اختصاصی خط بازار؛

جنگ انرژی در قطب شمال بین قدرت های جهان

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده تخمین می‌زند که مدار شمالگان ممکن است ۱۶۰ میلیارد بشکه نفت و ۳۰ درصد از گاز طبیعی کشف نشده سیاره زمین را در خود باشد.
کد خبر : 35707
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

به گزارش خط بازار؛ پرونده‌ قضایی در مورد اینکه آیا شرکت‌های انرژی می‌توانند برای دستیابی به نفت و گاز در قطب شمال حفاری کنند یا نه، در جریان است.

فعالان محیط‌زیست، دولت نروژ را به دلیل دادن اجازه اکتشاف به دادگاه حقوق بشر اروپا برده‌اند. این پرونده آزمایشی به شمار می‌رود برای اینکه مشخص شود از منابع طبیعی منطقه چقدر می‌توان بهره‌برداری کرد.

مالک قطب شمال کیست و چقدر نفت و گاز در آن‌جا وجود دارد؟

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده تخمین می‌زند که مدار شمالگان ممکن است ۱۶۰ میلیارد بشکه نفت و ۳۰ درصد از گاز طبیعی کشف نشده سیاره زمین را در خود باشد.

کشورهای دارای قلمرو و آبی در مدار شمالگان عبارتند از: نروژ، روسیه، سوئد، فنلاند، ایسلند، ایالات متحده، کانادا و دانمارک (که مالک گرینلند است).بر خلاف قطب جنوب، برای قطب شمال که بیشتر دریایی است، هیچ معاهده بین‌المللی برای محافظت از محیط زیست آن در مقابل توسعه اقتصادی وجود ندارد. گرم شدن کره زمین به این معنی است که بیشتر یخ‌های شمالی‌ترین منطقه جهان ذوب شده‌اند و حفاری آسان‌تر شده است.

منبع: خط بازار

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.