نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ایران خودرو در شرایط مطلوبی نبود. از یک طرف فشار افکار عمومی برای تغییر تکنوکرات های یقه بسته به نقطه حداکثری خود رسیده بود و از طرف دیگر پارکینگ ها در حال پر شدن از خودروهای ناقص بود.
به گزارش خط بازار؛ نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ایران خودرو در شرایط مطلوبی نبود. از یک طرف با تغییر دولت و وزیر صمت، فشار افکار عمومی برای تغییر بانیان وضع موجود آن زمان و تکنوکرات های یقه بسته به نقطه حداکثری خود رسیده بود و از طرف دیگر پارکینگ ها در حال پر شدن از خودروهای ناقص بود.
هر دو این شرایط در نهایت دستگاه سیاست گذار و تصمیم گیر را مجاب کرد تا دست به تغییر مدیرعامل ایران خودرو بزند و لذا بالاخره فرشاد مقیمی بعد از حدو دو سال، سکان هدایت ایران خودرو را به مهدی خطیبی داد.
در نگاه اول خطیبی آن گزینه مطلوب برای مدیرعاملی به نظر نمی آمد ولی بی تجربه هم در خودروسازی نبود. وی سال ها در بخش های مالی و بازرگانی ایران خودرو و دیگر شرکت های خصوصی سازی فعالیت کرده بود.

با شروع کار تیم جدید، یاران خطیبی یکی از پس دیگری انتخاب شدند و با روشن شدن چراغ تولید، کار آغاز شد. اولویت اول ساماندهی خودروهای ناقص کف پارکینگ بود. چون هم نهادهای نظارتی به مسئله ورود کردند و هم مردم منتظر تحویل خودروها بودند.

با همت شبانه روزی یاران خطیبی و کارکنان ایران خودرو و البته حمایت تمام قد قطعه سازان جنتلمن و خوشنام در کمتر از دو ماه زحمات به ثمر نشست و در حدود ۴۰ درصد از خودروهای ناقص کاهش یافت. در نتیجه ایران خودرو دو ماه آخر سال را بسیار متفاوت از ماه های قبل از آن سپری کرد.

با آغاز سال جدید همچنان تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ اولویت اول بود. براین اساس ایران خودرو با تلاش شبانه روزی در ایام نوروز و تا اواسط بهار چراغ خط تولید را روشن نگه داشت و در نهایت تمام خودروهای ناقص را تکمیل گردید. برای ایران خودرو این یک موفقیت و بلکه رکورد قابل توجه بود چرا در کمتر از ۴ ماه اوضاع تولید را سروسامان دادند.

در ادامه همین روند اولویت دوم تولید مستقیم تجاری در دستور کار قرار گرفت. خطیبی و یاران ش که شاید در ابتدای شروع به کارشان تجربه تولید را نداشتند حال بعد از حدود ۴ ماه دیگر چند و چون تولید دست شان آمده بود و لذا با اشراف نسبی فنی و مدیریتی بیشتر، فاز دوم کار خود را آغاز کردند. در این مسیر هم ایران خودرو موفق بود و رکورد دیگری ثبت کرد.

اما تابستان ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که به ایران خودرو به دلیل برخی تغییرات مدیریتی و حواشی پیش آمده شوک وارد شد. شوکی که کمتر کسی توان مدیریت آن را دارد. این موضوع یاران خطیبی را در ابتدا دچار سردرگمی نسبی کرد ولی رفته رفته اداره امور مدیریت شد.

از تابستان به بعد در حالی که این حواشی به قوت خود باقی ماند ولی برنامه های تولیدی ایران خودرو تعطیل نشد. با ساماندهی تولید و رسیدن به شرایط مطلوب در پایان تابستان به استناد اسناد صورت های مالی وضعیت سوددهی ایران خودرو رشد قابل توجهی یافت که به طور نسبی یک رکورد برای این شرکت در این برهه زمانی محسوب می شود.
در پاییز امسال تاکنون ایران خودرو وارد فاز سوم خود یعنی توسعه محصول شده است. افزایش سهم داخلی سازی، تولید برخی قطعات استراتژیک و رونمایی از محصولات جدید اقدامات اصلی این شرکت طی سه ماه اخیر بوده است.

اگر نگاهی به روند حرکت ایران خودرو طی حدود یک سال گذشته بیندازیم از منظر عملکردی، فنی و تولیدی می توان گفت: اول شرایط بحرانی به حالت عادی برگردانده شد دوم وضعیت تولید تجاری ساماندهی شد و سوم برنامه های توسعه ای محور قرار گرفت. این موفقیت ها حاصل تلاش های روشن گروه ایران خودرو و مدیریت خطیبی است.
حال تا کمتر از دو هفته دیگر قرار است در مجمع سالانه ایران خودرو تمامی نقاط قوت و ضعف عملکردی تیم جدید مدیریتی ایران خودرو به سهامداران گزارش داده شود.
منبع: خط بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 12 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۲