ترکیب برنده سایپا؛ از شیخ غیرمنتظر تا سازه غیرصالح

عده ای به دنبال تعویق در فرایند خصوصی سازی در سایپا هستند که با توجه به شرایط کنونی به نظر منطقی و عاقلانه است.
کد خبر : 107950
تاریخ انتشار :چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 - 8:13

به گزارش خط بازار؛ عده ای به دنبال تعویق در فرایند خصوصی سازی در سایپا هستند که با توجه به شرایط کنونی به نظر منطقی و عاقلانه است. چرا که هنوز نتایج خصوصی سازی در ایران خودرو و فرازونشیب های آن برای تصمیم سازان و تصمیم گیران مشخص نشده و علاوه بر آن هنوز ارزش سهام سایپا به قیمت واقعی خود نرسیده است.

 

 

این در حالی است که وضعیت تولید در سایپا اوضاع خوبی ندارد. به گزارش فراز روند تولید خودرو در دوره جدید نسبت به دوران قبل با کاهش روبرو بوده است. موضوعی که اصلی ترین شاخص در ارزیابی عملکرد مدیران در خودروسازی است. با یک نگاه کارشناسانه، ریشه وضعیت تولید نامطلوب در عملکرد سه بخش نهفته است. شرکت مگاموتور،‌شرکت سازه گستر و نظام تامین مالی. در هر سه این بخش ها سایپا با مشکلات عدیده ای مواجه است.

قطعا بقای تیم جدید به تغییرات اساسی در مدیریت و نوع تعامل این بخش های با زنجیره تولید است. تجربه ماه های گذشته نشان داده که برای بقای سایپا و البته مدیریت جدید، شهرام صالحی و مرتضی منتظرالمهدی بایستی در اسرع وقت تغییر کنند. عملکرد ضعیف شرکت های متبوع این دو نفر، به پاشنه آشیل مدیرعامل سایپا تبدیل شده است.

خط بازار علی رغم سکوت منتظرالمهدی و صالحی همچنان منتظر شفاف سازی درباره عملکرد و موفقیت های سازه گستر و مگاموتور در چند ماهه اخیر است تا حقانیت رسانه برای همگان بیش از گذشته مشخص شود.

نظام حکمرانی و نظارت کشور تا قبل از اینکه وقایع تلخی همچون بندرعباس و دیگر بخش های کشور اتفاق بیفتد بایست با مدیران ضعیف خودروسازی که علاقه ای به ترک صندلی خود ندارند، برخورد قضائی کند. خودروسازی ارث شخصی افراد نیست.

هزینه پایین مدیریت در کشور باعث شده افراد بعد از عملکرد ضعیف شان در بدترین حالت با یک استعفا و یا برکناری خداحافظی کنند این در حالی است که باید پاسخگو عملکرد خود در مراجع قضایی باشند.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 24 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بوقچی چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۹:۱۸

انشالله خصوصی ایران خودرو به همت جناب کشاورز بزرگ به نتیجه خواهعید رسید
البته اگر دولتی ها عادت دخالت و توصیه خوئ را کنار بگذارند و در کار این ابرمرد دخالت نکنند
فقط یک نمونه از نتایج کارهایی که قرار است انجام شود را ذکر میکنم تا بفمید
برنامه : چابک سازی ایران خودرو با حذف و ادغام شرکتهای زیر مجموعه
نتیجه : ایران خودرو در حال حاضر بالغ بر 150 شرکت اقماری دارد که هر کدام 5 عضو هیات مدیره دارند که میشود 900 نفر
حداقل یک قایم مقام مدیر عامل هم دارند و اگر کارخانه تولیدی باشند یک مدیرکارخانه هم دارند مه در اینصورت بین 160 تا 320 نفر دیگر هم اضافه میشوند . معاونین و مدیران این شرکتها را در محاسبه نمیاوریم .
پس تقریبا 1200 نفر
کف حقوق مدیرعامل یک شرکت درجه 3 ایران خودرو 200 میلبون ماهیانه است که با پاداش و حق حضور جلسات و سایر بریز و بپاش ها حتما به 250 میلیون میرسد . این دریافتی است . اصلا هزینه های بیمه و مالیات را حساب نمیکنیم.
1200 نفر را در 250 میلیون ضرب کنید میشود 300 میلیارد تومان ماهیانه
با فرض هر کارگر ساده تولید 25 میلیون تومان بگیرد با پاداش و . . .
یعنی به 1200 نفر آدم مفت خور حقوق 12000 نفر کار گر را میدهیم
مفت خور چون اگر مفت خور نبودند الان ایران خودرو نباید اینهممه زیان انباشته میداشت
پس حذف این 1200 نفر یعنی کاهش 12 هزار نیرو/ یعنی 3.5 همت صرفه جویی
کمک کنید تا آقای کشاورز بر مافیای دولتی که مویرگی در همه جای ایران خودرو رسوخ کرده اند پیروز شود

جواد چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۲

بوقچی جان 1200 نفر آدم رده بالا بیکار میشه، البته که بیکار نمیشه میرن جاهای دیگه تو سازمان ولی چندین هزار نفر کارگر اخراج خواهد شد.
شما و امثال شما ماندد نام کابریتان فقط سروصدا هستید و تهی از درک و فهم

خدمات پس از فروش چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵

اگر به فکر مردم بودند حداقل در این چند ماه خدمات پس از فروش رو بهبود میدادن .بهبود ندادن هیچ پس رفت هم داره واسه یک ایراد ساده در کیلومتر 500 سه بار به نمایندگی ممتاز مرکزی مراجعه شد و هر دفعه یه روز خوابیده باز ایراد هست و رفع نشده .مردم واسشون مهم نیستند اصلا .همش فیلمه

Sami چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۵

بوقچی
هنر این است که این آقایان که با ادعا آمدند ایرانخودرو
در همین شرایط
شرکت را سود ده کنند
با بیکار کردن کارگر و جمع کردن شرکت‌ها
عمه کتی هم می تواند شرکت داری کند
از ایرانخودرو دیزل خبرداری؟ماشین‌ها را با قیمت بالا گذاشتند ک کسی نخرد
مشابه را در بهمن دیزل ارزان‌ترر گذاشتند
یعنی واقعا کسی نیست بر اینها نظارت کند؟
شما که اسمت بوقچی هست برو اطلاع رسانی کن
این جمله ای که عرض کردم پشتش کلی حرف و حدیث است.
کروز فکر نکنه ما ساکت می شینیم و می‌گذاریم کارخانه را به یغما ببرند
حواسمان هست همانطور که درگذشته بپذیرد و نااهلان را رسوا کردیم

شاکی از خدمات پس از فروش چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۴

میشه بفرمایید خبر دارید که در بخش خدمات پس از فروش که مستقیما با رضایت مردم ارتباط داره چه اقدام موثری صورت گرفته؟
من عرض میکنم . هیچی … دریغ از یک اقدام .
کیفیت خدمات بدتر هم شده واسه صدای غیر عادی صندلی بعنوان یک قطعه ایمنی در کیلومتر ۵۰۰ سه بار به نمایندگی مرکزی مراجعه شده هنوز درست نشده.
بوقچی جان نهایتا سروسامان دادن به ایران خودرو قرارع کجا مشاهده بشه که اینقدر سنگ افراد بیزنسمن رو به سینه میزنی.

زر چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۹:۲۷

اگر فقط یک دقیقه عزیزان خدوم نظارتی یک نظر بندازند به عملکرد ایشون در مدت مدیریتش …. حالا حالا باید ایشون پاسخگو باشه به هزاران هزارتن سوال ….

مگاموتور چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۴

منتظرالمهدی تا زمانی که مطالبات تامین کنندگان را همچون برادرش در رازکو صفرروزه پرداخت نکند باید جوابگو باشد.
تامین کنندگان دیگر مگاموتور چرا صفرروزه دریافتی ندارند؟!

عیسی چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۰

بوقچی عزیز بیرون ریختن نیروی انسانی کا قشنگز نیست و اصلا نقطه قوت مدیریت سازمان نیست هزینه های حقوق و دستمزد ۵ درصد بهای تمام شده است ۹۰ درصد بهای تمام شده مواد و سربارها هستن به کشاورز بگو بره دو پارامتر مواد و سربا و کنترل کنه نون بریدن درست نیست هرچند منتظر المهدی تو باغ نیست

علی محبی چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۶

میدونم اینو نمیزنی.ولی منتظر امهدی کی از انسانهای درست در صنعت ماست که همه پرسنا مگا موتور ازش راضی هستند

احسان چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۰

شخص نیست مشکل مدیریت رانت سالاری ست که ده هاست بر پیکره ی مدیریتی کشور سایه گسترانده است و جوانک های بی تجریه و یقه سپید متظاهر مداح و فامیل سالار را جایگزین متخصصین با تجربه و ملی و وطن پرست می کنند.و راه را بر شایستگان راستین می بندد.

Eb چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۲

خیلی جالبه زمان نشان داد
چه کسی قابلیت دارد و چه کسی لیاقت ندارد
در دوران حیاتی
اوضاع مالی افتضاح بود ولی تولید 2000 بود
در دوران صالحی که پول هست
تولید 1200تاست
یک روز که 1700 می‌شود
در شیپور می‌کنند و فریاد می‌زنند
25 هزار دستگاه خودرو
کف و….
صالحی بجای اینکه اولویتش تولید باشه
درگیر حواشی است
و این هم شد نتیجه اش
عملکرد مدیریتی هرکسی در آمار و تولید است و نیازی به توضیح و پرزنت نیست

Sami چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۹

کاش مدیر عامل و مدیر اداری شرکت وزین سازه گستر
بجای اینکه دنبال معترضین در سایتها باشند
به مسائل اصلی و تولید کشور می پرداختند
چرا از انتقاد و اعتراض هراس دارید
همکاران محترم خنده تون می گیره که بگیم کامپیوتر به کامپیوتر و گوشی به گوشی دنبال کسانی می گردند که حقایق را در سایتها اعلام می کنند
آقایان
بیت المال هست
بیت المال….
در کارخانه شخصی تان هرکاری می‌خواهید بکنید اینجا جاش نیست

ایوب چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۴

با سلام و صلوات به روح ریس جمهور شهید که این روزها سالگرد آن سید و خادم ملت هست
لازم به ذکر است که اگر ایشان شهید نمی‌شدن الان دکتر توسلی مهر در سمت وزیر صمت بودن تنها دلیل برکناری تیم ایشان فقط شهادت ریس جمهور بود و دیگر هیچ

Arash چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۹

یادش بخیر حیاتی
تیکه کلامش در سالن ورزشی این بود که
ما کارگرزاده ایم و به جایی وصل نیستیم
درست می گفت بنده خدا
اگه وصل بود الان نشسته بود بجای دعوا با رایزکو و سانروف (آذین خودرو) سر قیمت و تخفیف گرفتن،
مطالباتشان را صفر روزه پرداخت می کرد مثل آقایون و محبوب و عزیز هم بود
نه اینکه بخاطر منافع کشور و سایپا
باهمه درگیر شود ..
راستی امسال هم تخفیف و کاهش قیمت داریم؟؟؟؟
یه سوال از کاربر دلسوز سازه و ایران
الان جای شما خوبه؟ حکم هارو گرفتین؟
حرفی سخنی کامنتی چیزی؟؟؟؟

Arash چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۱

منتظر
یکیه مثل صالحی
بدون تجربه مدیریتی نشستن راس و دارن سایپا رو ارزون و نابود میکنند

یدالله چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۶

ضمن تشکر از مدیریت خوب خط بازار
سلام
برکناری توسلی مهر وتیمش به خاطر عملکرد ضعیف نبود بلکه ۷۰در صد شهادت ریس جمهور شهید مان بود والا خداوکیلی حیاتی در سازه گستر زمین تا آسمان با مدیریت جدید فرق داشت الان سازه گستر هیچ کس رضایت نداره

متخصصان چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۴

جناب شیخ زاده بارها متذکر شدیم که مگاموتور با نحوه مدیریت منتظرالمهدی در حال نابودیست
در ابتدا تولید کاهش یافت و تولید گروه سایپا کاهشی شده است
در مرحله بعد خطوط تولید و دستگاه ها و تجهیزات فرسوده شدند و هیچ برنامه ای اثربخش ندارند
در مرحله سوم که تیم مدیریتی منتظرالمهدی امثال مهدی اردستانی و ولی نژاد و آل طاها و… شرکت را از اهداف گروه هر روز دورتر کردند
در مرحله چهارم که منتظرالمهدی به شرکت رایزکو که برادرش آنجاست صفرروزه پرداخت مطالبات دارد و….
در مرحله آخر که پا را فراتر گذاشتند و از خط بازار شکایت کردند و گروه سایپا را زیر تیغ قوه قضاییه بردند و آبروی گروه سایپا را بردند

جناب شیخ زاده پس چه زمانی می خواهید در مگاموتور تغییرات را انجام دهید؟!؟!
مگاموتور یک شرکت کلیدی و منحصر به فرد هست و پاشنه آشیل کل گروه سایپا شده است و تولیدش به زیر 1000 دستگاه در روز رسیده و تولید ناقص دارد که فاجعه ای بیشتر از این نمی تواند باشد.
مگاموتور را بازسازی نکردند خطوط و تجهیزات فرسوده
پروژه ای به مانند قبل در خصوص خانواده موتور و گیربکس همانند ایران خودرو انجام نمی دهد
و…..

افشین چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۶

بردار خط بازار این بازرسی مگا موتور واقعا کارش چیه. فقط با داماد زاده با هم میرن روضه. تازه رفتم دیدم همش شعر میخونه تو شعر هاشم حمش از یه چیزی شاکیه. اقای مداح روضه مگا موتور برامون نمیخونی

کارشناس جاده مخصوص چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۴

به حول و قوه الهی
هفته آینده سایپا خصوصی سازی می شود و شاهد تغییرات بسزا و مثبتی خواهیم بود
آقایان بی علم به پایان سلام کنید که وقت رفتن است.
هی تقلا و سعی بیخود هم نکنید
جناب شیخ شما هم انقدر درگیر و پیگیر لابی با کرمان موتور نباشید
بی نتیجه است
انقدر دست دست کردی و صالحی و منتظر را برنداشتی تا همین دونفر پرونده خودت را بستند

ناشناس پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۶:۲۰

با سلام
چند نکته مهم:
1) همانطور که اگر تولید بالا رود و وضعیت مالی شرکت خوب شود، همه از جمله رسانه وزین خط بازار، شخص مدیرعامل را تحسین می کنند، وقتی هم که اوضاع شرکتی خراب میشه و تولید شدیدا” افت می کنه و طلب قطعه ساز و حقوق پرسنل رو هم نمیتونه بده و بی نظمی در اون شرکت حاکم میشه، این شخص مدیرعامل هست که بایستی مورد شماتت و عتاب قرار بگیره و پاسخگو باشه. بنابراین الان شخص شیخ زاده و رادمنش بایستی پاسخگوی وضعیت فعلی سایپا باشند و بعد، افراد دیگر.
2) صالحی سازه گستر را شخص رادمنش و شیخ زاده از ایران خودرو آوردند سازه گستر، آنهم با چه ذوق و شوقی! حرف افراد باتجربه را هم گوش نکردند، چون هردو بزرگوار هیچ وقت نفر اول نبودند تا تجربه مستقیم مسوولیت پرداخت حقوق و مطالبات سازنده و غیره را داشته باشند.
3) شاید بگویید همه اش تقصیر منتظرالمهدی است. جواب این است در اینکه منتظرالمهدی بسیار ضعیف و کم تجربه است و زیرساختهای مگاموتور را نابود کرده است هیچ شکی نیست ولی هنر مدیرعامل سایپا باید این باشد که با وضعیت موجود بتواند مدیریت کند و اجازه ندهد تا تولید افت کند (مانند تیموری و کمی هم توسلی مهر که چون منتظرالمهدی ضعیف و تحمیلی بود خودشان مگاموتور را مدیریت می کردند و نمی گذاشتند تولید افت کند. کاری که تا الان رادمنش و شیخ زاده از انجامش عاجز بوده اند) وگرنه اگر شخص لایقی در مگاموتور نشسته بود که مساله ساده میشد!
4) اگر شیخ زاده و رادمنش بگویند که ما اختیاری نداریم! حرفی کاملا اشتباه و منحرف کننده زده اند، چون رادمنش و شیخ زاده با اختیارات کامل آمده اند. چیزی که این دو ندارند ؛ مدیریت، شهامت، استقلال، جسارت، نگاه صحیح و جامع به مسایل و مشکلات سایپا و توان لازم برای اداره شرکتی مثل سایپاست.حالا مسایل دیگر بماند!
5) برای نجات سایپا، منتظرالمهدی و صالحی که باید بروند ولی قبل از آنها باید شیخ زاده و رادمنش بروند.

کارگران مگاموتور پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵

بنویسید خط بازار
بخوانید خط منتظرالمهدی

محسن پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۵

گند خط بازار هم یه روزی بیرون میزنه

niloo جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۵

مدیر بازرسی سابق که اخیرا بابت تخریب وجهه شهرام و علی جابه جا شده توی کل شرکت هایی سازه رودر صدد پرونده سازی و ایجاد جو سمی و مسموم علیه شهرام و محمود هستش

Nillo پنجشنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲

میدونسنید اینترنت در شرکت مهندسی سازه گستر به دستور مدیران ارشد۲۰ روزه قطع شده تا اطلاع و خبر رسانی به بیرون قطع بشه

css.php