به نام مواد اولیه به کام خودروسازان

بازار خودرو در ماه‌های اخیر شاهد تحولات متناقضی بوده است که سوالات جدی درباره منطق قیمت‌گذاری خودروسازان را مطرح می‌کند.
کد خبر : 114671
تاریخ انتشار :سه شنبه 17 تیر 1404 - 15:45

به گزارش خط بازار؛ بازار خودرو در ماه‌های اخیر شاهد تحولات متناقضی بوده است که سوالات جدی درباره منطق قیمت‌گذاری خودروسازان را مطرح می‌کند. در حالی که طی سال‌های گذشته، شرکت‌های خودروساز همواره افزایش قیمت مواد اولیه را به عنوان دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات خود عنوان می‌کردند، اما آمار و ارقام موجود در بازار کالا نشان می‌دهد که این استدلال در شرایط کنونی قابل تأمل است.

آنچه امروز در بازار مشاهده می‌شود، فاصله‌ای چشمگیر بین رفتار قیمت مواد اولیه و قیمت‌گذاری نهایی خودروهاست که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

بررسی آمار بورس کالای ایران نشان می‌دهد که قیمت ورق‌های فولادی، که یکی از اجزای تولید خودرو محسوب می‌شود، طی ماه‌های اخیر حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت در حالی رخ داده که خودروسازان بزرگ کشور همزمان قیمت محصولات خود را در همین بازه زمانی تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند.

این تناقض آشکار، سوالاتی اساسی درباره شفافیت قیمت‌گذاری و تأثیر واقعی نوسانات مواد اولیه بر قیمت نهایی خودرو مطرح می‌کند. علاوه بر فولاد، سایر مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو نیز تغییرات قابل توجهی داشته‌اند که باید در نظر گرفته شود.

وضعیت بازار پتروشیمی نیز داستان مشابهی را روایت می‌کند. قیمت انواع پلیمرها و مواد پتروشیمی که در تولید قطعات پلاستیکی خودرو کاربرد دارند، طی ماه‌های اخیر روند نزولی یا حداکثر ثبات نسبی داشته‌اند. همچنین قیمت آلومینیوم، مس و سایر فلزات مورد استفاده در صنعت خودرو نیز دچار کاهش قابل توجهی شده‌اند. این شرایط در حالی است که خودروسازان همچنان بر افزایش قیمت‌ها اصرار دارند و مصرف‌کنندگان را با واقعیت‌های متناقضی مواجه می‌کنند. آنچه بیش از پیش اهمیت می‌یابد، شفافیت در ارائه دلایل واقعی افزایش قیمت‌ها و عدم تکیه بر توجیهات کلیشه‌ای گذشته است.

صنعت خودروی کشور در مقطع حساسی قرار دارد که نیاز به بازنگری جدی در سیاست‌های قیمت‌گذاری و رفتار بازار دارد. مصرف‌کنندگان حق دارند از دلایل واقعی افزایش قیمت‌ها آگاه باشند و انتظار می‌رود که خودروسازان با شفافیت بیشتری عمل کنند. در شرایطی که قیمت اصلی‌ترین مواد اولیه رو به کاهش است، افزایش قیمت خودرو باید دلایل محکم و قابل اثبات داشته باشد تا اعتماد مردم به این صنعت حفظ شود. آینده بازار خودرو در گرو تعامل سازنده میان تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی است که باید با نگاهی واقع‌بینانه و شفاف، سیاست‌های قیمت‌گذاری را تدوین کنند.

منبع: خط بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پرهام سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۰

سلام سلام
ریشه موضوع کاملا معلومه
زیاده خواهی تیم مدیریتی جدید که به اسم نجات صنعت خودرو از حضرت آقا درخواست نمودند مدیریت رو در اختیار بگیرند.
بر همه دستاوردهای توهمی مدیریت خصوص، شروع اعتصاب در ایران خودرو را نیز اضافه کنید که از امروز آغاز شده است.
برای کسب سود و پر کردن جیب خود نیروی انسانی را با برده اشتباه گرفته اند، این را بگذارید کنار خالی کردن جیب سایر سهامداران که اگر فرصت و حوصله ای بود با مستندات ارایه میگردند.
این ره که می روند به ترکستان است
یا حق

niloo سه شنبه , ۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۰

همین روزها کارگرها و کارکنان جمع میشن شیخ بی تدبیر و دار دسته عشق مقام و منصب رو از کارخونه بیرون میکنن
ضربه ای که شیخ زاده و دارو دستش به پیکره خودروسازی زدنند اسرائیل نتونست تو این دوازده روزه جنگ بزنه

حمید نجم چهارشنبه , ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۹

۶ ماهه نهاده ها تا ۵۰٪ افزایش پیدا کرده
دلار دو برابر شده
الان میگی چند روزه ثابت مونده!!!!!

css.php