اختصاصی خط بازار؛

حمايت از استارت آپ‌های دانش بنيان چاره بن بست داخلي سازی خودرو

همه ما ايرانی‌ها يقينا با تمام چالش‌های قديمی و موجود صنعت خودرو داخلی قطعا دسته كم يكبار شده كه به خود بباليم كه بيش از نيم قرن است كه صنعت خودرو رو شروع كرده‌ايم.
کد خبر : 23603
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ همه ما ايرانی‌ها يقينا با تمام چالش‌های قديمی و موجود صنعت خودرو داخلی قطعا دسته كم يكبار شده كه به خود بباليم كه بيش از نيم قرن است كه صنعت خودرو رو شروع كرده‌ايم. صنعتی كه اگر بخواهيم منصفانه به آن نگاه كنيم اولا صنعت دوم كشور پس از صنعت راه ساختمان است و همينطور زمانی تا پيش از تحريم‌های يكجانبه آمريكا در سال 2013 جزو 12 خودرو ساز بزرگ جهان به حساب می‌آمد.

در اين مقال قصد نداريم كه سياست‌های دولت‌های متخاصم مانند آمريكا را نقد كنيم، میخواهيم تحليل كنيم كه چرا در اينجا ايستاده‌ايم. بله آمريكایی‌ها با حمايت لابی‌های صهيونيستی اگر در ديد دشمن خود را قرار بدهيم به درستی صنعت خودرو را هدف گرفتند تا اقتصاد ايران را به سمت فشار و كوچك شدن به پيش ببرند.

با فرمان اقتصاد مقاومتی از سوی نهاد رهبری اميدهای تازه‌اي در كالبد افكار خودرو سازان دميده شد، چراكه بر اساس اين منويات تحريم‌ها نه تنها زيان بخش نبود كه نعمت هست، بهترين فرصت تا پاشنه آشيل خودرو سازی كه بخشی از آن به دليل واردات قطعات بود بايد رفع می‌شد و اين مهم از ديد رهبر معظم انقلاب به حق بسيار تحقق يافتنی است.

در 13 آبان سال 1399 در عيد ميلاد پيامبر اعظم (ص) حضرت آيت الله خامنه‌ای بياناتی را بدين شرح فرمودند: “در باب امنیّت داخلی هم دستگاه‌های امنیّتی ما باید مواظب نفوذ باشند؛ عمده نفوذ است؛ نفوذ دشمن در دستگاه‌های مختلف و اعمال وسوسه‌هایشان؛ مشکل عمده این است. باید مراقب باشند که این [مشکل] را درست کنند.”، حال بيان میكنم كه چرا اين بيانات را در خلال بحث اقتصاد مقاومتی و حمايت از داخلي سازی بيان نموديم. اينكه داشنگاه‌های ايران كه نامشان زبانزد خاص و عام هست و رتبه 1 توليد علم را در منطقه با اقتدار يدك می‌كشند بر كسی پوشيده نيست. حال شما ببينيد اين حجم توليد علم با خيل عظيم صادرات نخبگان از دولتي سر سياست‌های دولت‌های پيشين و نرخ بالای بيكاری تحصيل كردگان همان دانشگاه‌ها آيا چيزی جز زيان ملی و تعميق پاشنه آشيل صنعت خودرو هست؟
مگر می‌شود فارغ التحصيلان دانشگاهی مانند دانشگاه صنعتي شريف در رشته‌های گوناگون بطور آهسته و پيوسته نتوانند قطعات خودرويی مانند پرايد را در طول اين ساليان با كيفيت مطلوب در حد جهاني داخلی سازی كنند؟
مگر می‌شود اين خيل عظيم نخبگان نتوانند پلت فرم‌های ملی را در طول اين مدت طولانز سال به سال به روز رساني كنند؟
اين روزها بحث انتصابات خويشاوندی و سببي بسيار داغ است، تكليف صنايع دولتی و شبه دولتی بر همين اساس روشن است و دولت محترم كنونی كه چند روز است كه 100 روزه شده است، اگر بخواهد اين روند را در نهاده ساختار صنعت ريشه كن كند لاجرم بيش از 4 سال زمان خواهد برد كه اين در ابعاد ملی يك فرصت سوزی محض است، لذا راهكاری كه در اين زمينه توصيه می‌شود تنها فرصت دادن به صنايع دانش بنيان، سرمايه گذاری در استارت آپ‌ها و حمايت دستگاه‌ها از بنياد‌های نخبه محور است، در كنار كاهش احساس ناعدالتي احتماعی و ارتقاء جايگاه نخبگان در سطح جامعه كه راستی سال به سال افول كرده و عموما با نااميدي كشور عزيزمان را ترك می‌كنند، قطعا كارآمد خواهد بود.
اينكه فلان نهاد يا خودرو ساز به دليل وجود رانت افراد منتصب واردات قطعه بی كيفيت از چين را به قطعه داخلی ولو آن‌هم بی‌كيفيت ترجيح می‌دهد روندی است كه بايد با شدت بسيار حتی از طرف نهاد‌های امنيتی متوقف شود، و اين يكي از معدود راه‌های برون رفت از بحران كنوني است.

 

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.