اميدوارم هرچه زودتر خبر تار و مار شدن متوسلين مهاجر رو بزني، دكتر مصطفوي عزيز
خصوصی سازی شرط رای اعتماد به وزیر/کوتوله های ملت مانع اصلی خودروسازی
به گزارش خط بازار؛ شعار خصوصی سازی دولت ها در صنعت خودرو ظاهرا در راهرو طبقات وزارتین صمت و اقتصاد محبوس شده است. سازوکار خصوصی سازی توام با رفتار دولت با بخش خصوصی جهت واگذاری مدیریت دو غول زیان ده صنعت خودرو هنوز مشخص نیست، کارشناسان معتقد هستند که افت سهام ایران خودرو و سایپا در کنار زیان های هنگفت انباشته ناشی از سوء مدیریت دولت در این بنگاه های اقتصادی است؛ به عنوان مثال سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا پیشتر به این رسانه گفته بود؛ «دولت ها ثابت کردند که فاقد توان جهت اداره و مدیریت خودروسازان هستند، از همین رو آن ها زیان ده شدند. با خصوصی سازی خودروسازان، دولت از سود فراوان منتفع خواهد شد.» این نتیجه گیری پس از چهار دهه مدیریت دولتی اجبارا و الزام شرایطی ایجاد کرده که خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شوند. باتوجه به اینکه تاکنون سیاست های دولت چهاردهم نسبت به خصوصی سازی هنوز مشخص نیست، در مورد آنچه که پیشتر اشاره شد با «مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم؛
* باتوجه به وضعیت عرضه خودرو به بازار به ویژه خودروهای وارداتی که به صورت قطره چکانی انجام می شود، خانه ملت چه برنامه ای برای پیگیری دارد؟
در اینجا باید به متولیان صنعت خودرو یادآور شد که بازار فعلی خودرو در حال ایجاد چالش برای مشتریان است، رئیس کل بانک مرکزی وعده تعهد یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو داده است. با در نظر داشتن سیاست فعلی این حجم از ارز نمی تواند تاثیر چندانی در بازار خودرو داشته باشد. به نظر می رسد وزیر صمت باید توجه ویژه به مساله مذکور داشته باشد؛ متاسفانه در حال حاضر بازار خودرو کشور بسیار عجیب شده است، زیرا یک سوی این بازار را قیمت گذاری دستوری و آن سو دیگر را انحصار کنترل می کند. اما در دنیا بازار خودرو براساس رقابت قیمت یک محصول را تعیین می کند، باتوجه به تلفیق بازار خودرو کشور که پیشتر به آن اشاره داشتم قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد نارضایتی برای تولیدکننده و مصرف کننده شده است. در چنین شرایطی فقط دلالانی که از رانت های اقتصاد زیرزمینی منتفع هستند، سود می کنند.
رئیس جمهور، تیم اقتصادی دولت چهاردهم، وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی برای بازار خودرو سیاست اصولی مبتنی بر زیرساخت های صنعتی تدوین نکند و اصرا به سیاست های موقتی وجود داشته باشد، قطعا وضعیت صنعت و بازار خودرو از شرایط فعلی بدتر خواهد شد
* برای بهبود بازار خودرو با توجه به وضعیتی که پیشتر به آن اشاره داشتید، دولت چهاردهم باید چه اقدامی انجام دهد؟
دولت چهاردهم باید در حوزه خودرو باید بسته یا استراتژی تعریف کند، تا زمانی که رئیس جمهور، تیم اقتصادی دولت چهاردهم، وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی برای بازار خودرو سیاست اصولی مبتنی بر زیرساخت های صنعتی تدوین نکند و اصرا به سیاست های موقتی وجود داشته باشد، قطعا وضعیت صنعت و بازار خودرو از شرایط فعلی بدتر خواهد شد. خبر درمانی در خصوص صنعت و بازار خودرو کارساز نیست و سیاست دولت در این مهم باید تغییر یابد.
* وزیر صمت تاکنون چند جلسه با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشته است، در این جلسات برای بهبود ساختار صنعت خودرو چه پیشنهاداتی به شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور داشتید؟
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت اعلام کرد که اگر برنامه ای برای بهبود وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو ندارد، به آن ورود نکند. زیرا شرایط از آنچه اکنون حاکم است بدتر خواهد شد، نامبرده نیز می تواند مدعی شود که اوضاع صنعت و بازار خودرو را «بدتر» نکرده است. اما در صورتی که وزارت صمت تصمیم به ورود و اصلاح سیاست های صنعت خودرو گرفت، باید سیاستی مشابه استراتژی های دهه ۷۰ یا ۸۰ خورشیدی را دنبال کند. سید محمد اتابک به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی باید علیرغم جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، بستری جهت ارتباط با صنایع خودروسازی اروپا، چین، ژاپن و کره جنوبی برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی را فراهم کند.
کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به دولت اعلام کرد که شیوه واگذاری ایران خودرو و سایپا باید به گونه ای باشد که کمترین ضرر و بیشترین منفعت را داشته باشد
* مقام معظم رهبری سال گذشته نسبت به خصوصی سازی صنعت خودرو تاکیداتی داشتند، دولت قبلی و فعلی ظاهرا فرمان رهبر معظم انقلاب را فراموش کردند، وزارت صمت در مورد خصوصی سازی باید چه اقدامی انجام دهد؟
باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمایشاتی در مورد خصوصی سازی صنعت خودرو داشتند، «یکی از موضوعات اصلی رای اعتماد به سید محمد اتابک» نیز مساله خصوصی سازی بود. قطعا خصوصی سازی وضعیت فعلی صنعت خودرو را ارتقا خواهد داد؛ اما متاسفانه تجارب خصوصی سازی موفقی در کشور وجود ندارد. اگر بنا به تکرار تجارب قبلی خصوصی سازی در صنعت خودرو باشد، دو غول صنعت خودرو معضلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی عدیده ای را ایجاد خواهد کرد. کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به دولت اعلام کرد که شیوه واگذاری ایران خودرو و سایپا باید به گونه ای باشد که کمترین ضرر و بیشترین منفعت را داشته باشد. اجرای سیاست خصوصی سازی در صنعت خودرو مستلزم آگاهی نسبت به استراتژی وزارت صمت و اراده دولت برای انجام آن است. باید دید که وزارت صمت دولت چهاردهم سیاست چهار دهه اخیر را دنبال یا تغییرات را ایجاد خواهد کرد.
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرو فرمایش رهبر انقلاب و نارضایتی مردم با جدیت خصوصی سازی را دنبال خواهد کرد
* اگر دولت چهاردهم نیز مانند دولت های پیشین حاضر به خصوصی سازی صنعت خودرو نباشد، کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت چه اقدامی انجام خواهد داد؟
خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا در دولت چهاردهم باید حتما انجام شود، واگذاری این خودروسازان به بخش خصوصی سبب رشد بهره وری و افزایش کیفیت خواهد شد. چرا که متخصصان و مدیران با تجربه می توانند این بنگاه های اقتصادی را به درستی مدیریت کنند. اگر خصوصی سازی این تولیدکنندگان خودرو اصولی انجام نشود، باید انتظار تکرار تجارب تلخ را داشت. لذا کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت ضمن تاکید و پیگیری نسبت به خصوصی سازی، نظارت به حسن اجرای آن را نیز دنبال خواهد کرد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرو فرمایش رهبر انقلاب و نارضایتی مردم با جدیت خصوصی سازی را دنبال خواهد کرد.
منبع: تحلیل بازار
برچسب ها :ایران خودرو ، خصوصی سازی ، خط بازار ، خودروسازی ، سایپا ، کوتوله های خودروسازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اقا والله تالله به خدا
خصوصی سازی به معنی واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی و یا با مدیریت خصوصی نیست .
خصوصی سازی یعنی اینکه. کروه بهمن . فردا موتور . ماموت خودرو و و و در یک رقابت بر ابر با بخش دولتی باشند . مثل رقابت کاله و میهن با پگاه ( صنایع شیر) و حتی صباح
ما برای تنظیم گری بازار و حمایت از قشر ضعیف جامعه نیازمند بخش دولتی. بخصوص در خودروسازی هستیم. وگرنه خودروسازهای خصوصی هر وقت بخواهند خون ملت را تو شیشه میکنند .
پس ایران خودرو و سایپا باید دولتی بمانند. در یک بازار رقابتی با بخش خصوصی. ولی. ولی :
ساختار مدیریتی آن باید اصلاح شود.
دادن ایرانخودرو به کروز خصوصی سازی نیست خصوصی خوری
مشکل ایران خودرو سایپا کروز که قطعه سه برابر میده
1) سالانه حدود سیصد هزار میلیارد تومان رانت اختلاف قیمت ناعادلانه خودرو بین قیمت بازار و قیمت کارخانه است که بخش بسیار ناچیزی از آن به جیب عامه مردم می رود و قسمت عمده و اصلی آن به جیب مافیا می رود و مردم نجیب هم دلشان خوش است که شاید خودرویی برنده شوند و مثلا چهارصد میلیون تومن سود کنند! دریغ از آن که سود اصلی و کلان این دزدی از جیب مردم، به جیب مافیا سرازیر است.
2) وقتی قرار است پدرخوانده مافیا در نهایت، خودروسازی را به اسم خصوصی سازی! و با نام جعلی و تحت برند آنها در بهمن ماه، مفت تصاحب کند و به ریش همه بخندد، چه بهتر که ابتدا با قانون سازی و وضع قوانین به ظاهر زیبا و توسط وزرای دبش و برق گرفته و معاونین دست نشانده و بی اختیار و فاسد و بی منطق آنها، خودروسازی را به این زیاندهی عظیم و خاک ذلت بکشاند، سپس یک شبه و ناگهانی این قوانین ظالمانه را توسط دیگر عوامل خود تغییر دهد و قیمت گذاری دستوری و ناعادلانه را ملغی کند و سپس با ژست مدیریت کارآمد و منجی افسانه ای، آنهم با منت و نازِ هرچه تمامتر به صورت علنی وارد شود و بگوید “ما این شرکت زیانده و ورشکسته که مثلا 200 همت زیان انباشته دارد را حاضریم با شرایط پیشنهادی خودمان (بخوانید : ترکمنچای) بخریم و مدیریت کنیم و قول می دهیم که از زیان درآوریم و سودده کنیم” !
پر واضح است که خرید یک شرکت زیانده، بسیار بسیار آسانتر از یک شرکت سودده و سرپا است و در این شرایط وحشتناکی که مافیا برای خودروسازی رقم زده و زیاندهش کرده است، نه تنها به راحتی می توانند برای خرید آن پولی نپردازند بلکه برای تصاحب و غصب آن، منت نیز بر سر مردم نجیب و سهامداران بگذارند !
3) نکته و صحبت زیاد است و می دانیم که بیان این حقایق، در حکم بازی با دم شیر است ولی آن پدرخوانده مافیا که قطعا این مطالب را هم خودش می خواند و هم نوچه های فراوانش که سالهاست آنها را در خودروسازی و صنایع دیگر کاشته است می خوانند، بدانند که تشت رسوایی شان از بام افتاده است و شاید بتوانند مدت کوتاه دیگری نیز با تهدید و آزار و اذیت و حتی ایجاد آسیب های جسمی و روانی و بازی با آبرو و نوامیس و حتی قتل افراد معترض به فساد مافیا، به اعمال ننگین خود ادامه دهند ولی کاملا تحت نظر و اکنون در تورِ سربازانِ “واقعا گمنام” و “جان بر کف” هستند و دیری نمی پاید از نقطه ای که حتی تصورش هم برایشان مشکل است گرفتار خواهند شد.
پدرخوانده مافیا، مراقب خودتان که می دانیم هستید. به نوچه هایتان بگویید که از این به بعد، خودشان مراقب خودشان باشند چون ممکن است شما دیگر نتوانید مثل گذشته از آنها حمایت کنید “آقای محمد”.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴