جامعه پرسنل ایران خودرو چه کارگری و چه غیرکارگری از ایشان راضی نیستن و ایشون به شدت منفوره ، ایشان به پرسنل توجهی نمیکنن.
امیدوارم هرچه زودتر عوض شه.
تغییر عظیم در ایران خودرو/خودروسازی گاوشیرده سیاسیون
به گزارش خط بازار؛ علیمردان عظیمی، حقوق خوانده دانشگاه آزاد درحالی در ۷ اسفند ۱۴۰۱ مدیرعامل ایران خودرو شد که شاید فکر نمی کرد دو سالگی خود را ببنید.
وی که با حمایت تهرانی ها به قدرت رسید، در اوایل کار در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ «قائم مقام اجرایی» را دوباره به ساختار ایران خودرو بازگرداند و محمد تهرانی را در این پست منصوب نمود. تهرانی در آن زمان مشاور علی نبوی(رئیس ایدرو) و عضو هیئت مدیره دفتر خارجی بود.
در کمتر از چند ماه سه اتفاق، روابط گرمابه گلستان با تهرانی ها را سرد کرد. وزیر صمت و رئیس ایدرو تغییر کرد. نفوذ مغز معیوب بیشتر شد و تاریخ مصرف حامیان سیاسی تمام گردید. در چنین شرایطی توافقات جدید سیاسی جدید برای بقا نیاز بود. تهرانی استعفا داد و برکنار شد و افراد جدیدی به دور عظیمی حلقه زدند.
از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با آغاز فصل سرما، تغییرات جدیدی در خودروسازی شروع شد. با مرگ مردانگی برخی خودرویی هایِ به ظاهر مرد با تبعیت از کوتوله ملت به حامیان کریم خود پشت کردند. لیست به دست ها وارد جاده مخصوص شدند و جاده مخصوص را کیلومتر به کیلومتر پاکسازی کردند. گویی خودروسازی میدان جنگ است.
سرمای ۱۴۰۲ به پایان سال رسید. هرچند که در آن طرف جاده مخصوص تغییرات لیستی به دستور کوتوله ملت تشدید یافت ولی در ایران خودرو، عظیمی با حوصله و بدون شتابزدگی به مسیر خود ادامه داد. با آغاز سال ۱۴۰۳، مدیرعامل ایران خودرو که به بلوغ مدیریتی رسیده بود، دیگر همان مرد ۱۴۰۱ نبود. هم معادلات سیاسی را به خوبی شناخته بود و هم تعامل برای تحقق اهداف را. وی به پشتوانه سوابق مقدس، حامیان سیاسی و سلامت مالی خطر تغییر در سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشته بود و خود را برای مجمع سالانه ایران خودرو آماده می کرد.
در بحبوحه زمزمه ماندن یا تغییر، در پایان بهار سال ۱۴۰۳ یک حادثه تلخ سیاسی همه را شوک کرد. شهادت سید مظلومان معادلات سیاسی را تغییر و فرصت دوباره ای به عظیمی داد. با برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان دولت چهاردهم را تشکیل داد و سید محمد اتابک سهم وزیر صمت شد و ایدرو نیز به فرشاد مقیمی رسید.
تغییر بازیگران سیاسی در دولت و وزارت صمت، خودرویی ها را دوباره به تکاپو انداخت. تاریخ مصرف برخی حامیان سیاسی نیز تمام شده بود و اربابان جدید سیاسی پا به جاده مخصوص گذاشته بودند. کوتوله ملت جای خود را به طالقانی ها داد و مجاهدان سیاسی نیز عنان خودروسازی را به کیان ایرانی تحویل دادند.
در دوران جدید سیاسی، تغییر مدیران عامل خودروسازی بعد از تعلیق چند ماهه دوباره در دستور کار قرار گرفت. همچون اواخر سال ۱۴۰۲، ابتدای مدیرعامل سایپا تغییر کرد و علی شیخ زاده مدیرعامل سایپا شد. فردی سالم و متخصص که می تواند با تدبیر درست و عدم دخالت جوان آقازاده متوهم دوران بهتری را برای سایپا به ارمغان بیاورد.
این در حالی است که در ایران خودرو اوضاع قدری پیچیده تر است و هنوز عظیمی تغییر نکرده است. کسی که در دو سال اخیر توانسته در دوران دو وزیر صمت در ایران خودرو بماند، با محمد اتابک وزیر صمت روابط بنیادی دارد و با دو رقیب جدی روبرو است: اول پیرجنتلمن و دوم یار مسعود.
ابقای عظیمی در ایران خودرو به چهار عامل بستگی دارد:
اول نظر شخص رئیس جمهور دوم ابقا یا تغییر وزیر صمت، سوم اثرگذاری سهامداران بخش خصوصی و چهارم تعیین تکلیف پرونده باز طالقانی ها. برآیند این ۴ عامل سرنوشت عظیمی را تا پایان سال مشخص می کند. هرچند که وی به دنبال آن است با تغییر تیم اجرایی، عملکرد خود را بهبود بخشد. برکناری امینی(قائم مقام فروش و خدمات پس از فروش) و ارتقا آقاپور(مدیر مالی ضعیف) را می توان در همین زمینه تفسیر کرد. البته احتمال تغییر در ساپکو، دیزل و امداد نیز در روزهای آتی وجود دارد.
به گزارش خط بازار؛ خودروسازی در سایه دخالت زیان ده دولت ها، به صنعت سیاسی تبدیل شده که حرف اول را در این صنعت سیاسیون می زنند و نه سهامداران واقعی. در این صنعت سیاست زده مهم رضایت حامیان سیاسی است و نه توسعه صنعتی. عملکرد خودروسازان ایرانی طی دو دهه اخیر به خوبی نشان می دهد که وضعیت در مقایسه با عملکرد خودروسازان جهانی هر روز بدتر شده است.
خودروسازان مطرح اروپانی و آسیای شرقی یکی از پس دیگری در حال تصاحب بازارها بر مبنای خودروهای هوشمند و نوین هستند در حالی که در جاده مخصوص دغدغه مدیران خودرویی لابی های سیاسی، چراغانی «باند اسلامشهر» و خوشگذرانی «میرسهیل ها» در باغ های طالقان است. در این صنعت تخصص مهم نیست بلکه رفاقت اصل است. در این صنعت حق الناس مهم نیست بلکه حق سیاسیون اصل است. در این صنعت مدرک دانشگاهی مهم نیست بلکه سوابق حزبی اصل است. در این صنعت شایستگی مهم نیست بلکه آقازادگی اصل است.
این یک واقعیت بسیار تلخ در اقتصاد سیاسی صنعت خودرو در ایران است:«خودروسازی گاو شیرده ای است که از جیب مردم تغذیه می کند و به سیاسیون سرویس می دهد. سهامداران واقعی نیز تماشاچیان بی اراده و نظاره گر نابودی سرمایه شان هستند.»
«دخالت زیان ده دولتی»، «مطالبه عمومی» و «حق خواهی سهامداران خصوصی»، تصمیم گیران را به این نتیجه رسانده که خودرو با دست فرمان دولتی نه تنها منجر به توسعه نمی شود بلکه معاش بیش از یک میلیون نفر را با بحران غیرقابل حل مواجه کرده است که اگر برای آن تدبیر نشود، تبعات صنعتی و ملی آن دامن گیر همه خواهد شد. امید است با همراهی تمامی ارکان نظام دستور رئیس جمهور در خصوص واگذاری سهام ۶ درصد دولت هر چه زودتر اجرایی شود.
منبع: خط بازار
برچسب ها :ایدرو ، ایران خودرو ، خصوصی سازی ، سید محمد اتابک ، علیمردان عظیمی ، مدیرعامل ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
آقای فرشاد مقیمی چرا ایشون رو بر نمیداری؟ علیمردان چه خدمتی به خودرو سازی کرده ؟
یه آدم جهادی بیار که شرکت رو مانند دوران خطیبی و غروی بسازه .
سلام اولا که سهامدار خصوصی داری دو سیت هستش و در تمام تصمیمات مشارکت داره و نمیشه گفت بی اثر هستند و نظاره گرند طبق قانون تجارت قانونا مسئولند. دوما تاکنون در خودروسازی خودشان هیچ توفیقی نداشتند و اکر مدیر عاملی را هم بر عهده بگیرند به یک مونتاژ کار صرف تبدیلش خواهند کرد، مثل گروه بهمن.
خودروسازی بدتر از این دوره را به خود ندیده ، علاوه بر اینکه پرسنل و کارگران ناراضی هستند ، قطعه سازان زیر مجموعه به حال خود رها شده ، هر مدیرعاملی خودمختاره و هرکاری دلش میخاد بدون ترس میکنه، خدا بدادبرسه ، آشناسازی، باند بازی ، استخدام های سفارشی ، دادن پست به افراد نالایق و قرار نگرفتن افراد در جایگاه خودشون وضعیت صنعت رو داغون کرده ، کارگر هر روز بیشتر از روز قبل باید شرمنده زن و بچه اش باشه . با امید از بین رفتن ظلم
اخوی فکر نکنم کارگر خودروسازی شرمنده خانواده بشه چون حقوق مزایای خیلی خوبی دارن، خودت میدونی که چی میگم؟
حالا شما توقع درامد جراح قلب داری دیگه بحثش جداست.
شما برو تو شرکتهای خصوصی کار کن ببین تا بفهمی شرمندگی جلو زن و بچه یعنی چی
برادر صدای طبل از دور خوشه ، انشالله شما هم تشریف بیاری ایران خودرو اون وقت نظرت عوض میشه.
هستم که میگم تازه تو شرکت زیر مجموعه هم هستم.
زیر مجموعه ها چون پرسنل کمتری دارن وضعشون بهتره. ساپکو. تعاونی خاص. تعاونی اعتبار. ایسیکو و … رسیدگیشون بهتر از ایران خودرو
داداش من ۲۰ ساله تو ایران خودرو ، ی نیروی جز هست ، بهترین مزایا ، کارت اعتباری ، بن تخفیف ، عیدی عالی که با حقوقش حدود ۱۰۰ میلیون میشه ، بی انصافا اسم خودتون میذارید کارگر
عالی نوشتی آقای مصطفوی
فساد یعنی همین هایی که گفتی. فساد یعنی چشمپوشی بر فساد. فساد یعنی پست دادن به دوستان و همکلاسی ها بدون داشتن شایستگی. فساد یعنی دوستانی که در حوزه، تامین، بازرسی، خدمات مدیران، تعاونی و هییت مدیره شرکتهای زیر مجموعه مثل لیزینگ و …. مشغول مکیدن خون سهامداران هستند. فساد یعنی باند اسلامشهر با محوریت پور ایسیک و هزاران سو مدیریت دیگر.انشالله خدا به داد ما سهامدارا برسه از شر این آدم های به ظاهر مسلمون
به داد شرکتهای تابعه ایران خودرو برسید
ایساکو،دیزل و …
باند اسلامشهر همه تپه های ایسیکو رو به هیات رفقا تبدیل کرده ، ارتقاهای رفاقتی،پاداش های نجومی،انتصاب های رفاقتی و … این شرکت رو از عرش به فرش آوورده
والا ما هر چی از ایساکو می نویسیم ، خط بازار جون سریع پاک می کنه . اونجا هم شده باند بازی و رفیق بازی و …..
سلام
تحریف واقعیتها در جامعه امروز خصوصا برخی رسانه ها به یک فرمول ثابت تبدیل شده .در مورد عملکرد مدیران ارشد خودرو سازی باید با نگاه کارشناسی و قبول محدودیتها قضاوت کرد .
پروپاگاندای رسانه ای در کشور ما به نوعی شده ابزار تحصیل مال نامشروع .یعنی اگر منافع اون فرد در رسانه تامین شد .خوب تبدیل به بهترین و کارآمد ترین و… و اگر نه خوب دیدید و دیدیم که چه اتفاقاتی و چه ناتوانی هایی برای اون سیستم جهت ناکارآمد نشان دادن مدیریت بیان میشه .
به عنوان مثال شرکت ایران خودرو دیزل که مدیریت ارشدش وارث کوهی از مشکلات گذشته و مشکلات ناشی از نیود ارز و برق و …بودند اما یک ساعت نه پرداختهای داخلی به کارکنانشان تاخیر داشت و نه تعهدات فروش که البته خیلی لز عقب ماندگی ها هم در زمان مدیریت قبل ایجاد و به این گروه به ارث رسید .
عملکرد خوب مدیر بر دو پایه استوار شده .یک پاک دستی دوم تجربه و دانش .
ای کاش راست گویی و صداقت اصول زندگی همه ما باشد .
به امید ….
ادعای مخاطب:
امیر چراغعلی از سایپا اخراج شد. برادرش سعید چراغعلی هم از سایپا اخراج شد و به شرکت فنرسازی زر انتقال داده شد. حالا چرا امیر چراغعلی اخراج شد؟.
واگذاری شتابزده ایران خودرو به بخش خصوصی یعنی سرنوشت بهمن خودرو که در ابتدا همه چی عالی بود اما شرکت زیان ده شد
اقای عظیمی شاید آدم خوب و مومنی باشه ولی الان تو ایران خودرو کودوم مدیر متخصص منصوب شده؟
اون از اقای رادمنش مرکز تحقیقات که یک پروژه درست و درمان رو نتونست به نتیجه برسونه.
اون از معاون کیفیت اقای برفروشان که اگر شخصا بخواد تو کیفیت بهش نمره بدیم بیشتر از ۲۰ نمیگیره چون وضعیت csi تو نمایندگی ها معلومه
اون از ایساکو اقای سید علی جعفری که از روزی که منصوب شده فقط داره با هزینه رتبه خدماتی واسه ایساکو میگیره
تو کودوم دوره دیدین ایران خودروماهی دو بار مزایده خودرو بذاره اونم هر سری ۷۰۰ دستگاه اینها همش نشونه عدم تولید صحیح هستش.
تیم اقای عظیمی از روز اول جز زیاد کردن زیان عملیاتی افزایش نارضایتی سهامداران هیچ کاری نکردن.
از طرفی تو این چهل سال بعد از انقلاب اسلامی این همه مدیر دولتی داشتیم که تونسته ایران خودرو را به جایگاه واقعی برسونه پس ربطی نداره صنعت خودرو خصوصی بشه .
ما کلی مشکلات داریم پس از خصوصی سازی پس بهتره که دولت سمت خصوصی سازی نره چون اصلا مسیر درستی واسه این صنعت اتفاق نمیفته.
بهترین کار انتخاب مدیری هست که قبلا جواب پس داده باشه مثلا تو سال ۱۴۰۱ مشخص هستش کی جهادی هستش و تصمیم گیر و هم مردم هم سهامداران از وضعیت خودروسازی راضی بودند…
دقیقا همین طوره.با نقطه نطر کارشناس صنعت خودرو کاملا موافقم.
ین همه زیان عملیاتی زده عظیمی باید محاکمه بشه.
باید پس بده این زیان ها رو .
بابام این مدیر نیس
وا اسفا. این آقایی که گذاشتن قایم مقام مالی را خوب میشناسم از وقتی که سایپا بود سواد در حد یه کارشناس . با این انتخابها خوب معلومه که ایراان خودرو هر روز بیشتر ضرر می ده
ممنون از متن زیبای شما که واقعیت محض است
خدا وکیلی تو خودت میفهمی چه چرندیاتی مینویسی
فقط این موضوع برای همه مسلم هست که هر وقت از کسی تعریف میکنی به شدت باد میده و اوضاعش خیلی خیط و خرابه
با سلام و درود بسیار مقاله خوب و با منطقی بود دلمان خنک شد خدا خیرتون بدهد
دقیقا همینطوره مثل تعریف از دهقان ومکو !!!!!!
انشااله این ایران خودرو نابود بشه که منازسال ۱۳۶۰ هرموقع ثبت نام کردم تا نوبتم شد چنان گران شد که نتونستم بگیرم یعنی دزد خانه ایران دریک کلام .
اگر خودروئی ها را به دست شرکت کروز که سهامدار عمده و بخش خصوصی هستش بدن و از دست وزارت صمت و ایدرو و دولت خارج بشه احتمالا وضعیت خودرو و زیاندهی هر باره و افزایش ساعتی آن پایان میابد و دولت خیلی راحتتر میتونه قیمت گذاری کنه
دوستان ربطی نداره ایرانخودرو خصوصی بشه یا دولتی برگردیم گذشته شرکت های دولتی که خصوصی شدن چه بلایی سرشون اومده مهم مهم مهم میر بابام و دانش و پایبند به نظام .مردم باید سرکار باشه تا از این وضعیت خارج شود فرض کنید شرکت را تحویل بخش خصوصی دادین چه اتفاقی میوفته آیا بهتر خواهد شد؟ تازمانی که مدیران در مقابل عملکردشان پاسخگو نباشن همین است انشاالله که اوضاع بهتر شود
وقتی یه غیره متخصص دانشگاه آزادی بشود مدیرایرانخودرو خروجی هم میشودارابه های مرگ باقیمتهای نجومی،آقای رئیس جمهور واقعا یه فکری به حال این فاجعه درمملکت بکنید
سلام.
بنده منتقد شدید خودر ساران هستم
اما مطلبی را با حقوق دانشگاه آزاد آقای عظیمی شروع فرمودید .اینگونه خبر به نظر بنده مقداری نشر اطلاعات را مخدوش می نما ید
بایک سرچ ساده مشخص می شود لیسانس و فوق لیسانس
آقای عظیمی از دانشگاه تهران و دکترای ایشان از دانشگاه آزاد است
هرچند ایشان تغییر کنند یا نکند برای بنده و…فرقی ندارد
کارگران و کارمندان ایرانخودرو با حقوق حداقل ۳۰ میلیون و دریافت تقریبا تمام مایحتاج منزل از قبیل مرغ و گوشت و ماهی تا لوازم شوینده و همچنین پاداش های مناسبتی و در نهایت کارانه فصلی ، میگن پرسنل ناراضي هستن
یکم کیفیت محصولات تولیدی رو ببینید و دریافتی باقی کارگران و کارمندان رو با خودتون مقایسه کنید ، یکم شکرگزاری هم خوبه واسه آدم
در دوران مهندس خطیبی بهترین مدیر کاربلد ایران خودرو کل کارگرای شرکت الان هم دعا گوش هستن
ولی آقای عظیمی با اینی که مدیر عامل بزرگترین شرکت خودرو سازی میباشد و کل صنعت این شرکت روی دست کارگر هست هیچ اهمیتی به کارگر نمیده
ایشون منفور هستن در بین جامعه کارگری این وضعه تولیده تمام خطوط ایران خودرو متوقف شده تولید 207 متوقف هاینا متوقف 6 ماه ملت رو تو صف نگه داشتن آخرشم هیچ تولید 10ماهه ازش گذشته 155 هزار دستگاه تولید داشته این فاجعه است …
اگر در مملکت و بالاخص در خودرو سازی ها پارتی بازی وجود نداشت و اصل بر شایسته سالاری بود مطمئنا اکثر مدیران کنونی شاید میتوانستند عضو خانواده محترم اسنپ و یا تپسی باشند و حال و روز صنایع بزرگ و کوچک خوش بود. ولی افسوس که صنایع تبدیل شده به شهر لی لی پوت و آدم کوتوله ها اون رو اداره می کنند. به قولی روزیه زحمتکشان دست قوزی افتاده.
جناب آقای مقیمی از دوران شکوفایی ،تولید و رضایتمندی پرسنلی مدیریت آقای دکتر خطیبی قافل نشید با عنایت مدیریت مدبرانه ایشان قطعا شرایط گروه صنعتی ایران خودرو مطلوب میشه
دوستان عزیزی که حقوق 100میلیونی میگیرد و اینجا دارید روردای میکنید بله شماها و امثال شماها با کمترین سابقه و کمترین سواد معدل زیر 12 حتما صد میلیون حقوق و میگیرید و گند زدید به همه چیز .. ما هم داریم میگیم دست شماها حقوق بگیران نجومی کم بشه که تناسب گیری حقوق یاد بگیرید یه پست الکی میگیرد صدهامیلیون تومان به جیب میزنید … پس لطفا تفکیک کن بگو ماها که صدها میلیون میگیریم کارگر نیستیم و از جیب کارگر هم خبر نداریم … بلععزی تو باماهی 200میلیون و کلی اکورد و رکورد با معدل نهایتا 12تا 13 و لیسانس مرمت اثار باستانی یا ابیاری گیاهان دریایی در روز در دریا نباید هم شرمنده زن و بچت باشی ….کارگر اسمش مبارک و اعتبار داره … اسم کارگر زحمت کش و خراب نکنید … و
انشالله هر چه زودتر واگذار بشه به بخش خصوصی و این بریز و بپاش ها جمع بشه و انشالله واردات هم زیاد بشه تا از دست جانیان دو خودرو ساز راحت بشیم
متاسفانه اینا قصدشون درست شدن اصلاح مشکلات نیست
وگرنه مدریر عامل مهندس خطیبی به اون خوبی داشت کار میکرد رو برنمیداشتن همه ازش راضی بودن شرکت پویا وفعال
این اقای عظیمی اومد دوسال همه چی راکت بدون تخصص
متاسفم واقعا تاوقتی چنین انتصاباتی هست روز به روز همه جی بدنر میشه هرکی خوب کار کنه به یک سال نکشیده بر کنترش میکنن
الان مدیر عامل جدید سایپا شیخ زاده ایران خودرویا متنفرن ازش بسکه
بی کفایت و نابلد درصورتی که مدی قبلی سایپا هم اقای توسلی مهر خوب بود شرکت خاور رو زیا دراوردن ایشونم به سال نکشیده عوضش کردن واقعا متاسفپ تصمیم بر درست شدن چیزی توی این مملکت نیست
وقتی در سطح مدیران میانی ایساکو از روابط سیاسی استفاده میکند و فامیل بذری که رسمی آموزش و پرورش میباشد و بازرسی کاملا خواب تشریف دارد به درجات عالیه مدیریتی میرسد چه انتظاری از بقیه دارید .
اول دارو دسته علی و دو شغلی ها رو جمع کنید بعد شعارهای پوپولیستی بدید
میشه بگید واحد های نظارتی به چی نظارت میکنن ؟؟
وقتی در سطح مدیران میانی ایساکو از روابط سیاسی استفاده میکند و فامیل بذرپاش که رسمی آموزش و پرورش میباشد و بازرسی کاملا خواب تشریف دارد به درجات عالیه مدیریتی میرسد چه انتظاری از بقیه دارید .
اول دارو دسته علی و دو شغلی ها رو جمع کنید بعد شعارهای پوپولیستی بدید
سلام عزیزانی که از آقای مقیمی درخواست این رو دارید آقای عظیمی رو برداره یا به قابلیت های دوران دکتر خطیبی ی نظری کنه ۰ایشون بزرگترین لطفی که میتونن کنن به گروه خودرو سازی اینکه از اقوام پر وری دست بردارند ۰حمایت داماد خانواده را بیشتر از این نکنن چرا که همین داماد هزاران نفر که امید خاندار شده بودن را فریب دادن در تعاونی مسکن سایپا و برای خود و فرزندانشان اکنون اسباب مهاجرت به خارج کشور را فراهم میکنند،این همه ناحقی روزی تقاص دارد۰
سلام کاش همه با هم به گوش .اقای مقیمی برسانیم که شما در قبال کارگران گروه مسئول هستید با بکار گیری دامادزاده و اقوام نزدیک پدری و مادریتان هزار حق را زیر پا میگذارید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 39 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳۹