جنگ تجاری چین علیه اتحادیه اروپا

وزارت بازرگانی چین طی جلسه ای با خودروسازان و انجمن های وابسته به دنبال اتخاذ سیاست های تجاری جدید جهت تقابل با تعرفه های تنبیهی اتحادیه اروپا است.
کد خبر : 79765
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۱۰

به گزارش خط بازار؛ وزارت بازرگانی چین روز گذشته با خودروسازان و انجمن های صنعتی جلسه ای در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور زیاد را برگزار کرد. این اقدام چین در مقابل سیاست اعمال تعرفه های زیاد خودروهای برقی چینی توسط اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.

جلسه مذکور با حضور ۲۷ نفر از دولتمردان، خودروسازان و انجمن های صنعتی چین برگزار شد؛ براساس تصمیمات این جلسه طی دو ماه آینده در مورد افزلیش تعرفه ۳۶ درصدی خودروهای برقی چینی جهت صادرات به اروپا بررسی و برنامه های تدوین خواهد شد.

همزمان با این مساله اتحادیه اروپا سه شنبه هفته جاری تعرفه های پیشنهادی ۳۷.۶ درصدی جهت واردات خودرو برقی از چین را بررسی خواهد کرد. این بازنگری نیز در راستای اعمال فشار پکن به درخواست خودروسازان این کشور انجام می شود.

وزارت بازرگانی چین امروز طی اعلامیه ای بیان کرد؛ نظرات و پیشنهادات صنعتگران، کارشناسان و صاحب نظران در مورد افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور زیاد از اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. از همین رو وزارت بازرگانی چین بزودی تعرفه های افزایشی جهت مقابله با سیاست های تنبیهی اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد کرد.

نمایندگان انجمن های صنعتی مرتبط با خودروسازی، انجمن های تحقیقاتی و خودروسازی در این نشست حضور داشتند.

تصمیم پکن برای مقابله با سیاست های وارداتی اروپا مسوم به سیاست تنبیهی، می تواند بیشترین ضربه اقتصادی و صنعتی را به آلمان وارد کند

تصمیم پکن برای مقابله با سیاست های وارداتی اروپا مسوم به سیاست تنبیهی، می تواند بیشترین ضربه اقتصادی و صنعتی را به آلمان وارد کند. بررسی آمار گمرک چین بیانگر آن است که صادرات خودرو از آلمان به چین با موتورهای بیشتر از حجم ۲.۵ لیتر طی سال میلادی گذشته ۱.۲ میلیارد دلار است.

چین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست مقابله با سیاست تنبیهی یا همان افزایش تعرفه های واردات خودرو برقی از چین به این قاره را داشته است. براساس قوانین جاری در اروپا، کمیسیون اتحادیه اروپا بر سیاست تجاری این قاره نظارت می کند، بنابراین اگر ۱۵ عضو اتحادیه اروپا که ۶۵ درصد از جمعیت این قاره تشکیل می دهد، نسبت به سیاست تنبیهی علیه چین رای منفی دهند، قانون افزایش تعرفه لغو خواهد شد.

براساس اعلام منابع آگاه از کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا، ماه میلادی گذشته آلمان، فنلاند و سوئد از حمایت جهت تصویب دائمی سیاست تنبیهی علیه چین خودداری کردند.

فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از تعرفه های پیشنهادی تمام قد حمایت داشته و موافق اجرای سیاست و تعرفه تنبیهی علیه چین هستند. کشورهای نامبرده سود قابل توجهی از اعمال سیاست تنبیهی علیه خودروهای برقی کسب می کنند.

جنگ تجاری خودروسازان غرب و شرق بزودی می تواند منجربه کاهش قیمت ها در بازار جهانی با بالاگرفتن سیاست های تنبیهی شود

در پایان باید اشاره داشت که اگر خودروهای برقی ساخت چین توسط سایر خودروسازان بزرگ در دنیا مهار نشود، می تواند بازار خودرو در دنیا را به چالش جدی از نظر عرضه و تقاضا برساند. جنگ تجاری خودروسازان غرب و شرق بزودی می تواند منجربه کاهش قیمت ها در بازار جهانی با بالاگرفتن سیاست های تنبیهی شود.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.