بدهی خودروسازان به اندازه دو برج الخلیفه دبی

در حالی خودروسازان صحبت از زیان نباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی می کنند، که ابهامات بسیاری در این خصوص وجود دارد. اگر به صورت تقریبی این زیان را ۸۵ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، یعنی دو خودروساز بزرگ کشور به همت مدیران کارکشته خود، امروز بیش از ۳ میلیارد دلار بدهی دارند!
کد خبر : 23282
تاریخ انتشار :جمعه 12 آذر 1400 - 15:18

به گزارش خط بازار؛ در این بین حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به ایران خودرو است و سایپا هم از این قُلک بدهی حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دست می کند. نکته جالب توجه این که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان صنعت خودرو مربوط به سال ۹۶ می شود و بقیه در ۴ سال گذشته حاصل شده است که قیمت گذاری دستوری خودرو توسط شواری رقابت به اوج خود می رسد. به این ترتیب باید گفت روش قیمت گذاری دستوری خودرو توسط شواری رقابت که قرار بود رقابت ایجاد کند، زیان انباشه و بدهی حدود ۷ تا ۸ برابری برای صنعت خودرو ایجاد کرده است.

بیایید از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم. اگر فرض کنید سایپا ۳۷ هزار کارمند و کارگر دارد و عدد زیان انباشه این شرکت را تقسیم بر تعداد کارکنان کنیم، تقریبا هر کارگر و کارمند حدود یک میلیارد تومان بدهی کاسب می شود!

حالا برای این که با تئوری های خلاقانه شورای رقابت برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو بیشتر آشنا شویم، بیایید ببینیم با ۳ میلیارد دلار زیان انباشه ( بدهی) که این دو خودروساز دارند، در جهان امروز چه اقداماتی انجام شده است؟

جالب است بدانید، برج الخلیفه یا همان بزرگترین آسمان خراش جهان با ۱۶۳ طبقه ای که ۸۲۸ متر ارتفاع دارد، با هزینه ۱.۵ میلیارد دلاری در شهر دبی ساخته شده است. حتی هزینه احداث مرکز خرید ایران مال که به عقیده بسیاری در پایان پروژه بزرگ ترین مال خاورمیانه می شود، با زیر بنای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان است. یعنی کمتر از نیمی از بدهی ایران خودرو.

اگر بخواهیم یک مثال دمه دستی تر بزنیم. باید بدانید در سال ۹۵ که سیتروئن قصد خرید ۵۰ درصد از سهام سایپا کاشان را داشت، ارزش این کارخانه ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شد. پس طبیعتا ۳ میلیارد دلار زیان انباشه به معنی بیش از ۶ کاخانه سایپا کاشان است. البته ماجرا در ایران خودرو حتی بدتر هم هست. زیرا این خودروساز در چند هفته گذشته مشکلات بسیاری را در کارخانه های خود از جمله سایت تولیدی تبریز و خراسان تجربه می کند.

دو خودروساز بزرگ کشور با رقابتی که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت در ۴ سال گذشته ایجاد کرده است، در حال رقابت بر سر زیان انباشه و در نهایت از بین رفتن هستند. سوال اساسی شاید این باشد که به راستی دستاورد حضور شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و حتی بسیاری از دیگر کالاها چه بوده است؟ آیا اُرگان ها و سازمان های ناظر عملکرد این شورا را مثبت تحلیل کرده اند؟ آیا قیمت گذاری دستوری که توسط این شورا انجام شده است، نتیج مثبتی در بر داشته؟ و اگر پاسخ منفی است، این روش باز هم توسط یک نهاد دیگر به کارگیری می شود؟ یا قرار است صنعت خودرو دیگر از یک سوراخ دوبار گزیده نشود؟

 

منبع: عصر خدمات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php