به گزارش خط بازار؛ در پی بروز اشکالات متعدد در فرآیند صدور «تأییدیه اعتباری» برای مناقصهگران توسط شعب بانکها و مؤسسات اعتباری، رئیس مرکز تنظیمگری و مدیریت کل تنظیم مقررات بانک مرکزی در نامهای رسمی به مدیرانعامل بانکهای دولتی و خصوصی، مؤسسات اعتباری غیربانکی، پستبانک و بانک مشترک ایران ـ ونزوئلا، دستور اصلاح رویهها را صادر کرد.
بر اساس دستورالعمل جدید، بانکها مکلف به اصلاح فوری این روند شدهاند؛ از تعیین سقف اختیارات و نظارت مقامات عالیه گرفته تا ثبت مکانیزه با شناسه رهگیری، الصاق هولوگرام و تعیین بازه زمانی استفاده از هر تأییدیه.
این بخشنامه که با قید «تسریع» ابلاغ شده، قرار است مانع تکرار پروندههای سوءاستفاده مالی و ایجاد رانت از طریق «امضای طلایی» شعب بانکی شود.
بر اساس این بخشنامه، موارد تخلف یا ضعف شناساییشده شامل:
– صدور تأییدیههای مالی فراتر از سقف اختیارات شعب؛
– نبود استاندارد مشخص در محتوای تأییدیهها و ایجاد ابهام برای طرفهای ذینفع؛
– بیتوجهی به شاخصهای مالی مهم، از جمله صورتهای مالی حسابرسیشده؛
– فقدان سازوکار اصالتسنجی برای جلوگیری از جعل اسناد؛
– مشخصنکردن مدتزمان اعتبار تأییدیهها.
در این دستورالعمل آمده است که مؤسسات اعتباری موظفند:
- بر رعایت سقف اختیارات مالی تأییدشده برای هر شعبه نظارت کرده و در صورت لزوم، تأییدیهها را به امضای مقامات عالیه برسانند.
- محتوای تأییدیههای اعتباری را بهصورت شفاف و بدون ابهام تنظیم کنند.
- میزان اعتبار مالی متقاضی را منطبق بر ارزیابیهای اعتباری، سقفهای مصوب و نتایج بررسیهای دقیق (از جمله صورتهای مالی حسابرسیشده) درج نمایند.
- راهکارهای ضدجعل از قبیل ثبت مکانیزه با شناسه رهگیری، مهر و امضای مقام ذیصلاح و الصاق هولوگرام را بهکار گیرند.
- برای هر تأییدیه، مدتزمان اعتبار مشخص کنند تا از استفاده مکرر پس از تغییر وضعیت مالی مشتری جلوگیری شود.
مرکز تنظیمگری تاکید کرده این بخشنامه باید با قید تسریع و با رعایت مفاد بخشنامه شماره 96/149153 مورخ 16 مرداد 1396 به واحدهای ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت شود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰