خط بازار
اخبار

خبرهای تلخ و شیرین در خودروسازی؛ از استعفا تا حمایت شیخ

به گزارش خط بازار؛ تحولات خودروسازی در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ وارد فاز جدیدی شده است.

طبق برآوردهای قبلی چالش های ایران خودرو و سایپا در نیمه دوم در حال نمایان شدن است.«رهازدگی در حکمرانی صنعتی»، «چالش های بین سمیه و ملت»،«عدم تخصیص مناسب ارز برای خودروسازان و قطعه سازان»، «تشدید مشکلات نقدینگی»،«عدم همراهی برخی از نهادها»،«سیاسی کاری هایِ مخل مدیریت»،«بلاتکلیفی در آینده خصوصی سازی» همه و همه از جمله مصائب خودروسازان در ماه های جاری و آتی است.

در همین راستا بررسی های خط بازار نشان می دهد:

۱- جلسه دوم وزیر صمت با تیم مدیریتی سایپا برخلاف جلسه اول، مثبت بوده و اتابک حمایت خود از برنامه شیخ زاده را اعلام کرده است. اگر این برنامه طی هفته های آتی اجرایی شود، مدیریت سایپا تثبیت می شود در غیراین صورت احتمال روی کار آمدن افراد جدید وجود دارد: از شاه خودروسازی تا تراکتور سوار تنها و شیخ ثانی.

۲- ایران خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ به دنبال تقویت تیم خود است. لذا تغییرات در برخی از شرکت های درجه ۲ و حتی درجه ۱ محتمل است. همچنین ممکن است به منظور چابک سازی، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری برخی از شرکت ها به معاونت تبدیل شوند.

۳- بعد از انتشار برخی از اخبار خط بازار درباره وضعیت مالی و اقتصادی سایپا، خبرها حاکی از آن است که بزودی شیدایی با قائم مقامی خداحافظی خواهد کرد. باید دید آیا سایپا به صدر خودروسازی بازخواهد گشت؟

۴- در وساپا(شرکت سرمایه گذاری سایپا) علی فاطمی از هیئت مدیره استعفا داد که با موافقت علی شیخ زاده همراه شده است.

۵- علی شیخ زاده مدیرعامل سایپا به منظور رفع مشکلات سازه گستر با مدیران و برخی از روسای این شرکت جلسه ای برگزار کرده تا از نزدیک در جریان کاستی های مدیریتی در این شرکت قرار بگیرد.

۶- سمیرا راک خواه و محمد اسماعیلی تنها ۳ ماه در سایپا دیزل حضور داشته و نتوانستند در این شرکت بمانند. این احتمال وجود دارد با حمایت کوروش کبیر این دو نفر به عنوان قائم مقام مالی اقتصادی و معاون به راس سایپا بازگردند.باید دید با حضور این دو نفر و جوان آیا سایپا رستگار می شود؟

۷- همچنین شیخ عطار اخیرا به عنوان مشاور به تراکتورسازی رفته است. با توجه به اینکه وحیدزاده مدیرعامل تراکتورسازی یکی از گزینه های احتمالی مدیرعاملی در خودروسازی است، حضور شیخ عطار و فرهاد فرخی مدیر حوزه ریاست در کنار وحید زاده می تواند زمینه ساز تشکیل یک جریان جدید در جاده مخصوص باشد.

منبع: خط بازار 

20 دیدگاه برای این مطلب

  • عیسی گفت:

    تنها کسی که می تواند کشتی به گل نشسته سایپا رو به حرکت در آورد مدیر متخصص و شجاع بنام شیخ عطار و نشون میده وحیدزاده دارای ضریب هوشی بالاست که از همچین کسی داره استفاده می کنه دوستان سایپای چشم دیدنش و نداشتن فعلا رادمنش کاری کنه که سایپا برای همیشه …..

  • سید گفت:

    رحیم علیشاهی مدیرعامل سایپا شد.
    تبریک به همه سایپایی ها.

  • حقگو گفت:

    شیخ عطار اگر کاری میکرد تا حالا می کرد.
    همه جاهم بوده
    وحیدزاده هم بوده

    • عیسی گفت:

      اگه شیخ عطار در هیات مدیره سایپا نبود بهت می گفتم تیموری خاک سایپا رو هم می برد شاهرود سایپا و زامیاد کاملا با خاک یکسان می کرد بخاطر سلامت و کارش دوستان علاقه ای به بودنش نداشت

      • محمد گفت:

        خدا پدر و مادر تیموری رو بیامرزه ،تازه فهمیدیم چه مدیر توانمندی رو سایپا از دست داد ‌.یک روز حقوق ما دیر نمی شد .تولید بدون کسری ، اضافه کار ، واقعا عالی بود

        • ناجی گفت:

          تنها راه نجات ایران خودرو حذف شرکتهای کم بازده و درجه 4و 5 می باشد همچنین شرکتهای درجه یک ایران خودرو نیاز به مدیرعامل توانمند و دانشی دارد نه مدیر عامل به ظاهر با تقوا و از درون لابی باز و بی تدین

  • حسینی گفت:

    تنها کسی که در این شرایط بتواند سایپا را نجات دهد فقط وفقط شیخ عطار است

  • ایدکو پرس گفت:

    تبریک به پرسنل محترم سایپا

  • Sardar گفت:

    فقط و فقط و فقط مهندس حسن صالحوند، شاه واقعي اون هست

  • پویا گفت:

    شیخ عطار فردی سالم توانمند و کار بلد واگر تا الا نتوانسته کاری کند چون هیت مدیره بوده نفر اول نبوده همه کاره در خودرو سازی مدیرعامل

  • سینا گودرزی گفت:

    کاش زودتر دکتر اسماعیلی فر و خ راک خواه بیان
    این وضع با تغییر مدیر عامل درست نمیشه
    مدیر عامل باید فنی باشه

  • رحمان گفت:

    قربانی، الفتی
    همراه خودرو مبارک

  • دیدبان گفت:

    سلام
    لطفا متفکرانه به خبر دقت کنید
    آیا حضور افراد اعلام شده برای حوزه مالی سایپا واقعا از دلسوزان و همکاران قدیمی سایپا هستند؟ و به نفع سایپا هست؟
    قطعا جواب منفی هست
    پس چرا از سایپایی های قدیمی و واقعی استفاده نمی‌کنیم
    البته واقعا سایپا در حوزه مالی و منابع انسانی بسیار شرایط بدی دارد
    ولی قطعا باید بدست خود مدیران سایپایی اصیل این مشکلات حل شود
    در خصوص تیم مدیریتی فعلی هم باید گفت که دیگر صلاح به ماندن این تیم نا موفق نمی باشد و باید جلوی ضرر را زودتر گرفت
    امیدوارم روزها و خبرهای خوبی برای سایپا در پیش باشد
    واقعا سایپا دیگر توان از این بیشتر ضربه خوردن را ندارد

  • سایپا گفت:

    وحید زاده و فرخی و ثانی؟؟؟؟ اصلا اینا رو میشناسی؟؟ والله شیخ اگه بمونه سایپا بهتره تا اینایی که گفتی بیان،،،

  • مهرگو گفت:

    فراموش کردی استعفا صادقی کاشان از ایندامین به دلیل لقمه مشاوره در مپنا رو هم بگی
    ایا باز هم پای بابک احمدی در میان است؟

  • مبصر 4 ساله کلاس گفت:

    عزیزان بعد از احمد قلعه بانی تنها مدیری که تا حدودی در حد مدیرعامل گروه سایپا بود سروش بود که بهش فرصت کار کردن داده نشد و بنظر من یکی از گزینه های که می تونه سایپا رو تا حدودی نجات بده هاشم یکه زارع هست.این نظرم شخصی هست.

دیدگاه خود را بنویسید