خطیبی با ایران خودرو چه کرد؟/نقاط روشن و خاموش ایران خودرو در یک سال اخير

نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ایران خودرو در شرایط مطلوبی نبود. از یک طرف فشار افکار عمومی برای تغییر تکنوکرات های یقه بسته به نقطه حداکثری خود رسیده بود و از طرف دیگر پارکینگ ها در حال پر شدن از خودروهای ناقص بود.
کد خبر : 49986
تاریخ انتشار :جمعه 7 بهمن 1401 - 8:18

به گزارش خط بازار؛ نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ایران خودرو در شرایط مطلوبی نبود. از یک طرف با تغییر دولت و وزیر صمت، فشار افکار عمومی برای تغییر بانیان وضع موجود آن زمان و تکنوکرات های یقه بسته به نقطه حداکثری خود رسیده بود و از طرف دیگر پارکینگ ها در حال پر شدن از خودروهای ناقص بود.

هر دو این شرایط در نهایت دستگاه سیاست گذار و تصمیم گیر را مجاب کرد تا دست به تغییر مدیرعامل ایران خودرو بزند و لذا بالاخره فرشاد مقیمی بعد از حدو دو سال، سکان هدایت ایران خودرو را به مهدی خطیبی داد.

در نگاه اول خطیبی آن گزینه مطلوب برای مدیرعاملی به نظر نمی آمد ولی بی تجربه هم در خودروسازی نبود. وی سال ها در بخش های مالی و بازرگانی ایران خودرو و دیگر شرکت های خصوصی سازی فعالیت کرده بود.

 

 

با شروع کار تیم جدید، یاران خطیبی یکی از پس دیگری انتخاب شدند و با روشن شدن چراغ تولید، کار آغاز شد. اولویت اول ساماندهی خودروهای ناقص کف پارکینگ بود. چون هم نهادهای نظارتی به مسئله ورود کردند و هم مردم منتظر تحویل خودروها بودند.

 

 

با همت شبانه روزی یاران خطیبی و کارکنان ایران خودرو و البته حمایت تمام قد قطعه سازان جنتلمن و خوشنام در کمتر از دو ماه زحمات به ثمر نشست و در حدود ۴۰ درصد از خودروهای ناقص کاهش یافت. در نتیجه ایران خودرو دو ماه آخر سال را بسیار متفاوت از ماه های قبل از آن سپری کرد.

 

 

با آغاز سال جدید همچنان تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ اولویت اول بود. براین اساس ایران خودرو با تلاش شبانه روزی در ایام نوروز و تا اواسط بهار چراغ خط تولید را روشن نگه داشت و در نهایت تمام خودروهای ناقص را تکمیل گردید. برای ایران خودرو این یک موفقیت و بلکه رکورد قابل توجه بود چرا در کمتر از ۴ ماه اوضاع تولید را سروسامان دادند.

 

 

در ادامه همین روند اولویت دوم تولید مستقیم تجاری در دستور کار قرار گرفت. خطیبی و یاران ش که شاید در ابتدای شروع به کارشان تجربه تولید را نداشتند حال بعد از حدود ۴ ماه دیگر چند و چون تولید دست شان آمده بود و لذا با اشراف نسبی فنی و مدیریتی بیشتر، فاز دوم کار خود را آغاز کردند. در این مسیر هم ایران خودرو موفق بود و رکورد دیگری ثبت کرد.

 

 

اما تابستان ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که به ایران خودرو به دلیل برخی تغییرات مدیریتی و حواشی پیش آمده شوک وارد شد. شوکی که کمتر کسی توان مدیریت آن را دارد. این موضوع یاران خطیبی را در ابتدا دچار سردرگمی نسبی کرد ولی رفته رفته اداره امور مدیریت شد.

 

 

از تابستان به بعد در حالی که این حواشی به قوت خود باقی ماند ولی برنامه های تولیدی ایران خودرو تعطیل نشد. با ساماندهی تولید و رسیدن به شرایط مطلوب در پایان تابستان به استناد اسناد صورت های مالی وضعیت سوددهی ایران خودرو رشد قابل توجهی یافت که به طور نسبی یک رکورد برای این شرکت در این برهه زمانی محسوب می شود.

در پاییز امسال تاکنون ایران خودرو وارد فاز سوم خود یعنی توسعه محصول شده است‌. افزایش سهم داخلی سازی، تولید برخی قطعات استراتژیک و رونمایی از محصولات جدید اقدامات اصلی این شرکت طی سه ماه اخیر بوده است.

 

 

اگر نگاهی به روند حرکت ایران خودرو طی حدود یک سال گذشته بیندازیم از منظر عملکردی، فنی و تولیدی می توان گفت: اول شرایط بحرانی به حالت عادی برگردانده شد دوم وضعیت تولید تجاری ساماندهی شد و سوم برنامه های توسعه ای محور قرار گرفت. این موفقیت ها حاصل تلاش های روشن گروه ایران خودرو و مدیریت خطیبی است.

حال تا کمتر از دو هفته دیگر قرار است در مجمع سالانه ایران خودرو تمامی نقاط قوت و ضعف عملکردی تیم جدید مدیریتی ایران خودرو به سهامداران گزارش داده شود.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

راد پویان جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

سلام خدمت حضرات عزیز
کارنامه ۶ ماهه اول عصر جدید ایران خودرو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی نظیر بوده است زیرا تمامی رکوردهای این شرکت بعد از چهل و اندی سال شکسته شد ما کارگران شرکت بالاخره با شخصی چون روشن مواجه شدیم که همه ی دغدغه ایشان حل مشکلات معیشتی و پر بار کردن سفره خانواده بود روشن امید را در دل ما قشر آسیب پذیر جامعه روشن کرد و باعث شد دوران کاریش در ایران خودرو و ذهن ما کارگران تا ابد زنده بماند البته برای جامعه کارگری این نوع برخورد با افراد دلسوز همیشه بوده و تا یه شخصی آمده و تمامی مشکلات را حل کرده و چرخه تولید و مشکلات حاشیه ای راجمع کرده و جلوی مافیا ایستاده را با ترفندهایی که برای ما کارگرها کاملا واضح است از مدار خارج کردند ولی خدا جای حق نشسته دعای ما کارگران بدرقه راهش و چراغ دلش و خونش آباد بمونه برای همیشه باشه آقای روشن بر قلب با ماکارگران حک شد و روزی نیست دعای خیر هزاران نفر بدرقه اس نباشه اقای خط بازار این دلنوشته حرف دل کارگرها است لطفا بدون سانسور به گوش همه دلسوزان نظام برسون اگر میخای واقعیتها گفته بشه و حرفهای ما کارگرها هم شنیده بشه چون این موضوعات در کف کارخانه هرروز گوش به گوش میچرخه

کارگر

کارگر ۱ جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

سلام گفتیم دلنوشته ای بزاریم وصف خبر بحق امروز
ماکارگران دلسوخته و از همه جا تو فشار ایمان داریم و میدونیم تمام کارهایی که داره انجام میشه و نسبتشو به این تیم دادند همه دستاوردهای چراغهای روشنیست که خاموشش کردن و از خداوند میخواهیم این چراغ خاموش بزودی زود روشن و مقتدر شود.
ما
۱. میدونیم ارزاق ماهیانه ای که نداشتیم و ماهیانه برقرار و سرسفرمون میاد بنیانگذارش کی بوده
۲. میدونیم افزایش آکورد ثابت ماهیانه که اگر مدیران فعلی کمش نکنن استارتش با کی بوده
۳. میدونیم که در زمان روشن هیچکس از خارج از گروه ترزیق نشد و از نیروهای داخلی استفاده کرد
۴. ما میدونیم کی خودروهای کفو جمع کرد
۵. ما میدونیم کی داره لابی و رانت میکنه و به اسم روشن تموم میکنه
۶. ما میدونیم کارگری که سالها در فضای سبز و خدمات بوده و درانتظار تبدیل وضعیت روشن دستور تبدیل وضعیتشو داده
۷. ما میدونیم مدارک سالها پشت درهای بستمونو روشن دستور اعمالشو داده
۸. ما میدونیم روشن رو در روی حلقه ها و مافیای ایرانخودرو یه تنه ایستاده و براش پرونده سازی کردن
۹. ماخیلی چیزها رو میدونیم که مدیرا فکرمیکنن نمیدونیم
در کل این روشن بود که خیلی دغدغه ها رو که مربوط به کارگر بود به خوبی و با قدرت حل و فصل میکرد
این روشن بود که همیشه پا به پای کارگر در سالنها و محلهایی که بعضی از مدیران دون پایه هم پاشونو تاحالا نذاشتن قدم گذاشت درد و دل ما کارگرا رو با حون و دل گوش میداد
روشن بود که در کنار ما تو سالن غذاخوری و … حضور داشت و دوستانه بدون تیپ مدیریتی حرفامون رو میشنید و عمل میکرد
روشن بود که در واپسین روزهای سال سفره کارگرو پر بار کرد
روشن بود که بدون رانت و لابی حرف اولش کارگر بود
روشن بود که بخاطر ایستادن در مقابل حلقه های فساد و مافیا به ناحق محکوم شد
روشن بود که درد مند دردای کارگر بود
روشن تنها کسی بود که بددن هیچ چشمداشتی و بدون توجه به پست و مقام درب اتاقش رو به همه باز بود
روشن بود که هر کس میرفت تو اتاقش دست پر میومد بیرون
جنابان مسئول روشنو بما برگردونید بدنه این سیستم به امثال روشنها نیاز داره

تحلیلگر جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

♻️قانون گرشام :
مدیران‌بد، «مدیران‌خوب را از میدان به در  می کنند»؛

درد دلی با، مسئولین قضایی و کشوری،
اگر چه گوش اگر گوش تو و ناله اگر نالة ماست آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

📌ماکارگران زحمتکش ا.خ. از تمامی اخبار منتشر شده آگاهیم و دلسوز گروه صنعتی ا.خ. می باشیم.
📌 جناب آقای رئیسی به وزیر محترم خود بفرمایید مسائل شخصی و سفارشات اربابانش  را در نابودی ا. خ‌. تمام کنند ، تا جوانان انقلابی ا.خ.  آتش به اختیار عمل نکرده اند.
📌سید بزرگوار از نور چشمی خود بپرسید که چرا با کسی که فساد هایماهای 8 اهدایی افشاکرد، به شدیدترین وضع برخورد شد …..

📌آیا با فساد اخلاقی و مالی مدیران بالادستی هم اینگونه برخورد می شود که با این کارمند وظیفه شناس و دلسوز شد…..

📌ما میدانیم تمام کارهایی که م. خ. بنام خود ثبت می کند ، از برکت حضور کوتاه کارگر زاده ای در تیم مدیریتی ا.خ.  می باشد، که با تمام مشکلات  کارگران از نزدیک آشناست.
🔰مدیران‌بد، «مدیران‌خوب را از میدان به در  می کنند……….

📌 روشن نباید از حلقه مدیریت خارج می شد ، نباید سنگ کارگر را به سینه میزد ،
نباید در حلقه ممنوعه مافیای خودرو پا می گذاشت…….
📌روشن هم باید پشت میز می نشست و در بین کارهای شخصی خود و لابی بازی مانند تمام هم رده هایش ، چند نامه هم با این مضمون (جهت بررسی و اقدام لازم) پاراف می کرد، تاحقوقش حلال شود …..

🔰 میدانیم با تلاش های  چه کسی  هدیه ارزاق ماهیانه ای که تا کنون  نداشته ایم ، هر ماه قسمتی از مشکلات مارا پوشش می دهد ….
📌طرح و برنامه روشن کاملا به نفع پرسنل بود ، ولی همین طرح بعد از روشن موجب پولشویی عظیم توسط شرکت ایس. شده است …

📌 میدانیم افزایش آکورد ثابت ماهیانه که اگر مدیران فعلی کمش نکنن استارتش با روشن بوده است…..

📌میدونیم که در زمان روشن هیچکس از خارج از گروه ترزیق نشده و از نیروهای داخلی استفاده می شد طبق گزینش های منابع انسانی.
📌می دانیم اگر روشن سفارش پذیر بود، و منافع خود را بر سرنوشت ا.خ. ارجح میدانست !!!!
اکنون گزینه اول مدیریت گروه صنعتی ا.خ. می بود ……

📌 ما می دانیم چه کسی کسری های خودروهای کف را تامین کرد تا کارگران زحمتکش شبانه روز برای تحقق وعده رییس محترم در موضوع خودرو محقق شود، امیر هوشنگ روشن از اعتبار خود و یارانش برای همراه کردن قطعه سازان هزینه کرد ..

🔰روشن در محدوده ممنوعه مافیای ا.خ. ، یعنی رفاه کارگر و حق مردم پا نهاد، تا این جرم نابخشودنی از نگاه حلقه های مافیایی که همانند زالو از بدنه ا.خ. ارتزاق می کنند، تا پرونده روشن را برای مدتی خاموش کنند ……..


در روزهای آینده به یاری مسئولین پاکدست و انقلابی نظام تین جمله معکوس خواد شد .

🔰مدیران‌بد، «مدیران‌خوب را از میدان به در  می کنند»؛

غول خودروسازی جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳

#ادعای مخاطب

اقای خط بازار جان
این موضوعی که برای اقای خطیبی نوشتی نیاز به بررسی تخصصی داره این بنده خدا از روزی که نشست روی صندلی ایران خودرو دو تا سه تا نخبه صنعت خودرو بهش مشاوره دادن تا تونست کارخونرو جمع کنه تمام طرح های اون نخبه ها دزدیده شد به اسم برخی تموم شد بعد یکی یکی اونارو از شرکت انداخت بیرون.مگه مقام‌معظم رهبری تو فرمایشاتشون نگفته بودن در نقطه نقطه ی این مملکت باید از نخبه ها استفاده کنن چی شد پس ؟؟؟ بعد عمو نیکی میگه با دفتر مقام معظم رهبری بستیم موندگاریم؟؟؟ باید برید دنبال همون نخبه ها چون آمار رسیده حرفشون به گوش حضرت آقا رسیده آماده ی برخورد نهادهای خاص باشید .

رصد جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

#ادعای مخاطب

خ اینقدر بی عربستان که زندگیش نمیتونه جمع کنه مدیر پشت پرده روشن بود
روشن کجا جعفر سمیعی کجا
هر کارگری می‌خواست ببینمش راحت در اتاقش میزد میرفت داخل
جعفر سمیعی که فراریه
چرا برخی در برابر با دریافت حواله خودرو s8 سکوت کرده اند
راستی
مشاور مدیر ب اقای م ا که یکدستگاه خودرو ویتارا در اختیار داشت نه گواهینامه دارد ضمنا حداقل داشتن مدرک کارشناسی برای یک مشاور جز آیین نامه ها هست ایشان چطور با دیپلم مشاور مدیر عامل سرمایه گذاری س شده اند

رضا جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

خدای ایران خودرو وضعیتش از سایپا بهتر هم از لحاظ تولید و محصول و هم از لحاظ تنوع محصول سایپا طی یکسال مدیریت تیموری نه اینکه محصول جدیدی اضافه نشده بلکه محصول هم از دست داده سایپا کاهش شدید تولید و هم زیان انباشه پس نتیجه اینکه ایران خودرو در قیاس با سایپا نمره ۹۰ و سایپا ۱۰ می باشد

کارگر خط تولید جمعه , ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

آقای خط بازار لطفا اطلاع رسانی کنید:
این امیر روشن بود که از ۶ صبح تا ۱۱ شب در شرکت حضور مفید داشت تا خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها تجاری شده و به مردم مظلوم ایران تحویل گردد در حالیکه برخی اقایان ۱۰ صبح وارد شرکت می شد و ۴ عصر خارج شده و به منزل مراجعه می‌کرد اثبات این مدعا فیلم های دوربین مدار بسته و دفاتر ثبت وقایع حراست میباشد
این امیر روشن بود که در سالن‌های تولید حضور پیدا می‌کرد و سنگ صبور کارگران زحمت کش بود در حالیکه برخی اقایون حتی راه این سالنها را بلد نبود
این امیر روشن بود که بسته های معیشتی را بر سر سفره کم نان ما کارگران آورد در حالیکه برخی اقایون از شکم گرسنه ما کارگران زحمت کش بی خبر بود و به خیالش صدای غار و غور شکمهای بر پشت چسبیده ما موزیک سنفونی آرامش ایشان
آقای رئیس محترم جمهور ای سید حامی مظلومان بداد دل این کارگران زحمت کش برس و دست دزدان نابکار را از این شرکت از بیخ کتف قطع کن یا علی مدد

کارشناس خودرو شنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱:۲۹

ای بابا هر کی ندونه این پرسنل خودم گروه صنعتی ایران خودرو میدونن از روز اول اون بزرگ مرد روشن آزاده کارخونرو جمع کرد.برخی از ترسشون که روشن رو صندلی ایران خودرو نشینه واسش پرونده سازی کرد بعد همه جا پر کرد که ایشون متخلفه و مواد مصرف میکنه و …. همه ی پرسنل ایران‌خودرو شاهدن روشن از زور شب بیداری با سرم و آمپول تقویتی تو دفترش خدمت می‌کرد.ما مثلا در نظر میگیریم خانواده ی برخی اقایون هیچ مشکلی ندارن و سالمن درد بزرگ اینجاست این بنده خدا فرق استاندارد با آپشنو نمیدونه با چه اعتماد به نفسی نشسته تو ایران خودرو ؟؟؟ اقای وزیر محترم صمت ای کاش حداقل یه روز این بنده خدارو صدا میکردی تو دفترت خداروشکر تو‌ وزارتخونه دوتا کارشناس خودرویی داری دوتا سوال میپرسیدن ببینند با خودش چندچنده ؟؟؟ این همه جوون تحصیل کرده و نخبه داریم آدم قحطی نبود که خودرویی که نیست
جناب اقای رییس جمهور محترم
رییس محترم قوه قضاییه حاج اقا اژه ای بزرگوار
تورو قرآن ورود کنید ایشون صنعت خودروسازی با ارث شخصیشون اشتباه گرفتن .از دولت انقلابی خواستاریم هرچه سریع تر ایشونو جا به جا کنن وگرنه غزل ایران خودرو رو باید بخونیم .

الیاس شنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۱۵

با سلام
می بینم حلقه روشن دست بکار شده و همه اش داره از یک مفسد که صندلی های مدیریتی را می فروخت دفاع می کنن دوستان تعدادافرادی که از خارج ایران خودرو و شرکتهای گروه به عنوان عضو هیات مدیره وارد شده اند خبر ندارند یه سری به اعضای هیات مدیره شرکتهای گروه بزنید می بیند از چه آدمهای بی سواد و ورشکسته که حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند چه جوری وارد هیات مدیره شده اند و هرکدام با حقوق های نجومی برای خود مشاور و همکار وارد شرکت کرده اند خدایش این قدر دنیا ارزش نداره که دورغهای بزرگ به خورد مردم میدید از اخراجیهای ورشکسته و نظریهای بی سواد گرفته تا پاچه خوار های تازه به دوران رسیده شدن هیات مدیره اگه یه خورده باریک بین باشید متوجه کل قضیه میشوید

زخم کاری شنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۵

برادر مصطفوی عزیز سلام و عرض ارادت. با اینکه میدونم خودت خدای درایت هستی اما امیدوارم با طناب پوسیده محمود خالیبند بازنشسته روغن کار نری تو چاه…

سیروس شنبه , ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

دولت باید هر چه زودتر این دو خودروساز را خصوصی واقعی محض کند (نه شتر مرغی) بعدا معلوم میشود کی مدیر واقعی است

عباس دوشنبه , ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

علاوه بر افزایش تولید یه سر به شرکت تابعه بزنید ببینید چه کسانی بر صندلی نشستند

css.php