تغییرات لیستی در خط مقدم خودروسازی

خودروسازی در سایه نفوذ سیاسی دولت ها تبدیل به جاده باندبازان شده است.
کد خبر : 92636
تاریخ انتشار :شنبه 29 دی 1403 - 12:38

به گزارش خط بازار؛ خودروسازی در سایه نفوذ سیاسی دولت ها تبدیل به جاده باندبازان شده است.

با تغییر دولت ها، وزرای صمت تغییر می کنند. با تغییر وزیر صمت، مدیران عامل خودروسازی برکنار می شوند. با تغییر مدیرعامل، باندهای جدید بر سر کار می آیند. اتفاقی طی یک دهه اخیر در یک سیکل باطل بارها مشاهده شده است. از باند اسلامشهری ها و طالقانی ها گرفته تا کوتوله ملت و کیان ایرانی. و این بار هم نوبت قدرت ترک های تازه به دوران رسیده است.

در ساختار معیوب و زیان ده دولتی خودروسازی مهم نیست شایسته باشید یا نالایق؛ مهم نیست جوان باشید یا بازنشسته؛ مهم نیست پزشک باشید یا جغرافیدان؛ مهم نیست خالی بند باشید یا راستگو؛ مهم نیست با تجربه باشید یا بی تجربه؛ مهم نیست کارگرزاده یاشید یا دامادزاده؛ مهم نیست دیپلمه باشید یا دکترا؛ مهم نیست با سابقه باشید یا صفر کیلومتر. مهم نیست خودرویی باشید یا غیرخودرویی؛ مهم نیست دولتی باشید یا مجلسی؛ مهم نیست استخدامی باشید یا مامور؛ فقط و فقط این مهم است؛«به چه کسی وصل هستید و در کدام باند هستید؟»

باندبازی واقعیت تلخ خودروسازی در ایران است که سبب هجوم سیل خروشان فاخته های آقازاده و نظامی زاده و مأمورزاده و تبعیدی های سیاسی به جاده مخصوص برای تصاحب پست های کلیدی شده است. هر چه این سفارشی ها بی ربط تر به خودروسازی باشند، شانس شان برای تصاحب صندلی های مهم تر و فنی تر بیشتر است.

گوئی دست نامرئی از خائنان و جاسوسان در حال زمین زدن خودروسازی با انتصاب افراد نالایق می باشند که یا منابع را حیف می کنند و یا برای میل رانت به خودروسازی تشریف آورده اند. وگرنه زیان چند هزار میلیاردی، خودروهای بی کیفیت با قیمت های نجومی کجا و خودروسازی در تراز خاورمیانه کجا؟

چنین خودروسازی بیشتر به میدان جنگ شبیه است. جنگ میان قدرت های سیاسی برای بقا. جنگ بر سر تصاحب  ۳۰۰۰ صندلی. از مدیرعامل و هیئت مدیره گرفته تا معاون و مدیر ارشد و دفاتر خارجی. هر باندی که بر سر کار می آید لیستی از باند قبلی را تهیه می کند و با تمام قدرت و قوا کیلومتر به کیلومتر جاده مخصوص را از اسامی داخل لیست پاکسازی می کند. گویی علی رغم ده ها نهاد نظارتی خودروسازی بی صاحب است و ارث شخصی افراد.

این لیست دیروز به دست متوهمین ملت بود امروز در اختیار تازه به دوران رسیده ها. دیروز در دست همدانی ها بود امروز در دست تُرک ها و لُرها. دیروز در اتوبوس اسلامشهری ها بود امروز در دست بهیار بزرگ. حال آیا از چنین خودروسازی انتظار تولید باکیفیت کم مصرف، خودرو هوشمند و صادراتی می توان داشت؟

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علیزاده شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸

تا زمانی که خودرو سازی حیاط خلوت نمایندگان و رجال سیاسی است و اصل شایسته سالاری جای خود رو به سفارشات و آقازاده ها داده است هیچگاه این خرابه درست نمی شود درود بر تیموری که نسخه سایپا رو به درستی پیچید

مگاموتور شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

خبری دقیقا درستی هست چون الان ما شاهد این هستیم که شرکتی مثل مگاموتور با این همه امکانات و تجهیزات توسط کسانی مدیریت می شوند که تخصص و علم و کارآمدی و ارزش آفرینی را در خصوص افزایش تولید و کاهش هزینه و افزایش بازده مالی ندارند و هیچ خبری از متخصصان و کارکشته ها در مگاموتور نیست.
شرکت مگاموتور طبق ارزیابی انجام شده پرسوده ترین شرکت خاورمیانه در سال 1386 بود و رکورد تولید 3200 دستگاه قوای محرکه را در یک روز به ثبت رسیده است و همانندی در خاورمیانه با این ارزش افزوده ندارد ولی الان توسط غیرمتخصصان و دامادزاده ها به بدبختی افتاده است.
شرکت مگاموتور زمانی به گروه سایپا از لحاظ مالی غرض مالی میداد ولی الان ضررده شده و دست نیاز به سایپا دراز کرده است.
تنها تامین کننده قوای محرکه سایپا چند ساله موتوری قابل قبول و به روز تولید نکرده و بزرگترین ضربه را به پلتفرم شاهین زد و در آخر با التماس از ایران خودرو و… یک موتور پژو 206 را خریداری کرد.
از سال 1389 هیچ پروژه ای همانند موتور ملی سایپا کلید نخورد و خانواده موتور و نقشه راه قوای محرکه به فراموشی سپرده شده است و هیچ موتوری از خود مگاموتور همانند موتور ملی تولید نشده است.
از مهندس شیخ زاده انتظار می رود که مگاموتور را به دست متخصصان در تولید و مهندسی و تعمیرات و… بسپارد و متخصصان را به مگاموتور برگرداند.
در ضمن تا عید نوروز فقط حدود 30 روزکاری مفید باقی مانده است و زمانی باقی نمانده است پس تغییرات در مگاموتور را تسریع فرمایید.

سید شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

چرا خودرو را از ته زنجان پاک میکنی که دنبالش تو زنجان بگردن سایپا یدکیا نه داداش تو صفادشت باید گشت
خودت خوب میشناسی

Behnam شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸

سلام تا زمانی که این پارتی بازی هاس ایران پیشرفت نمیکند ببینید امپول زن بهیار در بهداری الان با این سنش نشسته هیات مدیره و جولان میده پس کی میخوان برش دارن چون وصل هست تکونش نمیدن وای به حال خودرو سازی تا کوتاله های دیگر که الان مدیر شدن

کارگران زحمت کش شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷

تا زمانی که آقایان در راس حمایت گر اقوام هستند .ایران خودرو سایپا .سایپا یدک .ایساکو .امداد خودرو همه در اختیار کرجی ها و طالقانی ها و لرهاست و ناحقی بین کارگران موج میزند پس این ظلم پایدار میماند .

پیر محمدی شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱

خیلی ادبیات مسخره و لووسی داری ،خیلی هم احساس خلاقیت داری.عین آدم بنویس،تو که پول بگیری

محمد شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰

جناب مهندس شیخ زاده
با سلام
باید به عرض برسانیم مدیر عامل فعلی ایندامین آقای مهندس نوری در پویایی و پیشرفت تولید در این شرکت بسیار تلاش کرده و در این مدت شرکت را گسترش داده تعداد پرسنل را از 450 نفر به 650 نفر رسانده که همین موضوع باعث اشتغال بیش از 200 جوان شده است ایشان لایغ مدیریت شرکت های بزرگ مانند سایپا یدک و زامیاد میباشد اگر چه هیچ یک از پرسنل راضی به رفتن ایشان نیستند
برای پوست اندازی در گروه سایپا باید از چنین مدیرانی استفاده کرد
البته تمام این صحبت ها پیشنهاد میباشد

niloo شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

متاسفانه دقیقا همینطوره الان به تنها چیزی که تو سایپا فکر نمیشه کیفیت محصول، چابک سازی، رشد تولید، رونق تولید و… هست.
متاسفانه در شرکت های بزرگ و گرید یک مثل سازه گستر مدیران نالایقی وجود داره که برای حفظ صندلی و بقای خودشون از منابع نا محدودی که در اختیار دارن هزینه میکنن، از فرستادن افراد کلیدی با هزینه سازه گستر به مشهد و… تا دادن گوشی موبایل و تبلت و… واقعا آینده خوبی برای خودرو سازی کشور متصور نیست و این تغییرات و انتقال قدرت از گروهی به گروه دیگه جز لطمه چیزی آیده خودروسازی و در نتیجه مردم نمیکنه

Ghalandar شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸

عقل كل باقر شهر نيازي به تو ليست بودن نداره، اون ورودش به خودروسازي از همون اول اشتباه بوده. زمان جواد اتوبوسي به كل مديراي سايپا توهين ميكرد. الان مثل موش رفته تو سوراخ كه شايد بعضي از اهالي نااهل شهر ري بتونن نجاتش بدن

راد شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴

با سبقه ای که از مدیر مسئول نشریه اینترنتی خط بازار میشناسم و بر همه واضح و مبرهن است این آقا دلش به حال صنعت خودرو سازی نسوخته فقط و فقط دنبال مدیر عامل یا هیات مدیره شدن در شرکتهای خودروسازی هست الانم داره سنگ کشاورز و خودش رو به سینه میزنه مطمئن باشید چون اسم کشاورز و کروز به میان آمده حتما این پست پاک خواهد شد شک نکنید

ناظر شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

آره معاون مهندسی بر میدارند و جایش قائم مقامش را میگذارند و توقع دارند درست شود آقا قرار بود درست کنه در این ۳۵ سال که پست داشت درست میکرد ، رانت باز و باند بازی بیچاره کرده

عیسی شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵

جناب مصطفوی ممنون از حضرتعالی برای فراهم آوردن چنین محیطی که کارشناسان می توانند نظرات خود را بیان کنند سپاس و درود

حسینی شنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

خدمات هیات مدیره شرکت‌های خودرو ساز صفر شده و بجز حقوق چیزی دریافت نمی نمایند این امر باعث فساد در بلند مدت خواهد شد

سازه گستر دوشنبه , ۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۹:۳۳

با سلام عرض ادب خدمت جناب آقای مهندس صالحی
حضرتعالی در یک نشست با پرسنل فرمودید باید از نیروی انسانی توانمند استفاده شود ، خواستم به عرض برسانم که آقایانی که با مدرک فوق دیپلم مرتع داری و معاونین که در دوره قبل پست گرفتند و وام‌هایی که خارج از سیستم گرفتند زیاد تمایل به استفاده و بکار گیری افراد توانمند و کارآمد را ندارند، چونکه به ضررشان است .

css.php