دوستان عزیز آیا می دانید با حذف و انحلال برخی نهادهای فرهنگی در کشور از محل صرفه جوئی بودجه آنها می توان سالانه یک شرکت در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی در بهای بازار سایپا و پارس خودرو در کشور تاسیس نمود و سالانه حدود 20،000 نفر مستقیم از هم وطنان عزیز بیکار را شاغل نمود . پس می توان اقتصاد کشور را از خطر نابودی نجات داد اگر اراده ای باشد.
خصوصیسازی ایران خودرو بزرگترین اتفاق مبارک بعد از انقلاب
به گزارش خط بازار؛ برخی بازارها در ایران به صورت سنتی، با شروع تب و تاب عید کمی بهبود مییابند و یک رونق نسبی در آنها دیده میشود. یکی از این بازارها، بازار خودرو بود که تب و تاب فروش خودرو در شب عید میان مردم دیده میشد؛ اما امسال و در نزدیکی شب عید، وضعیت بازار خودرو همچنان زیر سایه رکود سنگین مانده و وضعیت به نوعی است که برخی گمان میکنند فروشنده با بازار قهر کرده است. بررسی بازار خودرو نشان میدهد که امسال برخلاف سالهای قبل بازار شب عید خودرو راکد بوده و مصرفکنندگان تمایل چندانی به خرید خودرو ندارند که در مجموع این رفتار مصرفکننده منجر به تشدید رکود در بازار شده است. البته فروش خودرو طی یک ماه گذشته نسبت به ماههای قبل اندکی بهبود یافته اما به هیچ عنوان قابل قیاس با بازار شب عید سالهای قبل حتی سال ۱۴۰۲، که خود یک سالِ رکودی بود، نیست؛ به گونهای که به گفته فعالان بازار خودرو، رکود سنگینی همچنان بر بازار حکمفرما است.
از سویی دیگر قیمت خودرو با وجود نبود تقاضای مؤثر، نوسانی شده و فروشنده به امید حضور مشتری در بازار قیمت را چند درصدی بالا میبرد اما در ادامه دوباره مجبور به کاهش قیمت میشود چراکه چه قیمت بالا برود و چه پایین، مصرفکنندگان تمایلی به خرید خودرو ندارند. فعالان صنعت خودرو میگویند قیمت خودرو بسیار بیشتر از قدرت خرید مصرفکنندگان بالا رفته از این رو نه تنها این محصول کششی برای افزایش قیمت مداوم ندارد بلکه خودروها با همین قیمتهای فعلی نیز خریداری ندارد.
همچنین گفتنی است؛ همواره با افزایشهای قیمت دلار، یکی از اولین بازارهایی که از این نوسانات متاثر میشد، خودرو بود که بلافاصله قیمتها افزایش پیدا میکردند. اکنون هم چندهفتهای است که نوسانات نرخ ارز، قیمت دلار را در کانال 90 هزارتومانی برده اما در این مدت برخی مدعی شدند که دیگر افزایش قیمت دلار تاثیری بر بازار خودرو نمیگذارد.
عامل تعیینکننده بازار همچنان دلال است
مرتضی مصطفوی، کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در ارزیابی خود از وضعیت بازار خودرو گفت: «مانند گذشته، همچنان عامل تعیینکننده بازار خودرو دلال و واسطهگر است که او هم به نوسانات قیمت دلار نگاه میکند.»
او درباره تاثیرپذیری بازار خودرو از دلار، اظهار کرد: «هر زمان که قیمت دلار افزایش داشت، قیمت خودرو هم در بازار افزایش داشته است و عامل اصلی افزایش قیمتها هم همین است. موضوعاتی مانند واردات خودرو و عرضه بیشتر در بازار تاثیرگذار هستند اما عامل تعیینکننده همچنان دلار است.»
این تحلیلگر تصریح کرد که به نظر میآید واسطهگر و دلال چشمانداز پرنوسانی برای دلار در آینده درنظر دارد، لذا ترجیح میدهند سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل نکند و برای فروش صبر کند تا ببیند قیمت دلار تا چه حد افزایش مییابد.
مصطفوی درباره عدم بهبود وضعیت بازار خودرو در شب عید امسال برخلاف سالهای گذشته، عنوان کرد: «عدم رغبت به عرضه خودرو توسط دلال و واسطهگر به این دلیل است که تلقی میکند قیمت دلار بیشتر افزایش مییابد بنابراین دست نگه داشته تا ببیند چه اتفاقی میافتد.»
او درباره پیشبینی خود از آینده بازار بیان کرد: «در خصوص آینده هم به نظرم، با توجه به اینکه چشمانداز مثبتی تاکنون در خصوص تحولات اقتصادی و سیاسی مانند مذاکرات و …، دیده نمیشود، بعید میدانم تا پایان سال کاهش قیمت داشته باشیم.»
این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: «لذا شرایط به نحوی است که نه تنها کاهش قیمت نخواهیم داشت بلکه احتمال افزایش هم خواهیم داشت.»
نیازمند اعمال سیاستگذاری صنعتی و کلان بهتری هستیم
مصطفوی درباره تاثیر خصوصیسازی خودروسازان در صنعت اذعان کرد: «خصوصیسازی اتفاق بسیار مبارکی بود که پس از ۴۰ سال افتاد و به نظرم، بزرگترین اتفاق صنعت ایران و شاید اقتصاد ایران بعد از انقلاب است که باید آن را مبارک دانست و از آن حمایت کرد.»
او تصریح کرد: «هرچند که خصوصیسازی شرط لازم است اما شروط کافی دیگری هم هست برای اینکه این خصوصیسازی منجر به توسعه بشود.»
به اعتقاد این تحلیلگر صنعت خودرو، خصوصیسازی ایرانخودرو نقطه آغازی است برای پایان مدیریت زیانده، سیاسیکاری، لابیگری و در واقع هدررفت منابع ما در صنعت خودرو.
مصطفوی درباره تاثیر خصوصیسازی خودروسازان در رکود بازار گفت: «نکته قابل توجه این است که خصوصیسازی در صنعت خودرو اتفاق افتاده و درست است که صنعت خودرو و بازار خودرو نقاط مشترکی دارند ولی کاملا دو فیلد مجزا هستند.»
او ادامه داد: «برای بازار خودرو نیازمند تحلیل متفاوتتری نسبت به صنعت هستیم. خصوصیسازی در صنعت خودرو قطعا به بهبود کیفیت، بهبود وضعیت سهامدار، بهبود وضعیت سوددهی و افزایش تولید شرکتها کمک میکند ولی اینکه خصوصیسازی صرف بتواند به کاهش قیمت کمک کند، ممکن نیست زیرا بحث قیمت در بازار یک پدیدهای است که متاثر از عوامل مختلفی است که یکی در سطح اقتصاد کلان است، یکی در سطح سیاستهای صنعتی و یکی در سطح بنگاهداری.»
این کارشناس عنوان کرد که اکنون در عرصه بنگاهداری با خصوصیسازی مواجهیم که اتفاق مبارکی است اما حوزه سیاستهای صنعتی و اقتصاد کلان در اختیار خودروساز نیست که بتواند هر سه عامل را مدیریت کند و در نهایت به کاهش قیمت کمک کند.
مصطفوی در پایان خاطرنشان کرد: «لذا خصوصیسازی میتواند زمینه خروج از رکود را برای ما فراهم کند ولی به تنهایی کافی نیست و نیازمند اعمال سیاستگذاری بهتری در حوزه سیاستهای صنعتی و اقتصاد کلان هستیم.»
منبع: ترابران
برچسب ها :ایران خودرو ، بخش خصوصی ، خصوصی سازی ، کروز ، واگذاری ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
انشاالله برای کارگران خیر باشد، آنها دیگر تاب سختی و آزمایش را ندارند
لطفا هماهنگ کنید تا سایپا هم توسط کرمان موتور خریداری بشه تا ما هم مثل کارکنان ایران خودرو از آقازادگان و… آزاد بشیم.
با کارکنان ایران خودرو که صحبت می شود شوق و امید و خوشحالی در چشمان و وجودشان احساس می شود ایکاش روزی کارکنان سایپا هم مثل کارکنان ایران خودرو آزاد بشوند و با خوشحالی تولید کنند و رکوردهای جدید بزنند.
متاسفانه تغییر مدیر عامل های شرکتهای تابعه ایران خودرو به کندی انجام میشه مخصوص شرکتهای درجه ا باقی مانده
اره واقعا کاش زودتر درست بشه
سایپایی ها همه دارن اعتصاب میکنن ده روز از اسفند گذشته نه حقوق مونو دادند نه عیدی
اقایون شیوخ و صالحی و جبلی و….
واقعا نمیخواهید چاره ای بیندیشید؟ شما که نمیتونید رضایت کارمتد و کارگرو قطعه سازو جلب کنید بهتر نیست استعفا بدین؟
خدا لعنت کنه کسیکه پای شماهارو به سایپا باز کرد
شما دو سال دیگه کارگرهای ایرانخودرو رو ببین.
ببین شوق و امید و خوشحالی دارن؟
همین الان استرس تمدیدقرارداد سال بعدرو دارن برو تو دل کارگرا و صحبت کن متوجه میشی.
من از کارکنان ایران خودرو هستم
پیرمحمدی مدیرعامل ایران خودرو گفتند که هر کسی کار کند و تولید کند بدون حاشیه به وظایف خود عمل کند برای همیشه امنیت شغلی خواهد داشت و حتی نسبت به قبل خیلی مزایای بیشتری را شب عید دادند.
از اینکه ایران خودرو خصوصی شد راضی هستیم چون تکلیفمان معلوم شد هر کسی کار کند می ماند و هر کسی کار نکند باید برود.
ان شاالله مرد باشن و رو حرفشون بمونن.
جناب مهندس شیخ زاده همانطور که می دانید مهندس شیخ عطار از مدیران اجرایی و پاکدست و متخصص گروه سایپا هست
مهندس شیخ عطار کسی بود که سایپا کاشان و سایپا سیتروئن را راه اندازی کرد و به سوددهی رساند
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز را در مگاموتور ثبت کرده است
مهندس شیخ عطار تنها کسی بود که تیراژ تولید خطوط ماشینکاری و دنده زنی مگاموتور را 125 درصد افزایش تولید داد زیرا که کلیه دستگاه ها و تجهیزات خطوط ذکر شده را اورهال و به روز نمود
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که مگاموتور را با تمام پیچیدگی فرآیند به خوبی می شناسد و در سنوات گذشته توانسته است بالاترین رکورد تولید مگاموتور را داشته و بیشترین کاهش هزینه و کمترین مطالبات تامین کنندگان را داشته باشد.
اگر مهندس شیخ عطار برای خط بلوک سیلندر شاهین دستگاه شستشو و هونینگ را از کشور آلمان نخریده بود الان حتی شاهین هم نمی توانستید تولید کنید واقعا بعد از مهندس شیخ عطار هیچ مدیرعاملی در مگاموتور کار و اقدامی نکرد و فقط استفاده کننده بودند و منفعتی برای مگاموتور نداشتند.
مهندس شیخ عطار تنها کسی هست که در گروه سایپا ، از سازمان گسترش ایدرو بودند و شرکت های سایپا کاشان و مگاموتور تجربه کاری دارد و از بالاترین مکان که سازمان گسترش ایدرو است تا اجرایی ترین و تخصصی ترین و کلیدی ترین شرکت های گروه سایپا مانند مگاموتور فعالیت داشتند که از مدیریت کلان تا مدیریت اجرایی تجربه کاری موفقی داشته است.
پس چرا مهندس شیخ زاده از ایشان استفاده موثر نمی کند ، واقعا مشخص نیست چون راهکارهای مهندس شیخ عطار برای گروه سایپا بسیار راهگشا خواهد بود و منافع سایپا در حال حاضر اقتضا می کند که بیشترین استفاده موثر از تجربیات و تخصص مهندس شیخ عطار صورت بگیرد.
در کنار ایشان از مهندس بینشیان معاون اجرایی مدیرعامل اسبق در مگاموتور نیز می تواند گروه سایپا را به دوران اوج خود برساند چون رکورد تولید 3000 دستگاه قوای محرکه در یک روز برای مهندس بینشیان در مگاموتور ثبت شده است و در چند شرکت زیرمجموعه سایپا به عنوان مدیرعامل بوده است و افتخارآفرین بوده و افزایش تولید در همه شرکت ها برای مهندس بینشیان می باشد به نحوی که مدیرعامل گروه سایپا از ایشان قدردانی کرده است.
جناب شیخ زاده از تخصص و تجربه امثال مهندس شیخ عطار و مهندس بینشیان استفاده موثر بیشتری داشته باشید و در تیم مدیریتی خود مانند کمیته انتصابات و… بکار بگیرید و به جای استفاده از سیاسیون از متخصصان باتجربه استفاده فرمایید.
داداش بهت چی میرسه زیر هر پست میای این پنج صفحه رو کپی پیست میکنی؟ خسته نشدی؟
کاش یذره تغییر بدی
یه چیزایی درمورد شیخ عطار بگو که خنده مون نگیره واقعا خودت موقع نوشتن این متن خندت نگرفت؟همه میدونن بدبختیای گروه سایپا زیر سر عطاره
توام بنظرم بهتره ادامه ندی خودتو بیشتر ازین سوژه نکنی
جواب مخاطب: Eb
اولا همه مهندس شیخ عطار را میشناسند لذا جهت یادآوری ذکر شد که امثال تو بفهمند که وضعیت سایپا با همکاری دادن متخصصان درست می شود.
دوما چیزی لازم نیست به امثال من داده شود چون نیازی ندارم فقط این را میدونم که گروه سایپا اصلا وضعیت خوبی ندارد و برعکس گروه ایران خودرو در سراشیبی بحران افتاده است.
سوما اگر همین امثال مهندس شیخ عطار در هئیت مدیره سایپا نبودند الان معلوم نبود که گروه سایپا به کدام مخروبه ای تبدیل شده بود امثال مهندس شیخ عطار هستند که چهار ستون خانه سایپا رو نگه داشتند.
شما برو بیشتر بررسی فنی در مورد افراد داشته باش تا بر اساس مدارک و رزومه افراد صحبت کنی نه بر اساس سلیقه و خواست خودت کامنت بزاری
بدبختی سایپا امثال مثل توست که در مورد افراد اینطوری قضاوت میکنی و هیچ نمیدانی و فقط هجمه باطل ایجاد می کنید.
به فکر آینده گروه سایپا باشید که وضعیت خوب نیست.
شما یا خود شیخی یا از نزدیکاش الان شنیدی عظیمی میاد ترسیدی
ایشون ب لطف برادرشه ک انقد طولانی نشسته در راس امور
بسه دیگه ۴۰ سال شد انقد می مونه تا عین رازی خدابیامرز از در بره بیرون
امثال مدنی و قلعه بانی و امیری رفتن و این هنوز موندگاره مفت خوری میکنه
تو که انقد تعریف شو میکنی علت رفتنش از مگا موتور چیه؟ ( دید کار زیاده ترسیددددد خودشو زد به مریضی)
ایشون ب قول شما ک الکی ام میگی
زحمتکشه ولی تئوریسین
تو این صنعت امثال تو و اون ک تئوریسین باشه زیاده ولی مرد عمل نداریم کسیکه کار اجرایی بکنه نیس
همه شعار و حرفای قشنگ قشنگ میتونن بزنن
ولی کار نمیکنن (التماس تفکر)
بیخود نه خودتو گول بزن نه اونایی ک عطارو نمی شناسن
شنیدین عظیمی میاد استرسی شدین
طومار می نویسید
هرچند ک بنظرم شما خود شیخی
جواب مخاطب Eb
مشخص است که شما اصلا مهندس شیخ عطار را نمی شناسید چون اگر حتی یک ساعت با ایشان کار کرده باشید اینطوری اظهار نظر نمی کردید.
از وزارت صمت تا سازمان گسترش و گروه سایپا، مهندس شیخ عطار را تایید می کنند.
در ضمن مهندس شیخ عطار وقت خواندن و یا نوشتن کامنت در زیر خبرها ندارد.
با کمال احترام شما کلا از مسیر پرت هستی.
تیم جدید باید پرداخت غیر نقدی شامل برنج روغن ماهی و غیره که هزینه زیادی از قبیل سود خرید حمل و نقل توزيع زمان و مکان را و ۷درصد سود به شرکت خریدار را تحمیل ایران خودرو میکند را حذف و بجای آن پرداخت نقدی به کارکنان اختصاص دهد .
نزدیک به 25 ساله در گروه سایپا کار میکنم افرادی مانند مهندس شیخ عطار در گروه سایپا سالیان زیادی چه در داخل سایپا و چه بیرون سایپا خیلی زحمت کشیدند اشتغالزایی کردند
مهندس شیخ عطار در سایپا سیتروئن به نحوی احسنت و مهندسی کار کرد که شرکت سیتروئن فرانسه موافقت کرد تا برند لوکس سیتروئن به نام DS را در داخل خاک وطنمان ایران تولید کرده و حتی صادر به دیگر کشورها داشته باشیم که این یک نمونه از کارهای مهندس شیخ عطار هست.
یاد بگیرید اول تحقیق و بررسی کنید و بعدا در مورد افراد نظر بدید.
آقاااااااااا
جدی جدی این مطالب رو
در مورد شیخ نوشتی؟ فکر کنم اشتباهی رخ داده
ایشون خودشونم این مطالب را بخونن تعجب می کنند
شب درازست و قلندر بیدار
سلام و تشکر ویژه از آقای شیخ زاد که تنها مدیرعاملی هستند که به فکر نجات سایپا لجستیک بودند و مدیرعامل درست و حسابی و کاربلد برای این شرکت انتخاب کردند ،به لطف الله از اقدامات آقای اشجعی پیداست که قصد دارند فساد مالی که در این چند سال پیش اومده رو جمع کنند و بیسوادی و تنبلی و مفت خوری قراره جاشو به تلاش و شایسته سالاری بده ما پرسنل با این انتخاب شما عشق کردیم ،به امید تغییرات مثبت و شایسته سالاری و جمع شدن آدمای بیسواد و مفت خوری که با پارتی بازی و سفارش در واحدهای اداری و بازرگانی جا خوش کردن ،ممنونیم که شرکت رو به رشوه دهندگان و پارتی بازان نفروختید
اشجعی یه انتخاب درست بود برای لجستیک وقتی دست گذاشت رو مالی نشون داد میشه روش حساب کرد
نویسنده این متن فیدیلیتی سوار می شود.
همین
ایسیکو را فراموش نکنید
نویسنده این متن مشاور ارشد شرکت کروز است و عدد قابل توجهی از شرکت کروز و حمید کشاورز دزد به عنوان مشاور دریافت می کند، ضمنا در امارات ساکن بوده و از آنجا تز ترواش می کنند، همین
چه مبارکی اتفاق افتاده، آقای ابوالفضل پورنجف با کدوم سابقه با کدو تخصص شده قائم مقام چرخشگر؟ اصلا صنعت میدونه یعنی چی؟ متولد ۱۳۷۶ رشته تربیت بدنی، خاک برسر صنعت خودروسازی شده
مدیریت محترم گروه صنعتی ایران خودرو
قبل از هر چیز به شما بابت مدیریت گروه صنعتی تبریک می گوییم.
ما جمعی از پرسنل گروه صنعتی و سهامداران سلیم از شما عاجزانه تقاضا داریم همین فردا مدیریت وهیات مدیره سلیم را عوض کنید.اینقدر میشه مدیر بی سواد وبی شعور باشن.
گناه ما سهامدار چی هست
سهام سلیم از اول دیماه بسته بود بعد از دو ماه باز شد و اونم با منفی سه
متاسفانه هیچ حمایتی از سمت سلیم و دیزل نمیشه وما سهامداران روز به روز بدبخت تر میشیم واگر این اتفاق نیفتد
هفته اینده درب ۲ اعتراض خواهیم کرد تا هر چه سریعتر مدیر بی سواد سلیم را عوض کنید.
جای بسی تاسف برای خوش باوری ملتی فلک زده و زجر کشیده،که بجای مبارزه با این شرایط دلخوش به معجزه و ایشالا ماشالا شدند…
سالی12ماه در حال سگ دو زدن و جون کندنیم!
اخرشم هیچیه.و این شامل حال99درصد جامعمونه
بازار پستهای توام دیگه جواب این بساط رو نمیده…
بعدم یه جوری میگه اتفاق مبارک بعداز انقلاب، مثل اینکه تمامی مشکلات و چالشهای صنعت رو حل کردند،اینام 4ماه دیگه گندشون درمیاد که داستان پشت پرده چیه.عجله نکنید و مثل همیشه دلخوش به این مقدار؛!صبر کنید و بدبختیهای دیگری که از بغل این تصمیمات شتاب زده بیرون میاد رو نتیجشو ببینید.
بازار تو ام یه جیره خور و نون به نرخ روز خوری…
مثل اینکه حسابی هم بهت میرسه از این باند دزد و فاسد…
اینطور هم که پیداست نقشت رو خوب بلدی…
سردبیر ترسو
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 29 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۹