محمد محمدی

تاثیر جنگ روسیه بر ایران خودرو و سایپا/آیا روس ها منجی خودروسازی ایران می شوند؟

چند هفته ای است جنگ روسیه با اوکراین آغاز شده است. این جنگ از جنبه های مختلفی قابل تحلیل و ارزیابی است که یکی از آن تهدیدات و فرصت های اقتصادی برای کشورهای دیگر از جمله ایران است.
کد خبر : 31656
تاریخ انتشار :جمعه 20 اسفند 1400 - 8:48

به گزارش خط بازار؛ چند هفته ای است جنگ روسیه با اوکراین آغاز شده است. این جنگ از جنبه های مختلفی قابل تحلیل و ارزیابی است که یکی از آن تهدیدات و فرصت های اقتصادی برای کشورهای دیگر از جمله ایران است.

طبیعتاً یکی از اثرات نا مطلوب جنگ روسیه با اکراین بر حمل و نقل این کشور ها می باشد. از این رو به طور خاص کریدور TSR دالان ترانس سیبریا ریل آسیب جدی خواهد دید که کانال ارسال محموله های کانتینری از جنوب شرقی روسیه به کشورهای اروپای شرقی و غربی است.

از طرف دیگر ایران یکی از مسیرهای مناسب زمینی برای دسترسی روسیه به آبهای آزاد است. درنتیجه آسیب دیدن این کریدور مهم روسیه فرصت مناسبی برای صنعت حمل و نقل کشور است تا بتواند امکان دسترسی زمینی روسیه به آبهای آزاد جنوبی را مهیا خواهد سازد.

 

محمد محمدی، مدیرعامل اسبق ساپکو

 

علاوه بر آن تحریم همه جانبه روسیه توسط آمریکا و اروپا و هم پیمانان شان در جهان، روسیه وادار خواهد کرد تا نیازهای وارداتی خود را خارج از قاره اروپا تامین کند. لذا هم از حیث تامین محصولات مورد نیاز روسیه و هم از حیث انتقال کالا ظرفیت جدیدی برای اقتصادکشور به ویژه صنعت خودرو ایجاد می شود. قطع یقین استفاده از این فرصت ویژه می تواند منجر به رشد چشمگیر صنعت حمل و نقل و خودروسازی در ایران شود.

 

تحول در تولید خودرو تجاری در کشور

با توجه به آنچه که بیان شد، فرصت ایجاد شده برای صنعت خودروسازی در ایران به طور خاص می تواند منجر به تحول در بازار خودروهای تجاری کشور شود که فرصت مناسبی جهت تولید کنندگان خودروهای تجاری در کشور است تا با افزایش تولید خودروهای تجاری یاری دهنده به حمل و نقل کشور در این فرصت زمانی باشند. همچنین رشد در این بخش می تواند تا بخش قابل توجهی از زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد.

از آنجا که خودروسازان در ساخت داخل خودروهای تجاری به نسبت خودرو سواری کم کارتر بوده اند، این فرصت مناسبی است تا شرکتهای خودروساز با تولید یک یا دو پلتفرم (موتور ، گیربکس ، اکسل ، شاسی) خودروهای تجاری نسبت به تولید خودرو تجاری با برند ایرانی اقدام نمایند.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر کلیه امکانات تولید این پلتفرم ها در کشور مهیا است. سازندگان قطعات که در حوزه های خودروهای سواری فعالیت دارند نیز می توانند با توجه به دانش و فن آوری ایجاد شده در تولید قطعات از ظرفیت های خالی خود که در حال حاضر به لحاظ تولید کم خودروسازان آسیب دیده اند استفاده نموده و خطوط خود را جهت تولید قطعات خودروهای تجاری آماده سازی نمایند.

محمد محمدی، کارشناس خودرو و مدیرعامل اسبق ساپکو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php