حرکت بی سروصدا فروشگاه‌های آنلاین برای تغییر سبک زندگی مردم

فروشگاه‌های آنلاین حرکت خزنده‌ای را برای تغییر سبک زندگی مردم با فروش کالاهای مختلف شروع کرده‌اند؛ کالاهایی که در سبد خانواده‌های ایرانی به‌تازگی وارد شده‌اند.
کد خبر : 84676
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
به گزارش خط بازار؛ در جامعه‌شناسی مصرفی مطرح می‌شود که بگویید افراد در زباله‌دان خود چه دارند، تا بگوییم دارای چه ابعاد شخصیتی هستند؛ موضوعی که به «جامعه‌شناسی زباله» معروف است. بدین معنا که موارد مصرفی مردم معرف نوع شخصیت و سبک زندگی آنان است.زباله را به‌نوعی می‌توان شناسنامه سبک زندگی جامعه و افراد آن نیز به‌حساب آورد. موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد را می‌توان با نگاه به میزان و نوع زباله‌ای که تولید شده حدس زد. ازاین‌رو کالاهای مصرفی نیز بر سبک زندگی افراد تأثیر مستقیم دارد. این کالاها حتی می‌توانند تغییراتی اساسی در سبک و تفکر افراد ایجاد کنند.
همواره در تبلیغات تجاری و کالاهای مختلف شاهد ایجاد شخصیت ‌و نوعی از تیپ و سبک زندگی تجاری هستیم که علاوه بر تأکید بر مصرف‌گرایی جهت ایجاد نوعی از شخصیت خاص در افراد القا می‌کند که با خرید کالای آنان فرد موردنظر خاص و متمایز از دیگران خواهد شد. تبلیغات این‌چنینی که به هویت زندگی افراد رسوخ می‌کند سعی دارند بااحساس نیاز هویتی و ایجاد سبک زندگی مصرفی افراد را به کالاهای خود وابسته و نوعی از شی‌وارگی ایجاد کرده تا این موضوع متضمنی برای خرید کالای آنان شود.
مسئله خرید یک برند از گوشی‌های همراه که با فخرفروشی خاصی همراه است، یکی از همین ابتلائات تجاری و تبلیغاتی در حوزه فرهنگی است. در واقع این تبلیغات تجاری با ایجاد نیازهای کاذب در افراد با ترسیم و القای یک زندگی خوب و شاد، آنان را به خرید کالای خود ترغیب می‌کنند. افراد نیز اغلب بر اساس پاسخ به همین احساس نیاز نسبت به خرید کالای مذکور اقدام می‌کنند.
موضوعی که تحت‌نظر جامعه‌شناسی مصرف مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفته است. حالا در کشورمان همین سبک تبلیغات تجاری خصوصاً با کالاهای غربی به وجود آمده است و در فروشگاه‌های آنلاین ترویج می‌شود.در همین راستا یکی از کاربران فارس من طی پویشی با عنوان «لزوم برخورد با ترویج سبک زندگی غربی در برخی فروشگاه‌های اینترنتی»، مطرح کرده است: «متأسفانه در برخی فروشگاه‌های اینترنتی به بهانه استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی شاهد ترویج مسائلی هستیم که بافرهنگ عموم مردم ما کاملاً در تضاد آشکار است. مسئولین مربوطه بالاخره چه زمانی می‌خواهند از اختیارات قانونی خود در راستای وظیفه‌ای که دارند استفاده کنند؟»
آنچه در این راستا به‌شدت مورد توجه است فروش کالاهای خاص به‌صورت ترکیبی برای ترویج سبک‌های زندگی مصرفی است.مثلاً فروش لوازم سگ‌های خانگی با تیترهای خاص که موجب می‌شود افراد احساس کاذبی از این حیوانات داشته باشند. به‌عنوان نمونه گفته می‌شود برای اینکه سگ‌ها شاد باشند باید این کالاها خریداری شوند. یا اینکه برای داشتن یک محیط سالم و باروحیه مناسب باید به سراغ مجموعه‌ای از لوازم دکوراسیون رفت که انواع مجسمه‌ها و نقاشی‌های غربی و غیرمتعارف در آن وجود دارد.
اخیراً در فضای اینستاگرام نیز این تبلیغات فرهنگی تجاری دیده می‌شود که بیشتر فضای تب‌آلود و هیجانی چنین مصارفی را تشدید کرده است. مثلاً دختری با نوعی فخرفروشی مطرح می‌کند روزانه برای سگ خود چه کالایی از فروشگاه تهیه می‌کند. فروشگاه‌های آنلاین نیز با استفاده از همین فضا صفحاتی را تعبیه می‌کنند که کالاهای مصرفی همین سبک زندگی را نه‌تنها به طور عمده در دسترس قرار می‌دهد بلکه تبلیغ این نوع سبک زندگی نیز هست.
درواقع در دنیای مصرف‌زده چنین سبک زندگی‌ هر روز تبلیغات تجاری نوع دیگری از کالاها را معرفی می‌کنند و نوعی از نیاز کاذب دیگر در افراد به وجود می‌آورند. این موارد با حس ناکافی بودن به افراد و یک رقابت مصرفی تشدید می‌شود و آنان را با نوعی ناآرامی و نگرانی ذهنی تنها می‌گذارد. تبلیغ این سبک زندگی به سبب اینکه سبکی مصرفی است برای فروشگاه‌ها سودآورتر است.
این نوع دستکاری در سبک زندگی مردم به‌مرور زمان با ارائه کالاهای مختلف انجام می‌پذیرد. بسیاری از افرادی که سبک زندگی‌شان تغییر کرده است با مصرف همین کالاها در این روند حرکت کرده و نشانه تغییرات نیز با مصرف کالاهای مزبور قابل‌شناسایی و دریافت است؛ بنابراین کالاها در ایجاد تغییر در این زمینه اثرگذاری فراوانی دارند. ارائه این کالاها در بخش‌های شگفتانه و تخفیفات این فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شود. بخش‌هایی که با نوعی سیاست فروش و تبلیغ خاص همراه است که سعی دارد بازارگرمی کند.
با این اوصاف ضمن اینکه فروشگاه‌های اینترنتی حق دارند کالاهای مختلف را به فروش برسانند اما باید نظارت خاصی نیز بر این درگاه‌های آنلاین انجام پذیرد که کالاهایی که ارائه می‌‎کنند نیاز واقعی افراد را تأمین کند و آنان را از مصرف‌زدگی و واردکردن در مسیری که سبک زندگی ایرانی‌اسلامی مخدوش شود تا جای ممکن خودداری کنند. در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی قطعاً این امر پذیرفته شده است که فروش برخی کالاها ممنوع است و فروشگاه‌ها نیز از عرضه این اجناس خودداری می‌کنند.
منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.