک با بیان اینکه وقتی می‌توانیم برای مردم قدم برداریم که همه با هم باشیم، ادامه داد: وزارتخانه را از زمانی که دفتر توزیع داشت یا در وزارت بازرگانی دفتر واردات و صادرات داشت، در خاطر دارم. بعدها این بخش‌ها با همدیگر ادغام شد، سپس سازمان توسعه تجارت، وزارت صنایع سنگین و وزارت صنایع و معادل تشکیل شد. تلاطم‌هایی که در این مدت وجود داشت، شاید باعث برخی مسائل شده که امروز در وزارت صمت وجود دارد.

به خودکفایی‌های اصلی در برخی صنایع دست یافتیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره بر اینکه در این مدت کارهای بزرگی انجام شده است، اضافه کرد: در این سال‌ها به خودکفایی‌های اصلی در برخی صنایع دست یافتیم البته باید دقت شود که یک عقب‌افتادگی تکنولوژیک در برخی صنایع پیدا شده و ضربه خود را زده است.

وی در ادامه یادآور شد: چارچوبی برای ما تعیین شده و اگر همگی روی این چارچوب اتفاق‌نظر پیدا کنیم، می‌توانیم کاری کنیم تا به سمت بخشی که قابلیت تأمین منابع و فراهم‌کردن شرایط آن وجود دارد، گام‌های بلندی برداریم.

اتابک با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در تمام بیانات در سال‌های اخیر به جهش تولید اشاره کرده‌اند، افزود: تولید، تنها جریان پول اقتصادی است که هیچ عارضه‌ای جز ارتقای وضع اقتصاد در کشور ندارد. یعنی پول تولید است که بعداً عارضه‌ای برای کشور ایجاد نمی‌کند.

باید جهش تولید را از دو دیدگاه اقتصادی و برنامه‌ای پیگیری کنیم

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید جهش تولید را از دو دیدگاه اقتصادی و برنامه‌ای پیگیری کنیم و امیدوارم آن را به جایی برسانیم که در برنامه هفتم توسعه کشور هم به آن تأکید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: یعنی چارچوبی که ما می‌خواهیم به آن عمل کنیم، چارچوب برنامه هفتم توسعه است؛ موضوعی که هم مورد قبول دولت بوده که آن را پیشنهاد کرده است و هم از سوی مجلس تصویب شده است. پس از همه دوستان می‌خواهم تا برای رسیدن به گام‌های که باید برداریم، برنامه‌ریزی کرده تا آنها را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف‌نظرهایی در دیدگاه‌های دوستان در خصوص ساختارهایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام یا تجمیع شده، وجود دارد که طبیعی است، تصریح کرد: وقتی می‌توانیم برای کشور کاری کرده و بگوییم قدمی را برای مردم برداشته‌ایم که همدیگر را تحمل کرده، مواضع‌مان را تعدیل و با همدیگر همراه باشیم.

اتابک همچنین گفت: قطعاً همراه بودن همگی، می‌تواند وضعیت وزارتخانه صمت را با حجم کاری بالا و مشکلات موجود، بهتر کرده و شرایط آن را قابل‌رقابت کند.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 8
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

گمنام شنبه , 3 شهریور 1403 - 11:46

سلام
مگاموتور پاشنه اشیل سایپا می باشد تا زمانیکه امثال ج در این شرکت هستند انتظار رشد و شکوفایی نداشته باشید باند و مافیا در این شرکت بیداد میکند.

حقیقت شنبه , 3 شهریور 1403 - 11:54

در خصوص شرکت مگاموتور خیلی حرف و حدیث وجود دارد ولی کو گوش شنوا
هیچ عزمی جهت برخورد با افراد فاسد در این شرکت وجود ندارد.
فقط کافیست طی دوسال اخیر بررسی کنید افراد سالم چجوری زدن تا این مافیا به کار خودشون ادامه بدن

تورج شنبه , 3 شهریور 1403 - 21:04

سلام و احترام
باید بگویم که مافیای خودرو پدر مردم و کشور را درآورده که خودروهای کیفیت پایین و قیمت بسیار بسیار بسیار بالا این چه مدیریتی است که مصرف سوخت بالا کیفیت قطعات پایین قیمت خیلی بالا آپشن های کم و بی فایده. چرا بفکر مردم نیسن این مسولین هیچ کجای دنیا اینقدر به مردم برای خودرو زورگویی نمی‌کنند بجز در کشور ايران

تورج شنبه , 3 شهریور 1403 - 21:17

این مافیا در تولید و توزیع لاستیک خودرو نیز وجود دارد که اجازه واردات لاستیک را به عده‌ای خاص داده‌اند و کارخانجات داخلی هم برای خود حکومت می‌کنند بعد از چهل پنج سال از انقلاب میگذره تازه لاستیک را جهت توزیع به یک عده‌ای خاص و با رابطه و با گرفتن پول‌های سنگین می‌دهند و مردم بدبخت هم باید با سند و عقدنامه مادربزرگشان بعد از ۶ ماه لاستیک بگیرند آن هم کیفیت پایین بنده ۳۰سال مسؤل اتحادیه بودم این مشکلات را از نزدیک دیدم و مسؤلین هیچ کدام جواب گو نبودند

علی شنبه , 3 شهریور 1403 - 21:23
da شنبه , 3 شهریور 1403 - 21:26

واقعیت دردناک و تلخی وحود داره و اون اینکه مدیری که بعنوان مدیر عامل سایپا منتصب شد به دلیل ارتباطات خاص سیاسی با منصور دولت قبل که خوب مشخصا در این دولت و دولتهای بعدی هیچ مسولیتی به او بدلیل مشخص واگذار نخواهدشد .چون هیچ آشنایی جز همان سه سال ایران خودرو دیزل با صنعت خودرو نداشت همانطور که در عمل دیدیم جز انتصاب فوری چند نفر از اقوام و دوستان و برخی مدیران چاپلوس و جانفدا در دیزل هیچ آشنایی با مدیران با تجربه و فنی طراز اول صنعت خودرو نداشت این اولین دلیل برای سوال دوستان که چرا مثلا شرکت‌های مهم مثل مگا و …که عامل اصلی مشکلات سایپا بودند تعویض نشدند و دومین مسئله مهم اینکه بهرحال مدیر بی تجربه و صرفا سیاسی که بر مبنای ارتباطات خاص فرج گونه بعنوان اولین و بهترین و ۷هزار میلیاردی و…مطرح شد نمی‌تواند بدلیل ضعفهای شدید تجربی از مدیران با تجربه و قوی استفاده کند و چون صعیف است از هر کسی که فکر کند ممکن است به جایی وصل باشد و برای صندلی به ناحق رسیده او و اقوام و دوستان بی‌تجربه تر و بی مدرک مرتبط و نامربوط از ویزیتوران تا جغرافی دانان گرفته تا مدیران میانی صرفا بله قربانگو که به عالی ترین مدیریت‌ها در خدمات و امداد و پرس و زامیاد و… رسیدند .جدا رزومه این افراد چه بود جز اطاعت محض …
این نیز بگذرد اما خداوند از کسانی که شدیدا از این متوسلین بی علم و تجربه دفاع کردند خواهد گذشت؟ اینها بمانند چون همگی شناسایی شدند تا بعد .

مهدی یکشنبه , 4 شهریور 1403 - 9:33

بخدا اولین نفری که باید عوض بشه محمدزاده ایران خودرو دیزل شرکت رو تعطیل کرده میگه توسلی برده خورده یکی نیست بگه کوی این ۶ ماه چیکار کرده

حامد یکشنبه , 4 شهریور 1403 - 9:35

این یارو اتابک قبل از این مدتها رئیس هولدینگ بنیاد بود و در دوره مسئولیتش با حداقل کردن دستمزد پاداش و حقوق کارگران این قشر زحمتکش را فرسنگها از تورم عقب راند حالا داره با حرفهای قشنگ شعار دلسوزی برای مردم سر میده !!آره شما درست میفرمایید جناب اتابک
راستی یه سوال:اجناب اتابک ز کارخانه سیمان و فولاد در ترکیه صحت داره؟