تولید خودرو از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه عبور کرد/جنجال جدید بر سر قیمت محصولات

گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان روز ۲۴ مهرماه، موفق به تولید و عرضه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری، تجاری سنگین و نیمه سنگین شد.
کد خبر : 60763
تاریخ انتشار :جمعه 28 مهر 1402 - 6:08

به گزارش خط بازار؛ به نقل از ایکوپرس با همت تلاشگران سنگر تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو، از ابتدای امسال تا ۲۴ مهرماه، تعداد ۳۰۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی به ثبت رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته، تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو در ۱۱ آبان‌ماه از ۳۰۰ هزار دستگاه عبور کرده و این تعداد در سال جاری ۱۷ روز زودتر از مدت مشابه سال گذشته محقق شده است.

در همین حال، از ابتدای امسال تا ۲۴ مهرماه، بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان عرضه شده است.

با برنامه ریزی صورت گرفته و با تلاش شبانه‌روزی مجموعه کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو و شبکه تامین، در نیمه دوم سال تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار افزایش خواهد یافت.

به نقل از فرارو این در حالی است که قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود، قیمت قطعی و تمام‌شده نیست و احتمالا به عدد و رقم‌هایی که اعلام شده، حدود ۲۰ درصد دیگر تعلق می‌گیرد. آنوقت خرید رانا پلاسی که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های این کارخانه است، نزدیک ۴۶۰ میلیون آب می‌خورد و ارزش دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی به مرز ۷۰۰ میلیون می‌رسد.

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل کدام محصولات می‌شود؟

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو‌های جدیدی تشخیص داده شدند. دنا پلاس شش‌دنده که تا الان با کد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت حالا با کد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته می‌شود و قیمت آن منهای هزینه‌های جانبی از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ میلیون ارتقا پیدا کرده است. یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که قیمتش در کارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ میلیون تبدیل شده است.

قیمت تارا دستی در کارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ میلیون رسیده و با اضافه شدن هزینه‌های جانبی خرید تارا دستی بیشتر از این حرف‌ها تمام می‌شود. مدلی که تا الان با کد ۳۲۲۰۷ و گیربکس پنج‌دنده در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گیربکس شش‌دنده و کد ۳۲۲۰۹ کمی بیش از ۴۹۳ میلیون تومان در کارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزینه‌های جانبی. این وسط دلیل افزایش قیمت یکسری از محصولات ایرانخودرو مثل ۲۰۷ دستی، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نیست و در لیستی که از مصوبه اخبر شورای رقابت در رسانه‌ها وجود دارد فقط عبارت‌هایی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته یا رانا پلاس ارتقایافته به‌چشم می‌خورد.

اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانه‌ها منتشر شده، قیمت تمام‌شده نیست. به عددی که به‌اسم بهای کارخانه شناخته می‌شود، هزینه‌های ثابت قانونی و سایر متعلقات قانونی هم تعلق می‌گیرد که مجموع همه آن‌ها قیمت نهایی یا همان قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود و شامل مالیات و شماره‌گذاری و … می‌شود.

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو با این اوصاف مثل همه مدل‌هایی که در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شود، احتمالا ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسی که به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات ایرانخودرو تا الان ۳۲۲ میلیون تومان ارزش داشته، از این بعد ۴۵۸ میلیون فروخته می‌شود.

گران‌ترین خودرو داخلی در کارخانه؛ احتمالا ۷۰۵ میلیون!

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال را باید گران‌ترین خودرو داخلی بدانیم. مدلی که طبق پیش‌بینی‌ها و اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۷۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته خواهد شد و از این حیث حداقل ۷۹ میلیون بیشتر از دنا پلاس جوانان قیمت دارد. رتبه بعدی دراختیار تارا اتوماتیک V۴ قرار می‌گیرد. مدلی که با اضافه شدن عبارت LX به آن کد جدیدی گرفته و از این به بعد بهای کارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت تارا اتوماتیک V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۶۰ تا ۶۹۰ میلیون باشد.

انتقاد‌ها به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو درحالی از سوی شورای رقابت محاسبه و اعلام شده که کسی از مترومعیار این عددورقم‌ها خبر ندارد. مثلا مشخص نیست کدام امکانات رفاهی هزینه‌های ساخت دنا پلاس اتوماتیک را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسانده است. یا ارتقا یافتن رانا پلاس دقیقا به چه معنی است و چطوری ارزش آن را بیش از ۱۰۰ میلیون بالا می‌برد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ میلیون تومان می‌رساند. از یک طرف دیگر بخشی از فعالان بازار خودرو می‌گویند مدل‌هایی که به‌اسم خودرو جدید معرفی شدند، اساسا محصول جدیدی نیستند و اضافه شدن چند آپشن و گیربکس شش‌دنده، نمی‌تواند تعریفی از محصول جدید باشد.

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو بدون احتساب هزینه‌های جانبی

محصول قیمت قبلی محصول قیمت جدید
دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7 408 میلیون و 967 هزار تومان دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7p 468 میلیون و 625 هزار تومان
دنا پلاس اتوماتیک 463 میلیون و 88 هزار تومان دنا پلاس اتوماتیک آپشنال 589 میلیون و 296 هزار تومان
207 دستی سقف‌شیشه‌ای 290 میلیون و 234 هزار تومان 207 دستی سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته 423 میلیون و 131 هزار تومان
207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای 361 میلیون و 589 هزار تومان 207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته 512 میلیون و 513 هزار تومان
راناپلاس 271 میلیون و 788 هزار تومان راناپلاس ارتقایافته 382 میلیون و 745 هزار تومان
تارا دستی V1 333 میلیون و 199 هزار تومان تارا دستی V1 با گیربکس شش‌دنده 493 میلیون و 199 هزار تومان
تارا  اتوماتیک V4 450 میلیون و 719 هزار تومان تارا اتوماتیک V4 Lx 580 میلیون و 84 هزار تومان
منبع: خط بازار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعیدی ایران خودرو جمعه , ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

حقوق دان احساس تنزل و از دست دادن صندلی را کرده دست به دامان شو بازی شده . بیشتر تولید تاراست که به ارگان های دولتی می دهند لطفا لیست ۳۰۰هزار خودرو را به تفکیک خودروها اعلام کنند . درضمن چرا مدیرعامل نشست رسانه ای نمی گذارد ! حتی روز خبرنگار را تبریک هم نگفت!؟

css.php